Soukromý sektor Občanský sektor. 2 Fáze identifikace VZ Fáze rozhodování Realizace VZ Fungující vnější kontrola – limity soukromého sektoru!

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Poradenské služby podporující vzdělávání dospělých: realita nebo sen?
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Neziskové organizace a jejich financování
Plán rozvoje sociálních služeb Milevsko Ing. Michaela Švehlová Tato akce byla financována Evropskou unií, státním rozpočtem České republiky a Jihočeským.
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
ÚVOD DO SOCIÁLNÍ POLITIKY
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Konference Dobrovolnictví v obci – jak na to? Soběslav, října 2013 Akce je součástí projektu NSZM ČR „Dobrovolnictví a veřejná služba v obci -
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Aplikace komunitně vedeného místního rozvoje do venkovského prostředí Venkovská konference Místní akční skupiny Království – Jestřebí hory, o.p.s. (20.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
Projekt Brno-Zdravé město přínos občanům v rámci veřejné správy
S UBJEKTY VEŘEJNÝCH POLITIK Soukromý sektor a jeho role ve veřejné politice.
Partnerství u projektů financovaných z Globálních grantů Sociální inkluze v kontextu přípravy na nové programovací období – zkušenosti, problémy a překážky.
Sdružení Podané ruce, o.s. Terénní programy Šumpersko.
Čujkovova 31 Ostrava – Jih tel: tel:
Účast veřejnosti při naplňování Karpatské úmluvy Setkání se zástupci krajů Barbora Šafářová Ústav pro ekopolitiku, o.p.s.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Marketingové prostředí obce
 VEP analyzuje jednotlivé aktivity vlád na různých stupních řízení, proč k nim přistupují, jak rozdílně, jaký dopad mají tyto aktivity na občany a soukromý.
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
VOLEBNÍ PROGRAM Sdružení nezávislých kandidátů PERSPEKTIVA Komunální volby 2014 Drahelčice.
1 VI. NO a jejich role ve společnosti Servisní funkce Servisní funkce Kontrolní funkce Kontrolní funkce Výchovná funkce Výchovná funkce Informační funkce.
NÁSTROJE LOKÁLNÍHO a REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,
JIHOČESKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA Další možnosti podpor ROADSHOW Možnosti podpor pro podnikatele v období dubna – 15. května 2015.
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
1 VI. NO a jejich role ve společnosti Servisní funkce Servisní funkce Kontrolní funkce Kontrolní funkce Výchovná funkce Výchovná funkce Informační funkce.
Partnerství mezi veřejnou správou, soukromým a neziskovým sektorem
Občanský sektor. Veřejný prostor Klíčová slova: stát x člověk (občan) – mezi nimi se rozpíná prostor – zahrnuje věci veřejné Klíčová slova: stát x člověk.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
1 Neziskové organizace Neziskovky jsou nedělitelnou součástí občanské společnosti a jako takové mají nezastupitelnou roli v rozvoji demokracie a řešení.
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Organizace zabezpečování veřejných statků a služeb Soukromý sektor 1.
RODINNÁ POLITIKA Rodinná politika na úrovni krajů a obcí, Metodické „doporučení“ MPSV ČR, 2008) souhrn aktivit a opatření za účelem podpory rodiny podpora.
Strategie spolupráce obcí MAS Královská stezka Výstup projektu „MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů“ Mgr. Lucie Růžičková, Královská.
Místní akční skupina Lanškrounsko, z.s. Nám. J. M. Marků Lanškroun
S DRUŽENÍ MÍSTNÍCH SAMOSPRÁV Nevládní a politická organizace s celostátní působností, která sdružuje a hájí zájmy obcí a měst v ČR Vznik na počátku 2008.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Pavel Rada Regionální rozvojová agentura Východní Moravy Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií Dotace pro neziskové organizace z EU.
N ÁSTROJE ZVYŠOVÁNÍ KVALITY ŘÍZENÍ ÚŘADU Společenská odpovědnost úřadu.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Z AJIŠŤOVÁNÍ VEŘEJNÝCH SLUŽEB Kontrahování služeb se soukromým a neziskovým sektorem.
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Pardubický kraj.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
MIKROEKONOMIKA Ekonomika neziskových organizací. Společenský význam neziskových organizací Nezisková organizace (nonprofit, nověji not-for-profit) = organizace,
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Sdružení AMIGA - Agency for Migration and Adaptation
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Subjekty a objekty veřejných politik
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Prioritní osa 4 Spolupráce institucí a komunit
SmoČR a senioři v obcích
Svaz měst a obcí ČR Základní informace o činnosti
V rámci Operačního programu Zaměstnanost
Transkript prezentace:

Soukromý sektor Občanský sektor

2

Fáze identifikace VZ Fáze rozhodování Realizace VZ Fungující vnější kontrola – limity soukromého sektoru!

Poradenská a konzultativní funkce Obec: komise, rada, ad hoc spolupráce, společná setkání s firmami, pravidelné dotazníky Identita s prostředím (místní firma x nadnárodní společnost, developerská společnost) Regionální, národní úroveň: nezávislé komise odborníků (daňové reformy, politika podpory MSP, doprava apod. – např. Škoda) Profesní svazy: komora architektů, svaz podnikatelů v daném oboru apod.

Sociálně stabilizační faktor – politika zaměstnanosti Ekonomická role - příjmy z daní a poplatků- financování VZ - podpora při řešení problémů (osvětlení, chodníky, kanalizace apod.) - firemní kultura a sponzorství (příspěvky na místní aktivity - Škoda, Procter and Gambler, Phillip Morris) PPP: soukromoprávní subjekt realizuje veřejnou investici zcela nebo částečně, po letech převede na organizaci veřejné správy

občan Soukromý sektor stát 6 VEŘ. PROSTOR

Definice (civil society) Různé pohledy na význam občanské společnosti v rozvoji území Prostor mezi rodinou, státem, trhem, kde se lidé sdružují pro uplatnění vlastních zájmů Dána institucemi a organizacemi různého charakteru a struktury, založenými na principech dobrovolného sdružování - umožňují naplňovat životní hodnoty a priority - umožňují prosazení vlastních zájmů a preferencí ve veřejných politikách - umožňují formování názorů a hodnot jednotlivců Znaky OS: rozhodování „bottom up“, neformální kontrola, horizontální princip rozhodování 7

Aktivity pro děti 0-6 let (zpívání, keramika, pohybové aktivity, výuka jazyků, drakiáda, poznávání přírody, hrátky, divadelní představení ….) Aktivity pro maminky (tatínky) - dopolední i odpolední aktivity (VČ + socializace) - Výuka jazyků, sportovní aktivity - Víkendové aktivity – procházky po historii i přírodě, výroba dárkových předmětů, odborné přednášky Trávení VČ, dětský kolektiv, socializace, navazování nových vztahů, možnost profesionálního růstu, vytváření vztahu k danému místu Zapojení se do života obce – participace na lokálních aktivitách nad rámec RC, nové nápady a přístupy k projektům města, přenos informací

Zprostředkující organizace - odbory, profesionální organizace - sociální hnutí - Organizace obyvatel prosazující společný ekonomický/sociální záměr Komunitní organizace - Aktivity aktérů jednotlivých obcí, fungujících na základě společné identity, jejichž cílem prosadit společné zájmy obcí Soukromé dobrovolné organizace - nevládní neziskové organizace (lokální, regionální, národní) - nadnárodní/mezinárodní organizace - kvazi-neziskové organizace 11

Servisní funkce Kontrolní funkce Výchovná funkce Informační funkce Participační (demokratizační) funkce 12

Realizace služeb, které nezajistí stát ani firmy Sociální oblast, zdravotní, kulturní, ochrana práv menšin, rozvojová pomoc Důvěra klientů Individuální služby zacílené na individuální potřeby Flexibilita a dobrá znalost prostředí 13

Monitoring rozhodování ve veřejné správě Sledování naplňování tzv. veřejného zájmu Monitoring soukromého sektoru a investorů Kontrola x nátlak? 14

Práce s dětmi a mládeží (volnočasové aktivity různého charakteru) Realizace letních/víkendových pobytů zaměřených na řešení problémů (kriminalita, socializace) Realizace přednášek, festivalů, prezentace vybraných problémů v médiích (domácí násilí, třídění odpadu, respekt k právům menšin…) Tvorba naučných stezek, úklidové akce apod. 15

Teorie informační asymetrie (občan nemá vždy dostatek informací k posouzení kvality nabízených veřejných i soukromých služeb) Instituce OS – poskytování informací a poradenského servisu v oblastech různého typu (Ekologický právní servis, práva azylantů, administrativa – sociální terénní pracovníci…) Zprostředkovatel komunikace, informací mezi jednotlivými sektory 16

Podpora rozvoje komunity Podpora rozvoje participace a účasti na veřejném rozhodování Metodická pomoc občanům i veřejné správě jak se zapojit do řízení věcí veřejných (CPKP – Praha 6, Kláštěrec nad Ohří …) 17

„JAKÝ VÝZNAM PRO VAŠI OBEC/MĚSTO MAJÍ AKTIVITY NO NA VAŠEM ÚZEMÍ“ 1. Poradní funkce, partner pro spolupráci, znalost místních problémů 2. Poskytovatel informací o území 3. Poskytovatel veřejných služeb 4. Kontrolní funkce (monitoring území) 18

NO zakládají a řídí různá alternativní nestátní zařízení a instituce - potřeby specifických sociálních skupin (školy, kulturní instituce, zdravotní a sociální zařízení) Poskytují zdarma/malý poplatek služby, které trh ani VS nezajišťují Poskytují zdarma/malý poplatek služby občanům, které je nemohou zaplatit Realizují preventivní opatření proti tomu, aby se určité skupiny obyvatel ocitly v nouzi (školící programy pro handicapované občany, léčebná centra pro osoby se škodlivými návyky, poradenství pro závislé na drogách, alkoholu…) Podpora etiky dobrovolných aktivit a celkové občanské iniciativy občanů Podporují zaměstnanost hůře zaměstnatelných skupin obyvatel 19

Nedostatek lidských, materiálních a profesionálních zdrojů – omezení aktivit Závislost na vůdčí autoritě Filantropický paternalismus Filantropický amatérismus Filantropický partikularismus Snaha VS-y přenášet odpovědnost na NO 20