Sociální komunikace Mgr. Anna Vitásková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

Komunikační dovednosti
Řeč, jazyk, mluva.
1 Týmová práce TYMP1/ C4 Verbální a neverbální komunikace - 1 Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Komunikace Společenská kultura
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Umění prezentace.
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink.
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
Základy sociální komunikace pro knihovníky a informační pracovníky
Komunikace.
Písemná komunikace Mgr. Anna Vitásková. Písemná komunikace neprobíhá ve stejném čase – nejdříve dokument někdo napíše, později si ho někdo přečte komunikační.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.1.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Komunikační dovednosti
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Andrea Dobšíková, Ph. D. Název materiálu: Komunikace Označení materiálu:
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
Hodnocení ústní prezentace Mgr. Petra Janečková šk. r. 2007/2008
Komunikace a její využití v řízení
KOMUNIKACE A JEJÍ VYUŽITÍ V ŘÍZENÍ
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE.
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Alternativní a augmentativní komunikace
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ.
VERBÁLNÍ KOMUNIKACE Olga Bürgerová.
Styl řečnický Marcela Jurková.
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, , Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_KOMUNIKOVÁNÍ_P2.
VY_32_INOVACE_PSYM25160ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
ZÁKLADY MEZILIDSKÉ KOMUNIKACE
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE. Vymezení pojmu komunikace Nejen řeč, nýbrž všechno chování je komunikací – a každá komunikace ovlivňuje chování (Watzlavik 1969).
Neverbální komunikace
Technika mluveného projevu Přednáška: pondělí 16:40–18:15 (6 týdnů) Seminář: pátek (2 skupiny) Zápočet: aktivní práce v semináři.
Zásady efektivní komunikace
Pedagogická komunikace
KOMUNIKACE A JEDNÁNÍ s LIDMI – na vysoké škole, v organizaci, ve společnosti.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_01.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Stylistika: Slohotvorní činitelé Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Komunikace – základní pojmy: Communicare (lat.) - pracovat na něčem společném - být účasten - sdílet se - oznámit, radit se - domlouvat se - sjednotit.
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
KULTURA OSOBNÍHO PROJEVU Střední škola obchodně technická s. r. o. Mgr. Marta Fojtíková.
Jméno autora: Ing. Juraszková Marcela Datum vytvoření:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
KOMUNIKACE.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
Projev a image prezentujícího
Sociologie pro SPP/SPR
Společenská výchova – verbální komunikace
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Pedagogická komunikace 8. lekce: Proxemika
  Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Přijímání informace a porozumění sdělovanému
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Komunikace v kontextu rozhovoru. Dotazování a aktivní naslouchání
STYL PROJEVŮ MLUVENÝCH A PSANÝCH
Střední škola obchodně technická s. r. o.
SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Sociální komunikace.
Transkript prezentace:

Sociální komunikace Mgr. Anna Vitásková

Komunikace komunikace – z latiny communicare vzájemné sdělování a společné sdílení kontinuální proces výměny inf. mezi lidmi za účelem dorozumění komunikace je všudypřítomná

Komunikace : sociální – dorozumívání mezi lidmi verbální – mluvená řeč, face to face, telefon písemná – dopis, formulář, elektronická obraz – graf, mapa neverbální – beze slov kombinovaná – slovo, zvuk, obraz komunikace činy mediální

Komunikace: formální x neformální tuzemská x mezinárodní soukromá x úřední přímá x nepřímá vertikální x horizontální x diagonální intrapersonální x interpersonální rozhovor veřejná masová počítačem zprostředkovaná

„na počátku bylo slovo“ (bible) Verbální komunikace „na počátku bylo slovo“ (bible) Verbální ( slovní ) komunikací rozumíme dorozumívání se pomocí slov, popř. jinými znakovými symboly Rétorika – nauka o řečnickém umění

Cíl sdělení informovat poučit přesvědčit získat aktivizovat k určité činnosti nebo naopak k jejímu utlumení nebo zastavení

Základní kritéria účinné komunikace jednoduchost stručnost zřetelnost načasovanost a závažnost přizpůsobivost důvěryhodnost

Hlavní zásady verbální komunikace mluvíme dostatečně nahlas a v přiměřeném tempu vyjadřujeme se přesně, jasně, srozumitelně mluvíme spisovně a užíváme správnou odbornou terminologii neužíváme příliš dlouhé věty nebo komplikovaná souvětí kontakt s posluchači (sledujeme očima posluchače a jejich reakce)

Komunikační modely prvky komunikačního procesu komunikátor příjemce komunikace zakódování a dekódování zprávy komunikační kanál zpětná vazba šum

Komunikátor - kóduje zprávu, mluví Příjemce - dekóduje, nemluví, naslouchá, zpočátku komunikaci neovlivňuje, v průběhu komunikace se obvykle role střídají - dialog Sdělení - komunikační záměr a cíl sdělení: co chceme druhému říci; obsah sdělení; smysl sdělení pro komunikátora a pro příjemce, komunikační efekt a vliv na příjemce Zakódování – převod myšlenek do řeči, obrazu, neverbálního projevu – výsledkem je sdělení Dekódování – převod přijatých symbolů na myšlenky, důležité vysvětlení zprávy její interpretace Komunikační kanál – způsob dopravy zprávy od jedné osoby ke druhé (verbálně, neverbálně, osobně, telefon, písemně,….) Zpětná vazba – prostřednictvím zpětné vazby příjemce potvrzuje, že pochopil sdělení. Zároveň vyjadřuje souhlas nebo nesouhlas. Účinek zprávy. Šum – narušuje tok komunikace, faktory, které mohou změnit obsah sdělení. Přijaté sdělení není tedy totožné se sdělením odevzdávaným.

Komunikační kontext =významová souvislost v jazykovém projevu Ovlivňuje význam všech sdělení. Tatáž slova mohou mít jiný význam, jestliže jsou použita v jiných souvislostech. Záleží i na prostředí. Jinak se vyjadřujeme v malé skupině přátel nebo v rodině, jinak např. veřejně ve skupině, kde je člověk chráněn anonymitou davu, jinak, pokud sami veřejně vystupujeme (při projevu).

Bariéry v komunikaci nedostatek komunikačních dovedností jazyková a odborná nepřipravenost (je třeba mluvit spisovně a v odborném textu správně používat terminologii) nesrozumitelné vyjadřování málo hlasité nepřesné vyjadřování (např. při použití homonym)

Mluvení vyjadřování myšlenek artikulovanou řečí mluvení je součástí téměř každého jednání s klienty (nejen s nimi). zkoumáním řeči – řada vědních oborů (rétorika, fonetika, lingvistika, teorie informací, estetika, sémantika, …). komunikace má většinou 3 poslání: Výměna informací Ovlivňování chování ostatních lidí Ovlivňování mezilidských vztahů a vztahu k vlastní osobě.

Řeč schopnost určitého společenství dorozumívat se navzájem určitým jazykem má dvojí funkci : je prostředkem styku mezi lidmi nástrojem našeho myšlení

Druhy řeči vnitřní řeč - je řeč „pro sebe“, kterou myslíme, formulujeme své myšlenky vnější řeč mluvená psaná vyžaduje přesnější stylizaci myšlenek, aby je čtenář nechápal zkresleně je psychologicky náročnější jak pro pisatele, tak pro čtenáře

Způsob řeči Lidská řeč se projevuje prostřednictvím barvy hlasu, jeho síly a rychlosti řeči. Člověk by měl mluvit přiměřeně hlasitě a ve vhodném tempu, ne však monotónně. Pokud neměníme rychlost ani sílu hlasu, ztrácí posluchači pozornost. Síla hlasu - souvisí s obsahem sdělení, velikostí prostoru i se situací. Ve velké místnosti nebo tam, kde je mnoho lidí, je třeba mluvit hodně nahlas, aby všichni dobře slyšeli. V běžné řeči se pak důležitá sdělení zdůrazňují zvyšováním nebo snižováním hlasu. Dominantní člověk mluví většinou hlasitěji než ostatní. Někdy se nedostatek argumentů nahrazuje zvyšováním hlasu. Zvýšení hlasu je však někdy třeba použít i tehdy, jestliže oslovený nereaguje a nejsme si jisti, že nás slyšel nebo vnímal.

Rychlost řeči - závisí na délce slov v příslušném jazyce. Např Rychlost řeči - závisí na délce slov v příslušném jazyce. Např. referáty se čtou v češtině mírným tempem do 100 slov za minutu, ale rozhlasové nebo televizní zprávy rychlostí až 120 slov za minutu. Pro optimální vnímání je potřebné rychlost řeči střídat. U náročných témat a nových informací se doporučuje mluvit pomaleji. Rychleji se mluví o věcech už známých nebo méně důležitých. Plynulost řeči - v komunikaci je přirozené, že řeč není úplně plynulá, ale vyskytují se v ní různé pauzy: fyziologická (potřeba nadechnout se) gramatická (vyskytuje se tam, kde by v psaném textu byla interpunkční znaménka) váhavá ("okno", bezradná situace, ztráta logiky myšlení)

Chyby v řeči nedokončené věty opakování téhož přeřeknutí, zakoktání pazvuky (é, ehm, hm)

Otázky v komunikaci otevřené uzavřené řečnické zjišťovací a objasňovací kontrolní alternativní hypotetické průzkumné agresivní, sugestivní, intimní,…

Asertivita je umění přiměřeně se prosadit či bránit v situaci, ve které se právě nacházíte věcný a neústupný komunikační styl vědomé vyhýbání se komunikačním faulům věcné čelení kritice, afektovaným a agresivním výpadům

Typy verbální komunikace Konverzace (osobní, elektronická) Rozhovor (aktivní naslouchání, vhodné typy otázek, …) Dialog (forma osobního rozhovoru a sociální komunikace) Diskuse (rozprava, rozhovor, rokování, debata,…) Projev (veřejné vystoupení k velkému počtu účastníků

Typy verbální komunikace Prezentace (cílený a účinný přenos inf.) Jednání a vyjednávání Porada Zpráva, oznámení, referát, přednáška, výklad Pohovor, interview Proslov, konferování, vystupování v masmédiích Komunikace v týmu

Chyby v komunikaci nesprávná argumentace zkreslování inf. útočnost, povýšenost nenaslouchání neurčitost sdělení pasivita defenzivní chování skákání do řeči spěch, agresivita

dominance emoce manipulace zdravotní stav jazyk komunikace společenské postavení šumy v myšlení neverbální narážky,….

Děkuji za pozornost Použitá literatura: STŘÍŽOVÁ, Vlasta. Prezentace informací a komunikace. Vyd. 1.. Praha : Oeconomica, 2010. 177 s. : il. ISBN: 978-80-245-1714-8