Seminář 1: Odborné zdroje, psaní odborného textu, citování PSY103 Martina Kotková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vyhledávací stoje na Internetu. (vyhledavače pro začátečníky)
Advertisements

INTERNET A WORL WIDE WEB JAKO SOUČÁST INFORMAČNÍHO SYSTÉMU ZÁKLADNÍ ŠKOLY Petr Vitásek, 2004 Diplomová práce.
Příklady citací v textu
Dana Sigmundová Kde jinde hledat elektronické časopisy aneb práce s databázemi JSTOR, EZB, Oxford a Cambridge Journals ÚK FSS MU, Ústřední.
Dana Sigmundová E-books jako zdroj odborných informací ÚK FSS MU, Ústřední knihovna FSS MU.
3.1. Typy vědeckých sdělení a periodik ústní forma - víceméně nezávazná forma sdělení, nezakládá prioritu sdělení formou semináře či přednášky na konferenci.
Připraveno v rámci projektu „Projektové financování vysokých škol“ podpořeného FRVŠ pod číslem 72/2011
Digitální publikace a e-knihy v Ústavu pro českou literaturu AV ČR Pavel Janáček, Michal Kosák, Praha,
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Jak psát seminární práci
Citace, citování Plagiátorství
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Obecná psychologie II
EBSCO Knihovna FSS MU a Osnova EIZ – co, proč, kde EBSCO Vychytávky Procvičování.
Vkládání záznamů do databáze OBD
Zpracování VŠKP práce Doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. Prof. Ing. Radim Farana, CSc.
Závěrečné seminární práce 9. ročník 2014/2015
Prezentace Centra MU pro klinicky orientovaný výzkum kvality života (CEQOL) Marek Blatný PSU AV ČR & PSU FF MU Tomáš Kepák KDO FN Brno & LF MU Brno, 21.
PPíšeme vědecký článek. Jaký článek – domácí úkol o dvou brožurách o jaderné fyzice a zkušenostech z jejich použití (ověření použitelnosti, expertní posouzení)
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
 Hlavním smyslem citování je zachytit myšlenkové vazby mezi originálním textem a použitými myšlenkami z jiných zdrojů [Boldiš, 2002].  dokázat vlastní.
PSY 475 V ĚDECKÁ KOMUNIKACE Hana Macháčková Lenka Dědková Věra Kontríková Jan Šerek.
Úvod do studia.
Úvod do studia- 7. seminář Elektronické informační databáze Robert Zbíral.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Anglické standardy při psaní projektu Osnova kurzu
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
B130P16: Praktické základy vědecké práce Katedra fyziologie rostlin, PřF UK RNDr. Jan Petrášek, Ph.D. Základní dělení 3.1.
Úvod do studia Strategie vyhledávání zdrojů Robert Zbíral.
Nikola Dynybylová Jediný a jedinečný Sage ÚK FSS MU, Ústřední knihovna FSS MU.
Základy práce s informačními zdroji pro bc. studenty SPSP Mgr. Dana Mazancová, DiS. Brno, 11. dubna 2013 Masarykova univerzita Fakulta sociálních studií.
Odborné a vědecké práce Brno 12. března Odborné a vědecké práce Zpráva o semestrálním projektu Závěrečná práce Bakalářská a diplomová práce Disertační.
Příprava seznamu literatury a citování v textu
Nigel Warburton The Basics of Essay Writings. O co jde? ● číst o tom, jak psát, nestačí ● psaní esejů je základem studia ● psaní je způsobem myšlení ●
3. Odborná literatura, její zdroje na Internetu a PřFUK
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_21-18 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr.
S využitím prezentací Mgr. Pavlíny Mazáčové, Ph.D.:  Jak napsat dobrý odborný článek  Tvorba odborného textu.
Základy práce s informačními zdroji pro bc. studenty PSY Mgr. Veronika Šléglová Masarykova univerzita Fakulta sociálních studií Ústřední knihovna.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Jana Holá Tvorba rešerše Jana Holá
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Jak napsat zprávu z praxe
Dana Mazancová Databáze Anopress a ČTK ÚK FSS MU, Ústřední knihovna FSS MU.
ANOPRESS IT PhDr. Ivana Reznerová Centrum informačních a knihovnických služeb Odbor informační podpory studia a výzkumu
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE TÉMATA JEDNOTLIVÝCH PŘEDNÁŠEK: – úvod do poradenské psychologie – poradenský proces, PSDG v PPS – poradenství.
7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
VLASTNÍ ČÁST 4. cvičení. PRAKTICKÁ ČÁST Často mi chybí odborné články z databází..viz zadání „V práci musíte použít alespoň dvě citace z databáze odborných.
J AK PSÁT SEMINÁRNÍ PRÁCI. V ÝBĚR TÉMATU, VYHLEDÁNÍ ZDROJŮ Výběr tématu zvolit téma, které mne zajímá zvolit raději užší, specifické téma (příliš široká.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Úvod do zpracování rešerší I. Mgr. Drahomíra Dvořáková
Inf Normy pro citování knih a dalších zdrojů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Vyhledávání informací Zdroj: pixabay.com. ÚVODEM  Seznámení  Cíl semináře  Zpětná vazba  Prezentace Vaše zkušenosti?
Ústřední knihovna FSS MU
Informační prameny I. část
Ústřední knihovna FSS MU Úvod do elektronických informačních zdrojů
Závěrečné seminární práce 9. ročník 2016/2017
PSY103 Vývojová psychologie I Zuzana Masopustová
Seminář 1: Odborné zdroje, psaní odborného textu, citování
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Ukázka zpracování referátu.
Vzor individuální prezentace
Ústřední knihovna FSS MU Úvod do elektronických informačních zdrojů
Citační a bibliografické databáze:
Jana Holá Tvorba rešerše Jana Holá
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE
3. Odborná literatura, její zdroje na internetu a PřFUK
Pravidla citování v absolventské práci
3. Odborná literatura, její zdroje na internetu a PřFUK
MOŽNOSTI PORTÁLU KNIHOVNY.CZ NEJEN PRO KNIHOVNÍKY
ACM Digital Library Centrum informačních a knihovnických služeb VŠE
Transkript prezentace:

Seminář 1: Odborné zdroje, psaní odborného textu, citování PSY103 Martina Kotková

Část A: Odborné zdroje Otázka č. 1 Co je možné považovat za odborné zdroje? a)pouze knihy b)knihy a periodika c)periodika a elektronické informační zdroje d)knihy, periodika i elektronické informační zdroje Správně D, ale...

Knihy, periodika nebo elektronické informační zdroje? Knihy, periodika i elektronické informační zdroje mohou, ale také nemusí být odborným zdrojem. Nezáleží na médiu, důležitá je jeho kvalita. (přesto NĚKDE najdeme odborný zdroj pravděpodobněji než JINDE)

Otázka č. 2 Které knihy není možné považovat za odborné zdroje? Uveďte alespoň 2 typy takových knih.

Jaké knihy ne? učebnice Př.: Langmeier, J. (1983). Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Praha: Avicenum. encyklopedie Př.: Nakonečný, M. (2002). Encyklopedie obecné psychologie. Praha: Academia. slovníky Př.: Hartl. P & Hartlová, H. (2004). Psychologický slovník. Praha: Portál. popularizační Př.: Bacus, A. (2005). Vaše dítě ve věku od 1 do 3 let. Praha: Portál. beletrie Př.: Yalom, I. D. (2006). Lži na pohovce. Praha: Portál. diplomové práce – v žádném případě nevyužívejte pro sekundární citování a odkazy – s notnou dávkou kritického uvažování lze v některých případech využít jako odborný zdroj empirické části některých diplomových prací

Otázka č. 3 Jak se nazývá typ publikace (knihy), která je neperiodická a recenzovaná, a která podrobně pojednává o jednom úzce vymezeném tématu. Může mít jednoho i více autorů. Monografie

Rozdíl monografie vs. sborník Monografie, bez ohledu na počet autorů, se tedy liší hlavně tím, že jde o systematické a relativně vyčerpávající zpracování tématu, zatímco sborník může obsahovat studie dílčí, které téma nemusí pokrývat soustavně, nenavazují na sebe apod.

Otázka č. 4 Uveďte název jediného českého impaktovaného psychologického časopisu. Československá psychologie

Otázka č. 5 Uveďte název českého popularizujícího časopisu z oblasti psychologie (který není možné považovat za odborný zdroj). Psychologie dnes, Moje psychologie

Jaká periodika ano? odborné – recenzované - časopisy – české/slovenské Československá psychologie Psychológia a patopsychológia dieťaťa – zahraniční např.: European Journal of Developmental Psychology Journal of Research on Adolescence Journal of Aging Studies

Jaká periodika ne? noviny – MF Dnes, Lidové noviny... (běžné) časopisy – 21. století, Betynka... popularizující časopisy z oblasti psychologie – Psychologie dnes, Moje psychologie

Otázka č. 6 Uveďte názvy alespoň 3 elektronických databází, kde je možné nalézt odborné psychologické články.

Jak se naučit pracovat s el. zdroji? K databázím se lze připojit i z domova – přes nastavení proxy (návod na stránkách knihovny FSS) Knihovna pořádá semináře o práci s el. inf. zdroji

Jaké elektronické informační zdroje ne? Na některých serverech lze narazit na zdánlivě odborné články: Př.: Nevyužívejte články nalezené jinde než v databázích odborných časopisů. Pozor, i v el. databázích lze nalézt neodborné texty. Databáze často obsahují i archivy novin a populárních časopisů. Dívejte se, z čeho čerpáte! Nevěřte všemu, co objevíte na internetu!

Otázka č. 7 Jak se nazývá text obsahující tzv. nepřiznané citace či odkazy na původní zdroje? Plagiát

Otázka č. 8 Jak se nazývá funkce dostupná na MU, díky které je možné odhalit plagiátorství? „Vejce vejci“

Jak se vyhnout nařčení z plagiátorství? V textu uvádějte veškeré citace i odkazy na zdroje. Používejte standardy APA. Veškeré odkazy i citace musí být v seznamu literatury (a naopak). Do seznamu literatury ale patří pouze primární zdroje

Otázka č. 9 Co znamená zkratka APA? American Psychological Association

Otázka č. 10 Pro citování používáme manuál APA. Která edice se právě používá? APA 6 th edition

Otázka č. 11 Co znamená zkratka IMRaD? Introduction – Methods – Results – Discussion tedy strukturu výzkumné studie

Část B: Psaní odborného textu

Upřesnění tématu nevíte-li, jak téma vhodně zúžit, zvolte prozatím širší vyhledejte odborné zdroje máte-li pocit, že k vašemu tématu literatura chybí, je velmi pravděpodobné, že hledáte špatně – zkuste jiná klíčová slova klíčová slova v angličtině prostudujte nalezené odborné zdroje

The present study examined the role of children and adolescents’ perceptions of selfblame specific to interparental conflict and children and adolescents’ coping behaviors in the context of parental depression as predictors of internalizing and externalizing symptoms in a sample of 108 youth (age 9 –15 years old) of parents with a history of depression. Higher levels of current depressive symptoms in parents were associated with higher levels of interparental conflict and higher levels of internalizing symptoms in children and adolescents, and interparental conflict was positively associated with both internalizing and externalizing symptoms in children/ adolescents. Consistent across a series of multiple regression models, children and adolescents’ perceptions of self-blame and use of secondary control coping (acceptance, distraction, cognitive restructuring, positive thinking) were significant, independent predictors of both internalizing and externalizing symptoms.

O článku Název: Parental Depression and Interparental Conflict: Children and Adolescents’ Self-Blame and Coping Responses Klíčová slova: children of depressed parents interparental conflict coping/children’s coping

Upřesnění tématu Čím se nalezené zdroje zabývají? Jaké výzkumy jsou populární v posledních letech? Na jaké hlavní otázky se snaží tyto výzkumy odpovědět? Která ze zkoumaných otázek vás zaujala?

Upřesnění tématu Na základě vyhledání odborných zdrojů, jejich prozkoumání a zodpovězení předchozích otázek jste nalezli téma, které odpovídá zadání a zároveň je dostatečně zúžené/specifické

Rodinné prostředí jako jeden z faktorů vývoje osobnosti Rodinné prostředí – jaké proměnné? Vývoj osobnosti – jaké proměnné?

Máte téma!!! příklad: Téma: Rodinné prostředí jako jeden z faktorů vývoje osobnosti. Název práce: Vliv rodičovského konfliktu na sebehodnocení dítěte.

Introduction - Úvod Úvod by měl uvést do tématu. Uveďte základní fakta nutná pro pochopení zkoumaného tématu. Vynechejte nadbytečné informace. Vymezte pojmy, pojetí, s nimiž budete dále pracovat. Pokud to usnadní pochopení dalšího textu, uveďte, jakým způsobem se k tématu přistupovalo. Proč? – s mírou! účelně!

Úvod: Příklad Co rozumíme pojmy rodičovský konflikt, sebehodnocení? Proč se zkoumá vliv rodičovského konfliktu na sebehodnocení dítěte? – ne klišé!!! fakta Na jakou věkovou kategorii dětí je současný výzkum zaměřen? Jakým způsobem se k výzkumu přistupuje? Jaké jsou hlavní otázky? Jaká jsou hlavní dilemata? – např. ovlivňuje X neovlivňuje

Úvod: Příklad Výzkumy tvrdící, že konflikt rodičů negativně ovlivňuje sebehodnocení dítěte. Vaše připomínky k metodologii, závěrům, polemiky – vše opřeno o odborné znalosti, fakta Výzkumy tvrdící, že konflikt rodičů nemá na sebehodnocení dítěte vliv. Vaše připomínky k metodologii, závěrům, polemiky – vše opřeno o odborné znalosti, fakta Má vliv, nebo nemá vliv? Je i jiná varianta? Např. Záleží na percepci konfliktu dítětem.

Seminární práce do Psy 103 Dle předchozího návodu. Dle sylabu kurzu PSY103. V případě nejistoty ohledně zvoleného tématu, pojetí tématu atd. konzultujte (včas). Začněte včas – zodpovědné vyhledávání odborných zdrojů i tématu zabere víc času, než se může zdát. Dobrý výběr zdrojů je základem úspěchu. Neutopte se v záplavě informací, které najdete. Udělejte si osnovu (alespoň v duchu). Držte se jí. Text musí mít hlavu a patu. Nezanedbejte formální stránku práce. Myšlenka ukrytá v záplavě zmatku nemusí být odhalena.

Info k semináři 2 Každý si přineste 2 různé články (výzkumné studie), které se zabývají tématem, o kterém chcete psát v seminární práci Ať tyto dvě studie používají různé výzkumné metody (př. self-report, pozorování, rozhovor, experiment...)

A jak je to s tím citováním?

Otázka č. 1 v textu: Parentifikace znamená „funkční a/nebo emoční převrácení rolí, kdy dítě potlačí své vlastní potřeby, aby mohlo uspokojit potřeby rodiče a postarat se o něj“ (Chase, 1999, s. 5). v seznamu literatury: Chase, N. D. (1999). Parentification: An overview of theory, research, and societal issues. In N. D. Chase (Ed.), Burdened children: Theory, research, and treatment of parentification (pp. 3-33). Thousand Oaks, CA, US: Sage Publications. SPRÁVNĚ

Otázka č. 2 v textu: Po určení diagnózy dětského autismu prochází rodiny obvykle obdobnými stadii jako při vyrovnávání se se závažným onemocněním, jak je popsala Kübler-Rossová (1969, cit. dle Vágnerová, 1999). v seznamu literatury: Vágnerová, M. (1999). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál. ŠPATNĚ

Otázka č. 3 v textu: Z této skutečnosti vyplývá, že rodičovský konflikt a především jeho forma jsou ústřední pro podobu reprezentace rodiny, kterou si dítě vytváří (Davies ; Cummings, 2002). (Cummings & Davies, 2002). v seznamu literatury: Cummings, E. M., & Davies, P. T. (2002). Effects of marital conflict on children: recent advances and emerging themes in process-oriented research. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 43 (1), ŠPATNĚ

Otázka č. 4 v textu: Nejčastějším výzkumným zájmem v kontextu rodičovského konfliktu je akademická úspěšnost žáků, tedy především jejich výkon (např. Neighbors, Forehand, & McVicar, 1993; Ghazarian & Buehler, 2008). Řadíme podle abecedy, proto (např. Ghazarian & Buehler, 2008; Neighbors, Forehand, & McVicar, 1993). ŠPATNĚ

Otázka č. 5 Čerpáte z knihy, který má tuto titulní stránku Dále víte, že kniha byla vydána roku 2011 v Praze v nakladatelství Portál. Jak bude vypadat citační odkaz v seznamu literatury? Kalsched, D. (2011). Vnitřní svět traumatu. Praha: Portál.

Otázka č. 6 poprvé v textu: Důležitým cílem druhé generace výzkumníků se stalo popsat rizikové a protektivní faktory jak na straně dítěte a jeho rodiny, tak v jeho širším sociálním kontextu (Lacinová et al., 2009). Citujeme tento zdroj poprvé, proto musíme zmínit všechny autory, proto (Lacinová, Michalčáková, & Ježek, 2009) v seznamu literatury: Lacinová, L., Michalčáková, R., & Ježek, S. (2009). Škála dětské percepce konfliktu mezi rodiči: Česká verze dotazníku pro adolescenty. Československá Psychologie, 1, ŠPATNĚ

Otázka č. 7 v textu: V poradenské praxi se často setkáváme s tím, že rodičovský konflikt souvisí se zhoršeným prospěchem dětí (I. Pešová, osobní sdělení, 1. dubna 2012). V seznamu literatury pak osobní sdělení nezmiňujeme. SPRÁVNĚ

Otázka č. 8 Cituji článek, kde není uveden autor. Článek se nazývá Stáří v ČR a je z roku Bude takto vypadat citační odkaz v textu? („Stáří v ČR“, 2005) SPRÁVNĚ Pokud by se jednalo o celou knihu, text by byl bez uvozovek a kurzívou. (Stáří v ČR, 2005)

Otázka č. 9 v textu: Období adolescence je obdobím plným změn, což se týká jak biologického, tak kognitivního a psychosociálního rozvoje (Macek, 2003a). Utváření identity je jedním z hlavních vývojových úkolů v průběhu adolescence (Macek, 2003b) v seznamu literatury: Macek, P. (2003a). Adolescence. Praha : Portál. Macek, P. (2003b). „Identita jako proces: vývojový přístup a styly sebedefinování“ In I. Čermák, M. Hřebíčková, & P. Macek (Eds.), Agrese, identita, osobnost (pp ). Brno: PsÚ AV ČR, Tišnov: SCAN. SPRÁVNĚ

Otázka č. 10 Čerpáte ze článku, který má tuto titulní stránku Noel, J. G., Wann, D. L., & Branscombe N. (1995). Peropheral ingroup memberhip status and public negativity toward outgroups. Journal of Personality and Social Psychology, 68 (2),

Možná to vypadá jako „hnidopišství“ ale co se v prváku naučíš, při psaní bakalářky jako když najdeš.