Ústřední pilíř sociální psychologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
neverbální komunikace
Advertisements

Projekt Fakultní nemocnice u sv
Lidská motorika Čtyři konstrukty vytvářejí lidskou motoriku
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Komunikace Společenská kultura
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
KmK II 7 M. Hádková.
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
sociální skupiny Škola:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Vývoj dětské kresby Kresba lidské postavy.
Sociální psychologie Sociální skupiny.
Vymezení, funkce, zdroje
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY © Spurný, O ČEM TO BUDE?  PROČ  PROČ SOCIÁLNÍ SKUPINY, JEJICH VÝZNAM PRO JEDINCE, PRO PRAXI?  JAK  JAK ČLENÍME SOCIÁLNÍ.
Neverbální komunikace
Komunikace.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Neverbální komunikace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Komunikační dovednosti
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Andrea Dobšíková, Ph. D. Název materiálu: Komunikace Označení materiálu:
Komunikace – neverbální komunikace
Komunikace Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
KOMUNIKACE V..
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Prace : Alish Sarsenali Kontrol: Ingrid Matošková Praha 2014 Predmet : Psyhologia.
Agrese.
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.4.
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
POSTURIKA – SDĚLOVÁNÍ DRŽENÍM TĚLA
VY_32_INOVACE_PSYM24160ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Metoda ohniskových skupin
Neverbální komunikace
Zásady efektivní komunikace
Pedagogická komunikace
Pedagogická psychologie
Informace a společnost – neverbální (nonverbální) komunikace Hana Slámová VOŠIS 2014.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
KOMUNIKACE a JEDNÁNÍ II. 1)Slovní a mimoslovní prostředky 2)Typologie osobnosti – a komunikace.
Metoda ohniskových skupin Princip: získání údajů a pohledů, které by bez interakce ve skupině byly obtížně přístupné.
KOMUNIKACE.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Mimoverbální komunikace
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
Sociologie pro SPP/SPR
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Komunikace. Komunikace – neverbální „řeč těla“ zrakový kontakt mimika gesta pohyby doteky oblečení.
Sociální skupiny a role
Neverbální komunikace Mimika, proxemika, gestika
Společenská výchova – Neverbální komunikace
Sociální psychologie.
Pedagogika a psychologie
Škola: SŠ, ZŠ a MŠ Karviná Autor: Bc.Balonová Soňa
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Komunikace Andrea Ječmenová 2012.
Komunikace neverbální (poznámky pojmoslovné)
Transkript prezentace:

Ústřední pilíř sociální psychologie Sociální interakce Ústřední pilíř sociální psychologie

Co je sociální interakce? V rámci vztahů mezi lidmi, dochází ke vzájemné výměně informací Vzniká řetězec vztahů (vzájemné reagování) Vytváříme si „obraz toho druhého“ Naše chování vůči subjektu je ovlivňováno zpětnými vazbami

Sociální interakce v malých skupinách Znaky malé sociální skupiny: A) členové se navzájem znají B) k interakcím dochází „tváří v tvář“ C) mají společný cíl D) v průběhu interakcí vytvářejí určité role E) v průběhu interakcí vytvářejí závazné normy chování a vědomí „MY“

Velikost sociálních skupin DYÁDA (dvojice) = nejmenší malá skupina Základní složky dyadické interakce jsou A) sociální komunikace B) sociální valorizace C) sociální chování V interakci dochází ke komplementárnímu střídání rolí (vysílač a přijímač)

Sociální komunikace 1. verbální komunikace - prostřednictvím mluvené i psané řeči - obsah (význam) toho, co je sdělováno, má 2 roviny A) denotativní význam (objektivní - lexikální), používáme cca 10 000 slov Př. Dům, strom, otec, ….. B) Konotativní význam (subjektivní – ovlivněn emociogenními asociacemi) př. dům, strom,…

Sociální komunikace 2. neverbální komunikace Kinezika = „řeč těla“ Často neuvědomované pohyby, gesta, mimika Mohou být v souladu nebo v rozporu s verbálním obsahem sdělovaného Pozor při interpretaci – vždy záleží na konextu i konkrétní situaci!

Neverbální komunikace A. zrakový kontakt - př. chladný a zkoumavý pohled – častěji lidé dominantní - vyšší intenzita zrakových pohledů – častěji lidé přátelštější (ženy častěji než muži) - upřený pohled může znamenat lásku i nenávist (viz. konext)

Neverbální komunikace B. Pohyby hlavy - přikyvování – projev souhlasu - pohyb do stran – projev nesouhlasu - svěšená hlava – rezignace, trpkost - zdvižená hlava a „pohled spatra“ – nezájem - odvrácení obličeje – snaha ukončit hovor

Neverbální komunikace C. Pohyby rukou - různé pozdravy - rozpažení – vítání, vstřícnost - zvedání paží nad hlavu – radost )např. z vítězství) – často spojeno s pokřikem - zvedání ramen – „nevím“/ „je mi to jedno“ - význam pohybu paží upřesňuje pohyb prstů

Neverbální komunikace D. Pohyb rukou a prstů (gestikulace) Různé způsoby podávání ruky (pozdrav) Poplácávání = přátelskost Odstrkování = agresivita Zdvižený ukazováček = hrozba Zkřížené paže = obranná bariéra Dlaně dopředu = odstup

Neverbální komunikace E. Pohyby nohou Muži – překřížené nohy – uvolněnost X Ženy – překřížené nohy – sexuální nepřístupnost (x roztažené nohy = nevědomá sexuální výzva)

Neverbální komunikace F. Celkové držení těla Signalizuje celkový stav (psychický i fyzický) Rovné a vypjaté držení = pohoda, síla Schoulený postoj = starosti, smutek, úzkost, … Poloha těla ve spánku = souvislosti se zkoumají

Proč vstupujeme do interakcí? - očekáváme nějaký zisk - v průběhu interakce dochází ke vzájemné výměně hodnot = tržní princip - na rozdíl od klasického tržního přístupu nejde o kvantitativní kalkulaci, ale rozhodující jsou emocionální aspekty Výsledkem tedy není vyčíslení zisku nebo ztráty, ale výsledný emocionální stav

Základní princip interakce Princip vzájemné výměny hodnot A) Hledisko kreditu (očekávání, že „vklad“ bude „splacen“) B) Princip ekvity (ve zhoršujícím se vztahu zaměřujeme pozornost na oblast „hlídání výdajů“ – blíží se obchodnímu vztahu) C)Mocenský vztah – dominantní partner rozhoduje , stanovuje pravidla a kontroluje dodržování – velmi chladný vztah

Členění malých skupin 1. Formální x neformální Kritériem je povaha vazeb (emocionálních)mezi jednotlivými členy, například rodina x pracovní tým 2. pozitivně – negativně vztažná skupina Př. V pozitivně vztažené skupině je (nebo byl by) jedinec rád, v negativně vztažné přetrvává z jiných důvodů

Skupinová dynamika tj. činnost uvnitř skupiny Mezi členy skupiny bývají vztahy formální (vyplývají např. z dělby práce) i neformální (dány například sympatií nebo nesympatií) Struktura vztahů ve skupině (role, pozice) Dimenze skupiny – základními parametry jsou: homogenita, velikost, aktivita, stabilita, produktivita, … Skupinové normy – závazné pro členy

Literatura Nakonečný Milan,Sociální psychologie organizace, Grada Publishing, 2005, ISBN 80-247-0577-X, s. 69 - 79