Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tématický okruh: Zoologie Téma: Letouni Anotace: Prezentace slouží žákům jako osnova probíraného učiva. Obsahuje základní údaje k tématu – obecná charakteristika letounů, zástupci letounů v České republice se stručným popisem, fotografiemi, videem. Text (psaný černě)slouží i jako zápis do sešitu. Během hodiny mají žáci prostor ke kladení doplňujících otázek, či diskusi. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Majerčáková. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.
LETOUNI
Savci, kteří dovedou létat. Kostra předních končetin je přeměněna v křídlo s tenkou létající blánou.
Netopýři živí se převážně hmyzem netopýři mají při odpočinku létající blány složené poděl těla v ČR žije 24 druhů netopýrů – silně ohrožení
Některé cizí druhy netopýrů se živí nektarem nebo pylem a opylují v noci kvetoucí rostliny. V Jižní Americe se vyskytují upíři, netopýři, kteří se živí krví jiných obratlovců, především savců a ptáků. Ostrými zuby způsobí malou ranku, ze které pak krev lížou. Krev se nesráží, protože ve slinách upíra jsou látky, které tomu brání. Mají schopnost tzv. utajené březosti - schopnost pozastavit vývoj plodu a odložit jeho porod i vývoj na příznivější období.
Životní cyklus Od května do července vytváří samice netopýrů seskupení označované jako letní kolonie. Kolonii mohou tvořit desítky až stovky samic. Jako úkryty využívají stromové dutiny, půdy budov, štěrbiny za obložením nejrůznějších staveb apod. Během června a července rodí samice v koloniích mláďata. Samice většiny druhů rodí pouze jedno mládě za rok. Mláďata rostou velmi rychle, za 4 až 6 týdnů se již začínají osamostatňovat. Během měsíce srpna se letní kolonie postupně rozpadají a začíná období tzv. podzimních přeletů. Během nich se vyhledávají samci a samice a dochází k páření. Zároveň se netopýři vykrmují – vytvářejí si tukové zásoby před nastávající zimou. Od konce října a během listopadu se začínají netopýři stěhovat do zimních úkrytů, kterými jsou především různé sklepy, staré štoly a jeskyně. Zde postupně upadají do stavu tzv. hibernace, kdy se výrazně snižuje jejich tělesná teplota a zpomalují všechny životní procesy. Tak přečkávají s minimální spotřebou energie nepříznivé zimní měsíce, přičemž využívají pouze nashromážděné tukové zásoby. Od konce února a během března opouštějí netopýři zimoviště a nastává období tzv. jarních přeletů, na konci kterého se opět postupně formují letní kolonie.
Vrápenci při odpočinku se vrápenci celí zabalí. v ČR žijí 2 druhy vrápenců – kriticky ohrožení
Orientace v prostoru = echolokace zjišťování ozvěny Letouni se orientují odraženými ultrazvukovými signály, které vysílají buď pootevřenou tlamou (netopýři) nebo nosem (vrápenci). Odražené zvuky zachycují netopýři pomocí blanitých výrůstků v uchu, vrápenci mají blanité výrůstky na nose.
Netopýří trus neboli guáno je všestranné organické hnojivo, které vzniká z místních zdrojů. Podle analýz je složené přibližně z 15 % dusíku, 1 % fosforu a 2% draslíku (kostel Ratková, Slovensko). Podle zkušeností ze zahraničí je ideální pro pokojové rostliny, zeleninu, ovocné stromy, trávníky a okrasné rostliny.
kaloni žijí hlavně v tropech jsou býložraví
Kaloni jsou především býložravci a živí se sladkými plody. Za potravou vyletují ve dne, v hejnech nebo osamoceně, pak se usadí na ovocném stromě a požírají plody. Stonky a semena opatrně vyplivují. Někteří kaloni dali dokonce přednost požírání nektaru a pylu z tropických květin, které mají k dispozici po celý rok. Tito letouni létají v hejnech asi po dvaceti, poté krouží kolem rostliny a jednotlivě vystřelují dlouhý jazyk, aby ochutnali pyl. Jakmile je potrava vyčerpána, hejno se přemístí k další rostlině. Na rozdíl od jiných kaloňů tito nehibernují, ale létají celý rok a stále se krmí. Pomáhají tak opylovat rostliny a usnadňují tvorbu semen.
Zdroje: X8 – k X8 Wv0 – k Wv0 Přírodopis III pro 8.ročník základní školy – RNDr, Ing. L.J.Dobroruka, RNDr. B. Vacková, CSc., RNDr. R. Králová, Mgr. P. Bartoš, Scientia 1999, ISBN