PSFA 2 Přednáška č.4 Téma: Asertivita.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Asertivita.
Advertisements

Náročné komunikační situace v práci s lidmi s duševním onemocněním
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
ASERTIVITA Společenská kultura Asertivita ; VY_32_INOVACE_D3_03
Asertivita.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2206_VO8 Umím se prosazovat? © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
ZÁKON PŘITAŽLIVOSTI A VZTAHY
Asertivita Je-li člověk nespokojen se svým stavem, může jej změnit dvěma způsoby: buď změní podmínky svého života, nebo změní svůj duševní postoj. První.
Asertivita jako obrana proti manipulaci
PhDr. Josef Duplinský, CSc. PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Myšlenkové základy skautingu
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
Jak vést diskuzi Zásady – rady - nebezpečí Výhody diskuze Společné dopracování se výsledku Společné dopracování se výsledku Odstranění pochybností a.
Zásady dobré komunikace
Interpersonální komunikace ve škole Etická výchova, o.p.s.
Komunikace s dětským pacientem
Otevřená komunikace a konstruktivní kritika
Jak vyjednávat o smlouvě a honoráři I. pro společnost JTP Roman Čiviš, A TREND.
Empatie. Vcítění je složitý vnitřní proces skládající se z následujících složek:  Jsem připraven/a vžít se do situace svého protějšku. (Jak se ti v této.
Principy, zásady a chyby
Asertivita.
Obrana proti působení stresu a budování vlastního sebevědomí
KONFLIKT Božena Genrtová.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
Cíle pozorování, kategorie a jednotky pozorovaného chování
Komunikace Základní prostředek výměny informací
Nakonec našel a nazval jej: KATEGORICKÝ IMPERATIV, který zní:
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
K OMUNIKACE. K ONFLIKT Zkuste napsat, co je konflikt? (Jak vzniká? Jaké má znaky?) Platí, že konflikt = hádka? Jakým způsobem je možné konflikty.
Asertivní dovednosti.
Asertivita.
VY_32_INOVACE_PSYM25560ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
ASERTIVITA.
NENÁSILNÁ KOMUNIKACE NVC Nonviolent Communication
Komunikace s rodiči.
Komunikace. Komunikace Komunikace je přenos nejrůznějších informačních obsahů v rámci komunikačních systémů Komunikace je přenos nejrůznějších informačních.
TRANSAKČNÍ ANALÝZA A ASERTIVITA

ZÁKLADY ASERTIVITY.
AKVIZICE AKVIZICE. Co si odvezete Zaměříme se na překážky na cestě ke zvýšení obratu a rozšíření portfolia Budeme hledat cestu jak spolupracovat i s největšími.
Aktivní naslouchání Nejdůležitější dovedností v procesu komunikace s partnerem je naslouchání.
Příběh pro všechny tvrdě pracující
Asertivita Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
Komunikace a jednání mezi lidmi III. PROBLÉMOVÉ SITUACE A ASERTIVITA 1)Pasivita, agresivita, manipulace 2)Asertivita 3)Konflikt a jeho řešení 4)Chování.
Asertivita ve sportu doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
Josef Procházka08 VKZ (Výchova ke zdraví) P08B0308P.
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
Koučink dětí a mladistvých obětí obchodování Praha
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
Rozvoj podnikatelských dovedností na ZŠ ve Zlínském kraji
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Empatie Z řeckých slov en + pathos (v + cítění) je schopnost vcítit se do pocitů a myšlenek druhého.
Koučink dětí a mladistvých
Interpersonální komunikace & asertivita
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_17_12_Asertivita
ANOTACE SEZNÁMIT ŽÁKY S ROZVOJEM VŠECH TŘÍ ČÁSTÍ SEBEDŮVĚRY -
Asertivita.
Nejdůležitější dovedností s partnerem je naslouchání.
Jejich přijímání a vyjádření
Komunikace.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Transkript prezentace:

PSFA 2 Přednáška č.4 Téma: Asertivita

Asertivita Assertio = tvrzení To assert = prosadit se = zdravé nebo přiměřené sebeprosazení = komunikační technika zaměřená na prosazení vlastních požadavků, potřeb, nároků přiměřenými prostředky Bez ubližování druhým, respektování jejich i vlastní důstojnosti

Asertivita Schopnost plného sebevyjádření, uvědomění si, co chci, o co mi jde, schopnost pozorně naslouchat partnerovi Vyvážení tendence k prosazení vlastních zájmů Respektování zájmů partnera

3 P Poznání (rozeznání vlastních pocitů a potřeb, schopnost vnímat je u sebe i druhých) Projevení (vyjádření vlastních pocitů, stavů, potřeb) Prosazení (udržení svého názoru, postoje, hodnoty, i proti tlaku ostatních)

Proč se učit asertivitě? osvojení asertivních dovedností do života Pasivní – neprůbojní, nesmělí, těžko snášejí neúspěch, v konfliktech želva Neprosadí svůj názor, požadavek, kvůli úzkosti, která jim brání Agresivní – přehnaně, podrážděně reagují na kritiku, tendence útočit, zvyšovat napětí. Obtížně si prosazují svůj názor odradí partnery v komunikaci Sebejistý styl – vlastní myšlenky, city a potřeby jsou projevovány otevřeně a s respektem k sobě i druhým

Témata asertivity Komplimenty Vyjadřování a přijímání kritiky Zvládání emočních útoků Prosazování a odmítání požadavků Přijímání kompromisu Zvládání manipulací Udržování přerušovaného rozhovoru Aktivní naslouchání

5 základních znaků asertivity Otevřené vyjadřování pocitů (feeling talk – „to mně mrzí, štve mě to“) Mimika a gestika v souladu s pocity (facial talk) Užívání „já“ Přijímání pochvaly Umění říkat „ne“

Asertivní práva Právo důvěřovat svému názoru více, než názorům ostatních Právo nemuset vysvětlovat svoje chování Právo nebýt odpovědný za problémy druhých lidí Právo změnit názor Právo něco nevědět Právo rozhodnout se podle vlastní logiky

Asertivní práva Právo chovat se nezávisle na tom, zda to druzí schvalují Právo udělat chybu Právo někomu nerozumět Právo na lhostejnost Právo chovat se neasertivně

??? Kdybyste měli vybrat jedno z asertivních práv, které by to bylo? Vzpomenete si, kdy jste se naposledy za něco pochválili? A za co?

Reakce zpětnou vazbou „Když ty děláš to, já se cítím takto.“ Máš hezký účes / tvůj účes se mi líbí – osobnější pocit, reakce zpětnou vazbou

Pozitivní aserce Vyjadřujeme druhým pochvalu, ocenění, dáváme najevo blízkost, vřelost, lásku, povzbuzujeme, dáváme komplimenty Pravdivě (ne lichocení=manipulace) Vyjádření/přijetí

Komplimenty Vyjádření kladných pocitů druhému podávání/přijímání „Mně se líbí, že… Jsem spokojený, že…Potěšilo mě, že…)“ Ne hodnocení „Mám tyto pozitivní pocity, když ty děláš to nebo ono.“ „To jídlo, které jsi udělala, mi moc chutná.“ Přijetí komplimentu (poděkování) Přidání osobní reakce ke komplimentu (Taky mě to potěšilo; děkuji, ale nemohu s vámi souhlasit)

Empatické naslouchání Přijetí bez hodnocení, s respektem, úctou Projevení zájmu v neverbální oblasti Použití vět vyjadřujících pochopení a porozumění („Ano, rozumím vám, bylo vám to nepříjemné. Chápu vás, byla jste tím zaskočená.“) Opakování celé věty, kterou druhý řekl (ano, rozumím vám, říkáte, že vás to bolí při chůzi) Parafrázování věty, kterou druhý řekl, svými slovy (jestli ti dobře rozumím, naštvalo tě, že nepřišel) Umění krátce shrnout smysl delšího sdělení

Asertivní odmítnutí Úzkostní lidé – strach říct „ne“ „Ne, nechci. Ne, to neudělám. Ne, tam nepojedu. Ne, to mi opravdu nevyhovuje. Ne, o to nemám zájem.“

Umění požádat o laskavost Požádat o to, co potřebujeme, o pomoc. Dotěrnost? Závazek? V blízkých vztazích – je pomoc automatická? „Prosím, pomoz mi dnes s úklidem.“ Jednoznačná přesná formulace toho, co chceme Vnitřně se připravit na to, že druhá strana má právo nás odmítnout Úspěchem je, že jsme se troufli zeptat

Reakce na odmítnutí Vyjádření emocí: „Vadí mi to. Mrzí mě to. Nelíbí se mi to.“ Vyjádření porozumění pro hledisko druhého: „Rozumím tomu. Máte na to právo. I když je to pro mě nepříjemné, budu to respektovat.“ Možné navrhnout kompromis: „Vidím, že teď mi nevyhovíte. Mohli bychom si promluvit znovu za měsíc. Byl bych rád, kdybyste moji žádost v budoucnu bral v potaz.“

Kritika Kritika Oprávněná? Neoprávněná? Uvědomovat si a vyjádřit pocity, které v nás kritika vyvolává

Dotazování se na podrobnosti Odpověď na oprávněnou kritiku Základ přijetí kritiky Žádáme více kritiky Žádáme další rozvedení a konkretizaci obecné kritiky („Jste absolutně nespolehlivý.“ „Tak mi prosím řekněte, jak se to projevuje.“) Obvykle se dostaneme k jádru věci

Negativní dotazování Kritiku nepovažujeme za důvod k hádání nebo rozbíjení vztahu Požádat o objasnění důvodu kritiky pomoci druhému, aby místo hodnocení užil negativní zpětnou vazbu „Ne, tomu nerozumím, co se ti na tom nelíbí, mohl bys mi to lépe objasnit. „

Technika otevřených dveří Nenecháme se vyprovokovat k hádce Souhlasíme s pravdivými výroky, uznáme argumenty, na kterých by mohlo něco být Nesouhlasit ve věcech, které ponižují nebo mají zásadní význam Dovednost přiznat chybu (odvaha brát se takový, jaký jsem; sebedůvěra

Technika otevřených dveří Obrana proti nepřiměřené kritice Souhlasíme s každou pravdou („Je to pravda.“) Souhlasím s každou pravděpodobnou pravdou („Můžeš mít pravdu, je to zřejmě pravda.“) Souhlasíme i s obecnou pravdou („To by mohla být pravda, dává to smysl…, mě to ale moc netrápí.“) Pozor na čtení myšlenek: neodpovídat tím, co si myslíme, že nám partner chtěl říci, ale co nám skutečně řekl Odnaučit se uvažovat v absolutních pravdách, hodnotách, pravdách, vážit si své vlastní hodnoty, i když uděláme chybu

Gramofonová deska Oprávněný požadavek, v situacích vymezených zákonnými předpisy a normami

Asertivní obligace Jednání s blízkými Směřuje k dohodě, kompromisu Začátek: čistá asertivita: ne, neudělám to. Sdělení pocitů: Tvoje žádost mě překvapila. Krátké vysvětlení: Dnes jedu za rodiči. Směřujeme k empatii – vysvětlení: Chápu, že to potřebuješ. Kompromis: mohl bych ti pomoci v úterý.