Ekonomika informačních systémů
Otázky manažerů při zavádění IS kolik celkově vydáme na IS/ICT jak efektivní jsou naše výdaje jak velký nárůst výdajů bychom měli předpokládat máme uspokojivou návratnost investic může být IS/ICT použita jako konkurenční zbraň
Náklady na IS a ICT rozlišení z časového hlediska: jednorázové náklady jednorázové – investiční, neinvestiční běžné (provozní) jednorázové náklady řešení projektu nákup a instalace technických prostředků
Náklady na IS a ICT jednorázové náklady Skryté náklady testování SW, proškolování Skryté náklady osobní počítače a jejich SW školení a služby vstupy dat a obsluhy terminálů
Přímé ekonomické efekty úspora pracovních sil úspora materiálových a režijních nákladů zkrácení průběžných dodacích dob zvýšení výroby zvýšení objemu zisku
Nepřímé ekonomické efekty zvýšení podpory podnikových cílů zvýšení konkurenceschopnosti zvýšení informovanosti
Hodnocení projektu Návratnost investic Ostatní rizika a přínosy Hodnota aplikace z hlediska použití IT
Návratnost investic trvalé úspory – integrovanost informací jednorázové úspory jednorázové snížení skladových zásob procentní snížení rozpracované výroby zpřesnění podkladů pro kalkulace a tvorbu výrobních plánů
Ostatní přínosy a rizika podpora konkurenceschopnosti podpora řízení podniku naléhavost řešení podnikových problémů organizační riziko
Ukazatel TCO Členění do 4 kategorií (Gartner Group) Hodnocení IDC – investice technická podpora řízení (administrace) činnost konečného uživatele Hodnocení IDC – kolik uživatelů podporuje jeden IT specialista, kolik času je potřeba na jednu úlohu, produktivnost koncových uživatelů, ztráta způsobená výpadkem
Náklady na IS/ICT Druhová struktura hardware software pracovníci služby režie
Normy kvality IS/IT Normy ISO 9xxx Ocenění CZECH MADE Model zajišťování kvality při projekci/vývoji, výrobě, instalaci a servisu (ISO 9001) Ocenění CZECH MADE Charakteristika firmy dodávající IS, vlastní aplikace IS, image dodávající firmy, vnější integrita produktu, technické a funkční charakteristiky, uživatelský komfort, způsob dodání, instalace IS
Lidský aspekt efektivnosti IS Hledisko ekonomické pohodlí při práci spokojení z práce sociální osobní jistoty práce možnosti ovlivňovat změny
Útvar IS/ICT jako samostatné středisko přiřazení N těm uživatelům, kteří mají zisk z užívání ISICT lepší řízení využívání zdrojů odstranění dojmu vysokých N na IS/ICT odpovědní manažeři se stanou mnohem znalejšími uživateli, když si budou uvědomovat odpovědnost za platby
Platby za služby útvaru IS/ICT srozumitelný uživateli okamžitý a pravidelný ovlivnitelný účtovatelný přiřaditelný k užitku v souladu s informační strategií
Ukazatele podíl výdajů IS/IT z celkových příjmů podniku podíl výdajů IS/IT z celkových výdajů podíl mezd pracovníků IT z celkových mezd na řídící a administrativní pracovníky
Co dnes žádá zákazník návratnost investic rychlé výsledky minimalizovaný risk partnerské vztahy s dodavatelem