Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.B.18 Název pro školu: EU ČJ 18 Název materiálu: Slovní druhy - neohebné Autor: Mgr. Šárka Podpinková Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Pomocí tohoto DUM se žáci seznámí se slovními druhy neohebnými. Klíčová slova: Slovní druhy, příslovce, předložky, spojky, částice, citoslovce Druh učebního materiálu: Výuková prezentace Očekávaný výstup: Žák rozpozná neohebné slovní druhy. Věková skupina: 8 - 9 let Ověřeno dne: 10. 4. 2013 Třída: III. A, 18 žáků, 7 chlapců, 11 dívek, SVP 2, chlapců 1, dívek 1
Slovní druhy neohebné nedají se skloňovat ani časovat
Příslovce odpovídají na otázky kde, kdy, kam, jak chodí - pomalu - rychle - rovně - zvesela - nejistě obr. 1
Předložky pojí se s podstatnými jmény Pojedeme - do školy - za školu - ke škole - ze školy Potkáme se - ve škole - u školy - před školou obr. 2
Spojky slova, která spojují věty nebo slova a, i, ani, nebo, ale, aby, že, když, protože Maminka a tatínek byli na nákupu. obr. 3
Částice Ať už svítí sluníčko. Uvozují samostatné věty Vyjadřujeme jimi svá přání Ať, kéž, nechť, kdyby, snad Ať už svítí sluníčko. obr. 4
Citoslovce Vyjadřují různé city, nálady a výzvy, ale také různé hlasy a zvuky haf, haf obr. 6 obr. 5 mňau aúúúúúú obr. 7
V řadách slov vyhledejte příslovce. rada – radostný – radostně rychlý – rychle – rychlost chlup – chlupatý – chlupatě růžový– růžově – růže deštivě – deštivý – déšť zbytek – zbytečný – zbytečně radost – radostný – radostně
Vyhledej v textu předložky a označ je červeně. Dnes půjdu do školy pěšky. Na záda si dám aktovku. Budu chvíli stát před školou a čekat na kamarády. Sedím v lavici za Janou. Vedle Jany sedí Vendula. Paní učitelka stojí obvykle před tabulí nebo sedí na židli a píše. Chci jít dnes s Jendou k tabuli. Po vyučování jdeme do jídelny na oběd. Nejvíce se těším až si budu hrát v družině.
Doplňte do vět vhodné spojky. Maminka se bojí, __ mi nebyla zima. Jirka věří, __ dostane jedničku. Pojedu k babičce, __ mám dvě kočičky. Byl smutný, __ jsme se viděli. Přijde domů, __ se setmí. Měli jsme jet na výlet, __ pršelo. Doma máme pejska __ kočičku.
Na dané částice vymysli věty. Kéž Nechť Kdyby Ať
Říkejte k obrázkům vhodná citoslovce.
V řadách slov vyhledejte příslovce. (řešení) rada – radostný – radostně rychlý – rychle – rychlost chlup – chlupatý – chlupatě růžový– růžově– růže deštivě– deštivý – déšť zbytek – zbytečný – zbytečně radost – radostný – radostně
Vyhledej v textu předložky a označ je červeně. (řešení) Dnes půjdu do školy pěšky. Na záda si dám aktovku. Budu chvíli stát před školou a čekat na kamarády. Sedím v lavici za Janou. Vedle Jany sedí Vendula. Paní učitelka stojí obvykle před tabulí nebo sedí na židli a píše. Chci jít dnes s Jendou k tabuli. Po vyučování jdeme do jídelny na oběd. Nejvíce se těším až si budu hrát v družině.
Doplňte do vět vhodné spojky. (řešení) Maminka se bojí, aby mi nebyla zima. Jirka věří, že dostane jedničku. Pojedu k babičce, kde mám dvě kočičky. Byl smutný, když jsme se viděli. Přijde domů, až se setmí. Měli jsme jet na výlet, ale pršelo. Doma máme pejska a kočičku.
Na dané částice vymysli věty. (řešení) Kéž Kéž bych mohl jít dneska ven. Nechť Nechť se mi splní všechna přání. Kdyby Kdyby nebyla zima, nemusím mít čepici. Ať Chodím do školy, ať jsem chytrý.
Říkejte k obrázkům vhodná citoslovce. cííín haf tú bú blééé kykyryký au húúúú kvá
Literatura a internetové zdroje: Obr. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 cit.[ 2013/03.19] Sada klipartů Microsoft Office 2010