Inspirace tvorbou Gerharda Richtera

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Advertisements

Slovní úlohy o společné práci − 2
Otáčivé účinky síly PÁKA
Slovní úlohy o společné práci − 3
Slovní úlohy o směsích (řešené lineární rovnicí o jedné neznámé)
Středočeský kraj Pravidla soutěže = poznávací soutěž = START!
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Grafický editor GIMP (13)
©c.zuk ©c.zuk Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Rozdělení kulových zrcadel a zobrazovací význačné paprsky
Vlastnosti trojúhelníku
Pojem zlomek a jeho zápis.
Úpravy algebraických výrazů
Soustava lineárních nerovnic
Grafický editor GIMP (8) Úpravy fotografií – aneb ne vždy se nám barevná fotografie podaří nebo se nám lépe hodí černobílá „Dostupné z Metodického portálu.
Grafický editor GIMP (13)
Textové editory Výhody využití počítače k psaní textů
Grafický editor GIMP (9)
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Goniometrické funkce Autor © Mgr. Radomír Macháň
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Zlomky Porovnávání zlomků..
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
VÝZNAMNÁ SOUČÁST MODERNÍ POPULÁRNÍ HUDBY
ARTEFILETIKA Prezentace artefiletiky – metodický list č. 2 Cesta mezi ostrovy Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö(str.1 – 7) Možnosti využití.
Vyber si některý z obrázků Přemýšlej pomocí obrázku, o čem by mohla být dnešní hodina, co tě k obrázku napadá? Zapiš si své nápady do sešitu + Zkus svůj.
Orofacionální cvičení I Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
JAK SE ASI CÍTÍ… Děti určují, jak se při vyslovení věty holčička cítí. S tím je spojeno, jak se tváří. Na posledním snímku nalezneme „plácačky, které si.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Popis - opakování a procvičování Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p. o., Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 25 Číslo.
Slovní úlohy (s procenty v zadání řešené pomocí rovnic)
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Grafický editor GIMP (2)
Zájmena Mgr. Renata Nogolová
PIXLR − ONLINE GRAFICKÝ EDITOR (3)
TEXTOVÝ EDITOR WORD CO SE NAUČÍME: 1. Základy psaní z klávesnice 2. Soubor 3. Velikost písma 4. Barva písma 5. Druh písma Dostupné z Metodického portálu.
První setkání Pravidla a zákony
FAKTORIÁL Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ČLOVĚK 2 Mgr. Alena Ščuková Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
ČLOVĚK 1 Mgr. Alena Ščuková Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Možnosti úprav fotografie Číslo DUM: III/2/VT/2/3/49 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Finální úpravy fotografie Číslo DUM: III/2/VT/2/3/60 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ořez a rámeček fotografie Číslo DUM: III/2/VT/2/3/51 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická.
JAK NA MALOVÁNÍ ZÁTIŠÍ V PC
SLOH – popis statický popis uměleckého díla
Grafický editor GIMP (8) Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk  vyvážení barev  napodobení černobílé fotografie Dostupné z Metodického portálu
PIXLR − ONLINE GRAFICKÝ EDITOR (1) ANEB NEJLEPŠÍ VĚCI JSOU ZADARMO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslav Zavadil. Dostupné.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Grafický editor GIMP (13)
Slovní úlohy o směsích (řešené lineární rovnicí o jedné neznámé)
Abstraktní umění Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Graffiti Tematická oblast ESV Komunikace vizuálního umění se znakovými
VIZITKA aneb MÉ PORTFOLIO
Grafický editor GIMP (8)
Ukázka zpracování referátu.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Barevné úpravy snímku
Otáčivé účinky síly PÁKA
Životní cíl (Volba povolání)
„Jak ji vidím…“ Mgr. Alena Ščuková
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Slovní úlohy o směsích (řešené lineární rovnicí o jedné neznámé)
ČLOVĚK 3 Mgr. Alena Ščuková
SČÍTÁNÍ DESETINNÝCH ČÍSEL S PŘECHODEM
Zlomky Krácení zlomků Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Transkript prezentace:

Inspirace tvorbou Gerharda Richtera Věková skupina žáků: 12–15 let Vyučující: Mgr. Radka Růžičková Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radka Růžičková. Autor fotografií a maleb Gerhard Richter souhlasí s jejich publikováním na Metodickém portálu www.rvp.cz. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Rodina u moře − malba Co tě napadá při pohledu na tuto malbu? (Napiš si do sešitu slova, která tě napadají při pohledu na tuto malbu, používej pouze podstatná jména. Porovnej své poznámky s poznámkami svých spolužáků. Vyberte společně 3−5 slov, která nejlépe vystihují to, co je na obraze namalováno.) Pokus se najít rozdíly mezi touto malbou a fotografií (podle které mohla být tato malba vytvořena). Dělej si opět poznámky do sešitu. Zkus objasnit pojmy: prostorová hloubka, kolorit, světlo a stín obrazu.

Rodina u moře − shrnutí Na obraze je namalovaná rodina, pohoda, dovolená, táta – hlava rodiny, léto. (Shodují se poznámky vaší třídy s tímto popisem obrazu? V čem ano, v čem ne?) Umělecké dílo nemusí na každého člověka působit naprosto shodně. Každý člověk má právo mít na dílo svůj vlastní názor, přednést svou vlastní interpretaci díla. Pokud se jedná o konkrétní realistickou tvorbu, zpravidla se nakonec shodneme na jedné společné interpretaci obrazu. Při malbě je možné namíchat více různých odstínů barev, u fotografie reguluje barevný kolorit kvalita fotoaparátu a kvalita tisku fotografie. Autor malby může libovolně pracovat s prostorovou hloubkou obrazu i modelací světla a stínu. Je to promyšlenější tvůrčí počin než při práci s fotografií, kde tyto činnosti zastupuje technika. Přesto i kvalitní fotografie může mít svou uměleckou hodnotu. Víš, kdo je autorem této malby?

Gerhard Richter Znáte někdo muže na fotografii? Kdo je Gerhard Richter? Pomůžeme si informacemi na internetu: http://www.artmuseum.cz/umelec.php?art_id=625 Poznamenej si důležité údaje o Gerhardu Richterovi do sešitu. Je to autor fotografie Rodina u moře.

Gerhard Richter je renomovaný současný německý malíř, žije v Kolíně nad Rýnem narodil se 9. února 1932 v Drážďanech je nesmírně všestranným a různorodým umělcem, často se pohybuje v oborech hyperrealismu i abstrakce s oblibou kombinuje techniky malby i fotografie a stále hledá a objevuje nové výrazové prostředky v roce 2007 bylo v katedrále v Kolíně nad Rýnem odhaleno Richterovo vitrážové okno, vysoké dvacet metrů; skládá se z 11 500 čtverečků různých barev, které Richter kombinoval v počítači na základě hry a náhody http://www.novinky.cz/kultura/130772-slavni-soucasni-maliri-vytvareji-vitraze-pro-katedraly.html

Důležité pojmy Hypperealismus (fotorealismus) – je umělecký směr, ve kterém se tvůrce snaží o přesnou malbu (kresbu), klade velký důraz na detail; práce je tvořena zpravidla podle fotografie a bývá od ní k nerozeznání Abstrakce – jedná se o nefigurativní ztvárnění autorova pojetí reality, pocitů, nálad s důrazem na výrazovost a dojem z díla Vitráž – je plocha složená z různobarevných sklíček, často tvořící rozmanité obrazce, sloužící zpravidla jako výplně oken gotických katedrál

Tvorba Gerharda Richtera Nyní se podíváme na oficiální stránky G. R. www.gerhard-richter.com malby hyperrealistické atlas fotografií olejomalby na papír malby na fotografie akvarely kresby

Vybrané práce Gerharda Richtera Materiál k zamyšlení a interpretaci díla Alfa Romeo (s textem), 1965 Rodina u moře, 1964 Bez titulu, (Toronto), 1987 Autoportrét - tři časy, 1990 8. 2. 1992 5. 1. 1991

Myšlenka Gerharda Richtera „Nevím nic o tom, co je realita, jen co je dojem z ní.“ G. Richter má potřebu ještě do fotografie vstoupit se záznamem svých emocí, zkušeností, zážitků z vyfoceného místa.

Bez názvu (Toronto) – malba na fotografii Říkej podstatná jména, která tě napadají při pohledu na toto dílo. (Jeden žák zapisuje na tabuli podstatná jména, která spolužáci říkají). Jaké pocity (emoce) chtěl asi Gerhard Richter takto upravenou fotografií vyjádřit? Mohli bychom to poznat z názvu? (Třída se dohodne na výstižnějším názvu tohoto díla. Pomohou ji slova zapsaná na tabuli.) Kde bychom se mohli dozvědět více informací o vzniku díla?

5. 1. 1991 – malba na fotografii Kdo je na obrázku? Muž, nebo žena? (Vyučující napíše na tabuli počet hlasů pro ženu a počet hlasů pro muže. Žáci se rozdělí na 2 skupiny Ž a M, každá skupina se pokusí svůj názor obhájit.) Kde se osoba nachází? Pluje na řece, jezeře, či moři? (Žáci říkají své názory, dokud nedojde k dohodě.) Proč asi Gerhard Richter použil převážně černou barvu? Co značí černá barva? Jakou barvu bys použil ty? (Zapiš své názory do sešitu a porovnej s názorem svých spolužáků.)

5. 1. 1991 – malba na fotografii Shoduje se tvá interpretaci nebo interpretace třídy s touto? Na fotografii je pravděpodobně muž, má velmi ochlupené ruce. Nejspíš pluje v loďce (velká loď by měla mohutnější palubu) po jezeře, břeh, který je zde vidět, mi připomíná vodní nádrž Barbora, kam se v létě chodím koupat. Moře ale nevylučuji. Černá barva značí smutek, bolest, nebezpečí, něco temného a tajemného. Mohlo tedy dojít k ohrožení posádky. Protože se v malbě přes fotografii objevují i světlé barvy – červená, modrá, bílá myslím, že se nakonec nikomu nic vážného nestalo. Já bych přidala ještě žlutou barvu, protože by vnesla do obrazu světlo, jas, a tím i lepší vidinu dobrého konce.

Autoportrét, tři časy – malba na fotografii Kdo je na fotografii? Kde se osoba nachází? O čem asi přemýšlí? Jakým celkovým dojmem dílo působí? Jaký bys ji dal název ty? Pracuj samostatně, své poznámky zapiš na kartičku, kterou ty i tvoji spolužáci připíchnou na nástěnku. Přečti si názory všech a vyber jeden kromě svého, který je ti nejbližší. Kartičku nepodepisuj.

Malba na fotografii – shrnutí Naučili jste se interpretovat umělecké dílo, což je pro pochopení současného umění nepostradatelné. Pokud se ocitnete v galerii, kde nedělají komentované prohlídky, nebo nebudete mluvit přímo s autorem díla, postupujte tímto způsobem. Pomůže vám to v pochopení smyslu tvorby. Každý má právo na svou vlastní interpretaci díla, měl by ji ale umět vysvětlit. Naučili jste se dívat na umělecká díla tak, jak to mnozí lidí neumí.

Vlastní tvorba inspirovaná dílem Gerharda Richtera Tvůrčí fáze: vyber si jednu Richterovu upravenou fotografii a popiš, jak na tebe působí (použij stejný způsob interpretace jako u předchozích děl) pak si zvol fotografii (možnosti: vlastní foto, foto z internetu) a uprav ji v grafickém editoru počítače uveď rozdíly mezi působením svého díla a díla G. Richtera – opatři komentářem foto GR i svou úpravu (nástroje: text pod foto)

Příklad práce s fotografií a úpravy v počítači Gerhard Richter Klárka, 13 let Příjemný, pro mě rozbitý obraz, někomu se nelíbil a rozbil ho, dávná vzpomínka… hezká vzpomínka. Zmatek, pohled do přírody, podzim, listopad, není klidný, něco mu zkazilo pohled z okna…

Shrnutí informací o Gerhardu Richterovi Kdo je Gerhard Richter? Kde žije a pracuje? Jaké slavné dílo v místě bydliště vytvořil? Pokus se vysvětlit pojmy: vitráž, hyperrealismus, abstrakce Odpovědi zapiš do sešitu. Pak si vyměň sešit se spolužákem a vzájemně si ověřte správnost vašich odpovědí. Kontrolu vede vyučující.

Kontrola správných odpovědí: Gerhard Richter je německý malíř, v současné době jeden z nejvýznamnějších na světě. Jeho tvorby je velmi rozmanitá. Žije a tvoří v Kolíně nad Rýnem. V roce 2007 věnoval kolínské katedrále vitráž složenou z 11 500 barevných čtverců, jejichž kombinace byly náhodně vytvořeny počítačem. Pojmy: hyperrealismus (fotorealismus) – je umělecký směr, ve kterém se tvůrce snaží o přesnou malbu (kresbu), klade velký důraz na detail; práce je tvořena zpravidla podle fotografie a bývá od ní k nerozeznání abstrakce – jedná se o nefigurativní ztvárnění autorova pojetí reality, pocitů, nálad s důrazem na výrazovost a dojem z díla vitráž – je plocha složená z různobarevných sklíček, často tvořící rozmanité obrazce, sloužící zpravidla jako výplně oken gotických katedrál

Navazující výtvarná činnost – malba na fotografii . V další fázi tvůrčí činnosti inspirované díly Gerharda Richtera budeš pracovat s vlastní fotografií z rodinného alba. Na fotografii proveď malbu temperovými barvami tak, aby podpořila tvé pocity a dojmy, které při pohledu na tuto fotografií cítíš. K obrázku připrav kartičku s komentářem, na které bude interpretace smyslu tvého díla. O svůj prožitek se tak poděl se svými spolužáky.

Navazující výtvarná činnost – malba na fotografii – ukázka Tuhle cestu jsem si vyfotila loni na jaře, protože po ní chodím se svými kamarády a zažívám tam s nimi různá dobrodružství. Barvy naznačují naše občasné hádky (tmavé barvy), smích (žluté odstíny) a také lásku (ta je červená). Adéla, 15 let

Navazující výtvarná činnost – malba na fotografii – ukázka . Byla jsem s kamarádkou a jejími rodiči v Chorvatsku na loďce. Byl to pro mě velký zážitek, na lodi jsem zažívala hodně pocitů, které jsem se snažila barevně vyjádřit. Bylo to veselé. Tereza, 15 let Já mám stejnou fotku z Chorvatska, kde s námi byla také Tereza. Byli jsme tam na lodi a tyto barvy se mi líbí, protože díky nim více vyzní tamní krajina a moře. Žlutá se zelenou fotku rozsvítí. Mirka, 15 let

Závěr Závěrečné otázky pro volnou diskuzi: Jak na tebe působí tvorba Gerharda Richtera? Jaká tvůrčí činnost ti byla bližší – práce v počítači, nebo malba klasickým způsobem přímo na fotografii? Svou odpověď zdůvodni. Myslíš, že tvou vlastní tvorbu tví spolužáci chápou stejně jako ty? V čem se popřípadě vaše názory liší? Vytvořte si se spolužáky z upravených fotografií společné album. Přiřaďte k výtvorů i kartičky s vaší interpretací.

Použitá literatura, zdroje: DIEDERICH, S.; SCHOCK-WERNER, B.; BUTIN, H.; PELZER, B. Gerhard Richter – Zufall, das Kelner DOMFENSTER und 4900 FARBEN. Köln : Verlag der Buchhandlung Walter König, 2007. Veškeré obrazové materiály použity se souhlasem pana Gerharda Richtera http://www.gerhard-richter.com