Třetí role vysokých škol

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Univerzita a společenství průmyslových podniků Ivo Vondrák VŠB - Technická univerzita Ostrava
Advertisements

Vědecko-technologické parky, technologická centra – zkušenosti z budování a provozu (Ostrava, Praha) Jaromír Dudek Bratislava,
Václav Lukeš Seminář RVŠ k třetí roli VŠ „Centra transferu technologií na vysokých školách“ Ostrava
Inovace, inovační projekty a úloha klastrů (obecný náhled) Ivo Vondrák VŠB - Technická univerzita Ostrava
Doc. Dr. Ing. Miloš Kvarčák Návrhy na dlouhodobý záměr FBI
1 ASOCIACE INOVAČNÍHO PODNIKÁNÍ ČR Úloha transferu technologií v inovačním procesu Pavel Švejda CTT UTB ve Zlíně, 27. března 2014.
Aktivity Ústeckého kraje v rámci implementace RIS ÚK.
Nové vzdělávací moduly pro řízení inovací a VaV v průmyslových firmách reg. č. projektu CZ.1.07/3.2.11/ Praha Realizátor projektu: AC.
Spolupráce veřejného výzkumu s podniky Současná situace a bariéry na straně výzkumné sféry Michal Pazour, Vladislav Čadil 20. dubna 2012.
Vzdělání a prosperita Nejlepší investice do budoucnosti je vzdělání.
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
Praha (blízké) budoucnosti: věda, výzkum a inovace Co Praha nabízí a nabídne?
KULATÝ STŮL PRO STUDENTY FBI VŠB-TUO “Safety AGENT“ Posilování partnerství v oblasti bezpečnosti průmyslu r.č. CZ.1.07/2.4.00/ , Podnikatelský.
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
Akční plán pro Evropu a resortní koncepce výzkumu a vývoje – návrh opatření v kompetenci jednotlivých resortů.
Transfer technologií na Technické univerzitě v Liberci Pavel Němeček.
Program Czechinvestu pro II. fázi rozvoji klastru v rámci Operačního programu průmysl a podnikání MPO plánované období dotace pro klastr 3 -
Strategické plánování při zakládání spin-off
Spolupráce firem s výzkumnými organizacemi - možnosti a jejich úskalí I. neformální setkání Vladimíra Zádová Technická univerzita v Liberci SVOC ROBOTIKA.
CZ / /0037 Přímá komunikace mezi fakultami a průmyslem – Brána k výzkumu Žadatel: MEDICOMP s.r.o. Partneři: PřF UK Praha, MFF UK Praha,
Technology Transfer Offices can help disseminate IP knowledge Jaroslav Burcik Czech Technical University in Prague Centre for Business cooperation, CTU.
Michal Pazour MPO © 2007 Ministerstvo průmyslu a obchodu Spolupráce vysokých škol & podnikatelského sektoru (VŠB-TU Ostrava, )
Třetí role vysokých škol - spolupráce s průmyslem a soukromým sektorem 10. zasedání předsednictva Rady VŠ 22. března 2007 V. Kebo, B. Tremlová.
Strukturální fondy EU a ICT v polygrafických podnicích Pavel Karásek.
CZ / /0048 Centrum pro transfer technologií Technologické centrum AV ČR SSŠ AV ČR, VŠE, VŠCHT, ÚPV, ZeNTIVA, a.s., ČKD Nové Energo, a.s.
PROJEKT INNONET Seminář Inovační potenciál ČR Praha,
Výzkum a vývoj a inovace v ČR Diskusní fórum k inovačnímu podnikání Brno, 3. října 2007.
ZÁKLADY TRANSFERU TECHNOLOGIÍ Inovační aktivity a transfer technologií Zdroje, prostředky a dovednosti Význam TT Proces řízení TT Mezinárodní kooperace.
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Projekt CZ / /0052 Komplexní program Univerzity Karlovy v Praze pro vzdělávání v řízení přenosu znalostí a výchovu v inovačním podnikání.
SEMINÁŘ Možnosti podpory podnikatelského sektoru a jeho dalšího rozvoje v Libereckém kraji Příprava projektu vědecko technického parku v Liberci Mgr. Tomáš.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
ÚTVAR TRANSFERU TECHNOLOGIÍ Praxe centra pro transfer technologií Pomoc komerčnímu uplatnění poznatků vznikajících na VUT v Brně Seminář k třetí roli VŠ.
CRR ČR, Společný technický sekretariát, Olomouc, ul. Jeremenkova 40B, , | tel.: | fax: +420.
Centrum inovačního vzdělávání Liblice INOVACE 2006 Galerie inovací 7. prosince 2006 Mgr. Jaroslava Barbara Sporková.
Inovační potenciál ČR, 5. září 2007 Středisko společných činností AVČR, v.v.i. Centrum inovačního vzdělávání Liblice Mgr. Jaroslava Barbara Sporková Projekt.
IVA BUREŠOVÁ, PSYCHOLOGICKÝ ÚSTAV FF MU SPOLUPRÁCE S APLIKAČNÍ SFÉROU.
MANAGEMENT V PODMÍNKÁCH ZEMÍ VÝCHODNÍ EVROPY A RUSKA. Dle strategií České republiky jsou oblasti působení českých podniků na mezinárodních trzích jednou.
Regionální inovační strategie Moravskoslezského kraje
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
Znalostní ekonomika Praha, 23. května 2006 Mgr. Tomáš Hruda Generální ředitel.
Prezentace RIS kraje Vysočina Ing. Zdeňka Škarková ředitelka RRA Vysočina.
Role znalostí MANAGEMENTU A MARKETINGU v přípravě pracovníků pro řešení vědecko-výzkumných úkolů Doc. RNDr. Eva Grublová, CSc. Mgr. Daniela Navrátilová.
Technologické Inovační Centrum Akční plán RIS ZK – aktivity TIC Lenka Kostelníková Seminář „Inovace a technologie v rozvoji regionů“, Brno
STAV A VÝHLED TRANSFERU TECHNOLOGIÍ NA ZČU doc. Ing. Jan Horejc, PhD., prorektor pro spolupráci s praxí Mgr. Jaroslav Šíp, asistent prorektora.
Závěry semináře RVŠ k 3. roli vysokých škol I: 1. V souvislosti se změnami paradigmatu role vysokých škol ve společnosti, respektujíce aktuální trendy.
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
1 Podpora inovací v českém a slovenském průmyslu, role AIP ČR K. Šperlink Brno, září 2008.
Zápatí prezentace1 Evropské projekty a jejich podpora na ESF MU v roce 2009 Porada vedení fakulty+ vedoucí kateder předkládá: proděkan pro SaR.
Podpora firmám umístěným ve vědeckotechnických parcích poskytovaná v rámci Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost PETR PORÁK,
PRAKTICKÉ PŘÍKLADY ÚSPĚŠNÝCH INOVAČNÍCH PROJEKTŮ
Transfer technologií v podmínkách VŠ INOVACE 2015 Miroslav Mašláň Univerzita Palackého v Olomouci Praha,
MIC Akcelerátor Michal Hrabí
REGIONÁLNÍ INOVAČNÍ STRATEGIE (RIS) PETR CHLÁDEK.
Soukromý sektor v rozvojovém rámci po roce 2015 Ivan Voleš, poradce prezidenta HK ČR pro mezinárodní vztahy a člen Evropského hospodářského a sociálního.
TEZE KOREFERÁTU NA ZÁVĚREČNÉ KONFERENCI PROJEKTU V.I.P. INOVACE – ZÁKLAD VAŠÍ EXISTENCE Realizátor projektu: BIC Brno,s.r.o. Vedoucí týmu vědecko- pedagogických.
MONDRAGON Cooperative Corporation (MCC) Příklad z dobré praxe - Best practice Červen 2015.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Prioritní osa 2 Výzva 2.3 Lidské zdroje ve Výzkumu a vývoji Mgr. Filip Týc Odbor programů výzkumu.
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Zkrácený název projektu: „Rozvoj kompetencí“
PRŮMYSLOVĚ-PRÁVNÍ STRATEGIE
I. Dvořák Zahajovací setkání
Od „Transferu technologií“ k „Managementu znalostí
Doc. PhDr Stanislav Štech CSc prorektor pro rozvoj
Prezentace obchodního plánu
Přenos poznatků a technologií na UK
Název společnosti Obchodní plán.
Prezentace obchodního plánu
Transkript prezentace:

Třetí role vysokých škol Dr. Ing. Otakar Fojt Scientific Attaché, British Embassy Prague otakar.fojt@fco.gov.uk 23. května 2007

První dvě role 1. role - Vzdělávání uchovávání znalostí a specializovaných odborností předávání znalostí z generace na generaci 2. role – Věda a výzkum Rozšiřování znalostního základu naší společnosti

Třetí role 3. Role – Přenos poznatků do praxe Uplatňování aplikovaných výstupů vědy Přenos nových poznatků a transfer technologií Zakládání inovativních společností Přímé působení na rozvoj regionu

Co to je univerzita? Skvělou univerzitu tvoří skvělí pracovníci Skvělí vědci Skvělí myslitelé Skvělí pedagogové A netvoří ji Skvělí administrativní pracovníci Skvělí pracovníci pro přenos technologií a ani skvělý management I když je pravda, že Ti z druhého seznamu napomáhají těm na seznamu prvním.

Nové poslání univerzit Třetí role univerzit se stává společenskou nutností Aplikují se komerčně využitelné nové poznatky Univerzita zaujímá roli formující síly v regionu Získává respekt a úctu Univerzita však nesmí Přehnat svou třetí roli, první dvě jsou stále prioritní Změnit se z kvalitní pedagogickovědecké instituce na špatný výzkumný ústav Nutit své pracovníky pouze do aplikovaného výzkumu

Nové úkoly Mezi hlavní úkoly patří změna myšlení Důležitá není jen publikační činnost, ale podstatnou roli hrají také patenty, aplikace a otevřenost komunikace Rozvoj spolupráce s průmyslem a dalšími partnery Pozitivní vztah k inovačnímu podnikání Prakticky by univerzity měli Zřídit kancelář pro transfer technologií Jasně nastavit pravidla ochrany duševního vlastnictví Motivovat své zaměstnance k inovacím Ošetřit možná finanční rizika Zavést nové akreditované studium inovačního podnikání a připravovat potřebné odborníky

Inovační základna Pouze kvalitní vzdělání je základem výzkumu Pouze kvalitní výzkum je zdrojem inovací Základem veškerých inovací jsou LIDÉ Bez rozvoje, motivace a udržování lidských zdrojů není trvalý rozvoj inovací možný

Tři modely tech.transferu Servisní model (Cílem je naplňovat potřeby Univerzity) Ziskový model (Cílem je maximalizace zisku) Rozvojový model (Cílem je ekonomický rozvoj regionu) Každé centrum pro transfer technologií je kombinací těchto tří základních modelů.

1. Servisní model Hlavním cílem je uspokojovat potřeby Univerzity Všem vynálezům se dostává stejné pozornosti a stejných zdrojů Rozhodnutí nejsou činěna jen komerčně Nevýhodou je nízká ziskovost a potřeba významné finanční podpory od Univerzit Univerzita je šťastnější, ale ne bohatější!

2. Ziskový model Hlavním cílem je maximalizace zisku Zkušení zaměstnanci jsou nezbytní Nevýhodou jsou přísná výběrová kritéria a zaměření pouze na velmi úspěšné projekty a selekci vítězů Mnoho zaměstnanců nemusí být spokojeno s takovým fungováním organizace Vždy se najdou příklady úspěšných vynálezů, které tento model nerozpoznal!

3. Rozvojový model Hlavním cílem je ekonomický rozvoj a návrat investic regionu nebo státu Provádí se tranfer technologií místním podnikům za nižší než komerční ceny Zaměření na vytváření nových spin-offů, pracovních míst a podpory podnikání Univerzita má funkci rozvoje regionu Univerzita není bohatější ani šťastnější! Není-li nalezen partner v regionu, technologie většinou nejsou dál rozvíjeny!

Strategie Tech. Tranferu Každé centrum tranferu technologií je kombinací předchozích tří modelů Strategické rozhodnutí často zcela chybí Různé zdroje financování vyžadují různé modely a často dochází ke střetu zájmů Většina center se prioritně snaží uspokojovat potřeby univerity, aby získala potřebnou důvěru vědců

Motivace vědců Bez vědců, kteří chtějí komercializovat své objevy, žádný transfer technologií není Pro vědce není důležitý jen podíl na zisku, ale i společenské ocenění a uznání Celá Evropa potřebuje vytvářet kulturu rozvíjející podnikání a komerční úspěchy Rozdělení podílu na zisku většinou patří mezi vědce, odborné pracoviště a výzkumnou organizaci

Rozdělení zisku Jasná pravidla o rozdělení zisku zakotvená ve směrnicích organizace hned od počátku jsou zárukou úspěchu Vědec musí mít pocit, že díky dobře nastaveným pravidům se mu nevyplatí odejít se svým nápadem a vyvíjet jej sám doma mimo pracoviště Pravidla musí být výhodná i pro univerzitní pracoviště, aby motivovalo své zaměstnance

Rozdělení zisku – Oxford (ISIS) ISIS uhradí veškeré náklady na patentování ISIS obdrží zpět náklady z příjmů licence nebo spin off společnosti ISIS si ponechá 30% zisku a zbytek se rozdělí v následujícím poměru Celkový zisk Původce Univerzita Katedra do £50k 87,5% 12,5% 0% do £500k 45% 30% 25% nad £500k 22,5% 40% 37,5%

Rozdělení zisku – VŠB-TUO VŠB uhradí veškeré náklady na patentování VŠB od výnosů odečte náklady nutné na vytvoření patentu (% hrubé mzdy všech původců), náklady na průmyslověprávní ochranu a na komercializaci předmětu Zisk je pak rozdělen podle následujícího klíče Celkový zisk Původce Univerzita do 500t. Kč 75% 25% do 2mil. Kč 55% 45% nad 2mil. Kč 35% 65%

Závěrem Přeji všem zástupcům univerzit úspěšnou implementaci třetí role a pokud bude v mých silách, rád pomohu vlastními zkušenostmi. Děkuji za pozoronost.