Aplikace VT v hospodářské praxi řízení podnikového IT/ICT Ing. Roman Danel, Ph.D. VŠB – TU Ostrava.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Advertisements

Integrovaný systém řízení (ISŘ)
Projektové řízení Modul č.1.
managementu znalostí podle
HISTORICKÝ VÝVOJ 1900 Výrobková normalizace, vojenský průmysl
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
IS V EKONOMICKÝCH SUBJEKTECH Ing. Jiří Šilhán. IS IS – data+lidi+HW, prvky + relace mezi uživateli, které splňují nějaké cílové chování – tak aby byly.
Nabídka personálních služeb
Úvod do řízení IT služeb ITIL a COBIT
Audit administrativních činností
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Facility management ČSN EN
I B M F ó r u m Nový rozměr řízení IT IBM Rational, IBM Tivoli Zdeněk Borůvka IBM Česká republika.
Audit IT procesů ve FNOL
Efektivní informační bezpečnost
Management kontinuity činností organizace
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
ITIL Information Technology Infrastructure Library.
Ekonomika informačních systémů
Systém managementu jakosti QMS
Význam informací a dat a znalostí
IBM Information Technology Services © Copyright IBM Corporation 2006 Zpracování dokumentace a podpora řízení Integrovaného bezpečnostního centra v Ostravě.
Příručka jakosti Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D.
Zkušenosti ze zavedení systému řízení kvality informačních služeb
Informačnípodpora řízení kvality ve firmě Informační podpora řízení kvality ve firmě CRM Ekonomický systém Personalistika Datová pumpa Akord Software Datový.
Daniel Kardoš Ing. Daniel Kardoš
Outsourcing ICT systémová a aplikační integrace v pojetí O2 Projekt Integrace sítě Ministerstva zemědělství.
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
Zásady řešení informační bezpečnosti
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
Základní principy řešení a využití ERP aplikací
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
Využití procesního řízení při správě nemocničního informačního systému ve VFN Všeobecná fakultní nemocnice Jiří Haase 20. května 2003.
Systémy řízení jakosti - úvodní cvičení
Zkušenosti ze zavedení systému řízení bezpečnosti informací ve shodě s ISO a ISO na Ministerstvu zdravotnictví ČR Ing. Fares Shima Ing. Fares.
Základní rozdělení činností v podnikové informatice
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Návrh modelu řízení ECM v kontextu řízení informatiky Ing. Renáta Kunstová.
Management systému řízení kvality
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 1/9 9. Tvorba modelů v procesně řízeném podniku  Způsoby modelování  Základní postupy a role.
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
Na cestě k ASP Jiří Voříšek VŠE - KIT publikováno: červen 2002.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
ISOP/2 registr entit přírodního prostředí Roman Bukáček CENIA, laboratoř GIS Žďár nad Sázavou.
Vratislav Paulík ředitel projektů
6. Koncepce řízení projektů
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
IAF MD 18:2015 Aplikace ISO/IEC 17021:2011 v oblasti řízení služeb (ISO/IEC )
ZÁKLADY SYSTÉMŮ MANAGEMENTU 1. ČÁST
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Projektové procesy.  Podrobné procesní modely (PMBOK)  Zjednodušený procesní model  COBIT.
Úvodní schůzka k projektu „Optimalizace procesů a nastavení způsobu komunikace“ Fulnek
Mezinárodní konference ICT Fórum PERSONALIS 2006 Procesní řízení informační bezpečnosti ve státní správě Ing. Jindřich KODL, CSc. Praha
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
IS jako nástroj moderního personálního managementu Vít Červinka
Zora Říhová VŠE, Praha Liberecké informatické fórum 2010.
Systém managementu jakosti
Presentation Title 1st September 2002
KPV/PIS Websol s.r.o. Jaroslav Plzák Lukáš Choulík Tomáš Kraus.
Zkušenosti z řízení a auditu rozsáhlého mezinárodního IS
Transkript prezentace:

Aplikace VT v hospodářské praxi řízení podnikového IT/ICT Ing. Roman Danel, Ph.D. VŠB – TU Ostrava

Obsah Co je to ITIL? Základní pojmy z oblasti řízení ICT Metodika COBIT IT Governance ISO při řízení IS/IT

Základní pojmy ITIL – souvisí s řízením IT služeb Služba – schopnost uspokojit předem stanovené či dohodnuté požadavky/potřeby ICT služba (Information and Communication Technology) - ICT služba je služba, kterou IT oddělení poskytuje uživatelům vně (mimo) IT. ITSM (Information Technology Service Management) - řízení ICT služeb, a to spíše v rovině organizačně řídicí než v oblasti technické

Základní pojmy CIO – Chief Information Officer CEO – Chief Executive Officer CFO – Chief Financial Officer IT Governance = řízení, návratnost investic – Performance – Risk Management

Co je to ITIL? ITIL (IT Infrastructure Library) = sada knižních publikací, popisujících způsob řízení ICT služeb (ITSM) a ICT infrastruktury. ITIL není metodika, ale rámec pro návrh procesů ITSM založený na nejlepších zkušenostech z praxe! (Best Practices) Cílem implementace ITILu je snaha změnit IT oddělení ze servisní organizace na kvalitního poskytovatele služeb zákazníkům (byť interním!). Komerční.

Nákup ITIL obsahuje Vlastní knihovny Související publikace Konzultační služby Vzdělávání a certifikace Implementace nástrojů pro podporu ITSM

Top 5 přínosů zavedení ITIL Nejvýznamnější přínosy zavedení ITIL dle poradenských firem: Úspora nákladů na provoz IT služeb Lepší kvalita a spolehlivost IT služeb (spokojenější zákazníci) Lepší využívání ICT zdrojů Menší počet výpadků ICT systémů Lepší úroveň komunikace mezi IT a zákazníky/uživateli

Další pojmy související s ITIL Proces je logický sled úkolů transformujících vstup na nějaký výstup, každý proces má definovaný cíl, kvůli kterému existuje. Incident je nestandardní událost, která může způsobit přerušení fungování služby nebo snížení její kvality. Problem je neznámá příčina incidentů v IT infrastruktuře.

ITIL verze 2 Základní knihy jsou: Service Support Incident Management, Problem Management, Service Desk, Configuration Managemenent, Change Management, Release Management Service Delivery Service Level Management, Availability Management, Capacity Management, Financial Managament, IT Service Continuity Management

Service Support Incident Management Problem Management Service Desk Configuration Management Change Management Release Management

Service Delivery Service Level management Availability Management Capacity Management Financial Managament IT Service Continuity Management

ITIL verze 3 Sada knih publikovaných v roce Změna koncepce – středem zájmu se stává IT služba a její životní cyklus. Skládá se z následujících knih: Service Strategy Service Design Service Transition Servise Operation Continual Service Improvment

ITIL

Implementace ITILu Implementace ITIL probíhá v těchto krocích: Získání znalostí o ITIL Zhodnocení současné situace Naplánování a dosažení cílového stavu Ověření, zda bylo dosaženo cí le

Zásady pro implementaci ITIL Rozhodnutí o implementaci ITIL musí být učiněno na úrovni nejvyššího vedení organizace Projekt implementace musí mít viditelnou podporu ze strany nejvyššího vedení Je vhodné v průběhu projektu nastavit očekávání všech zainteresovaných stran Předpokládá se dosažení vzájemné rovnováhy mezi třemi nezbytnými součástmi pro řízení IT: lidí – procesů – nástrojů (zaměstnanci musí být zaškoleni, procesy musí být zdokumentovány a implementovány, procesy ISTM musí být podporovány vhodnými SW nástroji)

Vztah ITIL a ISO norem ISO 9000 – definuje procesní přístup – řízení kvality procesu ITIL – rámec pro řízení procesů, určuje „jak bychom to měli dělat“ ISO – norma pro řízení IT služeb (ITSM), definuje kritéria, k nímž by měla iniciativa zdokonalování IT procesů směrovat – „co bychom měli dělat“

ISO 20000

Nezávislá certifikace procesů a řízení služeb Ověření, že „best practices“ z ITIL byly implementovány ITIL – rámec pro návrh a optimalizaci procesů, ISO jen popis procesů Řízená dokumentace Řízení zdrojů (ITIL neobsahuje)

COBIT COBIT (Control Objectives for Information and related Technology) byl vyvinut jako všeobecně přijímaný standard pro správné postupy řízení, kontroly a auditu informačních technologií. První verze COBIT byla publikována v roce Druhá verze, rozšířena o “Management guidelines” v roce Třetí verze byla zveřejněna v roce 2000, aktuální čtvrtá verze pochází z prosince roku 2005.

COBIT - struktura COBIT dává do souvislosti: – IT procesy – IT zdroje – Informační kritéria

CobiT

COBIT – IT procesy Základní IT procesy jsou: – Plánování a organizace – Akvizice a implementace – Poskytování a podpora – Monitorování

COBIT – IT zdroje IT zdroje dle Cobit: Aplikace Informace Infrastruktura Lidské zdroje

COBIT – informační kritéria Informační kritéria: Účelnost Hospodárnost Důvěryhodnost Integrita Dostupnost Souhlasnost/Shoda Spolehlivost

COBIT COBIT pro jednotlivé oblasti definuje: Cíle řízení – definice požadavků ze strany businesu – strategický cíl ke každému procesu – detailní cíle jednotlivých procesů Procesy- definuje 34 procesů seskupených do 4 následujících domén: – Plánování a organizace – Akvizice a implementace – Poskytování a podpora – Monitorování Zdroje přiřazené k procesům

COBIT - procesy Pro každý proces jsou v COBITu definovány: – Obsah a cíl – Dílčí kontrolní cíle – Typické aktivity a role – Vstupy a výstupy – Kritéria pro model vyspělosti – Způsob měření – Způsob auditu

COBIT Zdroje přiřazené k procesům: – Informace (datové objekty – interní, externí atp.) – Aplikační systémy (souhrn manuálních i automatizovaných procedur) – Infrastruktura (HW, operační systémy, sítě, lokalizace a podpora informačních systémů) – Lidé (znalosti, organizace, získávání, poskytování, podpora, monitoring a ohodnocení informačních systémů a služeb)

CobiT

Koho by měl COBIT zajímat? COBIT by měl zajímat všechny, kdo mají přímou odpovědnost za obchodní procesy a technologie, ty, kdo jsou závislí na relevanci a spolehlivosti informací zapracovávaných prostřednictvím ICT a také ty, kdo poskytují služby v oblasti řízení kvality, kontroly a správy IT. SPECIFIKA COBITU: Orientace na business – určeno pro poskytovatele IT služeb, uživatele, auditory, management a vlastníky podnikových procesů Procesní orientace - CoBit obsahuje referenční procesní model jednotlivých domén, měření výkonnosti procesů, hodnocení rizika Kontrolní rámec - pravidla, procedury, postupy, organizační struktura jsou definovány tak, aby poskytovaly záruku toho, že budou dosaženy podnikové cíle a že bude minimalizována pravděpodobnost jejich ohrožení Zaměřeno na měření výkonnosti (cíl, proces, metrika) - slouží pro podporu rozhodování o způsobu měření a kontrolování podnikového IT Základní oblasti (tzv. domény) CoBit

IT Governance Úkolem IT Governance je řídit aktivity IT v rámci organizace tak, aby byly zajištěny následující cíle: Propojení a sjednocení business a IT strategie v rámci společnosti tak, aby byly oboustranně splněny předem definované požadavky a očekávání (tj. odvození IT strategie z jednotlivých cílů definovaných v business strategii) Maximální a řízené využití příležitostí, které IT businessu nabízí Zodpovědné využívání IT zdrojů Řízení rizik spojených s vývojem, pořízením a provozováním IT

IT Governance DEFINICE IT Governance je definovaná struktura vztahů a procesů, pomocí kterých lze řídit a kontrolovat organizaci tak, aby IT v maximální míře umožňovalo a podporovalo dosažení podnikatelských cílů. Přidanou hodnotou je redukce a řízení rizik nad procesy v IS. IT Governance ovlivňuje zvýšení efektivity organizace pomocí: Zajištění a zabezpečení integrity, bezpečnosti a spolehlivosti strategických a jiných citlivých informací. Ochrany investic do IT a komunikací Nastavení odpovídajícího vedení a řízení informačních aktiv, na nichž přímo závisí úspěch nebo přežití organizace Zvyšování hodnoty podnikatelských procesů pomocí IT (vazba IT na podnikatelské procesy)

Důvody zavedení IT Governance Důvody pro zavedení IT Governance: IT je významným kritickým faktorem úspěchu pro dosažení podnikové strategie IT je prvek, který umožňuje růst a vývoj podniku IT musí splňovat stále rostoucí nároky v oblasti regulací, povinné správy a ochrany IT aktiv

Oblasti IT Governance Sladění a synchronizace strategií v rámci podniku Hlavní otázkou je, zda jsou investice do IT v souladu s podnikovou strategií a cíly. Proces harmonizace podnikové a IT strategie (byznys a IT procesů) je nikdy nekončící proces – důležitá je tedy především permanentní snaha o přiblížení a vyrovnání uvedených prvků.

Shrnutí Co je to ITIL? Metodika pro řízení ICT vytvořená na základě best practices, komerční produkt Základní pojmy z oblasti řízení ICT Metodika COBIT – alternativa k ITILu, standard pro správné postupy řízení, kontroly a auditu informačních technologií. IT Governance – řízení IT ISO při řízení IS/IT – ISO 9000, ISO 20000