Návrh nařízení o požadavcích na úhrady a inkasa v eurech Povinný přechod na produkty SEPA? Jiří Beran Ministerstvo financí ČR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Advertisements

Revize Nového přístupu
Stanovisko TV Nova K TPP TV Nova podporuje digitalizaci  Společnost CET 21 se jako jeden z vůdčích subjektů procesu přechodu zemského.
KONEC ŠPINAVÉHO FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN Návrh novely o financování politických stran STRANA ZELENÝCH.
Nová směrnice o energetické účinnosti
Pracovní setkání s účetními obcí Zlínského kraje Schvalování účetních závěrek Zlín, 3. října 2013 Ing. Leona Kočařová Odbor ekonomický Krajského úřadu.
Ekonomická gramotnost
Bankovní poplatky Téma „Finanční trh“
JUDr. Karel Zuska Mgr. Michaela Hájková
Aktuální úkoly MŠMT Odbor programů výzkumu a vývoje 2009.
MONITOROVACÍ ZPRÁVY v OP VK Seminář pro příjemce v rámci globálních grantů Olomouckého kraje Olomouc, 20. a 21. dubna 2009.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Nové právní předpisy v oblasti rostlinolékařského vzdělávání Seminář MZe
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany Rezortní interní protikorupční program Ministerstva obrany.
Změny v podnikové praxi vyplývající ze zákona o platebních službách Ondrej Simon.
Aktuální vývoj v pojišťovnictví a jeho regulaci
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
Integrovaný registr znečišťování Platná právní úprava Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního prostředí.
Bankovní unie Jednotný mechanismus dohledu
ZÁKON O ROZPOČTOVÉM URČENÍ DANÍ č. 243/2000 Sb..  upravuje rozpočtové určení daně z přidané hodnoty, daní spotřebních, daní z příjmů, daně z nemovitostí.
Aktuální vývoj v oblasti DPH Blanka Mattauschová
Návrh nového zákona o elektronických komunikacích Hradec Králové 30. března 2004.
Vznik, podstata a význam Single Euro Payments Area
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Smluvní vztahy a registrace Jaroslav Žákovčík Praha
JUDr. Jiří Beran Ministerstvo financí ČR
NOVÉ TRENDY V BANKOVNICTVÍ NEW TRENDS IN BANKING SECTOR Ing
Státní energetická inspekce Vliv novely energetického zákona na činnost Státní energetické inspekce Ing. Petr Holoubek Žofín
LIBERALIZACE POŠTOVNÍHO TRHU Česká pošta, s.p. Ing. Marcela Hrdá Generální ředitelka
Nařízení č. 1221/2009 EMAS III Revize nařízení č. 761/2001 Pavel Růžička Seminář „Co nového v normách k environmentálnímu managementu? “ MŽP,
Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_127 Jméno autora:Ing. Yvona Špílová Třída/ročník:2. ročník M/02 Obchodní akademie Datum vytvoření:11/2012.
S€PA – platební služby pro €vropany Česká národní banka Praha, 21. září 2010 Ing. Tomáš Hládek, ředitel sekce peněžní a platebního styku Česká národní.
Poštovní poukázky.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Energetická legislativa Příprava zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Poděbrady 19. března 2003 Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická.
Příprava zákona o elektronických komunikacích Jaromír Šiška, CSc. náměstek ministra - ředitel sekce elektronických komunikací a poštovních služeb Konference.
Omezení plateb v hotovosti Dana Šramková. Omezení plateb v hotovosti dle zákona č. 254/2004 Sb. povinnost provádět vybrané nadlimitní platby bezhotovostním.
Česká energetika ve sjednocené Evropě Vliv směrnic EU na energetickou legislativu ČR Konference AEM 10. a 11. září 2003 P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 11. května 2015.
Charakteristika a členění bankovních produktů
Volný pohyb služeb a kapitálu Evropské soutěžní právo Michal Částek.
Odpovědnost za porušení předpisů v oblasti platebního styku omezení plateb v hotovosti opatření proti „praní špinavých peněz“
Právní režim nakládání s odpady
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
FINANČNÍ GRAMOTNOST NAKLÁDÁNÍ S PROSTŘEDKY NA BĚŽNÉM ÚČTĚ 2 VÝBĚRY HOTOVOSTI A BEZHOTOVOSTNÍ PLATBY.
AKTUÁLNÍ INFORMACE MINISTERSTVA ZDRAVOTNICTVÍ („MZ“) – „Bílý dům“ Mgr. Aleš Kapucián Oddělení vědy a výzkumu (odbor VLP/1)
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_12 Název materiáluBěžný účet,
Bezhotovostní platební styk Petr Mrkývka. Rozvinutá ekonomika Platby předáváním oběživa Bezhotovostní platební styk prosté převody*platební karty*šeky*jiné.
H ARMONIZACE PRÁVEM EU 1. B) PROVÁDĚNÍ ČLENSKÝMI STÁTY Při provádění různých opatření - zejména programů - spolupůsobí členské státy  Oznamují Komisi.
Celní správa České republiky ZMĚNY V PROVÁDĚCÍCH PŘEDPISECH – CELNÍ HODNOTA (Stručný přehled k IA a DA k UCC)
JUDr. Václav Urban Odbor živností Tržní řády Zákonné zmocnění k vydání 11 TRŽNÍ ŘÁDY.
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o elektronické identifikaci a důvěryhodných službách pro elektronické transakce na vnitřním trhu (eIDAS) Lucie.
Porušení rozpočtové kázně při čerpání dotací z rozpočtů územně samosprávných celku. Ing. Michal Obrusník.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Občanská výchova Formy placení. Platby a platební styk  Za zakoupené zboží nebo službu je vždy nutné zaplatit.  Mezi plátcem a příjemcem peněžní částky.
Měnové právo II 12. dubna 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Zákon 417/2009 Sb. Mgr. Pavel Herman.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Rozpočet Evropské unie
Rozpočet Evropské unie
VKLADOVÉ SLUŽBY BANK II.
Sociální politika EU Dávky v nemoci.
Přeshraniční poskytování zdravotní péče
Paragrafované znění II
Bezhotovostní platební styk
Paragrafované znění II
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jana Drtinová Číslo
Evidence tržeb ve světle nálezu Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 2616
23. února 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Transkript prezentace:

Návrh nařízení o požadavcích na úhrady a inkasa v eurech Povinný přechod na produkty SEPA? Jiří Beran Ministerstvo financí ČR

Přechod na SEPA - statistika Rychlost přechodu na SEPA produkty zůstává za původními očekávánímiDůvody?

Stanovení termínů pro přechod (end-dates) Usnesení Evropského parlamentu ze dne : „Evropský parlament vyzývá znovu Evropskou komisi, aby stanovila jasný, vhodný a závazný konečný termín pro přechod na nástroje SEPA, a to nejpozději do 31. prosince 2012, po jehož uplynutí již budou muset být všechny platby v eurech prováděny s využitím norem SEPA.“ Závěry Rady EU ze dne : „Rada se domnívá, že stanovení konečných termínů pro přechod na systém pro inkaso a bezhotovostní převody by poskytlo jasnost a vzpruhu, které trh potřebuje, a zajistilo, aby bylo rychle dosaženo podstatných výhod, které systém SEPA nabízí, a aby mohly být odstraněny vysoké náklady spojené s provozováním tradičních produktů i produktů SEPA souběžně. Zvláštní předběžné podmínky členských států musejí být rovněž vzaty v úvahu (např. členské státy eurozóny oproti státům, které nejsou členskými státy eurozóny). Nakonec se představí různé možnosti stanovení termínu, vždy s poukazem na výhody a nevýhody každé předkládané možnosti (např. právní úpravou EU, právní úpravou ECB, vnitrostátními opatřeními).“

Legislativní rámec SEPA Směrnice o platebních službách (2007) Nařízení o přes- hraničních platbách (2009) Nařízení o požadavcích na úhrady a inkasa Vytvoření harmonizovaného právního rámce pro poskytování platebních služeb v EU Princip stejných poplatků Regulace mezibankovních poplatků Dosažitelnost pro inkasa Požadavky na úhrady a inkasa Dosažitelnost pro úhrady Zřízení platebního účtu

Rozsah působnosti Úhrady a inkasa v eurech v rámci EU/EHP („2-leg transactions“) Negativní působnost  PT mezi poskytovateli na jejich vlastní účet  PT platební kartou včetně výběrů hotovosti z platebního účtu  PT telekomunikačním prostředkem, pokud nevyústí v úhradu nebo inkaso na/z platebního účtu identifikovaného pomocí BBAN nebo IBAN  poukazování peněz (money remittance) „Úhrada znamená platební službu pro připsání na účet příjemce, při níž je platební transakce nebo série platebních transakcí iniciována plátcem na základě souhlasu, který dal svému poskytovateli platebních služeb.“ „Inkaso znamená platební službu pro odepsání z účtu plátce, při níž je platební transakce iniciována příjemcem na základě plátcova souhlasu.“

Podstatné požadavky / end-dates Podstatné požadavky stanoveny v příloze nařízení Povinnost používat IBAN pro přeshraniční i vnitrostátní PT Formát zpráv podle ISO  mezi poskytovateli  mezi uživateli, jestliže se jedná o hromadné platby EK může změnit prováděcím předpisem (delegated act)End-dates  pro úhrady: 12 měsíců od nabytí účinnosti  pro inkasa: 24 měsíců od nabytí účinnosti  ČS mohou stanovit dřívější end-dates  ČS mimo eurozónu: 4 roky od nabytí účinnosti Výjimka pro produkty s podílem do 10 %: 3 roky od nabytí účinnosti

Povinnost dosažitelnosti (reachability) Pro inkasa zavedlo již nařízení 924/2009  od v ČS eurozóny  od v ČS mimo eurozónu Nově i pro úhrady  bez přechodných období, od nabytí účinnosti  i pro ČS mimo eurozónu „Poskytovatel plátce, který umožňuje z účtu plátce provádět vnitrostátní inkasa, umožní v souladu s inkasním schématem provádět z tohoto účtu inkasa iniciovaná příjemcem prostřednictvím poskytovatele nacházejícího se v kterémkoli ČS.“ „Poskytovatel příjemce, který umožňuje na účet příjemce provádět vnitrostátní úhrady, umožní provádět na tento účet úhrady iniciované plátcem z účtu u poskytovatele nacházejícího se v kterémkoli ČS.“

Zřízení platebního účtu Nesouvisí přímo se SEPA Negativní reakce ze strany Evropské bankovní federace „Obecné podmínky pro zřízení platebního účtu, který je nabízen poskytovatelem ve velkém veřejnosti, nesmí obsahovat diskriminační ustanovení vztahující se ke státní příslušnosti nebo místu bydliště uživatele, aniž je dotčena možnost stanovit rozdíly v podmínkách, jestliže tyto rozdíly jsou přímo odůvodněny objektivními kritérii.“

Další vývoj Návrh EK se očekává na přelomu září a října Projednávání v Radě EU a v Evropském parlamentu Pozice ČS Pozice ČS – dosud nejasná, nebylo příliš diskutováno  DE, CZ – proti  ČS mimo eurozónu usilují o rozšíření výjimek a přechodných období  ostatní ČS obecně souhlasí s myšlenkou end-dates, ale mají dílčí výhrady Pozice EPC Pozice EPC – souhlasí s myšlenkou end-dates, ale značné výhrady k legislativnímu zakotvení podstatných požadavků na úhrady a inkasa

Jiří Beran Ministerstvo financí ČR oddělení Platební služby a tržní