Prostředí marketingu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MARKETING A MANAGEMENT
Advertisements

Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
PLÁNOVÁNÍ A STRATEGIE Management a marketing
Ing. Daniel Konczyna U Prostředí marketingu Ing. Daniel Konczyna U
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Význam informací v podnikání
SWOT Analýza Daniel Vančura.
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
Podnikatelské prostředí: Mikroprostředí
M ARKETING – S WOT ANALÝZA Ing. Jiří Šilhán. P OJETÍ MARKETINGU Pohled ekonomů: Marketing je proces výměny užitné hodnoty, kterou kupující získává od.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
20. července 2013VY_32_INOVACE_100308_Marketing_1_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
VY_32_INOVACE_EKO_10 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
Dnes fiktivně, zítra reálně.
Základy marketingu šestá přednáška
Analýza makro a mikroprostředí
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A3 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníZáří 2012.
Marketingové prostředí
úvod pojetí a obsah marketingu
2.Marketingové prostředí
Marketingové prostředí (mikro, makro)
MARKETING.
Strategické plánování. Management rozhoduje o: Předmětu podnikání Jeho cíli Způsobu, jak k tomu cíli dospět STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Prosperita organizace
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Podnikatelský plán struktura plánu.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingový plán hotelu Ročník / obor studia:III.
Marketingové prostředí obce
Důvody vstupu na zahraniční trhy
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Strategický marketingový proces: plánovací etapa
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
EU a analýzy prostředí EU a analýzy prostředí.
Mikroprostředí firmy.
Tržní prostředí.
Vítejte na marketingu.
Principy segmentace vnějšího a vnitřního prostředí podniku
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Marketingové prostředí Úloha marketingu v podniku.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Model struktury strategického managementu
Podnik Typologie a efektivnost Cíle. Podle právní formy Podniky jednotlivce Obchodní společnosti  Osobní Veřejná obchoní společnost Komanditní společnost.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Návrh marketingového mixu obchodního podniku Autor bakalářské práce:
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Marketingová analýza společnosti Pivovar Ferdinand s. r. o.
Strategická analýza společnosti TIBBIS, s. r. o.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ANALÝZA KONKURENČNÍHO PROSTŘEDÍ
Marketing neziskových organizací
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích ANALÝZA MARKETINGOVÉHO MIXU VYBRANÉHO SUBJEKTU (Obhajoba bakalářské práce) Autor práce: Libuša.
Ekonomika malých a středních podniků
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Prostředí.
Vítejte na marketingu.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
EU a analýzy prostředí EU a analýzy prostředí.
Ekonomika malých a středních podniků
Transkript prezentace:

Prostředí marketingu

Podnik je ve své činnosti ovlivňován prostředím ve kterém působí. Působí na něj řada vlivů z jeho okolí i zevnitř. Některé z těchto vlivů jsou ovlivnitelné více, jiné méně. Obecně lze říci, že většina vlivů vnitřních, působících uvnitř podniku, je více ovlivnitelná managementem podniku než vlivy působící na něj z jeho makroprostředí.

Marketingové prostředí tvoří vnitřní a vnější činitelé Prostředí se mění pomalu, nedá se prognózovat, často přináší velká překvapení a šoky, přináší s sebou příležitosti i rizika. Charakteristické rysy: proměnlivost v čase určitá míra nejistoty Marketingové prostředí tvoří vnitřní a vnější činitelé mikroprostředí makroprostředí

Mikroprostředí vnitřní vnější podnik, organizace trh dodavatelé marketingoví zprostředkovatelé zákazníci konkurence veřejnost

Mikroprostředí - vnitřní činitelé Společnost (firma) a její finanční činitelé – tj. celkové finanční situace firmy, množství peněžních prostředků určených pro marketing a jejich rozvržením na konkrétní nástroje marketingu či produkty technologické činitelé – např. kapacita strojního parku a výrobních ploch, víceúčelovost strojního zařízení, náklady, dostupné technologie, požadavky na ochranu

Mikroprostředí – vnitřní činitelé Společnost (firma) a její organizační struktura a personální vztahy – např. způsob uspořádání pravomocí, vymezení odpovědnosti a stanovení úloh, pravidla komunikace, řád organizace i pracoviště, mezilidské vztahy, ochota spolupracovat, jednota zájmů směřujících k plnění cílů organizace

Mikroprostředí – vnější činitelé Dodavatelé tj. obchodní firmy a jednotlivci, kteří zabezpečují potřebné zdroje pro společnost i její konkurenty, aby byli schopni vyrábět zboží nebo poskytovat služby důležitá je efektivnost a spolehlivost dodavatelů

Mikroprostředí – vnější činitelé Marketingoví zprostředkovatelé kteří pomáhají firmě při propagaci, prodeji a distribuci produktů k cílovým zákazníkům

Mikroprostředí – vnější činitelé Zákazníci kteří tvoří pro výrobky či služby firmy cílové trhy zákazníkem mohou být domácnosti, firmy, stát potřebné informace: kdo, co, kde, kdy - kupuje

Mikroprostředí – vnější činitelé Konkurence v širokém pojetí význam konkurenčního prostředí vytváření tlaku na snižování nákladů vytváření tlaku na inovace a zdokonalování výrobků konkurenční síly na trhu (podle Portera) konkurence uvnitř odvětví noví konkurenti konkurence substitutů konkurence na straně dodavatelů konkurence na straně zákazníků

Mikroprostředí – vnější činitelé Konkurence v širokém pojetí konkurence výrobková konkurence potřeb – CO potřebuji konkurence přání – CO požaduji konkurence druhů – CO chci konkurence forem – JAKÝ typ konkurence značek – JAKOU značku

Mikroprostředí – vnější činitelé Veřejnost tedy skupiny které mají skutečný nebo potenciální zájem i vliv na schopnost společnosti dosahovat svých cílů k důležitým skupinám veřejnosti patří: finanční veřejnost sdělovací prostředky občanská sdružení občanská veřejnost interní veřejnost společnosti

Rozbor mikroprostředí Nástrojem rozboru mikroprostředí je tzv. S-W analýza (Stengths and Weaknesses Analysis), která spočívá v přesném vymezení silných a slabých stránek firmy. Výsledky této analýzy ovlivňují zásadním způsobem další rozhodovací procesy spojené s řízením marketingové činnosti – stanovení cílů, rozmístění zdrojů a každodenní činnost podniku.

Makroprostředí Demografické prostředí s charakteristikami obyvatelstva, jeho počtu, osídlení, věku, pohlaví, rasy, zaměstnání, vzdělání tyto charakteristiky jsou důležitým nástrojem při odhadu velikosti trhu, tempa růstu trhu, prognózách vývoje, spotřeby atd. současné trendy: růst celosvětové populace populační věkový mix etnické trhy vzdělanostní skupiny typy domácností geografické přesuny populace přesun z hromadných trhů na mikrotrhy

Makroprostředí Ekonomické prostředí skládá se z faktorů, které ovlivňují kupní sílu spotřebitelů a strukturu jejich výdajů struktura příjmů neustále se mění ovlivňuje ji především struktura průmyslu úspory, dluhy a dostupnost úvěrů Japonci uspoří cca 13,1 % svých příjmů Američané uspoří cca 4,7 % svých příjmů důsledek

Makroprostředí Přírodní prostředí tvoří zdroje, které firmy využívají jako vstupy současné trendy nedostatek surovin zvýšené náklady na energii zvýšený stupeň znečištění státní zásahy v řízení přírodních zdrojů

Makroprostředí Technologické prostředí představuje síly, které mají vliv na vývoj nových výrobků a tržních příležitostí (zejména rozvoj nových technologií) každá nová technologie představuje „tvůrčí destrukci“ (automobily útočí na železnici, televize poškozuje novinářský průmysl) každá nová technologie stimuluje ekonomický růst, technologický rozvoj však není ve všech odvětvích rovnoměrný každá nová technologie vytváří významné dlouhodobé důsledky, které nelze vždy dobře předvídat

Makroprostředí současné trendy: zrychlující se tempo technologických změn neomezené příležitosti pro inovace změny ve výdajích na výzkum a vývoj rostoucí regulace technologických změn

Makroprostředí Politické a legislativní prostředí tvoří zákony a ostatní právní předpisy státních orgánů i tlak zájmových, občanských, politických aj. skupin vliv legislativních opatření na podnikání podnikatelská legislativa sleduje tři hlavní účely: ochránit firmy před nekalou konkurencí ochránit spotřebitele před neseriózními podnikatelskými praktikami ochránit společnost před bezuzdným obchodním chováním růst speciálních zájmových skupin podnikatelské aktivity jsou významně ovlivňovány spotřebitelským hnutím, které představuje organizované aktivity občanů a vlády, zaměřené na ochranu spotřebitelů před nečestnými praktikami výrobců a prodejců

Makroprostředí Sociální a kulturní prostředí tvoří instituce a jiné faktory, které ovlivňují základní hodnoty společnosti, postoje, záliby a chování lidí společnost v níž lidé vyrůstají, formuje jejich základní mínění, hodnoty a normy vztah lidí k sobě samým vtah k jiným lidem

Makroprostředí postoj lidí k organizacím názory lidí na společnost postoj lidí k přírodě názory lidí na vesmír

Rozbor makroprostředí Rozbor makroprostředí, které představuje příležitosti a ohrožení dalšího rozvoje firmy, bývá označován jako tzv. O-T analýza (Opportunities and Threats Analysis). Tato analýza umožňuje rozlišit atraktivní příležitosti, které skýtá trh i problémy, kterým bude firma ve více či méně vzdálené budoucnosti čelit.

Výsledek

SWOT analýza Ustáleným termínem pro celkovou analýzu mikro a makro činitelů se stala tzv. SWOT analýza, která je vlastně kombinací S-W a O-T. Jejím účelem je posoudit vnitřní předpoklady firmy k uskutečnění určitého podnikatelského záměru a současně podrobit rozboru i vnější příležitosti a omezení diktovaná trhem. SWOT analýza = mapování podnikatelského prostoru

SWOT analýza Silné stránky Slabé stránky Příležitosti Ohrožení Pohled dovnitř firmy Silné stránky Slabé stránky Pohled vně firmy Příležitosti Ohrožení Pozitiva Negativa

SWOT analýza Jsou silné stránky opravdu silnými? Budují dlouhodobě konkurenční výhodu? Jak zaměnit slabiny v silné stránky? Jak přeměnit ohrožení v příležitosti? ...

Slabé stránky Chybí klíčové dovednosti. Nekompetentní management. Špatná finanční situace. Absence strategických (dlouhodobých) cílů. Zastaralá technika. Špatné obchodní jméno. ....

Silné stránky Zvláštní dovednosti a způsobilost. Vedoucí tržní pozice. Nižší náklady. Výkonný a předvídavý management. Silná značka. Dobré jméno firmy. ...

Ohrožení Útlum trhů. Vývoj kursu Kč. Vstup agresivní konkurence. Světová recese. Omezující politika vlády. ...

Příležitosti Rozšíření na nové skupiny zákazníků. Krize konkurence. Vládní legislativa. Ztížené podmínky pro konkurenci. Příznivý vývoj cen vstupů. ...