Úsporná opatření ve škole (i v domácnosti)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Interaktivní cesta Moravským krasem přes Pálavu a Brno,
Advertisements

ŠETŘENÍ ELEKTRICKOU ENERGIÍ
ENERGETICKÉ SUROVINY - ELEKTRÁRNY
Autoři: Petr Melicherík, Kateřina Vašíčková, Marie Vykydalová Gymnázium Uničov.
Projekt Bolzanova kreativní škola • Vývoj školního vzdělávacího programu • Informační centrum (knihovna) • Zvýšení kvality výuky cizích jazyků • Elektronický.
Efektivní užívání energie v budovách
ELEKTRÁRNY Denisa Gabrišková 8.A.
VY_32_INOVACE_Př.4.15-Třídění odpadu-prezentace
Logo.
VY_32_INOVACE_G Voda Opakovací otázky
Co víš o recyklaci?.
NÁZEV: Udržitelné stavebnictví a průmysl Přednášející KAM Sika CZ Vedoucí PS 12 v Czech BCSD FOTO.
Šetříme energií v domácnosti
DOMÁCÍ EKOLOGIE – nadměrná spotřeba
Energie a Město Zpracovali : Štěpán Filip Matěj Havrlant Matěj Havrlant.
Domácí ekologie – pitná voda
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_ZE.8.71 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Jaké jsou technické prostředky ke snižování vlivu dopravy na životní prostředí - Jaká auta budeme používat? Patrik Macháček ZŠ Vítězná, Litovel 1250.
Územní energetická koncepce Jihočeského kraje České Budějovice, 24. června 2003.
Snižování spotřeby vody
ŠETŘENÍ ENERGIÍ Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011 Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_ Čap-Z 7.,8.14.
Odpady ( environmentální příručka – 5.ročník )
Vytvořeno v rámci projektu SIPVZ Projekt hodiny výchovy k ochraně životního prostředí pro žáky naší školy 22. dubna 2006 Vzdělávací oblast Enviromentální.
Třídění a způsoby nakládání s komunálním odpadem
Úspora elektrické energie
Jak se na boji proti klimatickým změnám můžete podílet vy sami? EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Změna klimatu.
Šetření energie Martin, Houska, Michal, Dann. Voda je stále vzácnější a dražší vodovodní baterie-umožňují jednoduché a rychlé nastavení potřebného průtoku.
Provoz a údržba domácnosti Elektrické spotřebiče
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám" Projekt: Škola pro život Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: C.
Ekologický pilíř – celkový přehled
ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis
Elektrická energie V současnosti nejvíce strojů a nástrojů pohání elektrická energie. Získává se přeměnou jiného druhu energie. Základem pro její výrobu.
Složka sady EUIII/2 č. 13 VY_32_INOVACE_Rv_7. Název: Ekologie – Člověk a zdraví (odpadky) Autor: Šárka Vodrlintová Předmět(oblast): Člověk a zdraví – Rv.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Úmluva primátorů a starostů v podmínkách ČR Yvonna Gaillyová Ekologický institut Veronica Seminář NSZM, Praha,
Recyklohraní u nás ve škole Jsme malá školička, do které chodí 25 žáků. Probíhají u nás různé soutěže- sběr baterií, elektrozařízení, ale třídíme také.
Spotřeba a využití energie
Základní škola praktická a základní škola speciální Heřmanův Městec Anotace ICT 2 _ 1/59 Prezentace seznamuje žáka s principy zdravého bydlení a vlivem.
DEN ZEMĚ TEST.
Voda ( environmentální příručka – 5.ročník )
aneb ,,Proč neušetřit?“ Vypracoval: Filip Gigal Jaroslav Horníček
Název Třídění odpadů   Šablona CZ.1.07/1.4.00/    Poř.číslo 10
1 Tvůrci energetické politiky ? Hodnocení variant - ukazatele Vychází se z tzv. analýzy životního cyklu LCA, to je přístup zohledňující náročnost na zajištění.
TŘÍDĚNÍ ODPADU JAK SPRÁVNĚ TŘÍDIT.
Dopravní kampaň pro základní školy „Oblékáme hada edu“
Využití energie Slunce
Proč s aplikací pracovat?. Aplikace Stopy mé Ekoškoly má jednoduché ovládání a snadno prezentovatelné výstupy. Zábavnější práci s analýzou Kvalitní a.
1. setkání nového EKOtýmu Jubilejní Masarykovy ZŠ Sedliště
Předcházení vzniku odpadu Úloha NNO Milan Havel – sdružení Arnika.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Lidské aktivity a problémy životního prostředí Šetrná domácnost – rady a nápady Anotace: Prezentace slouží jako.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
SILNÉ A SLABÉ STRÁNKY ŠKOLY ZŠ Želechovice nad Dřevnicí 4. Května 336, Želechovice nad Dřevnicí.
Adaptace sídel Základní škola SEVER Lužická 1208, Hradec Králové.
Nevyčerpatelné energetické zdroje Zbožíznalství 1. ročník.
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_05_32_ČLOVĚK A ENERGIE. Anotace: Prezentace může sloužit jako výkladové, opakovací učivo Autor: Mgr. Martin Palát Jazyk: Čeština.
Richard Dlouhý. Druhy elektráren  Vodní  Solární  Jaderná  Větrná  Tepelná  Geotermální Tyto elektrárny vytvářejí elektrickou energii.
Životní prostředí a jeho ochrana. Co je životní prostředí? Prostor, ve kterém žijeme. ŽP – přírodní (louka, les, hory, řeky…) – umělé = vytvořené člověkem.
Metodický postup pro zavedení CSR do strategie vybrané veřejné vysoké školy Lucie Háková (ČZU) Lucie Susanyiová (ČZU) Anna Cibulková (UK) Lenka Bednárová.
Analýza naší školy. VODA + plusy- mínusy + Všude jsou nainstalované pákové kohoutky, teplotu vody nastavíme jedním pohybem. - Spotřeba vody se zvyšuje.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Eva Kubíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_16.
TŘÍDÍME ODPADY VY_32_INOVACE_19_03 Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Litoměřice 20. října 2016 Energeticky soběstačné obce.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Ekologické hotely.
Operační program životní prostředí
3 ROKY ZKUŠENOSTÍ NA ŠKOLÁCH
TŘÍDÍME ODPAD Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ANALÝZA TÉMA: “ODPADY“ ANALÝZA OTÁZKY ANALÝZY KDO ZJIŠŤUJE
Transkript prezentace:

Úsporná opatření ve škole (i v domácnosti) PhDr. K. Jančaříková, Ph.D.

EMAS – kritéria udržitelného provozu EMAS je dobrovolný nástroj ochrany životního prostředí, je zřizován Evropskou unií. Motivuje organizace k odpovědnému přístupu a ke zlepšování environmentální výkonnosti nad rámec legislativních požadavků. • http://www.ekoznacka.cz

EKOŠKOLA Mezinárodní vzdělávací program (pro ZŠ a SŠ) je zřízen Nadací pro environmentální vzdělávání. Cílem je, aby žáci snižovali ekologický dopad školy a zlepšili prostředí ve škole a jejím okolí. Průběh: Ekotým + 7 kroků k naplnění kriterií pro získání mezinárodního ocenění. http://www.ekoskola.cz

Vybrané oblasti zájmů Energie a teplo Voda: pitná, dešťová, kanalizační Odpady Doprava do školy Půda: školní pozemek Monitoring Sociální prostředí ...

Zapojení žáků do proměn školy Zapojení = vztah ke škole. Učitel by měl být příkladem a spouštěčem žákovské aktivity.

VODA Staň se vodovodním detektivem! Pátrání po místech, kde uniká voda (kapající kohoutky, protékající záchody). Měření úniků vody a spotřeby vody včetně porovnávání spotřeby či ceny vody (v různých zemích či městech). Znečištění vody! Teplá voda!

Úspory vody Úsporné splachování na WC. Spořiče vody na kohoutcích a sprchových hlavicích. Páková baterie – doprava (aby nekapala teplá voda). Lze využívat ke splachování dešťovou vodu? (V ZŠ v Ostopovicích to dělají!) Ochrana čistoty vody Po použití WC vždy spláchni a umyj mísu štětkou (i když nejsou vidět nečistoty). V míse se neusadí vápenaté sloučeniny a není nutné používat jedovaté čistící prostředky k jejich odstranění.

Experiment: „Protéká záchod?“ Za pomoci učitele sundají žáci kryt z nádržky na vodu na WC. Do nádržky nakapají tolik kapek potravinářského barviva (červená, modrá), aby bylo vidět zbarvení vody. 15 minut záchod nesmí být použit. Poté se podívejte do mísy. Pokud je v ní barevná voda, záchod protéká!

• Sudy a retenční nádoby: Chyť vodu! • Sudy a retenční nádoby: dokumentární film dostupný z: http://voda.tzb-info.cz/9110-jak-probiha-montaz-plastove- podzemni-nadrze-columbus-na-destovou-vodu-u-rodinneho- domu • Travní porosty (Strážce trávníku): http://old.greenpeace.cz/onas/tipy/tip9.html).

Další aktivity • Pij vodu z kohoutku! • Olej na zem nelej! • Péče o vodní tok, studánku, otevírání studánek. • Ochrana mokřadů: http://www.priroda.cz/clanky.php?detail=295. • Experimenty v hodinách Chemie: http://www.chemiehrou.funsite.cz/05.html

Pitná voda Pítka – možnost pít zdravou a chutnou pitnou vodu. Odstraňte automaty na slazené nápoje ze škol! • Nelíbí se vám automat na limonádu ve škole? Utěšujete se, že za něj škola alespoň utrží peníze, které použije třeba na lepší vybavení? Omyl! Kdo platí, je škola. • Automaty stojí ve ¾ českých škol. • http://www.vitalia.cz/clanky/skoly-z-automatu-na-limonady-nemaji-vetsinou-nic/

Příklad dobré praxe – ZŠ Březno „Měřili jsme, kolik elektřiny spotřebují různé přístroje a přemýšleli jsme, jak elektrickou energii ušetřit,“ uvedla Marie, členka Ekotýmu ze základní školy v Březně. Tamní děti s překvapením zjistily,  jak vysoká je spotřeba nápojového automatu. Jeho provoz stál školu za jediný rok více než sedm tisíc korun (a to jich ve větších školních budovách bývá i několik). Školní dětský Ekotým z Března dosáhl toho, že ředitelka po vyčíslení nechala nápojový automat ze školy odstranit.

Kam se zapojit? • Klub vodních strážců: http://www.vodnistrazci.cz/cz • Ukliďme svět – třetí víkend v září: http://www.csop.cz Narativní aspekt • Jak Pršotek vodní kapky zachránil: http://www.kapri.ic.cz/soubory/Prsotek.pdf • Příběh balené vody: http://www.youtube.com/watch?v=HCkmY3YOxCw

ODPADY Problematika odpadu Třídíme vše, co se dá? I baterie či bioodpad? Předcházejme vzniku odpadu Sáček? Děkuji, nechci! Jak šetřit papírem: http://detem.mzp.cz/ekorady.shtml?x=61. Výroba látkových tašek – Na nákup s vlastní taškou!

Experiment: v supermarketu Žáci mají za úkol 10 minut počítat u jedné pokladny počet igelitových sáčků a tašek, které si lidé během té doby odnesou. Žáci mají počítat lidi, kteří za 10 minut projdou pokladnou, kolik z nich si odnáší nákup ve vlastních taškách? Experiment: Detektivem ve fastfoodu Žáci ve skupinkách obědvají v různých fastfoodech v okolí školy. Jejich úkolem je koupit si sendvič a nápoj. Odpadky nevyhodí, ale přinesou je do třídy. Kolik vzniklo odpadu? Z které fastfoodu je ho nejvíce? Je odpad lehčí, anebo těžší než zakoupené jídlo? Představte si, kolik tak vzniká odpadu denně.

Aktivity • Založte kompostér a vermikompostér (soutěž Miss kompost na http://www.kompostuj.cz/zapojte-se/soutez- miss-kompost). • Recyklohraní: http://www.recyklohrani.cz/cs Narativní aspekt • Tonda obal – dětské stránky o třídění odpadu: http://www.tonda-obal.cz • Marťan spasitel: http://www.youtube.com/watch?v=ReM0k5evgSU

Doprava do školy Vääksy Upper Comprehensive School

Aktivity • Den bez aut. • Do školy na kole: htpp: //vzdelavani.auto-mat.cz • Jak bezpečně na kole - pravidla a rady pro mladé cyklisty: htpp://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/rady-a-navody Nápady pro školu Anketa mezi rodiči a učiteli. Parkoviště pro jízdní kola. Zákaz vjezdu automobilů do ...

Energie Tipy zde: //www.greenpeace.org/czech/cz/Kampan/klima_a_energetika/40-tipu-jak-setrit-energii/#OSV%C4%9ATLEN%C3%8D Kolik Energie přemění žárovka na světlo? Jen 10 %! Pokus: rozsviť žárovku, po 3 minutách si na ni sáhni. Je studená, anebo teplá? Proč? Porovnej obyčejnou a úspornou žárovku. Která je po 5 minutách svícení teplejší? Proč asi?

Přidej se ke krotitelům tepla! Ideální vnitřní teplota je 18 – 20 ˚C. Měření teploty ve třídách a na chodbách. Když se ztlumí topení tak, aby teplota klesla o 1 ˚C, ušetří se 1 – 3 % nákladů na topení. Noste svetry! Půjčte si termokameru a zaměřte ji na domy (červená = uniká hodně tepla, modrá nebo zelená = uniká málo tepla).

Zkroťte žrouty energie! Zkuste zavést zvyk, že se všechny přístroje budou úplně vypínat alespoň na noc, víkend či prázdniny. Když si dobijete mobil nebo MP3 přehrávač, nezapomeňte vytáhnout nabíječku ze zásuvky. I když právě nenabíjí, také zbytečně "žere" elektřinu. Takovým jednoduchým způsobem může každá rodina ušetřit až 13 % toho, co platí za elektrickou energii. http://zroutienergie.cz/

Nenechej ho utéct! 1/3 energie určená na vytápění uniká! Kontrolujte, zda jsou okna dobře zavřená. Netěsnosti utěsněte (těsnění, noviny, jezevčíci atd.). Na noc ztlumte topení, zatáhněte závěsy, rolety. Stuhou na průvan Za chladného a větrného dne si vezměte stuhu cca 15 cm dlouhou. Obejděte okna ve škole – stuhu přidržujte chvíli před rámy. Když se stuha pohne, je to tam, kudy uniká teplo. Nakreslete si mapu úniků tepla a tu odevzdejte řediteli, anebo školníkovi.

Vyrob si jezevčíka Při pracovním vyučování si vyrobte s dětmi jezevčíky (nebo hady) – pestrobarevné předložky před okna či dveře.

Hra: stop energožroutům http://www.miseplus.cz/ Animovaný film – výměna žárovek za úsporné: http://www.youtube.com/watch?v=q-zYcUPHpr4 Tip na exkurzi: Mapa zařízení využívajících alternativní zdroje energie: http://www.calla.cz/atlas Sestrojte si solární vařič! Jak vařit potraviny, aniž bychom spotřebovávali jakékoli palivo. Včetně receptů na: http: //www.solarni-varice.cz

Narativní kontext V 18. století se lidé zahřívali tak, že si strkali do kapes horké brambory, které pak snědli. K zahřátí postele v ložnicích používali lahve s horkou vodou. V Austrálii se domorodci v noci tulili ke psům. Hodně studenou noc nazývali „nocí tří psů“.

Úsporné domy = nízké účty za elektřinu Pasivní domy a nízkoenergetické domy. Zeměloď: http://www.ceskatelevize.cz/porady/10374876133-zemelod-pluje/21256226133/

Půda Aktivity V září vykopejte hrobeček odpadkům (ohryzek, list salátu, plastový obal, kus polystyrenu, konzervu apod.). Na konci školního roku je vykopejte. Pořiďte si vermikompostér: http://tm.m.idnes.cz/hobby/domov/clanek.A110509_1 35156_hobby-domov_mce.idn

EXPERIMENT: „HROZBA Z PODZEMÍ“ Jak se škodliviny dostávají do rostlin? List celeru seřízni a vlož do sklenice s vodou. Kápni do vody potravinářské barvivo. Pozoruj, jak se pomalu šíří rostlinou. Druhý den prozkoumejte (pitvejte) list celeru. Kam až se barvivo dostalo? Škola – záruka zdravého prostředí Příkladem dobré praxe je Univerzita v Lüneburgu. V učebnách jsou měřící přístroje na CO2, když je ho v posluchárnách moc, rozsvítí se červená kontrolka, někdo otevře okno a větrá se. Studenti oceňují, že je o ně pečováno.

Učitel a škola jdou příkladem! Učitel by neměl být sloupem, ukazatelem, ale měl by po správné cestě jít spolu s žáky. Zaveďte používání ekologických čistících prostředků ve vaší škole! V domácnostech Desatero domácí ekologie. Zde celá kniha: http://www.veronica.cz/dokumenty/desatero_domaci_e kologie.pdf

Nepouštěj zimu z lednice Kolikrát denně otevřete ledničku? Kdy byly ledničky vynalezeny? Jak uchovávali lidé potraviny dříve? Z mrazáku vyndávejte potraviny včas, nechte je rozmrazovat v chladící části. Udržuj těsnění na dvířkách. Otírej prach ze spirál vzadu. Pravidelně odmrazuj. Film lednice: http://www.punkfilm.cz/index/workplay/lang/cz/work/ 93

Při vaření Vař s pokličkou! Troubu zbytečně neotevírej – při otevření uteče 20 % tepla! Při pečení používejte keramické či skleněné pekáče, ušetříte až 25 % tepla. Rozměry hrnců by měly odpovídat rozměrům varné plochy. Experiment: Do dvou stejných hrnců nalej stejné množství vody. Zapni vařiče pod oběma hrnci současně. Jeden měj s pokličkou, druhý bez. Ve kterém se voda dříve uvaří? O kolik minut?

Příklad dobré praxe Hostětín - obec s neobvyklou koncentrací modelových ekologických projektů. Obec je centrálně vytápěna biomasou, odpadní vodu čistí rostliny v kořenové čistírně, elektřinu vyrábí dvě fotovoltaické elektrárny, nechybí ani energeticky úsporné veřejné osvětlení. Kromě toho v obci stojí pasivní dům Centra Veronica, moštárna s BIO-produkcí, historická sušírna ovoce a občané využívají solárního ohřevu vody. Díky těmto projektům uspoří obyvatelé ročně více než 1200 tun emisí oxidu uhličitého a plynu, který zesiluje skleníkový efekt a přispívá ke globální změně klimatu. http://hostetin.veronica.cz/507//

Více: 50 nápadů pro děti k záchraně planety Děkuji za pozornost! Více: 50 nápadů pro děti k záchraně planety http://akropolis.info/napady/ http://cevv-uk-pedf.cuni.cz