ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Advertisements

Sámův kmenový svaz 623 – 658 n.l..
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Byzantská církev a kultura
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Odpověz: ANO NE 1) věrozvěsti šíří víru 2) 863 přišli bratři Konstantin a Metoděj na Velkou Moravu 3) Velká Morava přijala křesťanství z Franské říše a.
T U R E C K O ISTANBUL HAGIA SOPHIA.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Arabové a jejich výboje
Opakování Středověk se dělil na tři období – napiš která.
Autor: Mgr. Pavlína Vaculíková Autor: Mgr. Pavlína Vaculíková Základní škola Zlín, Komenského 78, příspěvková organizace Základní škola Zlín, Komenského.
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
KŘESŤANSKÁ ANTIKA, RANĚ KŘESŤANSKÉ UMĚNÍ
Gotická kultura.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Byzantská kultura.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Kultura byzantské říše
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Byzantská říše Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Období raného středověku
Opakovací otázky BARBAŘI GERMÁNi ŘÍMANÉ AVAŘI KELTOVÉ HUNOVÉ
Raně středověké umění.
Byzanc, arabská říše Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o byzantské a arabské říši.
Registrační číslo projektu:
Středověk Úvod.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
Franská říše Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová.
Byzantská říše Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová.
KŘESŤANSTVÍ.
MINOJSKÁ CIVILIZACE ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Byzantská říše 7. ročník.
BYZANTSKÁ ŘÍŠE Byzantská říše vznikla po rozdělení Římské říše na území Říše …………. Zahrnovala zejména Malou Asii a ……….. poloostrov.
Konstantinopol Autor: Mgr. Jana Formánková Předmět Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
EU do škol PhDr. Jana Žáková
Byzantská říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Byzantské umění.
Byzantská říše.
Byzantská říše Důležité pojmy
Jméno autora: Jitka Hegerová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): říjen 2012 Ročník: sedmý Tematická oblast: Dějepis - středověk Téma: První středověké.
Od dotace EU k proměně vyučovací hodiny registrační číslo projektu CZ 1.07/1.4.00/ Příjemce: Základní škola, Základní umělecká škola a Mateřská.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Anna Csanádiová Číslo DUM:D7 - 3 Datum ověření ve výuce: Ročník:7.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.7 Opakování hlavních raněstředověkých kulturních oblastí.
Byzantská říše Petr Procházka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petr Procházka. Dostupné z Metodického portálu
ARABSKÁ ŘÍŠE Učebnice od s. 40. ISLÁM Monoteistické náboženství Bůh ALLÁH Zakladatel -prorok MUHAMMAD Posvátná kniha KORÁN Vznik na Arabském poloostrově.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.5 Křesťanská církev Název sady: Raný a vrcholný středověk.
BYZANTSKÉ UMĚNÍ. Stručná historie * po rozpadu římského impéria v 5. století(476) hl. město: Konstantinopol( město založeno císařem Konstantinem na místě.
Mgr. Jindřiška Řehořková VY_32_Inovace_7.1.4 Byzantská říše
EU peníze středním školám
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_5-14_ Církev ve středověku Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Byzantské umění a jeho vliv na západní kulturu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Byzantská říše Byzantská říše
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_05
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Digitální učební materiál
Byzantská říše.
DĚJEPIS – 7. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_13
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
BYZANTSKÁ ŘÍŠE.
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
Druhé centrum křesťanství Konstantinopolis (Cařihrad, dnes Istanbul)
Byzantská říše.
VY_32_INOVACE_58 BYZANTSKÁ KULTURA. VY_32_INOVACE_58 BYZANTSKÁ KULTURA.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Arabská říše ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová. Arabská říše  vznik na Arabském poloostrově v 7. století  obyvatelé – kočovní pastevci (beduíni)
Transkript prezentace:

ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová Byzantská říše ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová

Byzantská říše původní východořímská říše, která vznikla rozdělením římské říše v r. 395 hl. město Konstantinopole (dnešní Istanbul) Konstantinopoli založil císař Konstantin na místě řecké osady Byzantion – odtud byzantská říše

Byzantská říše rozkládala se v Egyptě, Sýrii, Malé Asii a Řecku hlavním jazykem byla řečtina až do 11. století byla daleko rozvinutější než státy západní Evropy největšího územního rozmachu dosáhla za vlády císaře Justiniána

Císař Justinián (527 – 565) snažil se obnovit římskou říši v její původní velikosti dobyl celé pobřeží Středozemního moře kvůli nákladným válkám musel zvyšovat daně → několik povstání lidu

Císař Justinián vydal nový občanský zákoník podporoval křesťanství, byl zároveň hlavou církve nechal stavět výstavné chrámy a paláce především v Konstantinopoli nejznámější stavbou je Hagia Sofia (chrám Boží moudrosti)

Rozdělení křesťanské církve v roce 1054 došlo k rozkolu mezi východním a západním náboženstvím církev katolická (římská) pravoslavná (ortodoxní) papež, latina patriarcha, řečtina západní Evropa východní Evropa, Řecko

Byzantská kultura ovlivněna antickým uměním ve stavitelství: kopule, sloupy s bohatě zdobenými hlavicemi výzdoba: sochy, mozaiky, ikony – malby svatých na dřevěných deskách Mozaika v Raveně Ikona

Byzantská kultura rozvoj vědy (dějepisectví, matematika) literatura (krásné písemnictví, kroniky) rukopisy zdobeny bohatými ilustracemi

Zánik byzantské říše od 11. století na byzantskou říši útočí Turci postupně obsazují velkou část jejího území 1453 dobývají Konstantinopoli → byzantská říše zaniká

hl. město Konstantinopole (dnešní Istanbul) Zápis Byzantská říše 1) původní východořímská říše, která vznikla rozdělením římské říše v r. 395 hl. město Konstantinopole (dnešní Istanbul) rozkládala se v Egyptě, Sýrii, Malé Asii a Řecku 2) hlavním jazykem byla řečtina 3) až do 11. století byla daleko rozvinutější než státy západní Evropy 4) největšího územního rozmachu dosáhla za vlády císaře Justiniána (527-565) snažil se obnovit římskou říši v její původní velikosti dobyl celé pobřeží Středozemního moře kvůli nákladným válkám musel zvyšovat daně → několik povstání lidu

vydal nový občanský zákoník podporoval křesťanství nechal stavět výstavné chrámy a paláce především v Konstantinopoli nejznámější stavbou je chrám Hagia Sofia 5) v roce 1054 došlo k rozkolu mezi východním a západním náboženstvím církev katolická (římská) pravoslavná (ortodoxní) papež, latina patriarcha, řečtina západní Evropa východní Evropa, Řecko 6) Kultura - ve stavitelství: kopule, sloupy s bohatě zdobenými hlavicemi výzdoba: sochy, mozaiky, ikony – malby svatých na dřevěných deskách

Otázky a úkoly 1) Kde se rozkládala byzantská říše? Pracujte s mapou. 2) Ukažte na mapě rozsah byzantské říše za vlády císaře Justiniána. 3) Znáte některá významná místa byzantského umění? 4) Dokážete vysvětlit rozdíl mezi pravoslavnou a katolickou církví? 5) Ve kterých současných státech Evropy má dodnes vliv pravoslavná církev? Otázka pro mladé historiky: Víš, co to byl řecký oheň? Pracuj s pomocí internetu.

Použité materiály http://www.pravoslav.gts.cz/ikony/ikony_1.htm#NADP6 http://www.lovecpokladu.cz/home/historie-minci-byzantske-mincovnictvi-i-458 http://www.icsd.k12.ny.us/legacy/highschool/socstud/global2_review/byzantine_empire.htm http://www.zkola.cz/zkedu/pedagogictipracovnici/kabinetspolecenskychvedaumeni/metodickemate rialyvyukoveprogramy/vyukovematerialyzdejepisu/21315.aspx http://www.urbanova.estranky.cz/clanky/dejepis-7b/zapisky--byzance.html http://www.novinky.cz/cestovani/190364-putovani-s-bbc-hagia-sofia-krestansky-chram-ktery-se- stal-mesitou.html http://www.reckokatolikkv.estranky.cz/clanky/ikony/ikony.html http://cs.wikipedia.org/wiki/Justini%C3%A1n_I. http://leccos.com/index.php/clanky/byzantska-literatura https://pf.ujep.cz/~velimskyt/Dejiny_umeni/Dejum05/DEJUM05.htm http://history-if.blog.cz/1004/zamorske-objevy http://tn.nova.cz/magazin/historie/kalendarium/muslimske-vitezstvi-nad-byzanci-prislo-krestany- draho.html http://www.logoi.com/pastimages/patriarch/ln_zahranici.asp?c=A080311_080356_ln_zahranici_mtr. html http://www.lidovky.cz/vatikan-modernizuje-seznam-tezkych-hrichu-f2b- Dějepis – středověk, počátky novověku. Nová škola 2008