Pedagogický seminář pro učitele SPU v Nitre 1. 2. 2OO6.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Vzdělávání a jeho kategorie
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Vývoj konceptu kompetencí v celoživotním učení a vzdělávání – teoretická východiska a aplikace v neformálním vzdělávání PhDr. Michaela Tureckiová, CSc.
Pedagogické kompetence 6. října 2014 Caroline Kearney vedoucí manažerka projektů & analytička vzdělávání.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Význam organizace INSEA pro další vzdělávání v oboru výtvarná výchova
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Výstupy z učení a národní kvalifikační rámec terciárního.
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Zdravá škola.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
Pedagogika jako věda Její předmět, cíle, metody, postavení v rámci společenských věd, jednotlivé disciplíny, základní pojmy.
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
Průřezová témata.
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
Katedra didaktiky ekonomických předmětů VŠE v Praze DIDAKTICKÁ SLOŽKA STANDARDU UČITELE ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ Miloslav Rotport Kostelec nad Černými lesy 27.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
ANALÝZA UČIVA V EKONOMICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Jitka Bláhová, Univerzita Hradec Králové
Teorie vzdělávání dospělých
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Postavení pedagogiky mezi vědami
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
ELearning na počátku nového tisíciletí a pět let poté Miloslava Černá Petra Poulová.
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Mezinárodní den sester květen 2009
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Didaktické prostředky
Obecná didaktika ÚVOD.
Projekt Impuls / Seminář
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Projekt Impuls / Seminář
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Teorie vzdělávání dospělých
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Polytechnické vzdělávání v praxi
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Pedagog.
Cíle, obsah a prostředky polytechnického vzdělávání
Transkript prezentace:

Pedagogický seminář pro učitele SPU v Nitre OO6

Technologie vzdělávání v univerzitním prostředí Gabriel Švejda

Teze přednášky: Komparace Education Technology v univerzitním prostředí u nás i v zahraničí Humanisticko-kreativní přístup k vedení vysokoškolské výuky Univerzitní současnost v on-line vzdělávání se zaměřením na e-learning

Výklad pojmu: „EDUCATIONAL TECHNOLOGY“ Anglicko-český slovník (Mareš, Gavora): metody racionálního řízení výuky technické prostředky vyučování

DEFINICE UNESCO (F. Mayor, H. Yuskevitchsus) Širší pojetí: „Technologie vzdělávání je vědní obor zabývající se výchovou a vzděláváním, který určuje optimální podmínky vyučování, nejúčinnější metody a prostředky na dosáhnutí cílů vzdělávání.“

V užším pojetí - využívání technických prostředků (počítačů, televizní techniky, atd)

Vysoké školy jako nejvyšší článek vzdělávací soustavy jsou vrcholnými centry vzdělanosti, nezávislého poznání a tvůrčí činnosti Uchovávají a rozhojňují dosažené vzdělání a pěstují vědeckou, výzkumnou, vývojovou a další tvůrčí činnost. Poskytují další formy vzdělávání, podílejí se na dalším celoživotním vzdělávání. Hrají aktivní roli ve veřejné diskuzi o společenských a etických otázkách při pěstování kulturní rozmanitosti při utváření občanské společnosti. Umožňují v souladu s demokratickými principy přístup k vysokoškolskému vzdělání, získání odpovídající profesní kvalifikace, přípravu a předpoklady pro výzkumnou práci. Přispívají k rozvoji na národní a regionální úrovni a spolupracují s různými stupni státní správy a samosprávy, s podnikovou a kulturní sférou. Rozvíjejí mezinárodní a zvláště evropskou spolupráci.

Humanisticko-kreativní přístup vedení vysokoškolské výuky Perenializmus- lidská povaha je stálá, zlepšujeme rozum, myšlení, racionalitu (M. J. Adler) Progesivizmus-myšlení je nástroj řešení problémů (J. Dewey) Esencionalizmus-jádro (kmen) učiva s nutnými informacemi pro život (W.Bagley) Existencionalizmus-empirická věda o lidské existenci, používající fenomenologickou analýzu Behaviorizmus-posilňování vědomostí prostřednictvím kladného hodnocení se zaměřením na budoucnost subjektu (J. Watson, B. F. Skinner)

Modely tvořivě-humanistického vzdělávání A. Maslow: Učitel může a má pomáhat v rozvíjení učení a v seberealizaci C. Rogers: Učitel může a má být pravdivý, empatický, akceptující a povzbuzující A. Combs: Učitel má být senzitivní, pravdivý, spolupracující a flexibilní

Rozvoj tvořivých funkcí osobnosti: Kognitivizace - myšlení, programování myšlenkových postupů, řešení každodenních problémů Emocionalizace - vyšší city realizované prostřednictvím humanizace vztahu student –učitel (D. Goleman) Motivace - k seberozvoji, pozitivnímu a kvalitativnímu životu Socializace a komunikace Axiologizace osobnosti (autoregulace výchova k hodnotám) - pozitivní vnitřní disciplína Kreativizace - neustálé zdokonalování tvořivosti člověka

Kategorie kognitivních funkcí Faktické vědomosti Konceptuální vědomosti Procedurální vědomosti Metakognitivní vědomosti

Edukační strategie Klasické výukové strategie Aktivizující výukové metody Komplexní výukové metody Strategie tvorby cvičení otázek – úloh

Faktory kreativity Fluence (plynulé myšlení)-produkování a udržování množství relevantních myšlenek Flexibilita (pružné myšlení)-různorodé myšlení, nápady,posouvání významu kategorii Originalita Elaborace (zdokonalující myšlení)-detailování myšlenek Odvaha riskovat Představivost Zvědavost Představivost – imaginace

Humanisticko-tvořivé teorie v profesionalizaci práce vysokoškolského učitele Negativní příklady: Direktivita, formalizmus, rigidita Příliš konformity, subjektivity Málo demokracie a nezávislosti Málo tvořivosti a ochoty hledat progresivní přístupy v pedagogické práci Převládá stereotyp, rutina

Komunikace v tvořivě humanistickém přístupu Tím, že člověk je, hovoří, vysílá zprávy, komunikuje Tím, že člověk je, tvoří vztahy Člověk tím, že komunikuje tvoří obsah komunikátu a tvoří tak i relační rámce Naplňuje komunikační prostor zprávami, slovy, emocemi, motivací kreativitou, svobodou Člověk tím, že komunikuje - žije

Dva základní principy profesionální pedagogické komunikace Vědět jako profesionálně komunikovat- kognitivní aspekt komunikace Umět se poznatky o správné komunikaci řídit- regulační aspekt komunikace

Charakteristika tvořivého učitele (TU) TU je inteligentnější TU kombinuje hravost a zodpovědnost TU je zároveň extrovert i introvert TU alternuje mezi imaginací, fantazií a zakotvením v smysluplné realitě TU má hodně energie, ale i nárokuje i odpočinek TU je skromný a hrdý současně TU je rebel i konzervativní TU je senzitivnější s většími prožitky z vykonané práce

Sebereflexe vysokoškolského učitele Neuvědomělá, nezáměrná sebereflexe- spontánní – jen průměrně přispívá k evaluaci pedagogické činnosti Záměrná, cílevědomá a plánovitá sebereflexe umožňuje analyzovat vlastní edukační činnost a možnosti její inovace.

Autodiagnostika pedagogické činnosti Projevuje se ve vnitřní motivaci hodnocení vlastní práce Ve způsobilosti stanovit si kriteria pro hodnocení kvality V přesné reflexi a interpretace edukační reality V udržení vysoké úrovně aspirace a výkonové motivace Ve způsobilosti optimalizace psychosociálních interakcí na základě předešlé analýzy

Kompetence vysokoškolského učitele Lat. Competecia = pravomoc Učitelské kompetence=pedagogické, didaktické, odborné, sociologické, psychologické, informační…. Dvě hlediska na pedagogické kompetence: Psychologické (inteligence,schopnosti, emoce, charakter, zájmy…) Praxeologické (profesionální připravenost)

Druhy a obsahy kompetencí Komunikační Odborně-pedagogické Interpretační Interakční (akceptace, empatie) Realizační Ochranné Asertivní Facilitátorské Morální Negosociační (jednání bez stresu) Kooperativní Poznávací Organizační Didakticko-metodické Informačně-mediální Tvořivě-autorské

Přívlastky vysokoškolského učitele v současnosti Učitel filozof Reflexní praktik Vědec a badatel Průvodce procesů poznávání a učení

Univerzitní prostředí třetího tisíciletí Vzdělávání z nejrůznějších zdrojů Nabídka curicula zaměřeného na klíčové kompetence Vyučování na základě potřeby učících se VŠ – učící se komunita Informace dostupné dle zájmu učících se Porozumění procesům učení Vzdělávání jako interaktivní aktivita Formální vzdělávání jako základ celoživotního vzdělávání VŠ jako jedna z cest vzdělávání

Technologicky založené poznávací učení (TZPU) Konvergence vzdělávání ve „Starém a novém světě“ (Evropa investuje více do praxe a výzkum v USA se stal více teoretickým) Současné technologie umožňují vyšší kvalitu vzdělávání Vzdělávací prostředí někdy znamená krok vzad (některá webově založená prostředí= „staré víno v nových lahvích“)

Předpoklady dobrého edukačního prostředí: Při vytváření vědomostního prostředí je nutné brát v úvahu dřívější vědomosti, dosažitelnost důležitých zdrojů aj. Kognitivní procesy musí být zkvalitněny Vytváření úkolů prostředí musí zahrnovat vytváření věrohodných, skutečných problémů a problémových situací s dosažitelnou pomocí

Virtuální výukový prostor Výukový prostor Sociální prostor Společenský prostor „Kolaborační výukové prostředí“ „CURE“ – the Collaborative Universal Remote Education Environment for Learning and Working Together: „metafora virtuálních místností“

On-line vzdělávání vývojový trend-programované učení Paralela požadavku aktivního učení na základě pečlivě připraveného programu s průběžnou kontrolou. Vytčení cíle řízení Stanovení počátečního stavu řízené soustavy Program podnětů přihlížející k počátečním stavům,řízení a cílem procesu Získání informace podle stavu parametrů (zpětná vazba) Zpracování informace s korekcí podnětů Realizace regulujících stimulů

Kladné stránky programovaného učení Zpracování programu věnuje pozornost klíčovým otázkám učiva Učivo rozložené na zvládnutelné kroky Udržení pozornosti žáků Respektování zásady přiměřenosti Podpora sebedůvěry žáků Podávání přesných informací Podpora upevňování a trvalosti vědomostí Průběžná kontrola informace žáka o výkonu

Negativní stránky programovaného učení Atomizace učiva rozděleného do kroků Redukce myšlenkových operací Nepřispívá k rozvoji slovní zásoby Ochuzená interakce žák-učitel Snížená pedagogická komunikace

Společné principy Přesný rozbor vzdělávacích cílů Rozčleňování učiva na jednotky Aktivní odpovědi Zpětná vazba Individuální tempo Průběžné hodnocení výkonu Uplatnění nových technologií ve výuce

Vize budoucnosti? Vzdělávací instituce na celém světě jsou pod neustálým tlakem, aby demonstrovaly ochotu i schopnost začlenit do vyučování nejnovější informační a komunikační technologie Budou IKT replikovat to co považujeme za dobrou praxi ve vzdělávání? Bude evaluace vzdělávacích procesů adekvátní vývoji IKT?

Studijní podklady přednášky: Zelinová,M., Zelina, M.: Model tvorivého humanistického vyučovania, ŠPÚ Bratislava, 1994 Hupková,M., Petlák, E.: Sebareflexia a kompetencie v práci učiteĺa,IRIS Bratislava, 2004 Časopisy EDUCTIONAL TECHNOLOGY,the magazine for managers of change in education 2004, 2005 USA (Časopis vychází od roku 1960 je rozšiřován do více jak 100 zemí světa a patří nejlepším z hlediska světové komparace oboru)