Zvláštnosti ekonomických předmětů z hlediska jejich zařazení do rozvrhu hodin ©prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Zvláštnosti ekonomických předmětů z hlediska jejich zařazení do rozvrhu hodin 1.Rozvrh hodin a jeho platnost 2.Funkce rozvrhu hodin 3.Zásady tvorby kvalitního rozvrhu hodin 4.Průřezy rozvrhu hodin 5.Technika sestavování rozvrhu hodin 6.Specifické rysy rozvrhu hodin z hlediska ekonomických předmětů 7.Další rysy ekonomických předmětů z hlediska rozvrhu hodin
1) Rozvrh hodin a jeho platnost Podstata rozvrhu hodin (organizační instrument, určující zařazení výuky vyučovacího předmětu během dne a týdne, sestavený podle jeho začlenění v učebním plánu) Platnost rozvrhu hodin (sestavuje se na celý školní rok, popř. na pololetí, výjimečně se může měnit z důvodů organizačních, personálních a změn v učebním plánu)
2) Funkce rozvrhu hodin Je základem organizačního a pracovního režimu školy (zajišťuje organizaci práce učitele, třídy a celé školy, vnáší do výchovné a vzdělávací práce určitý řád) Slouží k operativnímu řízení školy (pomáhá v práci třídních učitelů, školního managementu a dozoru) Je nástrojem posilujícím kázeň žáků a učitelů (včasný příchod žáků do školy, příprava a účast žáků na jednotlivých vyučovacích hodinách, dochvilný příchod učitelů do tříd, organizovaný přesun žáků do odborných učeben) Zvyšuje efektivnost vyučovacího procesu (optimální zařazení předmětů během dne a týdne zvyšuje kvalitu vzdělávacího procesu) Prověřuje využitelnost prostorové kapacity školy (počty tříd, dělená výuka, počty kmenových a odborných učeben, jejich kapacita) Umožňuje kooperaci škol (využívání volných výukových prostorů a pracovního fondu učitelů)
3) Zásady tvorby kvalitního rozvrhu hodin Tvorba rozvrhu hodin (proces, jehož produktem je optimálně sestavený rozvrh hodin podle objektivních a subjektivních požadavků) Psychologické aspekty (respektuje křivky výkonnosti žáků během dne a týdne) Pedagogické aspekty (střídání obtížných a lehčích předmětů během dne a týdne) Hygienické aspekty (zařazování přestávek mezi vyučovacími hodinami, začátek a konec vyučování během dne, celkový počet výukových hodin během dne, směnové vyučování)
Materiální (prostorové) vybavení školy (dostatek kmenových učeben, dostatek a struktura odborných učeben) Subjektivní podmínky (pohlavní struktura učitelů – ženy více pečují o malé děti, kvalifikační struktura učitelů – část učitelů se dále vzdělává) Personální vybavení pedagogického sboru (dostatek učitelů příslušné aprobační skupiny, struktura učitelů podle pohlaví a věku, stupeň jejich kvalifikace) Organizace vyučování (předmětový či modelový systém organizace výuky, volitelnost předmětů, přihlašování žáků ke studiu předmětů, hromadné a skupinové formy výuky)
4) Průřezy rozvrhu hodin Rozvrh hodin podle tříd nebo skupin žáků (dominantní význam tohoto průřezu, týká se velkého počtu žáků, platí pro celou školu) Rozvrh hodin podle učitelů ( úvazky učitelů, jejich specializace na jednotlivé předměty, aprobovanost učitelů, sociální zázemí učitelů, služby a dozor učiteli, odpočinek po práci učitelů, čas určený pro plnění dalších úkolů, učitele nepřetěžujeme, rovnoměrnost v zařazování předmětů) Harmonizace průřezů rozvrhu hodin (sladění rozvrhu hodin podle tříd a učitelů, nutnost odstranění kolizí)
5) Technika sestavování rozvrhu hodin Sestavování rozvrhu hodin (odpovídá za něj vedení školy, zpracovávají ho i zkušení a schopní učitelé) Sestavovatelé rozvrhu hodin (interně - škola nebo na základně objednávky externě mimo školu podle zadaných podmínek a požadavků, interně sestavený rozvrh hodin je ovlivněn též subjektivními faktory, externě sestavený rozvrh hodin je více objektivní podle potřeb školy) Technika sestavování rozvrhu hodin (v podmínkách školy ve formě organizačních tabulí, mimo školu též podle specifického softwaru na počítači)
6) Specifické rysy rozvrhu hodin z hlediska ekonomických předmětů Střídáme ekonomické předměty náročné na myšlení s předměty méně náročnými během dne (Ekonomické teorie, Obchodní korespondence, Písemná a elektronická komunikace) V jednom dni zařazujeme navazující ekonomické předměty (Ekonomika, Účetnictví) Nezařazujeme během dne na první a poslední hodiny předměty náročné na myšlení a na písemný projev (Ekonomické teorie, Účetnictví, Písemná a elektronická komunikace, Obchodní korespondence)
Zařazujeme za sebou více vyučovacích hodin jednoho předmětu (Účetnictví, Ekonomická cvičení, Písemná a elektronická komunikace, Fiktivní firmy) Výuku většiny ekonomických předmětů na oborech ekonomických dělíme na skupiny (paralelní výuka ekonomického předmětu dvěma učiteli nebo kombinace s jiným vyučovacím předmětem) Výuka některých ekonomických předmětů probíhá v odborných učebnách (dostatek odborných učeben usnadňuje sestavování rozvrhu hodin, jejich nedostatek naopak stěžuje, některé ekonomické předměty jsou na vybavení odborných učeben náročné – Účetnictví, Písemná a elektronická komunikace, Fiktivní firmy, Obchodní korespondence)
7) Další rysy ekonomických předmětů z hlediska rozvrhu hodin Střídání předmětů zajímavějších a méně atraktivních (Účetnictví, Financování podniku, Obchodní korespondence) Nezařazování obtížných předmětů do prvních a posledních hodin během dne (Účetnictví - útlum a únava) Střídání předmětů s různou náročností na práci žáků (činnostní a teoretická výuka, praktická cvičení – Obchodní korespondence, Ekonomická teorie, Ekonomická cvičení, Aplikovaná ekonomie, účetnictví, Cvičné kanceláře, Fiktivní firmy) Propojení výuky ve škole s praktickou činností žáků mimo školu (zařazení ekonomické praxe do rozvrhu hodin nebo mimo něj) Zařazování ekonomických předmětů během dne a týdne (střídání ekonomických předmětů se všeobecně vzdělávacími předměty, usnadnění přechodu žáků mezi učebnami, obsazení všech hodin k výuce pro žáky)