Zvuková podoba věty Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí
Zvuková podoba věty Věta - celek myšlenkový, mluvnický, zvukový Pro zvukovou podobu věty je rozhodující: a) členění na větné úseky (kóla), tj. menší zvukové a významové celky, mezi úseky vznikají přestávky (pauzy) Všichni očekávali netrpělivě slíbenou zprávu. Všichni očekávali netrpělivě I slíbenou zprávu.
b) větný přízvuk (důraz) přízvuk, kterým slovo vyniká nad ostatními slovy v klidné oznamovací větě bývá významové jádro na konci, proto je tam i větný přízvuk Vyzvedněte si opravenou obuv včas. v citově zabarvené větě bývá důraz na jiném místě Čert aby je vzal. Větný přízvuk má vliv i na význam sdělení: Půjčím Evě tu novou knížku.
c) Melodie (intonace) změna výšky hlasu Věty: oznamovací – klesavá melodie tázací: otázky doplňovací otázky zjišťovací (V kolik hodin přijdeš?) klesavá melodie (Vrátíš se v neděli?) stoupavá melodie žádací, přací (Ať vstoupí! Kéž by přišel!) klesavá melodie zvolací (Ach, to je krása!) klesavá, stoupavě klesavá m. nekoncový úsek věty mírně stoupavá melodie Členění řeči na úseky pomocí pauz, intonace a přízvuku se nazývá frázování.
Zvuková podoba věty Seznam použitých pramenů: Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Seznam použitých pramenů: Konopková, L., Krejčová, M.: Čeština ve škole i doma. Fortuna, Praha 1998 Mašková, Drahuše: Český jazyk – přehled středoškolského učiva, Petra Velanová, Třebíč 2005 Sochrová, Marie: Český jazyk v kostce pro střední školy, FRAGMENT, Havlíčkův Brod 2007