Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úloha státu v tržní ekonomice
Advertisements

F INANČNÍ PLÁNOVÁNÍ Jakub Novotný 3. září 2009 Hranická rozvojová agentura, z.s.
ZÁKLADNÍ POJMY EKONOMIE
Přerozdělování jako hlavní nástroj sociální politiky
Mimoprodukční funkce lesa
Příklady teorie všeobecné rovnováhy
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
ÚVOD DO UDRŽITELNÉ SPOTŘEBY A VÝROBY Ekonomické hodnocení podniku.
HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Finanční právo Zdenka Papoušková, 2013.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Teorie chování spotřebitele
KONFERENCE projektu APSYS „ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe “ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe Jsou potřebné,
HDP= hrubý domácí produkt
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Současný a budoucí příjem, úrok, kapitálový trh
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
Volba mezi současnou a budoucí spotřebou
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Zsv. Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův.
Teorie her pro manažery, redistribuční systémy Mikroekonomie magisterský kurz - VŠFS Jiří Mihola, Téma 6.
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Sociální ekonomika Vývoj modelů sociálního charakteru státu – I. část Merkantilismus ( století) 1. WELFARE STATE – Stát veřejných sociálních.
 Kapitál je proti jiným výrobním faktorům považován za faktor již vyrobený. Kapitál se skládá z takových vyrobených statků dlouhodobé spotřeby, které.
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
MARKETINGOVÝ MIX.
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
SLUŽBY ZAMĚSTNANOSTI A PRÁCE S NEZAMĚSTNANÝMI Téma: Programy vzdělávání a pracovního výcviku FSS MU Brno, 2006.
Sociální zabezpečení Sociální služby
Všeobecná rovnováha Téma 10 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Chudoba jako sociální problém
Inovace výuky a její implementace v oborech Fakulty bezpečnostního inženýrstvíCZ.1.07/2.2.00/ Se zvyšováním technologické a technické úrovně průmyslu.
Podstata přebytku spotřebitele
Ekonomie 1 Magistři Šestá přednáška Lidský a sociální kapitál, princip přenesené ceny.
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Vzdělání z hlediska teorie statků
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
KAPITOLA 9: ZÁKLADNÍ DRUHY OPERACÍ - KOMERČNÍ BANKOVNICTVÍ Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
Nezaměstnanost. nezaměstnanost vzniká, pokud na trhu práce převyšuje nabídka zaměstnanců poptávku firem.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Úvod do základů finančního práva Petr Mrkývka. LITERATURA Petr MRKÝVKA Propedeutika finančního práva I – obecná část. Brno: MU 2014 (e-kniha) k dostání.
Zdravotnické systémy - 1 Zdravotnické systémy Pro zajištění zdravotní péče vytváří státy v oblasti organizace zdravotnictví určitou soustavu zdravotnických.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Pojišťovnictví Pojišťovnické & pojistné právo
Monetarismus Milton Friedman (1912 – 2006)
Finanční a kapitálový trh VOKT (P-1)
Ekonomika – základní pojmy.
Fiskální politika Pavel Seknička.
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Úvod do ekonomiky školství, vzdělávání a trh práce
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Ekonomie 1 Magistři Čtvrtá přednáška Analýza trhu zápůjčních fondů
Veřejné Finance.
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Státní účast v obchodních společnostech a podnicích a veřejná podpora
Transkript prezentace:

Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS Jiří Mihola, jiri.mihola@quick.cz , www.median-os.cz, 2010 Téma 3 Teorie blahobytu, mikroekonomická role státu, konstituování vzdělanostní společnosti

3.1 Základy teorie blahobytu Obsah 3.1 Základy teorie blahobytu 3.2 Přímá a nepřímá mikroekonomická role státu 3.3 Vývoj kapitálového trhu a přenesená hodnota

Obsah 3.2 Přímá a nepřímá mikroekonomická role státu 3.2.1 Vymezení přímé a nepřímé role státu, 3.2.2 Vymezení a rozlišení typů výnosů a nákladů v oblasti investování do vzdělání.

3.2.1 Vymezení přímé a nepřímé role státu Trh je svobodná (tedy ničím jiným kromě svobodné volby směňujících subjektů) neomezovaná směna statků. Trh existuje v určitém prostředí, přičemž parametry tohoto prostředí vytváří mj. stát.

Historicky vyvinuté role státu Při právní ochraně smluv uzavíraných mezi směňujícími stranami. Při redukci transakčních nákladů . Při zvýšení informovanosti směňujících stran . Při omezování bariér vstupu do odvětví Při snižování rizika.

Vymezení přímé a nepřímé role státu Analýza vývoje tržního mechanismu v daných společenských podmínkách, patří k významným úkolům mikroekonomické teorie. Bezprostředně souvisí s odstraňováním nedokonalostí tržního mechanismu.

Vymezení přímé a nepřímé role státu Mikroekonomické role státu jsou: Přímá, která spočívá v nahrazení role tržního mechanismu funkcí státu (alokací, redistribucí, regulací). Bc. kurz Nepřímá, která spočívá v podpoře vývoje tržního mechanismu a odstraňování jeho nedokonalostí či nevyvinutosti.

Vymezení přímé a nepřímé role státu Nepřímá role státu se v různých etapách vývoje projevuje různě, např.: Budováním obchodních cest a zajištění jejich ochrany. Vytvořením funkčního právního systému. Zajištěním institucionální ochrany svobodné soutěže.

Nejdynamičtější je rozvoj finančních trhů kde dochází: ke vzniku a zdokonalování nových produktů, k interakci globálních a lokálních finančních trhů, k interakci soukromého a veřejného investování a pojištění, k zdokonalování institucionálního rámce, k technickému zdokonalování finančních trhů, ke vstupu finančních trhů (formou poskytování půjček, pojištění apod.) do těch sfér společenského života, kde dříve nepůsobily.

Vymezení přímé a nepřímé role státu Úloha státu by měla spočívat v odstraňování těch transakčních nákladů, které brání rozvoji kapitálového trhu.

Vymezení přímé a nepřímé role státu Nepřímá role stát spočívá v postupném odstraňovat nedostatků tržního mechanismu, čímž umožňuje působení tržního mechanismu i v oblastech, které byly dříve nepředstavitelné. Toto postupné zdokonalování může mít řadu podob např.: vytváření pravidel odstraňujících nedostatky tržního mechanismu, vytváření organizací, které napomáhají odstraňovat nedostatky tržního mechanismu.

Výnosy ze vzdělání můžeme rozdělit na individuální a společenské. 3.2.2 Vymezení a rozlišení typů výnosů a nákladů v oblasti investování do vzdělání Výnosy ze vzdělání můžeme rozdělit na individuální a společenské.

Vymezení a rozlišení typů výnosů a nákladů v oblasti investování do vzdělání Individuální výnosy z investic do vzdělání si přivlastňuje určitá fyzická nebo právnická osoba: Nabyvatel vzdělání (žák, student, absolvent). Domácnost nabyvatele vzdělání. Firma, kde je nabyvatel vzdělání zaměstnán. Region, kde nabyvatel působí (vedle společenských výnosů). Poskytovatel vzdělávacích služeb (škola, která vzdělání poskytuje). Investor (v případě, že jsou vzdělávací služby hrazeny formou půjčky).

Vymezení a rozlišení typů výnosů a nákladů v oblasti investování do vzdělání Podoby společenských výnosů z investic do vzdělání: Pozitivních externalit, kladné přesahů individuálních výnosů kvalifikovanější společenská angažovanost, lepší výchova dětí, pozitivní vliv na mezilidské vztahy, schopnost poskytnout kvalifikovanou pomoc, lepší péče o vlastní zdraví, větší odolnost vůči podlehnutí deviantním formám chování. Veřejných statků, konkrétně jako nedělitelný statek v řadě profesí jsou výsledky působení vzdělaného člověka volně přístupné, ( zákl. výzkum). Kvalifikace zaměstnanců pracujících v oblasti poskytování veřejných služeb vojáci, policisté, učitelé, zaměstnanci státní správy apod.. Zvýšení daňových odvodů a odvodů do systémů zákonného sociálního pojištění.

Vymezení a rozlišení typů výnosů a nákladů v oblasti investování do vzdělání Individuální i společenské výnosy ze vzdělání jsou peněžní i nepeněžní. Individuální nepeněžní výnosy ze vzdělání: Potěšení ze samotného procesu vzdělávání se. Zajímavější práce absolventů. Vyšší společenská prestiž nabyvatele vzdělání, jeho domácnosti, ale i poskytovatele vzdělávacích služeb. Možnost získat společenské kontakty během studia (efekt spolužáctví), tj. sociální kapitál. Možnost získat společenské kontakty po studiu, v oboru uplatnění, tj. sociální kapitál

Vymezení a rozlišení typů výnosů a nákladů v oblasti investování do vzdělání Vzdělání je smíšený statek, míra jeho veřejné a soukromé složky se liší v případě různých stupňů vzdělávání (předškolního, základního, středního, terciárního, postgraduálního), různých oborů, různých oblastí uplatnění nabytého poznání.

Příčiny vzniku vzdělanostní společnosti Rozhodující množství statků produkují vzdělaní. Nejvíce ovlivňují uspokojování potřeb činnosti vyžadující rozvoj schopností. Zde probíhají nejintenzivněji inovační procesy. Zde je těžiště ekonomické akumulace. Zde vzniká nejvíce čistého přebytku, který se stává zdrojem akumulace fixního kapitálu.

(lidského kapitálu a sociálního kapitálu). Vymezení a rozlišení typů výnosů a nákladů v oblasti investování do vzdělání Vzdělanostní společnost je společnost, ve které se dominantním ekonomickým sektorem stává oblast lidských schopností (lidského kapitálu a sociálního kapitálu).

Obsah 3.3 Vývoj kapitálového trhu a přenesená cena 3.3.1 Hledání způsobu odstranění nedokonalostí kapitálového trhu a odhalení principu přenesené ceny, 3.3.2 Odstranění nedokonalostí kapitálového trhu v oblasti financování vzdělání s využitím principu přenesené ceny 3.3.3 Komplexní reforma systémů sociálního investování a sociálního pojištění

Význačný představitel tzv. rakouské školy. 3.3.1 Hledání způsobu odstranění nedokonalostí kapitálového trhu a odhalení principu přenesené ceny Jedním z ekonomů, který se zabýval problematikou vztahu rovnosti a spravedlnosti, byl F. Hayek Friedrich August Hayek (1899 – 1992), rakouský ekonom, činný též v USA, Velké Británii a Německu. Význačný představitel tzv. rakouské školy.

Fridrich Hayek, 1990 „Avšak nazývat privilegiem soukromý majetek, který mohou získat všichni za stejných podmínek, protože jenom některým se podařilo ho získat, znamená zbavovat slovo privilegium jeho významu.“

Kapitalismus a svoboda, 1963 3.3.1 Hledání způsobu odstranění nedokonalostí kapitálového trhu a odhalení principu přenesené ceny V obecné rovině navrhl řešení problému investování do lidských schopností, které by řešilo otázku rovnosti, M. Friedman ve své knize Kapitalismus a svoboda, 1963

M. Friedman, 1963 „Ve skutečnosti však existuje značné množství empirických důkazů, že výnosová míra investic do vzdělání je mnohem vyšší než výnosová míra investic do neživého kapitálu.“ „Investice do lidských bytostí nemohou být financovány za stejných podmínek či stejnou lehkostí jako investice do fyzického kapitálu“ „Vládní orgán by mohl nabídnout financování či pomoc při financování vzdělání jakéhokoliv jednotlivce, který by splňoval určité minimální požadavky na kvalitu.“

Způsoby snížení rizika půjčky na vzdělání Riziko dlužníka lze snížit, pokud bude splácet podle toho, jaké výše příjmu dosáhne, a to z částky přesahující určitou únosnou hranici. Riziko věřitele lze snížit jeho rozložením na velký okruh dlužníků.

Co znamená princip přenesené ceny Každý platí až z toho, co mu poskytnuté prostředky vynesou. Každý platí podle toho, kolik mu prostředky vynesou. Každý platí přímo tomu, kdo mu příslušné prostředky poskytl.

Čím se liší přenesená cena od normální? Má více parametrů: výše příjmu, procentuálně stanovená výše odvodu, doba splácení. Nemá primární nominální hodnotu, teprve na kapitálových trzích může sekundárně vzniknout její nominální ocenění. Je odvozena od ocenění efektu služeb spojených s nabýváním lidského kapitálu na profesních trzích. Alokuje prostředky ve prospěch poskytovatelů služeb spojených s nabýváním lidského kapitálu. Vytváří „můstek“ mezi specifickým vztahem věřitel - dlužník.

Čím se liší přenesená cena od normální? Princip přenesené ceny se uplatňuje při investování do schopností, kdy ten, kdo dané schopnosti nabývá, platí tomu, od koho jej získává, ex post, až podle výše příjmu, který byl díky této investici získán.

3.3.2 Odstranění nedokonalostí kapitálového trhu v oblasti financování vzdělání s využitím principu přenesené ceny Pokud by existoval nějaký způsob spolehlivého a přesného rozpoznávání investičních příležitosti, kterými každý z nás disponuje, a pokud by existovaly mechanismy, jak z výnosů využití těchto investičních příležitostí odměnit toho, kdo na jejich realizaci poskytl investiční prostředky, měl by každý z nás možnost plně rozvíjet a uplatňovat své schopnosti.

Odstranění nedokonalostí kapitálového trhu v oblasti financování vzdělání s využitím principu přenesené ceny Problém je však právě ve složitosti rozpoznávání investičních příležitostí a v nevyvinutosti mechanismů investování prostředků jednoho člověka do využití investičních příležitostí druhého člověka

Rozpoznávání investičních příležitostí Nejobtížnější je identifikování sekundárních IP vznikajících v interakci s prostředím, ve kterém se člověk vyvíjí, v rámci vzdělávacího procesu. Vyšší využívání vrozených předpokladů a vloh vede k rozvoji osobnosti a lepšímu uplatnění jejich nositele. Kdo dokáže s dostatečnou jistotou zjistit jaké je každého z nás náležité vzdělání?

Odstranění nedokonalostí kapitálového trhu v oblasti financování vzdělání Pokud by byl dostatečně rozvinut kapitálový trh v oblasti investování do rozvoje schopností člověka, nehrálo by rozpočtové omezení domácností významnou roli. Každý by měl přístup ke kvalitnímu vzdělání nezávisle na majetkových a příjmových možnostech.

Princip přenesené ceny ve vysokoškolském studiu Prvotním věřitelem je vysoká škola, která „prodává“ systém vzdělávacích služeb. Student (absolvent) „platí“ za poskytnuté služby podle získaných schopností prostřednictvím vzdělávacího systému - tj. odvádí ze svého příjmu po absolvování VŠ

Funkce přenesené ceny ve VŠ vzdělání Funkce investiční (úvěrovou) Funkci solidární-pojišťovací Funkci (přenesené) ceny: Vzdělávací zařízení je motivováno k co nejlepší kvalitě vzdělávacího servisu z hlediska uplatnění absolventa na profesních trzích a získává finanční prostředky podle toho, jak se jeho absolventi na profesních trzích uplatňují.

Odstranění nedokonalostí kapitálového trhu v oblasti financování vzdělání s využitím principu přenesené ceny Uplatnění principu přenesené ceny umožňuje odstranit nedokonalosti kapitálového trhu.

Systémy vyžadující reformu: Financování vzdělání (investiční systém). 3.3.3 Komplexní reforma systémů sociálního investování a sociálního pojištění Systémy vyžadující reformu: Financování vzdělání (investiční systém). Financování zdravotní péče (investiční i pojišťovací systém současně). Financování penzijního pojištění (pojišťovací systém).

Další sociální systémy vedle vzdělávání, zdravotní péče a penzijního pojištění, jsou to: Kultura. Bytová politika. Péče o rodinu. Aktivní politika zaměstnanosti. Řešení problematiky sociálního ohrožení či vyloučení z hlediska příjmově, etnicky, či jinak definovaných skupin obyvatelstva.

Propojení veřejných pojišťovacích a investičních systémů. Realizace souběžné reformy financování základních sociálních subsystémů Propojení veřejných pojišťovacích a investičních systémů. Místo centrálního přerozdělování jsou využívány nové produkty kapitálového a pojišťovacího trhu, které vytvářejí potřebnou zainteresovanost, generují inovace a eliminují majetkové bariéry v oblasti nabývání, uchování a uplatnění schopností.

Výchozí předpoklady Máme dvě skupiny obyvatel: s vysokým příjmem a majetkem a s nízkým příjmem a majetkem. Bohatí mají lepší investiční příležitosti, z nich větší výnos, bohatých je méně než chudých. Bohatí mají v součtu méně investičních prostředků než chudí. Chudí mají hodně investičních příležitostí. Ale výnos z těchto jejich příležitostí je nižší než výnos z vlastních investičních příležitostí bohatých. Investicemi do vzdělání se zvyšují výnosy.

Efekty komplexní reformy systémů sociálního investování a sociálního pojištění, stejná úroková míra a stejná půjčená částka

Postupné vyrovnávání obou skupin

Děkuji za pozornost. Jiří Mihola jiri.mihola@quick.cz www.median-os.cz Teoretický seminář VŠFS Jiří Mihola jiri.mihola@quick.cz www.median-os.cz Děkuji za pozornost.