Konkurenceschopnost české pracovní síly

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Důchodová reforma (úvod do problematiky) Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR.
Advertisements

4. Cvičení – Vliv zdanění na finanční rozhodování 1FP211.
MAKROEKONOMICKÁ SITUACE V ČESKÉ REPUBLICE
7 Nezaměstnanost.
Tomáš Křivka FPR ZČU Plzeň 07/05/2014
Český statistický úřad, pracoviště České Budějovice
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Projekt PŘÍPRAVA+ v Moravskoslezském kraji Závěrečná konference CLARION CONGRESS HOTEL 29. února 2012 Mgr. Martin Kovalský vedoucí monitoringu trhu práce.
Praha (blízké) budoucnosti: věda, výzkum a inovace Co Praha nabízí a nabídne?
Stav a vývoj vzdělávacích systémů v Evropě: cíle, směřování, indikátory Simona Pikálková Ústav pro informace ve vzdělávání Lisabonské cíle vzdělávání v.
SOCIÁLNÍ POLITIKA – 3. nástroj hospodářské politiky – 2. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Evropský sociální fond v ČR
Příležitost dělá(t) zaměstnance
Sociální pojištění Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Monitorování dalšího vzdělávání – Základ pro koncepční rozhodování Mgr. Hana Žáčková Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a.
Studijní obor: Sociální činnost
Podpora v nezaměstnanosti
Další vzdělávání v terciárním vzdělávacím sektoru Současnost a výhled do budoucna MŠMT Odbor vyššího odborného a další vzdělávání Mgr. Monika Měšťanová.
Úsporná opatření v působnosti MPSV a daních z příjmů.
Daňová reforma - reformní novela 2013 JUDr. Radim Boháč, Ph.D
Měření flexibility trhu práce v ČR pomocí strukturálních indikátorů Jan Pavel MF, oddělení koordinace hospodářských politik.
Učíme se podnikat Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. Fr. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 15Číslo.
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
Realizace aktivní politiky zaměstnanosti – Kritéria a postupy pro poskytování příspěvků z prostředků APZ pro rok 2015 Úřad práce ČR, Krajská pobočka.
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval : Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Hmotná nouze 29. června 2010 Bc. Ivana Šťastná vedoucí OSV
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava – Vítkovice,příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 3. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_7.3.7.
Právo sociálního zabezpečení J.Kožiak. Předmět úpravy  Pojem Právní odvětví, které upravuje pomoc občanům v tíživé společenské situaci z veřejných zdrojů.
Pracovní právo ES a změny v pracovně právních předpisech v ČR.
Účtování mezd účtová třída 3
2.Marketingové prostředí
OSVČ – zdravotní pojištění 2014 Každý občan ČR a cizinec s přechodným či trvalým pobytem v ČR musí být zdravotně pojištěn Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném.
NEZAMĚSTNANOST.
OSVČ – sociální zabezpečení 2014
Trh práce a politika zaměstnanosti Zuzana Hrdličková Porovnání vývoje trhu práce v zemích V4.
Legislativní rámec, možnosti a co to znamená nezaměstnávat OZP? JUDr. Nataša Randlová.
Mgr. Ilona Kostadinovová, advokát I.K.
Jabok, ETF 2010 Michael Martinek.  Sociální ◦ Politika ◦ Práce ◦ Událost ◦ Vyloučení ◦ Zabezpečení  Sociální politika: ◦ Objekt ◦ Subjekt ◦ Nástroj:
Věra Machová Gymnázium Uherské Hradiště
Trh práce a politika zaměstnanosti
OSVČ – zdravotní pojištění 2014
OSVČ – zdravotní pojištění 2014 Každý občan ČR a cizinec s přechodným či trvalým pobytem v ČR musí být zdravotně pojištěn Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném.
Úvod do problematiky, definice základních pojmů
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Trh práce a politika zaměstnanosti
NEZAMĚSTNANOST ABSOLVENTŮ A POTŘEBY ZAMĚSTNAVATELŮ NA PRACOVNÍM TRHU Mgr. Martin Úlovec.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | ŽIVOTNÍ PODMÍNKY A MÍRA OHROŽENÍ PŘÍJMOVOU CHUDOBOU ZAMĚSTNANCŮ V ČR Oddělení sociálních.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_399.UCE.34 Sociální pojištění.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2008 Tisková konference.
EDUCATION AT A GLANCE 2015 Country Notes a klíčová data pro ČR Převzato dne z internetové stránky ministerstva školství:
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Jak se vyvíjely kraje v minulých letech ? Základní tendence demografického, sociálního.
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ Mgr. Michal Oblouk.
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Problémy trhu práce v České republice a Evropské Unii
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Účtování se zaměstnanci - účtová třída 3 účtová skupina 33
Účtování se zaměstnanci účtová třída 3
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Transkript prezentace:

Konkurenceschopnost české pracovní síly Šárka Ošťádalová Zuzana Říhová Lenka Pízová Šárka Pazderová Vendula Prokopová Jakub Kasper

KVALIFIKACE, VZDĚLANOST OBSAH MINIMÁLNÍ MZDA KVALIFIKACE, VZDĚLANOST PRODUKTIVITA PRÁCE SWOT ANALÝZA VÝVOJ MEZD SOCIÁLNÍ OCHRANA ZAMĚSTNÁVÁNÍ CIZINCŮ

KVALIFIKACE, VZDĚLANOST Historie dlouhodobá tradice ani 40 let izolace nevedlo k zániku kvalifikace řada vynálezů

Aktuální stav: Demografický vývoj Vzdělanostní struktura Účast na vzdělání Další odborné vzdělání a rekvalifikace Znalosti a dovednosti pracovníků z pohledu zaměstnavatelů

Vzdělanostní struktura populace (25-64 let) v EU a kandidátských státech

která dosáhla alespoň SŠ vzdělání Populace ve věku 25-34 let, která dosáhla alespoň SŠ vzdělání

která dosáhla alespoň terciálního vzdělání Populace ve věku 25-34 let, která dosáhla alespoň terciálního vzdělání

Účast na vzdělání

Podíl podniků poskytující zaměstnancům další odborné vzdělání

Méně kvalitní znalosti pracovníků dle zaměstnavatelů

MINIMÁLNÍ MZDA Měsíční výše Hodinová výše v Kč Rok v Kč .... Minimální cena práce stanovená zákonem V ČR se vyvíjela v letech 1999-2003 následovně: Rok Hodinová výše v Kč Měsíční výše v Kč 1999 18,00 3250 2000 22,30 4000 2001 30,00 5000 2002 33,90 5700 2003 36,90 6200

Minimální mzda v zemích EU a zemích přistupujících do EU - leden 2003 V devíti členských zemích a v dvanácti přistupujících zemích EU je zavedena zákonná minimální mzda. Pohybuje se v rozpětí od 56 EUR (Bulharsko) až do 1369 EUR (Lucembursko).

Minimální mzdy, země EU,PPS

Minimální mzdy, přistupující země, PPS

PRODUKTIVITA PRÁCE Vlivy ohrožující produktivitu práce jako konkurenční výhodu české pracovní síly: Nízká inovační aktivita Rychlé zhodnocování české koruny Nižší mzdová úroveň (demotivace) Nižší úroveň technické základny

SOCIÁLNÍ OCHRANA (vstup ČR do EU – 5/2004) Zákony v ČR Zákoník práce Zákon o důchodovém pojištění Zákon o nemocenském pojištění Zákon o státní sociální podpoře Zákon o zaměstnanosti Sociální ochrana a zaměstnanost – Kapitola 13 (vstup ČR do EU – 5/2004)

Sociální reforma v ČR Novelizace zákoníku práce Schválení Zákona o zaměstnanosti Vytvoření „Akčního plánu zaměstnanosti“ Reforma Zákona o nemocenském pojištění Reforma Zákona o důchodovém pojištění V ČR poskytuje stát v rámci sociální ochrany následující dávky: Výdaje státního rozpočtu (2002): ·         Dávky nemocenského pojištění 32 mld. Kč ·       Dávky důchodového pojištění 210 mld. Kč ·       Dávky státní sociální podpory 34 mld. Kč ·       Dávky na státní politiku zaměstnanosti 5 mld. Kč

Výdaje na sociální ochranu v zemích EU – podíl na HDP

Srovnání základních sociálních ukazatelů Německem a Polskem Německo Polsko ČR Podpora v nezaměstnanosti 760 € 95 – 145 € 190 € (max. 342 €) Starobní důchod 1015 € (muži) 508 € (ženy) min. 136 € 236 € Minimální mzda nestanovena 195 € 207 € Životní minimum 294 € 132 € 137 €

Srovnání výše daňových sazeb v kandidátských zemích Daň z příjmu fyzických osob Odvody na sociální zabezpečení Země Sazba Nejvyšší sazba uplatňovaná od hrubého ročního příjmu Placené zaměstnavatelem Placené zaměstnancem ČR 15-32% 10 400 € 35% 12,5% Maďarsko 20-40% 5 300 € 29% 11,5% Polsko 19-40% 16 400 € 20 – 23% 18.7% Slovensko 10-38% 13 600 € 38% 12,8%

Účast v systému sociálního pojištění v České republice Účast zaměstnance na pojištění: – veřejné zdravotní pojištění sociální zabezpečení důchodové pojištění státní politika zaměstnanosti nemocenské pojištění Sazby pojistného sociálního pojištění Osoba Veřejné zdravotní pojištění Nemocenské pojištění Důchodové pojištění Státní politika zaměstnanosti Zaměstnanec 1/3 z 13,5% 8% Zaměstnavatel zbytek 26%

Výpočet daně z příjmu fyzických osob HRUBÁ MZDA pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti pojistné na veřejné zdravotní pojištění = ZÁKLAD DANĚ Standardní odpočty (na poplatníka, na dítě, pro studenta, na manželku,..) Úroky z úvěrů na bytové potřeby = ZDANITELNÁ MZDA * sazba daně = DAŇ

ZAMĚSTNÁVÁNÍ CIZINCŮ Podmínky pro pracovníky: - povolení k zaměstnání - vízum k pobytu za účelem zaměstnání   Zaměstnání cizinců – zaměstnavatel: - domácí subjekt musí nahlásit toto pracovní místo na ÚP dva měsíce předem - nelze zaměstnat českého občana - jak byl pracovník hledán: inzerce, burza pracovních sil

Povolení ÚP: pro každý pracovněprávní vztah: - celý úvazek poloviční úvazek dohoda o provedení práce   Druh povolení: - individuální povolení : povolení k zaměstnání v PP vztahu tuzemského zaměstnavatele - kontrakt: zamĚstnání cizince u PO, FO, která v ČR trvale nepodniká

Povolení se nevyžaduje: pokud se jedná o cizince, kterému bylo přiznáno : povolení k trvalému pobytu statut uprchlíka rodinný příslušník člena diplomatické mise který pracuje na území ČR na základě mezinárodních smluv je zaměstnán v mezinárodní dopravě má akreditaci v oblasti sdělovacích prostředků příslušník ozbrojených sil, záchranných jednotek má konzulární nebo diplomatické mise pokud jejich práce nepřesáhne 7 po sobě jdoucích dnů , nebo 30 dní v roce pokud jde o umělce, pedagogy, vědce

Historický vývoj průměrné hrubé mzdy VÝVOJ MEZD Historický vývoj průměrné hrubé mzdy v České republice, v Lotyšsku a v Německu  cena pracovní síly v ČR představuje zhruba 13% ceny pracovní síly v Německu každoroční sbližování ČR s Německem o 1%. cena práce v Lotyšsku ca 2-3% ceny práce v Německu

Mezinárodní srovnání nákladů na práci v průmyslu a ve službách ČR se v rámci kandidátských zemí nachází ve 2. třetině této skupiny většina těchto zemí (kromě Slovinska a Kypru) se pohybuje v úzkém pásmu od 1,35 4,4 EUR větší disproporce ve srovnání se stávajícími členy EU průměr EU jako celku 22,70 EUR/hod (ČR 3,90 EUR/hod)

Struktura nákladů na práci v průmyslu a ve službách   ČR ve středu skupiny nejnižší podíl mzdových nákladů v Maďarsku a Rumunsku (podíl odvodů na sociální systém 30%.) nejnižší podíl sociálních odvodů na Kypru a ve Slovinsku

Relativizace statistik produktivity práce  Příklad z praxe:  kalkulace nákladů práce u identického výrobku v ČR a ve Švýcarsku   Švýcarsko: špičkový pracovník s měsíční mzdou v přepočtu 100.000,-Kč práce 8 normohodin ČR: 2 pracovníci s měsíční mzdou 15.000,-Kč práce 18 normohodin Příklad ukazuje omezenou vypovídací schopnost statistik, jež nejsou schopny přesně zmapovat lidský faktor, který je v ČR a ve všech zemích střední Evropy velmi specifický.

SWOT ANALÝZA Silné stránky: Vyrovnaná věková struktura a podíl ekonomicky aktivního obyvatelstva Vyrovnaná úroveň příjmů obyvatelstva v regionech s výjimkou Prahy Aktivní státní politika zaměstnanosti a její nástroje Relativně vysoká úroveň vzdělání Zvyšování průměrné délky života Rovnoměrná síť a dobrá dostupnost základních a středních škol Existence základních nástrojů na podporu bydlení (stavební spoření, příspěvky na bydlení, ...)

Slabé stránky: Negativní populační vývoj a nepříznivá demografická struktura obyvatelstva Rychlý růst míry nezaměstnanosti, růst podílu dlouhodobě nezaměstnaných Omezená geografická mobilita pracovní síly Rigidita pracovních úvazků, nevyužívání pružných a částečných úvazků Nedostatečné propojení vzdělávacího sytému se systémem zaměstnanosti Nízký podíl vysokoškolsky vzdělaných obyvatel

Příležitosti: Hrozby: Pokračující transformace a modernizace české vzdělávací soustavy Rozvoj odborného školství ve vazbě na požadavky evropského trhu práce Realizace celoživotního učení Optimalizace sítě škol na úrovni regionů Hrozby: Trvalý nesoulad a malá přizpůsobivost vzdělávacího systému vzhledem k měnícím se podmínkám tru práce Nedostatečná aktivita a participace zaměstnavatelů ve všech oblastech odborného vzdělávání Přetrvávající relativně nízký podíl výdajů na školství na HDP Narůstající deficit ve financování infrastruktury