FRÁŇA ŠRÁMEK Bára Fazekasová 9.B.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

Josef Čapek.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Anarchističtí buřiči charakteristika.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Vytvořila: Kristýna Kořínková
Rozbor uměleckého textu
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
VY _32_INOVACE_05_04J.Neruda
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/15/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Bratři Čapkové.
Romantismus.
1. světová válka ( ).
Karel Čapek PhDr. Karel Čapek narozen 9. ledna 1890 v Malých Svatoňovicích, zemřel 25. Prosince 1938 v Praze, byl český spisovatel, novinář, dramatik,překladatel.
Jan Neruda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Literatura na počátku 20.století
VY_32_INOVACE_ČJ.8.10 – Božena Němcová,prezentace Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM :Jazyk a jazyková komunikace.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
JAROSLAV HAŠEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Josef Kajetán Tyl Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Česká moderna - výklad (9. roč.)
Karel Toman Anarchistický buřič.
Německý preromantizmus
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
FRANTIŠEK GELLNER Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Ruský dramatik,povídkář a prozaik.  Narodil se 29.ledna 1860 ve státě na území Evropy i Asie v městečku Taganrog,kde později i vystudoval gymnázium.
Karel Jaromír Erben Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
ANARCHISTIČTÍ BUŘIČI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
William Shakespeare.
Generace tzv. buřičů 2 8. ročník Generace tzv. buřičů Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové.
Generace tzv. buřičů 8. ročník.
VY_32_INOVACE_17_Literatura 19. století Česká literatura 2. pol. 19. století Česká literatura 2. poloviny 19. století - úvod.
Božena Němcová. O Vídeň – Praha O Dcera panského kočího Jana Pankla a služky Terezie Novotné. O Měla velmi silný vztah k babičce.
 1808 v Kutné Hoře Otec vojenský hudebník, později krejčí, matka dcera mlynáře. Vystudoval gymnázium, filozofickou fakultu nedokončil – odchází ke kočovné.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBOR: Český jazyk a literatura.
Egon Erwin Kisch (1885 –1948) Petra Henychová. „Zuřivý reportér“
Jan Neruda „Mnohý muž se často zakouká do ženy a přece do ní obyčejně nevidí.“
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_14_LITERATURA.
JIŘÍ WOLKER ŽIVOT Kde se narodil busta na jeho rodném domě pohled na město mapa ČR a umístění města a zemřel ?
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška Ilustrace Josefa Lady Anotace: Seznámení s ilustracemi Josefa Lady Autor: Mgr. Vladimíra.
Česká moderna Václav Špála. Úvod do doby Doba prokletých básníků. Nová generace, nastupující v 90. letech 19. století, se odklonila od lumírovců a ruchovců.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
Jan Neruda - dílo.
Národní obrození Michaela Tarabová.
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Vypracoval: Ondřej Dutka
Šablona III/2 Božena Němcová Mgr. L. Junová, 1
AUTOR: Kateřina Křížová
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Fráňa Šrámek CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Český jazyk 9. ročník Česká poezie 19. a 20. století.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Česká společnost
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Toman - Měsíce Název : VY_32_inovace_03 Český jazyk a literatura.
Iva Procházková Eva Švančarová
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Hádej, kdo jsem? NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Božena Němcová (1820 – 1862).
Blíže se seznámí s hudebním skladatelem Antonínem Dvořákem.
VY_32_INOVACE_18_Literatura 19. století
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr. Jitka Krupičková
Transkript prezentace:

FRÁŇA ŠRÁMEK Bára Fazekasová 9.B

Život FráNi Šrámka Narozen 19. ledna 1877 v Sobotce a zemřel 1.července 1952 v Praze Byl český básník, spisovatel, dramatik a buřič Roku 1885 se s rodiči přestěhoval do Písku, toto město si velmi oblíbil, odehrává se v něm velká část jeho divadelních her a románů V roce 1903 nastoupil na jednoroční vojenskou službu, která mu byla za trest o rok prodloužena Zde se již projevily jeho antimilitaristické postoje V září 1914 vážně onemocněl Po skončení vojenské služby začal studovat práva. Studia ukončil v roce 1905 a začal se věnovat literatuře Dostal se do Prahy, kde se připojil k časopisu Nový kult, jehož vůdčí osobností byl S. K. Neumann(redigoval časopis Práce) V roce 1905 byl dvakrát vězněn za účast na demonstracích a pro antimilitaristickou báseň Píšou mi psaní Roku 1946 byl jmenován národním umělcem

Psaní Jeho tvorba byla ovlivněna impresionismem, antimilitaristickými až pacifistickými postoji F. Šrámek se angažoval v anarchistickém hnutí a stal se významným představitelem tzv. generace anarchistických buřičů Jeho díla měla značný vliv na mladou generaci mezi světovými válkami Některé jeho básně se staly revolučními písněmi prolétářů Jeho díla lze rozdělit do těchto základních témat: 1, příroda 2, odpor k válce- svůj vztah k válce žena až k odmítání válek obranných 3, milostný vztah mladých lidí, neschopných se podřídit konvencím

Díla Básnické sbírky: Života bído, přeč tě mám rád (1905)- vyjádření odporu k militarismu a Rakousku- Uhersku Modrý a rudý (1906)- antimilitarismus, vzpoura proti válce, symbolika barev v názvu(modrá barva rakouské uniformi, červená barva anarchismus), obsahuje báseň Raport Splav(1916, 1922 v rozšířené verzi s básněmi z války) Nové básně(1928) Ještě zní(1933) Rány, růže(1945) Romány: Stříbrný vítr(1910) Tělo(1919) Past(1931) Křižovatky(1913)

Díla Povídkové knihy: Sláva života Žasnoucí voják- obyčejný člověk ve válce nic neznamená Osika Klavír a housle Prvních jednadvacet Divadelní hry: Červen(1905) Luna Zvony Léto(1915) Měsíc nad řekou(1922) a mnoho dalších Jeho cílem byl silně ovlivněn režisér Václav Krška, který vytvořil úspěšné filmové adaptace divadelní hry Měsíc nad řekou(1853) a Stříbrný vítr(1954)

Měsíc nad řekou https://www.youtube.com/watch?v=QlMxYO_1krE Literární žánr- lyrické drama o 3 dějství Téma- diskuse o mládí, co to vlastně je a co pro člověka ve stáří znamená - měnění ideálů a cíl postupem stárnutí Místo a doba děje- Čechy, malé město, 1.polovina 20.století Jazyk- spisovný Postavy- Jan Hlubina - 50 let, vlastní obchod s obrazy a papírem, bývalý premiant, v mládí napsal knihu Měsíc nad řekou, která se neujala Paní Hlubinová - pomohla manželovi s obchodem, ale teď toho lituje, protože si myslí, že manžela mrzí, že to nedotáhl dál, žena domácího typu, soucitná, ochotná Slávka Hlubinová - dcera, 27 let, svobodná; na dobu, ve které žije, se chová velmi odvážně: odmítá nápadníky, protože se nechce vdávat, chce si užít mládí; když rodiče nejsou v noci doma, je doma s Vilíkem, což je na její dobu zvláštní Josef Roškot - bývalý spolužák Jana Hlubiny, usadil se v Praze Vilík Roškot - syn Josefa Roškota, přibližně 20 let, odrzlý Pražák Růžena Pavlátová - kamarádka Slávky, zamilovaná do učitele hudby, který se dvořil Slávce

Měsíc nad řekou Děj-V malém městečku se má konat sraz bývalých maturantů. Na sraz přijede i nejlepší přítel Jana Hlubiny Josef Roškot. Paní Hlubinová chce všechno manželovi zatajit, protože si myslí, že manžel měl vyšší cíle, než se usadit v malém městě, a že by mu styk s úspěšnějším Roškotem ublížil. Jan Hlubina ale o srazu ví a jde na něj i se svou ženou. Pronese proslov a poděkuje ženě za to, jak ho zaopatřila a jak mu pomohla. Slávka si myslela, že její otec si ponechal vzpomínky na mládí. V noci za ní přijde kamarádka Růžena a vypráví jí o lásce mezi ní a učitelem hudby, který dřív miloval Slávku, ale Slávka ho pořád odmítala. Když vyprovází kamarádku, setkává se s Vilíkem a pozve ho k sobě domů. Přinesl jí knížku Měsíc nad řekou, kterou napsal pan Hlubina a věnoval ji panu Roškotovi. Vedou spolu vřelý romantický rozhovor. Skoro to vypadá, že mezi nimi vzniklo nějaké milostné vzplanutí. Povídají si o večerní scenérii měsíce nad řekou. Když se jejich rodiče vrací po půlnoci domů, jsou nemile překvapeni Vilíkovou přítomností a mylně si domýšlí. Roškot se pohádá s panem Hlubinou, Slávka jim potom přinese dýmku, ze které spolu dříve kouřili a oba se usmiřují. Vilík odchází a Slávka si uvědomí, že s Vilíkem odešlo i její mládí a rozhodne se, že přestane odmítat nápadníky. Znaky-Drama. Důraz na psychologii postav. Symbolika skutečného měsíce nad řekou a názvu knihy pana Hlubiny. Čtenář se nedozví, co lidé opravdu cítí, musí umět číst mezi řádky, lidé na sobě nedávají moc znát své emoce. Myšlenkové změny (Slávka si myslí, že v koutku duše je její otec "mladý", ale potom je z něj zklamaná, že je to usedlý maloměšťák; Slávka je svobodomyslná a nevázaná, ale po rozhovoru s Vilíkem a jeho odchodem se v ní cosi změní a odejde s ním i její mládí), překvapení (paní Hlubinová si myslela, že je manžel zklamaný, že kvůli ní přišel o vysoké cíle; nevznikne žádný vztah mezi Vilíkem a Slávkou). Konflikt dvou generací, úvaha nad mládím.