Zlomky – souhrn VY_32_INOVACE_11

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Žaneta Hrubá Jana Dušková
Advertisements

Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ RACIONÁLNÍCH ČÍSEL 3
Početní operace se zlomky
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
POZORUJ: = = =
AnotacePrezentace, která se zabývá opakováním znalostí o zlomcích. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci opakují znalosti o zlomcích.
ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace Vzdělávací materiál, šablona – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků základní.
CELÁ ČÍSLA.
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
Obory čísel Přirozená čísla, nula, celá čísla, racionální čísla, iracionální čísla a reálná čísla.
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Sčítání a odčítání lomených výrazů
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Největší společný dělitel – teorie a procvičování
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Sčítací metoda řešení soustavy lineárních rovnic
Matematické pojmy Matematika 7. – 8. ročník
Rozšiřování zlomků Krácení zlomků Rovnost zlomků
Násobení zlomků – teorie a cvičení VY_32_INOVACE_19
VY_32_INOVACE_07/1/18_Číslo a proměnná
Zlomky RNDr. Ivana Holubová.
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Rozšiřování a krácení zlomků
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová VY_32_INOVACE_18_Matematika pro 6.ročník_Krácení zlomků Téma: Krácení zlomků Vytvořeno: březen 2012 CZ.1.07/1.4.00/
Zlomky Smíšená čísla.
Lineární rovnice – 4. část cvičení
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_65.
Sčítání a odčítání zlomků
Matematika a její aplikace
Vy_32_INOVACE_M.1.08-Sčítání a odčítání v oboru do 20-prezentace název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM: 1. ročník.
Číselným oborem rozumíme číselnou množinu, na které jsou definovány bez omezení početní operace sčítání a násobení, tj. číselný obor je vzhledem k těmto.
Násobilka 2, 3, 4, 5 VY_32_INOVACE_085, 5. sada, M ANOTACE
Matematika a její aplikace Krácení zlomků VY_42_INOVACE_13 Sada 3 Racionální čísla, početní operace v oboru racionálních čísel Základní škola T. G. Masaryka,
Nejmenší společný násobek – teorie a procvičování
ZLOMKY - ÚVOD.
Racionální čísla.
10.
Složený zlomek – teorie a cvičení VY_32_INOVACE_10-1-2
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_18 Název materiáluČíselné.
Číselné obory 9.ročník Mgr. Miroslava Černá ZŠ Volgogradská 6B Ostrava-Zábřeh.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Lenka Hanušová Název:VY_32_INOVACE_1859_POČETNÍ_OPERACE_SE_ZLOMKY_II. Téma:
Odčítání zlomků Matematika – 7. ročník. Odítání zlomků Odčítat zlomky umíme. = Ale pouze ty, které mají stejného jmenovatele. = Sečteme čitatele a jmenovatele.
Jméno autora:  Marie Roglová Škola:  ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):
Převeď zlomky do základního tvaru:
Název školy: ZŠ a MŠ Březno
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Složitější složené zlomky
Základní škola Čelákovice
VY_42_INOVACE_JESONKOVA.MATKVA.01
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
* Dělení zlomků Matematika – 7. ročník *
Rovnost, rozšiřování a krácení.
* Násobení zlomků Matematika – 7. ročník *
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Ing. Renata Kremlicová NÁZEV: Sčítání a odčítání racionálních čísel.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
RACIONÁLNÍ ČÍSLA.
ZLOMKY A DESETINNÁ ČÍSLA
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
KRÁCENÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ
4 KRÁCENÍ ZLOMKŮ.
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Transkript prezentace:

Zlomky – souhrn VY_32_INOVACE_11 Matematika pro 7. třídu – Aritmetika – Číslo a proměnná – Zlomky Mgr. Lenka Andrýsková, Ph.D. březen 2012 ZŠ a MŠ Křenovice

ANOTACE VY_32_INOVACE_11 – Zlomky – souhrn autorka: Mgr. Lenka Andrýsková, Ph.D. Prezentace shrnuje učivo o zlomcích. Žáci si znovu uvědomí, co je to zlomek, připomenou si základní úpravy zlomků (krácení, rozšiřování, převod na desetinné číslo), osvěží si základní tvar zlomku, smíšené číslo a složený zlomek, zopakují si základní početní operace se zlomky, tj. sčítání, odčítání, násobení a dělení.

K čemu lidé potřebují čísla? k určení množství (počet) k určení pořadí

Jaká znáte čísla (zatím)? = 35 2 17,5 = 31 10 3,1 přirozená čísla a nulu 3 = 3 4 1 desetinná čísla 2 0,75 racionální čísla = zlomky 987 025 = 1 4 0,25 iracionální čísla = 1 3 0,33 57,000034767319… 0,123456789… reálná čísla = racionální a iracionální čísla z uvedených čísel zatím znáte jen ta kladná (tzn. znáte jen „polovinu“ čísel) +

Zlomky a desetinná čísla desetinné číslo desetinný zlomek = 175 10 = 35 2 17,5 „klíčové“ zlomky = 1 4 = 1 2 0,25 0,5 = 3 4 = 1 1 0,75 1

Zlomek – vyjadřuje část celku čitatel 2 zlomková čára 4 jmenovatel

2 Zlomek v základním tvaru Smíšené číslo 1 2 4 9 19 13 3 6 1 5 = čitatel a jmenovatel zlomku jsou čísla nesoudělná (tzn. jejich NSD je 1) 1 2 4 9 19 13 3 6 Smíšené číslo = číslo s celou a zlomkovou částí 1 5 1 . 5 + 1 5 6 5 = = 4 9 2 22 9 = 22 : 9 (zb. 4) =

Rozšiřovat zlomek = znamená násobit čitatele a jmenovatele zlomku stejným číslem příklad: zlomek rozšiřte číslem 3 1 2 1 . 3 2 . 3 3 6 = =

Krátit zlomek 12 8 12 : 4 3 2 = = 8 : 4 9 27 9 : 9 1 3 = = 27 : 9 = znamená dělit čitatele a jmenovatele zlomku stejným číslem příklady: zkraťte zlomek do základního tvaru 12 8 12 : 4 3 2 = = 8 : 4 9 27 9 : 9 1 3 = = 27 : 9

Sčítání a odčítání zlomků Postup: zlomky převedeme na společného jmenovatele (nejmenšího společného) sečteme nebo odečteme „dopočítané“ čitatele výsledek upravíme do základního tvaru zlomku nebo smíšeného čísla Vzorové příklady na sčítání: 1 5 6 : 2 . 1 + 6 : 3 . 5 3 6 + 10 13 6 + = = = 2 3 6 7 1 18 : 9 . 7 – 18 : 6 . 1 14 18 – 3 11 18 – = = = 9 6 18

Násobení zlomků 4 2 3 5 4 . 3 12 10 6 5 1 5 . = = = = 2 . 5 1 2 8 20 1 12 1 . 1 1 30 . = = 10 . 3 3 10

Dělení zlomků 1 3 2 5 1 3 5 2 1 . 5 5 6 . : = = = 3 . 2 NE ANO 2 3 1 = převedeme na násobení převráceným zlomkem 1 3 2 5 1 3 5 2 1 . 5 5 6 . : = = = 3 . 2 NE ANO 1 4 2 3 1 12 2 3 12 1 2 . 4 8 1 . : = = = = 8 1 . 1 6 1

Složený zlomek zlomek 2 5 2 5 hlavní zlomková čára 3 4 3 zlomek

Úprava složeného zlomku na zlomek jednoduchý 2 5 3 4 2 5 4 3 . = : = = 2 5 I. 8 = = 3 4 15 II. 2 . 4 = = 5 . 3