Literární teorie Pro 8.ročník.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tematická a kompoziční složka literárního díla
Advertisements

Obecné poučení o literatuře
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Základy literární teorie
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
ÚVOD DO STUDIA LITERATURY
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Rozbor uměleckého textu
 „EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
32_04_02: Literatura – Druhy literatury
Literární druhy a žánry
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
BAJKA Obyčejně kratší próza (existují však i bajky veršované) obsahující hlubší význam. Bajky využívají tzv. alegorie - zvířata jednají jako lidé, mají.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Poezie z řeckého poiésis – tvorba
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_035_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Na stránce č. 4 jsou otázky testu. Na dalších stránkách
Obecné poučení o literatuře
EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace
CHARATKTERISTIKA UMĚLECKÉHO TEXTU
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_036_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
DRUHY POHÁDEK Mgr. Michal Oblouk
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Literární pojmy 2 Český jazyk 6. ročník ZŠ
LYRICKO – EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Žánry literatury 1) Lyrika - slovo řeckého původu - popisuje spisovatelovy prožitky, - popisuje spisovatelovy prožitky, pocity, dojmy a myšlenky pocity,
Obecná charakteristika literatury Mgr. Michal Oblouk
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Základní literární pojmy opakování.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
LITERÁRNÍ DRUHY LYRIKA – LYRICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Opakujeme literární druhy a žánry Návod Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu.
Literatura Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_51_Epika, lyrika Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Literární žánry V této prezentaci se dozvíte, co je hlediskem pro dělení literatury na žánry, jak se dělí a podle čeho jednotlivé žánry poznáme.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká nad Vltavou Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
SŠ, ZŠ A MŠ, KARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Povídka, pověst, pohádka, bajka Ověřeno: 5. ročník, V. třída Cílová skupina: žák základní školy praktické.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_14_LITERATURA.
Mytologie - bájesloví Soubor mýtů ( bájí ) určitého národa  Mýtus ( báje ) je umělý nebo lidový epický útvar z dávných dob.  Pro naši kulturu je významná.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_44
Literární pojmy Literatura.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
DOBRODRUŽNÁ LITERATURA
STYLISTICKÁ TERMINOLOGIE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
FORMÁLNÍ VÝSTAVBA VERŠE Mgr. Michal Oblouk
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ.
VY_12_INOVACE_RŮ_I_13 DRAMA 1/2
LITERÁRNÍ DRUHY A ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
VY_32_INOVACE_19_CJI_LITERÁRNÍ ŽÁNRY
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Bájesloví – 1. část Název : VY_32_inovace_11 Český jazyk a literatura.
Tematická a kompoziční složka literárního díla
Opakujeme základní pojmy
Vy_32_INOVACE_74_Balady a romance II
ČESKÁ LITERATURA 8 -9 VRCHOL ČESKÉ STŘEDOVĚKÉ LITERATURY
Transkript prezentace:

Literární teorie Pro 8.ročník

Literatura = písemnictví = soubor jazykových projevů zaznamenaných písmem

Dělení literatury podle: a) Funkce → naučná (= vědecká ) cíl o něčem poučit ) → beletrie (= krásná literatura zaměřena na estetický zážitek ) b) Národního původu ( česká, anglická…) c) Doby vzniku ( antická, středověká…) d) Vzniku ( lidová slovesnost, umělá literatura) e) Oborů ( přírodovědná, cestopis, lékařská...)

= námět, látka, o čem autor píše Téma literárního díla = námět, látka, o čem autor píše → postava → vypravěč → obraz světa → děj Téma hlavní = ústřední ( v celém díle ) Témata dílčí = vedlejší

Základní literární žánry (druhy): Epika - vyjadřuje děj, příběh Lyrika - vyjadřuje pocity, dojmy, nálady, úvahy Drama - předloha divadelní hry (ukazuje příběh i jeho prožívání postavami)

Literární formy Próza slova → věty → odstavce → celky ( pohádka, povídka, báje…) Poezie slova → verš(=1řádek) → sloky → báseň Divadelní hra

Divadelní hra Části: → dialogy = promluvy postav monolog = 1 postava vyjadřuje své pocity divákům (ne ostatním postavám) → scénické poznámky (kde a kdy se děj odehrává, co postavy dělají, jakým způsobem mluví…)

Části a typy divadelní hry Dějství = jednání = akta Výstupy = stejné množství postav Typy: Komedie = veselohra Tragédie = o zápasu o život a smrt hrdiny Činohra = hra o společenském problému

Poezie - básnické prostředky 1 Rým = zvuková shoda na konci veršů Druhy: nepravidelný pravidelný: sdružený aabb střídavý abab obkročný abba postupný abcd abcd Rytmus = pravidelné střídání přízvučných a nepřízvučných slabik

Básnické prostředky 2 Personifikace = zosobnění (řeka temně mluví) → věci a zvířata jednají jako lidé, mluví Přirovnání = porovnání dvou skutečností na základě společné vlastnosti (mrštný jako rys) Epiteton = básnický přívlastek → zjevně pojmenovává skryté vlastnosti → pojmenovává obrazně (černý les = hustý) → ukazuje všední skutečnost nově

Básnické prostředky 3 Metafora – obrazné pojmenování na základě vnější podobnosti (les otázek = hodně otázek) Metonymie→ běžným slovem označujeme jinou skutečnost na základě vnitřních souvislostí (motlitba vesnic) Nadsázka = hyperbola= zveličování jevu (stokrát viděné = mnohokrát)

Lyrickoepické básně → Vyjadřují děj i pocity, nálady… Balada má smutný děj a tragický závěr má zápletku, která popisuje: → střet člověka s démonickou silou → střet morálky a člověka → střet s křivdou a bezprávím Romance = kratší báseň, která má radostný ráz a dobrý konec

Další druhy básní Epigram = krátká satirická báseň rýmovaná i nerýmovaná zaměřená proti něčemu, někomu Epitaf = (ne)rýmovaný nápis na hrob vyjadřuje vzkaz živým o smyslu života Nonsens = nesmysl veselá a hravá báseň provokuje fantazii a logický postřeh

Epos = rozměrná epická veršovaná skladba s množstvím postav a epizod (=vedlejších příběhů) Epos hrdinský – starověk → hlavní postava - významný vojevůdce např. Odysseia Epos rytířský – středověk → písně o činech rytířů

Vyprávěcí = epické žánry 1 Velké román = příběh většího rozsahu zobrazuje → delší časové období → osudy více postav (hlavních, vedlejších) → společnost v době, kdy děje probíhají

Vyprávěcí = epické žánry 2 Střední pohádka pověst báje povídka 3. Drobné bajka anekdota

Pohádka = vymyšlený příběh o sporu dobra a zla, kde dobro vítězí a zlo je potrestáno Druhy: 1. Lidová Fantastická – kouzelné postavy, věci a děje Novelistická – bez kouzel, hrdina spoléhá na vlastní schopnosti 2. Moderní = autorská ( = je znám autor ) → odehrává se v současnosti → má dětského hrdinu → bývá humorná

Báje (mýtus) → příběh o pohanských bozích, jak si lidé vykládali původ světa a člověka → vyskytují se skutečná místa, osoby, události, ale převažuje vymyšlené → opakovaně zpracovávány např. Eduard Petiška – Staré řecké báje a pověsti

Pověst = příběh, kde se děj vztahuje ke skutečné osobě, místům, událostem, ale objevují se i vymyšlené postavy, děje, věci → skutečnost převažuje → pochází z lidové slovesnosti Druhy: národní (A. Jirásek – Staré pověsti české) regionální = krajové místní (o původu znaku Pardubic)

Povídka = kratší prozaický příběh → s jednoduchým dějem → s malým počtem postav → v kratším časovém období

Literatura faktu → o historických i současných událostech, osobnostech apod. → zpracovává fakta na základě studia pramenů ( kroniky, listiny, zmínky v knihách, fotografie, filmy…) → popisuje i vlastní zážitky → chce poučit, informovat

Cestopis Popisuje: a) skutečné zážitky cestovatele, krajinu, místa, zvyky a způsob života obyvatelstva → literatura faktu b) vymyšlené zážitky… → fantastická literatura

Životopis = biografie zachycuje události ze života skutečné osobnosti na pozadí doby → obraz je dotvářen smyšlenými detaily, aby byl pro čtenáře poutavý autobiografie = vlastní životopis ( Karel IV. - Vita Caroli ) paměti = druh autobiografie, vzpomínky osoby na život, přátele, události…

Dobrodružná literatura Základem je akční, napínavý, tajemný ( fantastický ) příběh Prostředí a) reálné (skutečné) - místní - exotické b) fantastické Postavy - obyčejný člověk - něčím zvláštní (kladný x záporný)

Sci-fi (science – fiction) = vědeckofantastická literatura Příběhy s autorovou představou budoucnosti ovlivněné vědeckým poznáním a rozvojem techniky → cesty vesmírem, do minulosti → setkání s mimozemšťany, umělými lidmi → vynálezy usnadňující život → věčné mládí… → často varuje před zneužitím techniky

Bajka Krátký příběh psaný veršem nebo prózou Vystupují tam zvířata, rostliny, věci, jednají jako lidé, mluví Obsahuje alegorii = jinotaj = skrytý hlubší smysl (konkrétní obraz znázorňuje abstraktní význam) př. liška - vychytralost Končí nějakým poučením, nebo z ní nějaké poučení vyplývá

= vtip, žert, zajímavá historka Anekdota = vtip, žert, zajímavá historka → situace končí pointou = vtipné vyvrcholení → užívá kontrast = protiklad gradaci = stupňování přímou řeč → patří do dosud vznikající lidové slovesnosti (není znám autor)

Komiks Seriál, který zachycuje prostředí, hrdiny i děj pomocí obrázků promluvy uvádí v „bublinách“ Vznikl v 19. stol. Velký rozmach ve 20.stol. Disney, české Rychlé šípy V současnosti jsou do komiksové podoby zpracovávána i klasická literární díla

Úpravy literárního textu Adaptace = úprava textu literárního díla, která usnadňuje čtenáři vnímání díla Dramatizace = adaptace pro divadlo Filmová adaptace = natočení filmu podle literární předlohy