753 př.n.l. - 476 n.l. STAROVĚKÝ ŘÍM.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Románské umění 11. – 13. století.
Advertisements

Románská kultura.
UMĚNÍ ŘÍMA.
Řecká architektura a sochařství
Románský sloh.
Antický Řím Malířství a mozaiky.
Nových sedm divů světa.
Autor: Vendy Nových 7 divů světa.
Opakování Prověřování znalostí
Antický Řím Architektura.
Umění starověkého Říma
Dej 1 Starověký Řím-umění
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
KŘESŤANSKÁ ANTIKA, RANĚ KŘESŤANSKÉ UMĚNÍ
Etruskové.
Gotická kultura.
ŘÍMSKÁ KULTURA Mgr. Jitka Moskvová.
UMĚNÍ EGYPTA Stará říše – př. n. l.
Řím.
Charakteristika umělecké památky
Antický Řím Architektura 2. část.
Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Koloseum v Římě.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Antický ŘÍM.
Architektura Sochařství Malířství
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DEJEPIS2_14 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Radka.
Předřecké kultury - kultura egejské oblasti
Opakovací otázky BARBAŘI GERMÁNi ŘÍMANÉ AVAŘI KELTOVÉ HUNOVÉ
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
RENESANCE A HUMANISMUS
Antika I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Císařství 27 př n.l..
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Fakulta architektury ČVUT / Dějiny techniky . ANTICKÝ ŘÍM
PAMÁTKY PRAHA.
Antický Řím sochařství.
Římská architektura MgA. Lukáš Psík
„chrám všech bohů“ Řím Martovo pole
VY_32_INOVACE_ZCR_685 Ročník:4. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Tematický okruh:Evropa Téma:Jižní Itálie – pracovní list - řešení Jméno autora:Mgr.
Znáš Víš, které to jsou ? PAMÁTKY UNESCO V ČR
Byzantská říše.
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
I T A L I E VILLA ADRIANA TIVOLI VILLA ADRIANA = HADRIÁNOVA VILA MEZI R. 118 – 138 N.L. JI DAL VYBUDOVAT ŘÍMSKÝ CÍSAŘ HADRIANUS NEDALEKO DNEŠNÍHO MĚSTA.
Výtvarné umění starověkého Říma Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_HANA_MERVARTOVA_VYTVARNE_UMENI_STAROVEKEHO_RIMA_PR EZENTACE_18.
Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném Autor: Alena Pavolková Název: VY_32_INOVACE_08_B_5_Řecké antické umění Téma: Dějiny výtvarného umění Číslo projektu:
Starověký Řím Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastAntika Datum vytvoření RočníkPrvní ročník gymnázia.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Č í slo materi á lu VY_32_INOVACE_DE15 N á zev š koly C í rkevn í středn í odborn á š.
Kultura ve starověkém Římě Vzdělanost, architektura.
M. Borovská, B. Máslová Romulus, Remus a vl č ice.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ITÁLIE KOLOSEUM.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
TŘEBÍČ – BAZILIKA SV. PROKOPA A ŽIDOVSKÁ ČTVRŤ
dějiny výtvarného umění
Digitální učební materiál
Architektura do začátku 20. století.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Římské antické umění Název školy: Základní škola Karla Klíče
STAROVĚKÝ ŘÍM - SOCHAŘSTVÍ
Římské výtvarné umění. Římské výtvarné umění Sochařství - jezdecká socha Marca Aurelia.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Anotace: Prezentace pro 6. ročník k výkladu a procvičení učiva.
Digitální učební materiál Digitální učební materiál
Výtvarné umění starověkého Říma - architektura
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Umění starověkého Říma
Poznávací Zájezd do Itálie
Výtvarné umění starověkého Říma - test
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

753 př.n.l. - 476 n.l. STAROVĚKÝ ŘÍM

Periodizace království 753 př.n.l. - 510 př.n.l. (Řím založen 753 př.n.l. bratry Romulem a Remem) republika 510 př.n.l. - 31 př.n.l císařství 31 př.n.l. - 395 n.l. rozpad říše na západní a východní Západořímská říše - zanikla 476 n.l. (Germáni - Odoakar) Východořímská (byzantská) říše – zanikla r. 1453 (Turci)

Římané racionální, praktičtí vynikající právníci, úředníci a stavitelé technických staveb v umění čerpali z řeckých a etruských vzorů přinesli i mnoho nového – inspirace pro další umělecký vývoj v celé Evropě

Architektura

Architektura nové typy a druhy staveb nová technologie plná zeď klenba spojení sloupu s archivoltou (obloukem) kompozitní hlavice použitý materiál: kámen, cihly, beton

Římský chrám vysoká podezdívka sloupy na užších stranách polosloupy na delších stranách Maison Carreé v Nimes

Pantheon

Pantheon r. 27 př.n.l. dal vystavět Agrippa v r. 123 n.l. dal po požáru přestavět Hadrián stavitel Apollodoros z Damašku původně chrám zasvěcený všem bohům (od r. 609 Panně Marii a svatým mučedníkům) dnes je zde národní mauzoleum – jsou zde pohřbeni např. Král Viktor Emanuel II. nebo Rafael

Pantheon Centrem chrámu je ohromná aula o stejném průměru a výšce 43 m zakrytá polokulovitou klenbou, v jejímž středu je otvor (opaion) o průměru 9 m. Na stavbu kupole byl pravděpodobně vůbec poprvé použit beton. Kupole a strop předsíně byly pokryty bronzovými pozlacenými střešními taškami s reliéfy, které nechal odstranit papež Urban VIII. Bernini je použil pro ohromný baldachýn v bazilice sv. Petra.

Vstup do chrámu tvoří mohutný portikus s 16 žulovými sloupy s korintskými hlavicemi, který je jedinou dochovanou částí původní stavby z roku 27 př. n. l. Na tympanonu je nápis: „ Postavil Marcus Agrippa, syn Lucia, potřetí zvolený konzulem“.

Původní mramorová výzdoba se zachovala zhruba z padesáti procent Původní mramorová výzdoba se zachovala zhruba z padesáti procent. Zbylé mramory (včetně podlahy) jsou věrnou replikou.

Pantheon

Pantheon nákresy model

Baziliky soudní budovy nejznámější Maxenciova na římském fóru dokončil Konstantin kol. r. 310 n.l.

Lázně (Thermy) Mnoho přilehlých místností: čítárny, knihovna, přednáškový a divadelní sál, tělocvična, kolonády, obchody, nádvoří a parky (to vše přepychový život) Diokleciánovy lázně největší Caracalovy lázně

Amfiteátry Pula Verona – dnes operní prostor Zachované amfiteátry: Pompeje, Verona, Pula, Arles, Nimes, Fréjus Verona – dnes operní prostor Pula

Koloseum

Koloseum Amphitheatrum Flavium (Fláviovský amfiteátr) největší z římských amfiteátrů sloužil gladiátorským hrám a bojům se zvířaty (i námořní bitvy) postaven za vlády Vespasiána a Tita (1.st. n.l.), dostavěl Dioklecián určen pro 45.000 lidí

Koloseum

Divadla stoupající hlediště - vztyčeno na podpůrných zdech scaena – členěna sloupy, výklenky a sochami nejlépe zachovaná divadla v Oranges, v Arles Marcellovo divadlo (Řím)

Divadlo v Orange

Divadlo v Orange

Cirk protáhlá elipsovitá sportoviště, sloužily jízdním závodům a lidovým slavnostem Circus Maximus v Římě

Města a vojenské tábory na pravidelném šachovnicovém půdorysu v průsečíku SJ a ZV osy vznikala fóra - náměstí

Model Říma

Fóra Traianovo forum největší a nejkrásnější z římských fór jedním z nejvýznamnějších architektů starověkého Říma byl syrský Řek Apollodoros z Damašku. Tento učenec a stavitel byl činný na počátku 2. století za vlády císařů Traiana a Hadriana. bazilika i knihovny, cirkus, gymnasion, budova pro hudební produkce, mramorový sloup

Traianovo forum

Fórum Romanum

Monumentální stavby mauzolea – hrobky na kruhovém půdorysu (Hadriánovo – Andělský hrad) vítězné oblouky (Titův, Konstantinův) bohatá reliéfní výzdoba vítězné sloupy (Traianův, Marka Aurelia)

Andělský hrad monumentální stavba nechal postavit po vzoru etruských náhrobků ještě za svého života římský císař Hadrián v letech 76 až 138 jako své mausoleum

Akvadukt Aqua Apia Nejstarším římským akvaduktem byl Aqua Appia, dlouhý 16,445 km. Začínal v nadmořské výšce 30 metrů a končil na 20 metrech nad mořem. Postavit jej nechal v roce 312 př. n. l. Appius Claudius.

Akvadukt je umělý (často mostní) vodní kanál, vybudovaný proto, aby zajišťoval přívod vody od vodního zdroje do místa její potřeby či spotřeby. Název pochází z latiny, kde aqua znamená „voda“ a ducere „vést“.

Pont du Gard ve Francii výška 49 m, délka 275 m skládá se ze tří na sobě stojících arkád měl přivádět vodu do města Nîmes památka UNESCO. postaven byl patrně roku 19 př.Kr. za dob císaře Augusta vzdálenost mezi konečnými body tohoto kanálu činila 50 kilometrů. spád celého akvaduktu je 15 metrů (30 cm spád na 1 km) celý akvadukt je postaven bez užití malty vrchní arkádu, na jejímž hřbetě se kanál nachází, kryjí kamenné desky, které zabraňovaly spadu nečistot do vody.

Silnice nejstarší a snad nejslavnější římská silnice Apiova - Via Apia byla postavena v r. 312 př. n. l. - tehdy vlastně ještě téměř mladým římským státem omezeným na střední Itálii

Průřez silnicí Ulice v Pompejích Přechod pro chodce

Viadukty „cestovedy“ mosty Viadukt v Segovii ve Španělsku (zároveň akvadukt) Pont du Gard ve Francii (zároveň akvadukt)

Vila Slovo villa pochází z latiny a v dobách starověkého Říma mělo poměrně široký význam. Označovalo vesnici, ale často také jen statek, dvůr, dvorec, vilu nebo letohrádek na venkově. Slovem villa se však neoznačovaly jen domy na venkově, tedy villa rustica, ale také městské atriové domy se sloupořadím (peristylem), kterým se říkalo villa urbana. Tiberiovy vily na Capri (12 zasvěcených různým bohům, dnes jen trosky, nejkrásnější Jupiterova) Neronův Zlatý dům v Římě po r. 64, kdy vyhořel Řím Vila Mystérií v Pompejích díky popelu dobře zachovalé Hadrianova vila u Tivoli

Hadrianova vila velkolepá císařská rezidence (asi 120 ha poblíž Tivoli (Itálie) na Seznamu světového dědictví UNESCO od roku 1999 postavena za císaře Hadriana 118–133 n. l. přibližně 30 km jihovýchodně od Říma, nedaleko řeky Anio. Tivoli (starověký Tibur) bylo v té době oblíbené letovisko bohatých Římanů (Catullus, Horatius, Augustus, Maecenas).

Vila mystérií (Pompeje) dobře zachovaná římská villa (asi 800 m SV od Pompejí) zachována díky erupci Vesuvu v r. 79 n.l. Vesuvu (byla zasypána vrstvou popela a dalších materiálů) villa je známá především pro své nástěnné malby

Název villy je odvozen od jména jedné z místností domu Název villy je odvozen od jména jedné z místností domu. Tato místnost je zdobena mnohými freskami a je možné, že se jednalo o triclinium. Scény vyobrazené na freskách jsou dnes předmětem dohadů. Mezi nejběžnější výklady patří ten, že na nich jsou vyobrazeny scény z iniciace žen do mysterijního kultu boha Dionýsa.

Malířství

Malířství snaha o reálné znázornění iluzionismus – fresky na stěnách – průhledy do venkovské či městské krajiny – kombinace s malovanými architektonickými prvky často kopie řeckých závěsných obrazů nejznámější : Fresky z vily Vecciů, z vily Mystérií (Pompeje) z Liviiny vily (Řím) Fajúmské podobizny – portréty na mumiích

mozaiky

Fresky v interiéru

Liviina vila – pohled do zahrady

Liviina vila průhledy do rozkvetlé zahrady, plné ptáků

Pompeje

Herkulaneum

Fajúmské portréty portréty jsou součástí egyptských mumií z období okupace Římem realistické portréty

Sochařství

čerpá z odkazu Řeků - postupně specifické rysy římské plastiky kopie řeckých soch (napodobování řec. stylu) rozvíjí se především: portrétní umění historické reliéf (vítězné oblouky, Traianův sloup) v pozdním císařském období – odklon od realismu – portrét se schematizuje

Traianův sloup kol. r. 110 n.l. císař Traian 43 m vysoký sloup zdobený reliéfy, které líčí vítězství římských legií nad Dáky (200 m příběhu) pod ním císařova hrobka

Jezdecká socha Marca Aurelia bronz Michelangelo nechal později přenést na Kapitolské nám. v Římě

Portrét Elagabalus Scipion

Portréty žen Kleopatra

Císař Augustus

Použitá literatura Kol.: Průvodce výtvarným uměním I – V. Praha 1994 Prokop,V.: Kapitoly z dějin výtvarného umění. Sokolov 2004 Mráz, B.: Dějiny výtvarné kultury 1.díl Černá, M.: Dějiny výtvarného umění. Praha 1996 Pijoan, J.: Dějiny umění 2. díl. Praha 1982 – 1990 Gombrich, E. H.:Příběh umění. Praha 1975