1 Etika podnikání Společenská odpovědnost organizací Ing. Jaroslav Prachař – výkonný ředitel, Korektní podnikání, o.s CEBRE – Kam směřuje Společenská odpovědnost firem
2 Vývoj CSR – Národní politika kvality r přijata usnesením vlády ČR č. 458 první zmínka o oblasti CSR v rámci NPK r – Aktualizace Strategie NPK Strategické záměry – Podnikání – Etika podnikání CSR 2005 – realizace projektu v rámci NPK „Společenská odpovědnost organizace – nezbytná součást strategie managementu“ (Korektní podnikání) 2008 – publikace „Společenská odpovědnost organizací – Aplikace a hodnocení“ 3 pilíře (oblasti): ekonomický, environment, sociální 2009 – aktualizované druhé vydání publikace „Společenská odpovědnost organizací – Aplikace a hodnocení“
3 Vývoj CSR – Národní politika kvality r – Národní cena za společenskou odpovědnost, Cena hejtmana Předávání ceny za CSR v rámci Listopadu – měsíce kvality v ČR r – Národní program posuzování shody systému managementu společenské odpovědnosti – pilotní ověření, ČIA k akreditaci, certifikace r – vydána norma ČSN ISO Pokyny pro oblast společenské odpovědnosti (necertifikační - poskytuje "metodické" pokyny k základním principům společenské odpovědnosti Odborná sekce pro společenskou odpovědnost
4 Propojení jednotlivých přístupů CSR 3 pilíře (oblasti): ekonomický, environment, sociální Způsob podnikání jdoucí i nad rámec zákonných požadavků Dlouhodobý závazek firem chovat se eticky a přispívat k ekonomickému růstu, ochraně ŽP a ke zlepšování kvality prostředí zaměstnanců
5 Propojení jednotlivých přístupů CSR Globální propojení ekonomik – export, dovoz, zahraniční akvizice, přesun výroby do zahraničí Nesmí docházet k rozporu v tom, co firmy deklarují s tím, jak v praxi konají Vzájemná spolupráce mezi státní a podnikatelskou sférou – best practice, boj proti korupci, kultivace prostředí (politické a podnikatelské)
6 Korektní podnikání, o.s. je právnickou osobou založené v souladu se zákonem č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů v platném znění. bylo založeno profesními organizacemi výrobců, poskytovatelů služeb a obchodníků s cílem zlepšit obraz podnikání a podnikatelů u veřejnosti, kultivovat podnikatelské prostředí v ČR a zvýšit důvěru spotřebitelů ve vztahu k dodavatelům, obchodu a reklamě.
7 Korektní podnikání, o.s. Mezi hlavní principy činnosti patří zejména: chránit zájmy zákazníků v rámci platné legislativy zvyšovat ochranu zákazníků a jejich práv na úrovni nejlepší praxe a spotřebitelské politiky nad rámec požadavků legislativy chránit zájmy členů sdružení proti praktikám subjektů s pochybnými podnikatelskými záměry, poškozujícími zájmy členů sdružení a dalších účastníků trhu podporovat naplňování Kodexu "Korektní podnikání" členy sdružení i širokou podnikatelskou veřejností.
8 Korektní podnikání, o.s. Spolupráce: např. Sdružení českých spotřebitelů – projekt zaměřen na mimosoudní řešení spotřebitelských sporů (r. 2011) Další informace –
9 Děkuji za pozornost Ing. Jaroslav Prachař