Billing z pohledu koncových zákazníků České pošty, s.p. Praha, 5. listopadu 2002 Milan Shrbený
Česká pošta, s.p. založena 1993 oddělením od SPT Telecom od založení zisková, pracuje bez státních dotací 3.405 pošt, 12.000 obslužných míst 40.000 zaměstnanců služby - listovní, balíkové, hotovostní platební styk, obstaravatelské služby, bankovní služby Poštovní spořitelny
Technologické datové toky v DSČP NCR | Internet E-mail (WWW) DSČP Intranet Zákazník Region (7) Centrum Kont. místa (67)
Platební styk - doklady Přípis na účet Poštovní poukázky A, G, dobíhají A-V, Platební doklady V-SIPO, V-SIPO-Upomínka Složenka a další vkladové doklady Poštovní spořitelny Výplata v hotovosti Poštovní poukázky B Poštovní poukázky C, D Šekové poukázky, Šekové poukázky-EUROGIRO Poštovní spořitelny
Pk A, G, A-V CVS RVC tisk a distribuce Soupisu převodů Soupis převodů ----- klient pošta tisk a distribuce Soupisu převodů ----- ----- přijaté doklady a přijímací knihy nadstandardy POSTSERVIS zpracování přijatých dokladů RVC replikace centrálního Registru účtů banky replikace dat a images všech přijatých Pk tiskový soubor Registry účtů DSČP ----- GPC KPC CVS ČSOB realizace výplaty Pk A,G komunikace s ČSOB finální kontrola vyřizování reklamací
Pk A, G, A-V Základní prvky řešení kontrola bankovního spojení před tvorbou HPÚ na Registr účtů tvorba HPÚ a jeho přenos do centrály Poštovní spořitelny ČSOB tvorba Soupisu převodů a jeho distribuce klientům, kteří používají kumulovaný přípis tvorba nadstandardních výstupů a jejich distribuce klientům Možnost realizace tří typů nadstandardů (soubor zrealizovaných plateb, image ve formě souboru a image ve formě černobílého výtisku) nutnost uzavření smlouvy s klienty (majiteli účtů)
Pk A, G, A-V Měsíční statistika zpracování cca 9.400.000 plateb prostřednictvím Pk vč. SIPO z toho 6.900.000 plateb prostřednictvím Pk maximální denní zátěž cca 750.000 plateb (HPÚ) Měsíční nezpracováno (vráceno plátcům) cca 3.400 plateb (tj. 0.036 %)
Pk A, G, A-V Měsíční statistika zpracování Rozdělení dle krajů v % Praha JČ ZČ SeČ VČ JM SM Platby na Pk 27 % 6 % 9 % 11 % 10 % 17 % 20 %
Soustředěné inkaso plateb obyvatelstva SIPO Soustředěné inkaso plateb obyvatelstva obyvatelstvo domácnosti každá domácnost uhrazuje pravidelně (1- 12x ročně) řadu plateb, např. za TV, ČRo, elektřinu, telefon, plyn, nájem, pojistné, noviny, časopisy, kabelovou televizi, … hotovostní placení jednotlivým příjemcům by bylo nákladné (poukázečné, srážka za účetní převod v bance, zpracování objemu dokladů)
Soustředěné inkaso plateb obyvatelstva SIPO Soustředěné inkaso plateb obyvatelstva Výhody: všechny platby jsou zahrnuty do jednoho platebního dokladu plátce neplatí poukázečné příjemce zaplatí za jednotlivý předpis SIPO automatické upomínání je zahrnuto v ceně možno hradit v hotovosti i bezhotovostním převodem z účtu
Soustředěné inkaso plateb obyvatelstva SIPO Soustředěné inkaso plateb obyvatelstva Komunikace s plátcem (fyzická osoba) přidělení spojovacího čísla (jedinečné v ČR) rozpis platby SIPO a Platební doklad V-SIPO (platba v hotovosti) nebo rozpis bezhotovostní platby SIPO (platba z bankovního účtu) vystavení náhradního dokladu a dokladu pro částečnou platbu SIPO
SIPO Soustředěné inkaso plateb obyvatelstva Komunikace s plátcem (fyzická osoba) doručování dokladů na adresu ke spojovacímu číslu placení na libovolné poště z libovolné banky v ČR, která má s ČP smlouvu ČP předává předpis bankám od 20 až po 1.200.000 případů možnost 2 x pokusu o inkaso z účtu (7 bank) - zvýšilo se % uhrazených bezhotovostních předpisů SIPO o 4.32 %
SIPO Soustředěné inkaso plateb obyvatelstva Komunikace s příjemcem (organizace) Zaplacené platby přehled uhrazených plateb Upomínky pokud plátce nezaplatil a je-li upomínání ve smlouvě s příjemcem uvedeno Vyčleněné dluhy evidence neuhrazených plateb se vyčleňuje ze SIPO a předává se příjemci k vymáhání
SIPO Soustředěné inkaso plateb obyvatelstva Komunikace s příjemcem (organizace) předpisy plateb změny kmene předpisů (nové, změna výše, zrušené) celý kmen předpisů (předpisy na daný měsíc) poukazování plateb denně 3x měsíčně (10., 20., 27. b.m.) 1x měsíčně libovolně
SIPO Soustředěné inkaso plateb obyvatelstva Měsíční statistika předpisu cca 14.600.000 poplatků cca 4.300.000 předpisů z toho 2.700.000 předpisů hotovostních a 1.600.000 předpisů bezhotovostních Měsíčně nevyinkasováno cca 89.400 předpisů hotovostních ( 3.31 %) cca 26.600 předpisů bezhotovostních ( 1.66 %)
SIPO Soustředěné inkaso plateb obyvatelstva Rozdělení dle krajů v % StČ + Praha JČ ZČ SeČ VČ JM SM Poplatků 24 % 5 % 12 % 11 % 21 % 22 % Předpisu 6 % 7 % 10 % 20 % - z toho hotovost 25 % 13 % 17 % - z toho bezhotovost 8 % 19 % Objem v Kč 26 % 4 % Nevyinkasováno Kč 30 % 3 % 9 % 23 %
Registrovaná elektronická pošta R E P Registrovaná elektronická pošta Systém zabezpečené elektronické komunikace přes důvěryhodné centrum např. mezi zdravotními pojišťovnami a zdravotním zařízením možnost použití pro komunikaci mezi organizacemi v SIPO a klienty SIPO workflow nad zásilkou podací lístek, doručenka ..... autentizovaný zdroj (zabezpečená trasa)
R E P Registrovaná elektronická pošta Zjednodušené schéma architektury LDAP server Datové úložiště Avízo (mail, SMS) Podací lístek Přístupka Dodejka Centrum pro zajištění přenosů
Billing z pohledu koncových zákazníků České pošty, s.p. Děkuji za pozornost Praha, 5. listopadu 2002 Milan Shrbený