Kvalita sluchu - centrální poruchy zpracování sluchového signálu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Vliv hluku na lidské zdraví
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Otoakustické emise, ing. Petr Doleček 5. Celostátní odborná konference audiologických sester.
Klinická aplikace akcelerometrů v neurorehabilitaci
Poruchy sluchu praktický přístup
SCREENING SLUCHU PO 6 LETECH
NRL pro měření a posuzování hluku v komunálním prostředí
Audiologická vyšetření u poruchy vývoje řeči
Výchova mládeže s více vadami
Zdravotní účinky obtěžování hlukem v životním prostředí
Audiologická problematika senia
Moderní koncepce sluchadel
Sluchové vnímání a jeho fyziologie, patologie sluchového analyzátoru, klasifikace sluchových vad, vlastnosti zvuku.
Zařazení prací podle rozhodujících faktorů
Diagnostika a terapie tinnitu Ivan Šejna ORL klinika UK 3. LF a FNKV
Diagnostika sluchově postiženého dítěte
Grafická příloha s výsledky
Screeningové vyšetření sluchu u novorozenců
Analogově digitální převodník
Symbolické funkce a jejich poruchy
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Model lidského zraku pro hodnocení kvality obrazu
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Riziko dyslexie a školního selhávání
Kurz neurovědy 4. ročník. 2 3 Sledování vnitřního a vnějšího prostředí Vysílání signálů z periferie do CNS pro další zpracování Důležitost pro homeostázu.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
Dítě se sluchovým postižením
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Vývojová dysfázie.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
centrální porucha zpracování řečového signálu
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Jednostranná nedoslýchavost Doc MUDr M. Lejska, CSc, MBA Brno Myslivna AUDIFON.
Úskalí v diagnostice stavu sluchu pomocí kmenových evokovaných potenciálů u nejmenších dětí Weberová,P., Lejska,M., Havlík, R., Bártková, E. AUDIO-Fon.
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt M. Lejska Hradec Králové
Hodnocení kompenzovaného sluchu u nejmenších sluchove postižených detí Lejska, M., Havlík,R., Smisitelová,J, Jíra, T.
Kompenzace sluchových vad nejmenších dětí sluchadly Havlík, R.,Lejska, M., Bártková, E., Weberová, P. Co nového za 10 let (2002 – 2012) 23. celostátní.
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
Problematika vyšetření sluchu u mnohočetně vrozeně postižených dětí Lejska,M., Havlík,R., Bártková,E., Weberová, P., Vacuška,M* AUDIO-Fon centr. Brno AUDIO-Fon.
Úskalí korekce sluchové vady u nejmenších dětí XX.celostátní foniatrické dny E.Sedláčkové a 7. česko-slovenský foniatrický kongres Liberec,
Aspergerův syndrom Eliška Neumanová C3A. Co je Aspergerův syndrom? Druh autismu Postižení ovlivňující způsob dorozumívání Menší potíže s řečí než osoby.
Auditory neuropathy kazuistika M. Lejska AUDIO-Fon centr Brno.
Dopad minimální a lehké sluchové vady na děti. The Impact of Minimal and Mild Hearing Loss on Children Anne Marie Tharpe Nashville, Tennessee, USA.
Mgr. Aleš Peřina, Ph. D.. Fyziologie slyšení Fyzikální podstata hluku Zvuk mechanické kmitání pružného prostředí Hz (Hertz): počet kmitů za sekundu Frekvenční.
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt
Problematika hluku z pohledu audiologie
Korekce lehké vady sluchu
PORUCHY ŘEČI V DĚTSKÉM VĚKU
Možnosti vyšetření sluchu nejmenších dětí pomocí ABR Limity BERA
Korekce velmi těžkých senzorineurálních vad sluchu
12. Česko-Slovenský foniatrický kongres Praha 2014
Starostlivosť pred pridelením slúchadiel – medicínska, cvičná
Korekce sluchové vady u nejmenších dětí
Korekce lehké vady sluchu
Základní škola a Praktická škola, Jičín
Principy korekce těžkých sluchových vad
Vyšetření sluchu u nejmenších dětí
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Pozornost a vědomí.
Sluchový Analyzátor.
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
TRADIČNÍ MODELY PAMĚTI
Doc MUDr Mojmír Lejska. CSc., MBA
Bártková,E., Lejska,M., Weberová,P., Havlík, R., AUDIO-Fon centr. Brno
SPECIFICKY NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI
Základní pojmy speciální pedagogiky
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Transkript prezentace:

Kvalita sluchu - centrální poruchy zpracování sluchového signálu MUDr. Lukáš Lavička

Centrální poruchy sluchu Akustická agnózie Slovní hluchota Součást metabolických onemocnění postihující CNS, nebo různých syndromických vrozených vad CAPD – central auditory processing desease (centrální poruchy zpracování sluchového signálu)

CAPD definice Problémy sluchu, které nemůže vysvětlit testy na periferní sluchové funkce (jmenovitě tónovou audiometrií) Sluchový handicap praměnící z poškození mozkových funkcí, charakterizovaný atypickým rozeznáváním, rozlišováním, seskupováním, zařazováním nebo likalizací neřečových zvuků Nejdná se o poškození vyšších centrálních funkcí řečových, nebo jiných kognitivních

Mechanismy zpracování zvuků Binaurální úlohy Časové úlohy Úlohy se slovy s nízkou redundancí Lokalizace a lateralizace zvuku Rozlišení zvuků Rozeznání zvukového vzorce Časové aspekty sluchu Časové rozlišení Časové maskování Časové pořadí Výkonnost u soutěžících zvuků Výkonnost u degradovaných zvuků

Obtíže pacientů Problémy slyšet: Problémy s rozuměním řeči na pozadí šumu/hluku řeč s ozvěnou řeč o nízké kvalitě Problémy s rozuměním řeči Rychle prezentované řeči Problémy s integrací smyslových vstupů Problémy s učením, chabou výkonností a chováním („denní snění, nekoncentruje se“)

Porozumění Označení Porovnání vzorců zvuků Percepce vzorce zvuku Časové řazení Percepce zvuku Vzorkování – převod na elektrické impulsy Řeč: „Kopni do balónu!“

Neexistují jasné hranice Hranice mezi převodní – kochleární – retrokochleární – centrální nedoslýchavostí neexistují A kde končí slyšení a začíná rozumění to také nelze říci Přechody jsou plynulé, což působí obtíže vyšetřovat a diagnostikovat

Jak diagnostikovat CAPD Testy periferních sluchových funkcí – vyloučení periferní nedoslýchavosti (převodní, senzorineurální, smíšené) Specifické testy na CAPD

Specifické testy Behaviorální – budou dále vyjmenovány Objektivní Stapediální reflexy Kontralaterální suprese OAE Evokované potenciály – střední až pozdní latence + komplexní stimuly (ne monotónní)

Lokalizace a lateralizace Testy na lokalizaci a lateralizaci je prováděna ve větších laboratořích (vyžaduje přesný zvukový systém) Používá se často ve výzkumu korekce nedoslýchavosti sluchadly

Proč rozeznáváme zvuky? Ka - znělá Ta -neznělá Abychom rozuměli!

Rozlišení vzoru zvuku Frekcence – vysoký, vysoký, nízký Délky – dlouhý, dlouhý, krátký

Detekce mezery ve zvuku, či šumu

Dichotický test Do každého ucha jiné slovo ve stejný okamžik kráva had ta bučí muž ma

Binaurální fúze Nejsou ve stejný okamžik, nebo jsou filtry odděleny na 2 složky au to

Fázový rozdíl v maskování Do každého sluchátka signál (tón nebo slovo) a šum (bílý)

Časově oddělené Levá stopa Pravá stopa

Frekvenčně oddělené Pravá stopa Levá stopa

Degradovaná řeč Filtrovaná Komprimovaná v čase

Co ovlivňuje vyšetření CAPD ADHD Dyslexie Poruchy řeči Poruchy a vady řeči Poruchy školních dovedností (zejména čtení) Poruchy intelektu Pervasivní poruchy (autismus) Poruchy krátkodobé paměti Motivace, únava, pozornost Jazykové bariéry

Příčiny CAPD Neurální maturace/myelinizace Narušení neurálního vývoje (epilepsie) Auditory neuropathy Metabolická onemocnění Iatrogenní – neurochirurgie, radio- a chemoterapie Sluchová deprivace („dlouhodobá nedoslýchavost“)

Poškození sluchovou deprivací Nedoslýchavost (i převodní) redukuje neurální aktivitu v centrálním sluchovém systému IC IC CN CN Plug LEFT RIGHT COCHLEA COCHLEA

Vliv OMS Sekret ve středouší při OMS, nejen způsobuje převodní nedoslýchavost, ale také zvuk zpožďuje Loss (dB) Time (μs) Stimulus frequency (kHz) 1 2 4 8 16 20 40 Advance Delay +50 -50 -150 -250