Hereze ve středověku a snahy o její překonání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Uvedení do křesťanského života
Advertisements

Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Církev ve středověku 2.
VY_32_INOVACE_22_07 Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis Název materiálu Jan Hus a jeho doba Anotace – Žáci se formou prezentace seznámí.
Husitství v kostce.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Číslo materiálu: EU Název: Husitství 1. Autor: Mgr. Marek Lengál Třída: 6.
Středověká společnost
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
V ODA A JEJÍ ŽEHNÁNÍ Voda má pro život člověka mnoho významů, především umožňuje život a očišťuje.
Symboly v obřadech křesťanské iniciace
CÍRKEV VE STŘEDOVĚKU.
Křesťanství vznik a podstata.
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
VZNIK STÁTŮ VE STŘEDNÍ EVROPĚ
Osvícenství.
Krize církve ve vrcholném středověku
KŘESŤANSTVÍ V RANÉM STŘEDOVĚKU
eklekticismus, novoplatonismus
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
MARTIN LUTHER 1483 – 1546.
Křesťanská antika. Náboženství vzniklo kolem roku 30.n.l. v Palestině – víra chudých V Římě byli křesťané pronásledováni R EDIKT MILÁNSKÝ Konstantin.
Co se ti vybaví?. 16. století Hnutí, které usilovalo o reformu (nápravu) církve.
Centrum pro katechezi, Olomouc 2014 JEŽÍŠOVA VELEKNĚŽSKÁ MODLITBA II.
7. Má přirozený zákon společensko-politické důsledky? Novověk představuje zlom v přirozenoprávní nauce Východiska: Voluntarismus pozdního středověku Novověká.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ285 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník1. ročník.
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Svatý Augustin Předmět Autor: Mgr. Jana Formánková
PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D.
Vypracoval: Jakub Moravec
KŘESŤANSTVÍ.
 Proměny vnímání inkvizice ve středověku a v moderní době.
KŘESŤANSTVÍ.
ÚVOD DO KŘESŤANSTVÍ Ježíš Kristus Jabok / ETF UK ZS 2008/09 Petr Jandejsek.
Víra a náboženství Výchova k občanství – 6. ročník
Vznik Svaté říše římské
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Filosofie křesťanského středověku
Bůh, národy a reformace na počátku novověku
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
„Rozvoj vzdělávání žáků karvinských základních škol v oblasti cizích jazyků“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.07/ Určeno pro : žáky ZŠ, 2.
Vznik jednotných monarchií v Anglii a Francii II
Byzantská říše Důležité pojmy
Vyznání víry - OTEC Křesťanské vyznání víry
KŘESŤANSTVÍ a jeho rozšíření po středověké Evropě.
Význam bible OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L ) úkol: Vytvoř myšlenkovou mapu (co si vybavíš, když se řekne bible):
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 11 – Křesťanská filosofie – úvod, rozdělení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.5 Křesťanská církev Název sady: Raný a vrcholný středověk.
PATRISTIKA I. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Jsem katolík. Jak a čím se liším od ostatních?
Křesťanství – církevní dějiny
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_5-14_ Církev ve středověku Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Digitální učební materiál
ÚVOD DO KŘESŤANSTVÍ Ježíš Kristus Jabok / ETF UK ZS 200/10
Ježíš.
Náboženství a fanatismus
Digitální učební materiál
Spolkové a nadační právo
Mistr Jan Hus Michaela Tarabová.
Určeno pro:  žáky 3.ročníku středních škol Vzdělávací obor:
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
PAPEŽSKÉ SCHIZMA.
PATRISTIKA II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
Úvod do středověku.
Byzantská říše.
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Transkript prezentace:

Hereze ve středověku a snahy o její překonání

Hereze a hrůza, kterou vyvolávala, jsou s historií Církve úzce spojeny Hereze a hrůza, kterou vyvolávala, jsou s historií Církve úzce spojeny. To proto, že už Ježíš varoval své učedníky před falešnými proroky – jsou to tedy původně ryze náboženské důvody, obava o spásu duše, strach z odchýlení se od Kristovy nauky, které vyvolávají strach z hereze. Hereze se rodí spolu s křesťanstvím: biblické doklady a použití slova hereze v Novém zákoně: např. 1. Kor 2,18 n, Tt 3,10-11.

Hereze středověké se inspirují v herezích prvních staletí křesťanství Arianismus popírá božství Ježíše Krista, odděluje Logos od Boha, říká, že není věčný, všemohoucí a je podstatou rozdílný. Gnosticismus – snaha spojit křesťanskou víru s pohanskými názory; směs řecké filosofie a orientálních mystérií; určeno pro uzavřený okruh zasvěcenců; boj říše světla proti říši tmy (zlý princip proti dobrému).

Manicheismus (perská gnoze) – strohý dualismus; dobrý bůh říše světla versus zlý bůh říše temna; cíl: vymanění člověka z hmoty » asketický způsob života. Monofyzitismus – jediná božsko-lidská přirozenost v Ježíši Kristu, ale lidská se v božské ztrácí.

Typologie herezí – hlavní rysy, hlavní hereze středověku, živné podmínky herezí Hereze – trvalý odpor vůči učení církve, bludem se stává hereze poté, co její vyznavač po odhalení tvrdošíjně odmítá uposlechnout a odvolat. Pro působení a rozvoj hereze vytvářela zásadním způsobem podmínky také situace ekonomická, společenská a politická (sociální napětí, odpor proti centralistickým tendencím panovníka, národnostní aspekt).

Hlavní bludy středověké hereze: neplatnost křtu dětí zavrhování náboženských symbolů (např. kříže) odmítání eucharistie zavrhování modliteb za mrtvé odmítání manželství peněz tělesné práce

Několik typů herezí: dualistické hereze – např. kataři; hereze volající po návratu k ideálům prvotního křesťanstva (např. Valdenští); hereze vycházející z chiliasmu a mylných eschatologických názorů. 

Středověká hereze a inkvizice Do Inocence III. nevěděla církev, jak na herezi reagovat – proto vládl spíš strach, násilí, lidové a spontánní reakce proti heretikům. Kacíř byl i revolucionářem, napadal základy křesťanské společnosti a ohrožoval existenci církve i státu; jejich nauky byly veskrze odsouzeníhodné; vyvstává otázka zda se poslouží pravdě lépe láskou nebo tvrdostí – středověká odpověď, která převažovala i v novověku a nejen v katolické církvi (Luther i Kalvín) byla tvrdost.

Inkvizice z lat. inquisitio znamená činnost nikoli nějakou instituci či tribunál. Od císaře Konstantina měla církev moc vyžadovat jednotu a žádala po světském rameni její trestání (ale neměla tuto moc stále a všude). 3. lateránský koncil přijal tvrdá opatření proti heretikům (1179). Aragonský král prohlásil Katary za nepřátele státu a nařídil jejich potírání (1197).

Po zavraždění papežského legáta vyslaného k Albigenským (1209) vyzval papež Inocenc III. ke křížové výpravě proti nim (tzv. Albigenská válka). Inocenc III. (1198 – 1216) – inkviziční řízení se změnilo na církevní procesní právo. 1231 ustavena Řehořem IX. papežská inkvizice – v širokém povědomí lidu se hereze přibližuje k čarodějnictví a magii (po roce 1300 téměř ztotožnění).

Inocenc IV. (1243 – 1254) – zplnomocnění inkvizitorů k vynucení přiznání na mučidlech – prolito také mnoho nevinné krve, záplava krutosti a utrpení; často zneužíváno mocensky. Dominikán Bernard Gui (1261 – 1331) inkvizitor v toulouské diecézi sepsal své zkušenosti v příručce Practica inquisitionis haereticae pravitatis (inkviziční praxe kacířské nepravosti).

Inkviziční tribunály, tedy jakási instituce se objevuje až v 15. stol. Ani římská inkvizice založena 1542 Pavlem III. neměla universální působnost Všechny tyto inkviziční soudy přestaly existovat v letech 1798 – 1820

Doporučená literatura: Brenonová, A. Kataři. Brno, 2001. Franzen, A. Malé dějiny církve. Kostelní Vydří, 2006. Lambert, M. Středověká hereze. Praha, 2000. Molnár, A. Valdenští. Praha, 1991. Ryś, G. Inkvizice. Praha, 2004.