VĚČNÝ BROUK A JEHO PŘÍBUZENSTVO
Vypracovaly: Miluška Čamrová Lucie Dejlová Fakulta: PEF Andrea Flídrová Obor: PaE Eliška Kulovaná Ročník: 4. Jitka Mezerová Cvičení: Čtvrtek 7:00
OBSAH historie životní cyklus důvody úspěchu úspěch v USA segmentace positioning závěr použitá literatura
HISTORIE projekt lidového automobilu zdokonalil Ferdinand Porsche nové auto podpořil Adolf Hiltler v červnu 1934 Porsche uzavřel smlouvu s Říšským svazem automobilového průmyslu 26.května 1938 byl nedaleko Fallerslebenu položen základní kámen budoucí automobilky i města
HISTORIE jméno pro budoucí automobil bylo vybráno KdF Wagen za druhé světové války se začaly vyrábět terénní vozy KdF Kübelwagen typ 82 a obojživelný automobil KdF 166 Schwimmwagen do konce války bylo vyrobeno necelých 70 tisíc automobilů
HISTORIE po válce továrna Wolfsburg se dostala do rukou Britů, správou byl pověřen mjr.Ivan Hirst do roku 1947 byla nízká výroba, ale pak se Brouk začal rychle prosazovat na německém poválečném trhu počátkem 50.let byla továrna vrácena Němcům a Brouci se začínají rozšiřovat do dalších zemí Evropy
HISTORIE v roce 1953 se začaly rozvíjet pobočky VW v Brazílii a ve Spojených státech, v roce 1964 v Mexiku a 1966 v Jižní Africe v roce 1967 byl vzhled Brouka částečně změněn do roku 1967 a po roce 1967
HISTORIE v polovině 70.let prodej Brouka začal klesat, proto se společnost VW rozhodla, že uvolní prostor pro nový Golf v roce 1978 evropská výroba Brouka byla ukončena do roku 2002 byla výroba již jen v Mexiku dnes se vyrábí pouze nový typ Brouka – NEW BEETLE
HISTORIE V ČÍSLECH srpen 1955 – vyroben milióntý VW Brouk prosinec 1957 – dvoumilióntý srpen 1959 – třímilióntý prosinec 1961 – pětimilióntý listopad 1967 – desetimilióntý 17.února 1972 – překonal model Ford T – (15 007 034 kusů) květen 1981 – dvacetimilióntý v Mexiku
ŽIVOTNÍ CYKLUS fáze zavádění strategie rychlého sbírání strategie pomalého sbírání strategie rychlého pronikání strategie pomalého pronikání fáze rozvojová fáze dospělosti fáze úpadku
FÁZE ZAVÁDĚNÍ výrobek je obvykle ztrátový nebo má jen malý zisk důležitá je otázka načasování Brouk byl strategie pomalého pronikání, jeho cena byla nízká (do 1000 říšských marek) a trh byl dostatečně velký
FÁZE ROZVOJOVÁ rychlý růst tržeb a zisků roste prodej, trh akceptoval značku výrobku a jeho cenu firmy přistupují k různým strategiím (zdokonalování výrobku, zvyšování kvality) Brouk dostává nový design (kabriolet), další vylepšení (zvětšení objemu motoru, zvýšení výkonu), výroba různých doplňků
FÁZE DOSPĚLOSTI zpočátku prodej mírně roste, ale zpomaluje se a pak začíná klesat snaha o různé marketingové inovace nástup blinkrů na předních blatnících Nový model Typ 3 (VW 1500) Brouk byl upraven (přední blatníky, zadní kapota, přední kotoučové brzdy, motor)
DŮVODY ÚSPĚCHU pomaluběžný motor s velkým převodem, který byl velmi úsporný, spolehlivý a odolný i v nejtěžších provozních podmínkách nezávislé zavěšení všech kol odlišný tvar od ostatních nabízených vozů příznivá cena a spolehlivý servis
ÚSPĚCH V USA z počátku se jednalo o levnou evropskou zvláštnost kontrast s domácí nabídkou Brouci se staly kultem, i když měly méně komfortu a hlučný provoz jejich problémem byla kombinace motoru vzadu a kyvných zadních polonáprav, což vedlo k výrazné přetáčivosti
ÚSPĚCH V USA koncem 60.let byla velká kampaň proti Broukům z důvodu jejich bezpečnosti nová přední náprava typu McPherson a úhlová zadní náprava se šikmými osami kývání
FÁZE ÚPADKU pokles prodeje, snížení ceny, nacházení nových odbytišť finanční krize koncernu VW Brouk a Transportér byly jediné typy s motorem vzadu, které přežily krizi VW dva nové modely 1302 a 1302S Džínový Brouk
FÁZE ÚPADKU 1979 – vyrobena speciální série kabrioletů pro americký trh („Epilog“) podle úsloví Henryho Forda „můžete dostat jakoukoliv barvu, pokud to bude černá“ výroba je přesunuta do Mexika, kde je upravena pro místní trh (skončila výroba pro americký trh)
SEGMENTACE segmentace trhu je de facto metoda, která organizuje a rozděluje celkový trh na skupiny klientů, kteří mají společné vlastnosti a kteří hledají a spotřebovávají stejné produkty a služby PROCES SEGMENTACE volba proměnných segmentace popis a analýza každého ze segmentů výběr jednoho nebo více cílových segmentů příprava marketingového mixu
SEGMENTACE TYPY PROMĚNNÝCH: geografické (evropský a americký trh) demografické („lidový vůz“) socio-ekonomické (nižší střední vrstva) psychologické (životní styl) charakteristika produktu
SEGMENTACE MARKETINGOVÉ STRATEGIE: orientace na jediný segment orientace na několik segmentů kombinovaný přístup zpočátku byl Brouk strategií orientovanou na jediný segment, později firma VW změnila strategii na několik segmentů
POSITIONING positioning je vědomé vytváření představy klientů o firmě a značce v závislosti na různých parametrech nabízených produktů a služeb, tak aby firmu bez obtíží odlišili od druhé Brouk se odlišoval od ostatních vozů tvarem, příznivou cenou a kvalitním servisem
ZÁVĚR Je stále předmětem dohadů, zda to byl úspěch Brouků, který inspiroval další velké automobilky k výrobě vozů s motory vzadu, ale je jisté, že těchto výrobců nebylo málo. I když v dnešní době se vyrábí Nový Brouk, jeho popularita se zdaleka nevyrovná starému dobrému Brouku. I dnešní mladá generace stále touží mít vlastního Brouka.
POUŽITÁ LITERATURA BĚLOHLÁVEK, F., KOŠŤAN, P., ŠULEŘ, O. Management, Rubico, Olomouc 2001 CETLOVÁ, H. Marketing služeb, Bankovní institut vysoká škola, Praha 2002 KOTLER, P. Marketing, management, Grada Publishing, Praha 1998 MACBETH, G. Velký obrazový atlas automobilu, Artia, Praha 1985 SEUME, K. Brouk, Václav Svojtka Co, Praha 1998
POUŽITÁ LITERATURA Auto TIP 17/02 „Nás nedostanou!“, str. 28-30 http://www.vwclub.cz/bug.htm http://www.volkswest.co.uk/beetle_history.html http://www.bubu.com/ivs/bughistory.htm http://www.quicklink.ms/vw.html