ROZUM A EMOCE v párové terapii

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EFT – na emoce zaměřená terapie
Advertisements

1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
Řízení vztahu s klientem – rámec EDICT. Fáze Vstup. Pavla Kotyzová
ZÁKLADNÍ INFORMACE O PROJEKTU: Ročník Téma všeobecné primární prevence Získané znalosti/ Získané dovednosti/ Žádoucí postoje žáků 6 Šikana a kyberšikana.
Prostředky dosahování pozitivních změn v práci s rizikovou mládeží
Komunikace citů „Každý se může rozzlobit – to je snadné. Avšak rozzlobit se na toho pravého člověka, tou pravou mírou, v ten pravý čas, z toho pravého.
Asertivita Je-li člověk nespokojen se svým stavem, může jej změnit dvěma způsoby: buď změní podmínky svého života, nebo změní svůj duševní postoj. První.
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
PhDr. Josef Duplinský, CSc. PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Psychohygiena seniora
Emoce (city).
Imaginace.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
OSOBNOST.
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
KBT z pohledu integrativního psychoterapeuta
Úvod „Všechno, co tě v životě potkává, potkává tě tak, že to buď můžeš snášet, nebo nemůžeš snášet. Jestliže se ti tedy přihodí něco, co snášet můžeš nereptej,
KONFLIKT Božena Genrtová.
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
Manželské problémy a sex
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
Výchovný styl Škola jako dílna lidskosti
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Zdravá škola.
Humanistické a existenciální teorie v SP
K OMUNIKACE. K ONFLIKT Zkuste napsat, co je konflikt? (Jak vzniká? Jaké má znaky?) Platí, že konflikt = hádka? Jakým způsobem je možné konflikty.
KRIZOVÁ INTERVENCE.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Sebeuvědomění a sebekontrola
Zpracovala: Simona Hyková
Komunikace s rodiči.
Emoční inteligence součást sociální inteligence, schopnost a dovednost vnímat, poznávat a diferencovat vlastní i cizí pocity, emoce, afekty a nálady a.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
(Presenium) Jiří Vítovec
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
1 Poradenský rozhovor Faktory účinnosti. 2 Faktor komunikace Vyjednávání při konfliktech – problémech –Společné vzájemné přibližování klienta a terapeuta.
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Diagnostika třídních kolektivů Práce s třídními kolektivy
ZÁKLADY ASERTIVITY.
Kupní chování a EU.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Vymezení pojmů funkce rodiny
Komunikace – základní pojmy: Communicare (lat.) - pracovat na něčem společném - být účasten - sdílet se - oznámit, radit se - domlouvat se - sjednotit.
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Středisko křesťanské pomoci v Praze Párová terapie násilných osob Mgr. Bc. Michaela Kopečková Mgr. Petra Králová KONFERENCE STOP NÁSILÍ VE VZTAZÍCH Místo.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
Program terapie partnerských agresorů. Teoretická východiska Co nám brání chovat se bezohledně, agresivně, ubližovat blízkým?
Péče o pacienty v problematických situacích
MAP Místní akční plán rozvoje vzdělávání v SO ORP Šternberk
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
VY_32_INOVACE_17_12_Asertivita
Asertivita.
Komunikace učitele se žáky
Násilná osoba aneb co s ní
Komunikace.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Rodičovství biologické a pěstounské
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

ROZUM A EMOCE v párové terapii Stanislav Kratochvíl

Rozum – edukativní přístup

Plzák (1973): zabývání se emocemi práci poradce zdržuje a komplikuje Racionální uspořádání hlavních oblastí soužití Vedení domácnosti a rodinný rozpočet Trávení volného času Péče o děti Sexuální soužití Komunikace

Albert Ellis a Aaron Beck ABCDE - mýty Automatické myšlenky

Kognitivní terapie Zkreslené vnímání výroků Připisování zlých úmyslů Očekávání špatného chování Předpokládání špatných vlastností Nepřiměřené požadavky

Automatické myšlenky Atribuce zlého úmyslu a vlastností okamžitý (dnes) - trvalý (vždy) dílčí (v něčem) - všeobecný (ve všem) situační - vlastnost osobnosti

Behaviorální terapie Navodit vzájemné kladné chování příjemnosti, pozitivní posilování „Přistihni partnera, když..“ Nacvičit sociální dovednosti nácvik komunikace nácvik řešení problémů Vypracovat dohodu

Nácvik řešení problémů Popsání problému Nespokojenost s chováním partnera Ocenění jiného chování partnera Vyjádření pocitu z negativního chování Řešení problému Návrhy Vyjednávání Dohoda

Zaměření na emoce

Sue Johnsonová

Emočně zaměřená terapie podle Susan Johnsonové vztahová vazba, připoutání (Bowlby) spolupracující vztah s terapeutem rozvinout emoční reakce páru zajistit „dostupnost“ a reagování na sebe vytvořit bezpečnou vazbu

Základní problém jeden se snaží sblížit, naléhá, vyčítá druhý se odtahuje, vyhýbá se, uniká první zesiluje úsilí, druhý zesiluje únik Hlavní úkol pro A: přestat vyčítat pro B: zapojit se do emočního vztahu

Tři stadia terapeutického cyklu 1.Odstranění negativního cyklu požadování jednoho a odtahování se druhého: pomáhá prohloubit emoční reakce místo zlosti projevovat „měkčí emoce“ jako smutek, zranitelnost, strach z odmítnutí 2.Vytvoření nových cyklů reagování a dostupnosti: vyjadřovat potřeby a obavy a slyšet je, podpořit zážitek emoční vazby 3.Upevňování nového vztahového chování

Důležité faktory Cesta k řešení problémů dvojice: vyjadřování emocí a vyrovnávání se s nimi Za negativní emocí (zlost) je často emoce strachu a bezmoci „Opevnění se“ (pasivní resistence) působí velké škody: je třeba ji překonat otevřenou emoční komunikací, dostupností Bezpečná vazba, projevování lásky

Leslie Greenberg

Na emoce zaměřená terapie Leslie Greenberga Podstatná je vztahová vazba Neuspokojené potřeby blízkosti Kdo kritizuje, má výroky změkčit Kdo se odtahuje, má se znovu angažovat Je potřebné sebeodhalení, vyjádření citů a empatické naslouchání partnerovi

Pět stadií terapeutického postupu 1.Vytvořit spolupracující zaměření 2.Pomoci porozumění negativnímu cyklu: problém v pojmech zranitelných citů 3.Učinit city dostupnými, projevit, sdělovat 4.Změnit negativní interakci na akceptování citů partnera, změkčit, angažovat, snížit vládnutí dominantního a podpořit asertivitu 5.Upevnit nové postoje, emočně sblížit

Julie Gottmanová John Gottman

Gottmanova párová terapie Většina problémů není řešitelná Vycházejí z osobních vlastností a je třeba se s nimi smířit, naučit se s nimi žít Každý vyloží svůj pohled bez kritizování Úvahy o možných změnách Oceňování, pochvala, obdiv, přívětivost

Čtyři jezdci z apokalypsy Kritičnost: problém v partnerově osobě – „ty jsi“ – nahradit: „já se cítím“, „potřebuji“ Obrana: odmítání vlastní chyby, protiútok nahradit: převzetí zodpovědnosti Ponižování: nadřazenost, urážky, hrubost nahradit: úcta k druhému, ocenění, obdiv Pasivní rezistence, postavení hradby nahradit: zájem, zklidnění atmosféry

Postup při konfliktech Snížit negativní afekt: partneři vyjadřují své pocity a potřeby a pochopení partnera Zvýšit pozitivní afekt: po negativním výroku pět pozitivních výroků, emoční sblížení Rozvíjet pozitivní afekt i mimo konflikty: emoční dostupnost, bezpečná vazba Prozkoumat odlišnosti v pohledu na emoce Podporovat sdílený pohled na životní smysl

Kritický pohled Rizika sebeodhalení Rizika vynucování emocí

Srovnání s jinými přístupy Dynamický přístup: náhled na vlastní podíl a na vliv osobní historie, odreagování Rogers: empatie a autentičnost Bach: čestný boj, projevení agrese Satirová: já chci být milován Jacobson, Margolinová a Christensen konstruktivní řešení problémů, dohoda, kladné chování, akceptace, sjednocení, odpoutání od problému, tolerance

Konstruktivní hádka Konkrétnost: kritika současného chování Zapojení: oboustranná aktivita Sdělování: jasné a osobní Fair play: argumenty jdou k věci Výsledek Získání informací Odreagování: uvolnění napětí Sblížení: porozuměli si Náprava: dohoda o dalším postupu

Závěr - postoj k emocím Projevování emocí může být důležité, ovládání emocí a racionální řešení také Děkuji za pozornost