MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: 20. 07. 2013 Klíčová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Advertisements

Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Matematika a byznys Téma: Účetnictví národního důchodu a platební bilance Jan Brož A08B0109P.
MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
FISKÁLNÍ POLITIKA – 2. nástroj hospodářské politiky
1 Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A3 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
HRUBÝ DOMÁCÍ PRODUKT – 1. ukazatel úrovně ekonomiky
STÁTNÍ ROZPOČET Autor: Ing. Vladimír Havlík
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Makroekonomické agregátní veličiny Ing. Vojtěch Jindra
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Ekonomie - předmět Autor: Jaroslav Kvapil.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Agregátní poptávka a nabídka Martina Hedvičáková
1. Ekonomie jako společenská věda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:TrhAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.4.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_137.
Makroekonomie a hospodářská politika
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_128.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
NEZAMĚSTNANOST – 3. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Makroekonomie.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Makroekonomie a hospodářství
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A12 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořenílistopad.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
INFLACE – 4. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
PLATEBNÍ BILANCE – 5. ukazatel úrovně ekonomiky
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
DŮCHODOVÁ, CENOVÁ a ZAHRANIČNĚ OBCHODNÍ POLITIKA – 5. a 6. nástroj hospodářské politiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Mechanismus hospodářské koordinace
HOSPODÁŘSKÝ CYKLUS – 2. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
V ÝUKOVÝ MATERIÁL VYTVOŘENÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM “ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
VNĚJŠÍ MĚNOVÁ POLITIKA – 4. nástroj hospodářské politiky – 2. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
2. září 2013VY_32_INOVACE_100206_Trh_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA – ÚLOHA STÁTU
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Ing. Hana Kročová EKONOMIKA Anotace Materiál seznamuje se základními pojmy nabídka, faktory ovlivňující nabídku, cena. Musí být doplněn.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VNITŘNÍ MĚNOVÁ (MONETÁRNÍ) POLITIKA – 1. nástroj hospodářské politiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
 Ekonomie. statky  Ekonomické statky -> omezené, u ž ite č né  výrobky, slu ž by  Vzácné statky -> omezené, u ž ite č né, vzácné  výrobky,
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
VY_32_INOVACE_ Mikroekonomie.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_99 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Ekonomie, makro a mikroekonomie Ekonomie je věda, která se zabývá společenskou realitou zvanou ekonomika. Ekonomie je věda, která se zabývá společenskou.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY Ekonomika, ekonomie, ekonomické systémy.
Ekonomika Hospodářská politika 4. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.4_2_02.
Ekonomika– národní hospodářství
Ing. Veronika Dostálková MBA
Makroekonomie – úvod TNH 2 (S-1)
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-3)
Měření výkonu ekonomiky TNH 2 (S-2B)
Makroekonomie – úvod TNH 2 (S-2)
Ekonomika Makroekonomie - AD 4. Ing. Miroslava Farmačková
Makroekonomie a hospodářská politika
Transkript prezentace:

MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová slova: Klíčová slova: makroekonomie, mikroekonomie, makroekonomické ukazatele, agregátní nabídka, agregátní poptávka. Anotace: Anotace: prezentace je určena jako úvod do problematiky tématu Makroekonomie. Ve zpracovaném materiálu jsou také cvičení k procvičení. Způsob využití: Způsob využití: určeno pro výklad a procvičení tématu Makroekonomie. Číslo šablony Číslo šablony: VY_32_INOVACE_EKO_41

MAKROEKONOMIE – 1. část MAKROEKONOMIE MakroekonomieMakroekonomie - Je část ekonomie, která se zabývá národním hospodářstvím jako celkem. Odpovídá na otázky týkající se peněz (jejich funkce, historie,…), banky a bankovnictví, výkonem národního hospodářství, patologickými jevy (nezaměstnanost, inflace,…). Popisuje, jakými mechanismy se tyto veličiny utvářejí, jaké faktory je ovlivňují a jakým způsobem je dosahováno ekonomické rovnováhy.

MAKROEKONOMIE – 1. část MAKROEKONOMICKÉ UKAZATELE Makroekonomické ukazateleMakroekonomické ukazatele jsou makroekonomické agregáty, pomocí nichž vyjadřujeme stav národního hospodářství. Předmětem makroekonomického zkoumání je úroveň celkového produktu národního hospodářství, vývoj zaměstnanosti a nezaměstnanosti, cenová hladina, problematika makroekonomické stabilizační hospodářské politiky a zahraničně-ekonomické vztahy země.

MAKROEKONOMIE – 1. část Mezi rozhodující makroekonomické ukazatele patří: a) HDP, HNP b) míra nezaměstnanosti c) míra inflace (stabilita cenové hladiny) d) platební bilance

MAKROEKONOMIE – 1. část VZTAH MIKROEKONOMIE A MAKROEKONOMIE MikroekonomieMikroekonomie zkoumá chování jednotlivých ekonomických subjektů, chování trhů. MakroekonomieMakroekonomie se zabývá chováním národního hospodářství jako celku.

MAKROEKONOMIE – 1. část MIKROEKONOMIE zabývá se jednotlivými trhy a zkoumá rozhodování jednotlivých domácností a firem, nejdůležitější jsou: 1.Domácnosti 1.Domácnosti – jsou vlastníky (domácích) výrobních faktorů a nakupují na trhu výrobky a služby pro uspokojení svých potřeb. 2.Firmy 2.Firmy – vyrábějí a nabízejí na trhu statky a služby, hlavním cílem firem je dlouhodobé dosahování jejich zisků. 3.Stát 3.Stát – vstupuje na trh jako specifický subjekt, může být v pozici prodávajícího i kupujícího.

MAKROEKONOMIE – 1. část Makroekonomie je obor ekonomické teorie, který se zabývá zkoumáním ekonomického systému jako celku. agregátními veličinami hrubý domácí produktagregátní nabídka, agregátní poptávka, inflace,platební bilance, nezaměstnanost, úroková míra a měnový kurz.Sleduje vztahy mezi agregátními veličinami jako například hrubý domácí produkt, agregátní nabídka, agregátní poptávka, inflace, platební bilance, nezaměstnanost, úroková míra a měnový kurz. ekonomické rovnováhyPopisuje, jakými mechanismy se tyto veličiny utvářejí, jaké faktory je ovlivňují a jakým způsobem je dosahováno ekonomické rovnováhy.

MAKROEKONOMIE – 1. část Vysvětlení jednotlivých agregátních veličin AGREGÁTNÍ NABÍDKA Označuje celkovou nabídku všech statků a služeb v národním hospodářství, které jsou nabízené firmami. Souhrn peněžních hodnot všech nabízených statků a služeb poskytovaných ekonomikou. AGREGÁTNÍ POPTÁVKA Je to souhrn všech poptávaných statků a služeb v národním hospodářství, s rostoucí cenovou hladinou klesá. Představuje celkové výdaje v ekonomice za dané období, vyjádřena v peněžní hodnotě.

Vyberte správnou možnost (ti): 1. Mezi rozhodující makroekonomické ukazatele patří: a)Platby, za které stát obdrží protihodnotu b)Míra inflace c)Míra nezaměstnanosti d)Využití peněz z evropských fondů e)HDP 2.Agregátní nabídka označuje: a)Celkovou nabídku všech statků a služeb v národním hospodářství, které jsou nabízené firmami. b)Individuální nabídku statků a služeb v národním hospodářství, které jsou nabízené konkrétní firmou. c)Veškerou produkci v rámci zahraničního obchodu. d)Souhrn všech poptávaných statků a služeb v národním hospodářství, s rostoucí cenovou hladinou klesá. MAKROEKONOMIE – 1. část

CVIČENÍ Doplňte tvrzení informacemi se správným skloňováním z diagramu tak, aby tvrzení byla správná. Některé informace nevyužijete. 1.Mikroekonomie 1.Mikroekonomie zkoumá chování … ekonomických subjektů, chování …. 2.Makroekonomie 2.Makroekonomie se zabývá chováním národního hospodářství …. 3.Firmy 3.Firmy – vyrábějí a nabízejí na trhu statky a služby, hlavním cílem firem je dlouhodobé dosahování jejich …. 4.Stát 4.Stát – vstupuje na trh jako specifický subjekt, může být v pozici …. jednotlivýchziskůjako celku trhů prodávajícího i kupujícího

Zpracoval: Ing. Vladimír Havlík Bibliografie: ŠVARCOVÁ,J. a kol.Ekonomie-stručný přehled,2011/2012. Zlín, CEED ISBN