Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Fráňa Šrámek CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Fráňa Šrámek CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o."— Transkript prezentace:

1 Fráňa Šrámek CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Hradecká 1151, Hradec Králové Fráňa Šrámek Hradec Králové

2 Tento učební materiál vznikl za podpory OPVK 1.5
Název školy CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Číslo projektu CZ 1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Číslo DUM CSA_OPVK15_016 Předmět Český jazyk a literatura Tematický celek Česká literatura 1. poloviny 20. století Název materiálu Fráňa Šrámek Autor Mgr. Taťána Krčálová Datum ověření, třída , 3.A Časová dotace 12 minut Pomůcky Projektor, PC Vzdělávací cíl Seznámit se se životem a tvorbou Fráni Šrámka, pochopit význam jeho impresionistické tvorby.

3 Fráňa Šrámek

4 Fráňa Šrámek *19. ledna 1877, Sobotka † 1. července 1952, Praha
český básník, spisovatel, dramatik a buřič

5 Život Narodil se v Sobotce, roku 1885 se s rodiči přestěhoval do Písku, V roce 1903 nastoupil na jednoroční vojenskou službu, která mu byla za trest o rok prodloužena. Zde se již projevily jeho antimilitaristické postoje. V září 1914 vážně onemocněl. Po skončení vojenské služby začal studovat práva. Studia ukončil v roce 1905 a začal se věnovat literatuře. Dostal se do Prahy, kde se připojil k časopisu Nový kult, jejíž vůdčí osobností byl S. K. Neumann. Redigoval časopis Práce. V roce 1905 byl dvakrát vězněn, za účast na demonstracích a pro antimilitaristickou báseň Píšou mi psaní. Během první světové války narukoval na ruskou frontu. Roku 1946 byl jmenován národním umělcem.

6 Tvorba Jeho tvorba byla ovlivněna impresionismem,
antimilitaristickými postoji. F. Šrámek se angažoval v anarchistickém hnutí a stal se významným představitelem tzv. generace anarchistických buřičů. Jeho dílo lze rozdělit do těchto základních témat: příroda odpor k válce – svůj vztah k válce žene až k odmítání válek obranných milostný vztah mladých lidí, neschopných se podřídit konvencím

7 Básník Života bído, přec tě mám rád (1905) – vyjádření odporu k militarismu a Rakousku-Uhersku Modrý a rudý (1906) – antimilitarismus, vzpoura proti válce, symbolika barev v názvu (modrá barva rakouské uniformy, červená barvou anarchismu), obsahuje báseň Raport Splav (1916, 1922 v rozšířené verzi s básněmi z války) – milostná a přírodní lyrika s protiválečným podtextem, žena a příroda splývají do jednoho, impresionistická lyrika, senzitivní, plná představ, harmonická, milostná lyrika, nejobyčejnější a nejpřirozenější projevy života. Rány, růže (1945) – vlastenecké básně, reakce na druhou světovou válku a na osvobození republiky

8 Prozaik Stříbrný vítr (1910) – román o mládí a dospívání, autobiografické prvky, impresionistické líčení citové atmosféry, hlavní hrdina Jeník Ratkin se vzpírá tyranskému otci, nerozumí světu dospělých, získává první milostné zkušenosti Tělo (1919) – román, silně působil na mladou generaci, u kritiky však vzbudil rozporné reakce Křižovatky (1913) – román, pesimismus, radostnou víru v mládí zastoupila skepse, láska vede ke zklamání

9 Dramatik Červen (1905) – impresionistické drama
Léto (1915) – impresionistické divadelní drama. Mladý student se zamiluje do vdané paničky, která se jen předvádí. Je to žena bez morálky a zábran. Student zmoudří a zamiluje se do své vrstevnice Stázie. Autor se zaměřuje na prožitek osob. Měsíc nad řekou (1922) – setkání bývalých spolužáků ze studií, zamyšlení nad ztracenými iluzemi mládí, střet starého a nového světa, konflikt mezi generacemi, projev českého impresionismu, zfilmováno Václavem Krškou v roce 1953

10 Života bído, přec tě mám rád (1905)
Curriculum vitae Na doktora studoval jsem, tatík po tom toužil, císař pán, ten vzpomenul si, abych jemu sloužil, a ty zas chceš, moje milá, bych se pro tebe soužil. Tatík lomil rukama, já nelámal hlavu, císař pán mi nechal ujít generálskou slávu, co moh ztratit, ztratil jsem, S tebou ztratím hlavu. ……….

11 Otázky a úkoly k básni: 1. Charakterizovat rým.
2. Kam musí jít básník? 3. Po čem básník touží?

12 Odkazy, literatura Fráňa Šrámek. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: SOCHROVÁ, Marie. Čítanka III. k literatuře v kostce: [pro střední školy]. Vyd. 1. Havlíčkův Brod: Fragment, 2002, 239 s. ISBN


Stáhnout ppt "Fráňa Šrámek CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o."

Podobné prezentace


Reklamy Google