Fonetika.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Advertisements

Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
SLOVNÍ PŘÍZVUK a ZVUKOVÁ STRÁNKA VĚTY
Algoritmy a struktury neuropočítačů ASN – P7
Fonetika Fonologie Japonský fonologický systém
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.12
JITKA KLIMKOVÁ UEFA KONFERENCE NYON 2009 CÍLE: 1.TECHNICKÁ ZPRÁVA FINSKO TRENDY ŽENSKÉHO FOTBALU 3.UEFA SOUTĚŽE PRO ŽEN 4.POZVÁNKA MS.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
Modulace mluveného projevu
Výslovnost samohlásek a souhlásek
SPISOVNÁ VÝSLOVNOST Mgr. Michal Oblouk.
Zvuková stránka věty Spisovná výslovnost.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Zvuková podoba věty Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Mgr. Michal Oblouk HLÁSKOSLOVÍ.
Zvuková stránka jazyka
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
Hodnocení ústní prezentace Mgr. Petra Janečková šk. r. 2007/2008
HLÁSKOSLOVÍ SPISOVNÁ VÝSLOVNOST
Zvuková stránka jazyka
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Dagmar Strejčková Jazykový rozbor 1 Dagmar Strejčková
Zvuková stránka jazyka
Vedoucí práce: PhDr. Irina Hobzová Student: Hana Stará, UČO:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
ZVUKOVÁ STRÁNKA SLOVA A VĚTY
Zpěvní hlasy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nyczová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Jazykové pojmy A - G Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Fonetika (fóné – hlas, zvuk lidské řeči)
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ZVUKOVÁ STRÁNKA VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.13
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Dýchací soustava.
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
VÝUKA VÝSLOVNOSTI VE SKUPINÁCH RUSKY MLUVÍCÍCH STUDENTŮ
ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA 2
Postup při čtení německého textu Důraz je kladen na správnou výslovnost.
VY_32_INOVACE_CVIKLOVA. CEJTEXTO2 Komplexní rozbor textu 2.
Zájmeno jenž skloňování. Budeme si pamatovat! zájmeno jenž (jež, jež) má ve všech pádech (kromě 1.) stejné tvary jako zájmeno on (ona, ono) – navíc má.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
FONETIKA A FONOLOGIE OKRUHY KE ZKOUŠCE Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Zvuková stránka jazyka: souhlásky Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jičín, 17. listopadu 109 Název materiáluVY_32_INOVACE_III_Cj1_17 AutorDaniela.
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka Marek Lollok.
LJP - Mluvidla 1. část - dechové ústrojí
Fonetika a fonologie českého jazyka - seminář
Anotace: prezentace slouží k seznámení s měkkými a tvrdými souhláskami
Slabika jako opomíjená součást jazykového systému
LJP Mluvidla 3.část - artikulační ústrojí
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka
anatomie a fyziologie mluvních orgánů
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka
JAZYKOVĚDA A JEJÍ DISCIPLÍNY
PÁROVÉ SOUHLÁSKY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
TYPY HLÁSKOVÝCH ZMĚN Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D..
Anotace: prezentace slouží k procvičování rozdělení hlásek a druhů vět
SUPRASEGMENTÁLNÍ ANALÝZA TEXTU
Anotace: prezentace slouží k procvičování učiva z 2. ročníku
Sada 2 Jazyková výchova ZŠ a MŠ Dešná
VY_32_INOVACE_35_CJ_ 2 1) Jméno autora výukového materiálu (VM), škola: Miroslava Červená Základní škola a mateřská škola Skalsko, okres Mladá Boleslav.
NEOHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY VY_12_INOVACE_Rů_I_23
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
  Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_85.
AUTOR:Libuše Kotalová
ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA
Zvuková stránka jazyka
Transkript prezentace:

Fonetika

NOSNÍ DUTINA TVRDÉ PATRO DÁSNĚ MĚKKÉ PATRO JAZYK ZUBY HLASIVKY RTY

Vokalický trojúhelník Podle čeho a jak můžeme jednotlivé vokály rozdělit? Pokuste se vyslovit i a u a povšimněte se, v jaké poloze je jazyk? u i o e a

Vznik a rozdělení konsonantů Jaké je základní rozdělení a podle jakých kriterií konsonanty rozdělujeme? Neznělé Znělé NEPÁROVÉ P F S T K CH B V Z D G H J L R M N Ř PÁROVÉ

CO JE TO TRANSLITERACE A TRASKRIBCE? CHLEP ХЛЕБ CHLEB FČELA VČELA МОСКВА - MOSKVA - MOSKVA ЛЕВ - LEV - LEF VČELA – [FČELA] CHLÉB – [XLÉP] nebo [XLE:P] FRANÇOIS RABELAIS [FRANSOA RABLÉ] МАЙКЛ ДЖЕКСН Majkl Džeksn

Asimilace – spodoba znělosti VČELA [FČELA] F Č E L A REGRESIVNÍ Z N SHLEDAT [SXLEDAT] SCHLEDAT PROGRESIVNÍ ROH [ROX] R O CH KONCOVÉ VYZNĚNÍ SPODOBA = PŘIZPŮSOBENÍ HLÁSEK SVÉMU OKOLÍ

FONETICKÁ TRANSKRIBCE TRANSLITERACE = PŘEPIS DO JINÉHO ZNAKOVÉHO SYSTÉMU TRANSKRIBCE = PŘEPIS PODLE VÝSLOVNOSTI OBOJÍ MŮŽE BÝT MEZINÁRODNĚ ŘÍZENO (NAPŘ. API) SPELOVAT, SPELACE - HLÁSKOVAT

Přízvuk Přízvuk – důraz na část slova, zpravidla na první slabiku, popř. na slabičnou předložku. Přízvuk značíme kolmou čarou nad slabikou. Na kterou část slova dáváte při čtení větší důraz slabika [slabika] na ulici [naulici] Větný přízvuk Přečtěte následující věty s uvedeným přízvukem a rozhodněte se, zda se změní význam věty. Toto je můj dům. X Toto je můj dům. Vždyť jsem vám to říkal. X Vždyť jsem vám to říkal. X Vždyť jsem vám to říkal.

Melodie Výška hlasu nám umožňuje zdůraznit obsah sdělení – stoupání, klesání hlasu. Přečtěte si následující věty a řekněte, jaký je rozdíl ve výšce hlasu. Učíš se? X Uč se. X Učím se. Pauza Pauza slouží jednak k nádechu, ale i k oddělení jednotlivých výpovědí v komunikaci Vyprávěl o příhodě, která se dnes stala tatínkovi. Přečtěte souvětí tak, aby byl zachován význam. Vyprávěl o příhodě, která se dnes stala, tatínkovi. Tempo Rychlost řeči umožňuje dramatizovat – rychlé tempo naznačuje pohyb a naopak. Pokuste se napodobit sportovního komentátora při hokejovém zápase v situaci od rozehrávky za brankou po útok s častými přihrávkami, které jsou zakončeny gólem.