DOPRAVA A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Pavel Dobeš Ministr dopravy
Advertisements

Transparentní akustická ochrana SGG Stadip Silence
Měření hluku z dopravy v ulicích Nová, Komenského v Hranicích
Jak se vám dýchá?.
Škroupovo náměstí – podzemní garáže na místě parku?
Vliv dopravy na životní prostředí
Písemka č.2  jméno, kruh, varianta 3, 4  Odpověď – 1 a b, 2 b 3 a c b  6 x 50 sekund opisování 
Písemka č. II.  jméno, kruh, varianta 1, 2  Odpověď – 1 a b, 2 b, 3 c a b  6 x 50 sekund opisování 
Písemka č. II  jméno, kruh, varianta 3, 4  Odpověď – 1 a b, 2 b 3 a b c  6 x 50 sekund opisování 
ENVIRONMENTÁLNÍ INFORMATIKA A REPORTING
Vibrace a Zraková zátěž
Vliv dopravy na životní prostředí z hlediska tvorby hluku a vibrací
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Akustika.
DOPRAVA A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Jak doprava zatěžuje životní prostředí
Snižování hluku ze silniční dopravy
Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Divize: Dopravní infrastruktura a životní prostředí.
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
VLASTNOSTI ZVUKU.
Legislativní rámec ochrany zdraví obyvatel před hlukem MUDr. Michael Vít, Ph.D. hlavní hygienik ČR.
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Krajská hygienická stanice Moravskoslezského kraje se sídlem v Ostravě
Vliv dopravy na životní prostředí
Problematika kvality ovzduší Moravskoslezského kraje a činnost krajského úřadu Zpracoval: Ing. Marek Bruštík Datum:
Ing. Helena Beránková Oddělení územního plánování a hluku Odbor hygieny obecné a komunální Telefon: Na Bělidle 7,
Automobily a výfukové plyny
Fyzikální aspekty zátěží životního prostředí
ZDRAVOTNÍ POŠKOZENÍ Z HLUKU
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Doprava.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
STŘETY ZVĚŘE SE SILNIČNÍMI MOTOROVÝMI VOZIDLY
Vypracovala: Karolína Nováková C1.B. Letecká doprava v Praze Ve městě se nachází jedno moderní letiště Praha-Ruzyně. Starší letiště Praha-Kbely patří.
ZÁKLADY DOPRAVNÍHO INŽENÝRSTVÍ
ZVUKOVÉ JEVY Šíření zvukového Zvukový rozruch rozruchu prostředím
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
Krajina a životní prostředí
ROZBOR UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ ENVIRONMENTÁLNÍ PILÍŘ Ostrava Ing. Jiří Krist.
Ochrana životního prostředí při vybraných činnostech.
Skládání kmitů.
Modelování hluku ze silniční dopravy v oblasti městské zástavby
Písemka č. 4  jméno, kruh, varianta 5, 6  Odpověď – 1 a b, 2 b 3 a c b  6 x 50 sekund opisování 
1 Doprava Ekonomika ŽP a TI Ing. Jakub Dostál
Hlasitost zvuku, hluk a ochrana před ním
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
POSUZOVÁNÍ ZDRAVOTNÍ ZPŮSOBILOSTI K PRÁCI V RIZIKU VIBRACÍ
Úvod do pozemních komunikací
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Elektronická učebnice - II
Modelování šíření hluku Kateřina Růžičková. České hygienické morny Nařízení vlády o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací č. 148/2006.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní proud Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Mgr. Aleš Peřina, Ph. D.. Fyziologie slyšení Fyzikální podstata hluku Zvuk mechanické kmitání pružného prostředí Hz (Hertz): počet kmitů za sekundu Frekvenční.
Hlukové mapy Historie, výpočty a vizualizace Petr Duda.
Znečištění vzduchu dopravou
© doc. Ing. Zdeněk Folta, Ph.D.
ZVUKOVÉ JEVY - AKUSTIKA
Doprava.
Taktické a bezpečnostní zásady pro umísťování MPT na místě zásahu
Kmity, vlny, akustika Část II - Vlny Pavel Kratochvíl Plzeň, ZS.
 jméno, kruh, varianta 3, 4  Odpověď – 1 a b  6 x 50 sekund
ÚZEMNÍ PROGRAM SNIŽOVÁNÍ EMISÍ A IMISÍ ZNEČIŠŤUJÍCÍCH LÁTEK DO OVZDUŠÍ PRO SPRÁVNÍ ÚZEMÍ ZLÍN – ZLÍNSKÝ KRAJ ČHMÚ, pobočka Brno
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ.
Kmity, vlny, akustika Část I – Kmity, vlny Pavel Kratochvíl
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - 2. ročník - Fyzika
Vážení vozidel za jízdy WIM
Pozitivní ekologické dopady projektu
Transkript prezentace:

DOPRAVA A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Negativní dopady dopravy: Exhalace, Hluk a vibrace, Dopravní nehody a střety se zvěří, Bariérový efekt a fragmentace krajiny, Zábor půdy a destrukce osídlení, Spotřeba velkého množství energie.

1. Exhalace oxidy uhlíku /CO2, CO/ - 80% produkuje silniční doprava, vliv na oteplování, oxidy dusíku /NO, NO2/ - zejm. silniční doprava, okyselení dešťů, prchavé organické látky /VOC/ - např. benzen, polycyklické aromatické uhlovodíky /PAU/ - vznikají při nedokonalém spalování, TZL – tuhé znečisťující látky, prachové částice ozon – vznik fotochemickou reakcí NOX a VOC, fotochemický smog.

2. Hluk a vibrace Slyšitelný hluk (zvuk) jsou kmity a vlny v pružném prostředí, jejichž kmitočet a intenzita se nacházejí v oblasti kmitočtu 20 Hz až 20 kHz. Hladina intenzity zvuku je veličina, která určuje logaritmickou stupnici pro měření síly zvuku (= energetický průměr okamžitých hladin akustického tlaku A za definovanou časovou jednotku), označuje se písmenem L a jednotkou je dB – decibel.

hluková situace posuzována pro potřeby územního plánu Zákon č. 258/2000 Sb., o veřejném zdraví a s ním souvisejícím nařízením vlády č. 272/2011 Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací „stará hluková zátěž“ = hluk, který vznikl před 1. lednem 2001 a je působený dopravou na pozemních komunikacích a dráhách - stanovena zvláštní korekce limit hluku = základní hladina hluku LAeq,T = 50 dB + korekce přihlížející ke druhu chráněného prostoru a denní a noční době hluková situace posuzována pro potřeby územního plánu Zdroj: http://portalzp.praha.eu/jnp/

Hluk z kolejové dopravy typ vozidla, počet vozidel ve vlaku, konstrukce svršku (např. u tramvají – tramvajová trať s štěrkovým ložem, s živičným kobercem, na panelech nebo zatravněná), trakce, rychlost jízdy, technický stav vozu i technický stav trati, vzdálenost měřícího místa od trati, počet vlaků, který projede v určitém časovém intervalu Dále je šíření hluku závislé na klimatických podmínkách, konfiguraci okolního terénu, druhu povrchu okolního terénu.

Hluk ze silniční dopravy hluk vozidla a aerodynamický hluk, styk pneumatiky s vozovkou, druh a stav vozovky, intenzita dopravy a skladba dopravního proudu, rychlost, vzdálenost měřeného místa od vozovky, podélný sklon vozovky, okolní terén, klimatické podmínky.

Možnosti snížení hluku z dopravy Opatření vedoucí ke snížení dopadů hluku a vibrací: A/ aktivní (snížení hlukové emise zdroje) – urbanistická, architektonická, dopravně – organizační, technická (v konstrukci koleje, kryt vozovky, na objektech) B/ pasivní (chrání před nadměrnou hlukovou zátěží) – podél dopravních staveb

Protihlukové valy Pro zajištění stability svahu využívána geotextilie, plní funkci výztužnou, zajištění protierozní ochrany svahu a uchycení vegetace.

Protihlukové stěny

Hlubočepy – nízká protihluková stěna

Vibrace vyvolané dopravou Vibrace (chvění) - stojaté vlnění pružného tělesa nebo prostředí, jehož jednotlivé body mechanicky kmitají a na člověka působí negativně. Vibrace se určují: trváním frekvence, špičkovou hodnotou, spektrem frekvencí. Závisí na: konstrukci a rychlosti vozidla, konstrukci dopravní stavby.

3. Dopravní nehody a střety se zvěří 4% dopravních nehod průchodnost liniových staveb třeba řešit už při jejich plánování kritická místa střetů je vhodné eliminovat již při samotném návrhu trasy výstavba podchodů, nadchodů

4. Bariérový efekt a fragmentace krajiny Dopravní stavby narušují ráz krajiny, brání přirozené migraci zvířat. Záleží na: celkovém technickém dopravním řešení a intenzitě a rychlosti vozidel. Metodická příručka k zajišťování průchodnosti dálničních komunikací pro volně žijící živočichy Zprůchodnění krajiny: ekodukty (ekologické mosty), víceúčelové nadchody, speciální a víceúčelové podchody, propustky.

Ekodukty na D 11

5. Zábor půdy a destrukce osídlení Dopravní síť v Evropské unii má plochu 29 949 km2, což představuje zhruba 1,3% její celkové rozlohy (bez ploch pro dopravní uzly, křižovatek a parkovišť, nádraží). Celkový zábor půdy dopravou v ČR je odhadnut na 1 293 km2, což je asi 1,65% celkové plochy. Pro dálnice a rychlostní komunikace se počítá 50m plus 10ha na každou křižovatku, pro silnice I. třídy 30m, pro silnice II. třídy 25m a pro železnice se počítá s 30m.

6. Spotřeba velkého množství energie Doprava spotřebuje 30% vyrobené energie Z toho doprava: silniční (84,4%), letecká (11,1%), železniční (2,6%), vodní (2,0%).