Větné členy, základní větné členy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozvíjející větné členy
Advertisements

Druhy přísudku Skladba věty.
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÉ EKVIVALENTY
Procvičujeme větné členy 2
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Podmět (Po) - opakování
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.18 Anotace: Prezentace je zaměřena na druhy přísudku. Obsahuje základní pravidla pro tvoření přísudku slovesného a jmenného se.
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
Větné členy.
Věty vedlejší.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
Přísudek (Př) - druhy Přísudek, jehož základem je sloveso s plným významem, je přísudek slovesný – Přs. Přísudek může být vyjádřen také jménem (podstatným.
Podmět a přísudek. Vedlejší věta podmětná a přísudková
Přívlastek (Pk).
Grafické znázornění věty jednoduché
PODMĚT ● Vyjadřuje, o kom, o čem vypovídá přísudek ● Ptáme se 1. pádem – Kdo, co? ● Nejčastěji vyjádřen podstatným jménem, zájmenem. ● Může být vyjádřen.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÝ EKVIVALENT
Druhy přísudku Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Přísudek Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0108 Název sady:
Procvičujeme větné členy 1 Český jazyk 2. stupeň Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_11_Procvičujeme větné členy 1 1.
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
Větné členy PŘÍSUDEK.
ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICE
Přísudek.
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
holé, rozvité, několikanásobné
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Věta jednočlenná, věta dvojčlenná, větný ekvivalent 7. třída ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Základní větné členy: PODMĚT a PŘÍSUDEK Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
PODMĚT A PŘÍSUDEK  Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory  Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/  Datum:  Autor: Mgr. Miroslava.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vendulka.
OB – VVP- HUM – PAV - CJL – M –
Vy_32_INOVACE_79_Přísudek 7.třída
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
PODMĚT.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÉ EKVIVALENTY
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Věta dvojčlenná, věta jednočlenná, větný ekvivalent
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Autor: Mgr. Eva Kotounová
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
PODMĚT A PŘÍSUDEK Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_02
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Druhy přísudku Skladba věty.
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Základní větné členy – přísudek
Transkript prezentace:

Větné členy, základní větné členy

Větný člen Nejmenší jednotka větné struktury Plnovýznamové slovo Slova tvoří ve větě tzv. skladební dvojice V každé skladební dvojici je jeden člen řídící a člen na něm mluvnicky závislý Větný člen může být holý, rozvitý, několikanásobný

Větný člen Za větné členy nepovažujeme předložky, spojky, částice, citoslovce (leč jsou i případy, kdy tato neplnovýznamová slova větným členem mohou být) Výjimky: Každé proč má své proto. (podmět) Na je předložka. (podmět) Jeho snad zůstalo nepochopeno. (podmět) Vrabčák frrrrnk z římsy. (přísudek)

Větný člen holý Holý větný člen není rozvitý členem jiným. Větný člen může být holý, rozvitý a několikanásobný Holý větný člen není rozvitý členem jiným. Maminka vaří. Učitel zkoušel.

Větný člen rozvitý Rozvitý větný člen je rozvitý / zpřesněný o další větný člen, který je na něm závislý Moje milovaná maminka vaří. Učitel zkoušel žáky.

Větný člen 3) Několikanásobný větný člen je složený ze souřadně spojených větných členů téhož druhu Maminka, babička a jejich vnučka vaří. Učitel zkoušel žáky, hodnotil je a diskutoval s nimi.

Podmět (subjekt) Základní větný člen, není závislý na žádném jiném členu ve větě Vyjadřuje původce, nositele nebo cíl děje S přísudkem tvoří základní skladební dvojici Ptáme se na něj 1. pádovou otázkou: KDO, CO?

Podmět Může být vyjádřený: Podstatným jménem (Slunce vychází.) Přídavným jménem (Moudřejší ustoupí.) Zájmenem (Všichni souhlasili.) Číslovkou (Dva se nedostavili.) Infinitivem (Lhát se nemá.) Příslovcem (Každé proč má své proto.) Citoslovcem (Na stadionu se ozvalo hurá!)

Genitivní podmět Genitiv = 2. pád Podmět ve druhém pádu Následuje za slovy ubylo/přibylo/nebylo Na horách přibylo sněhu. Ve sklenici ubylo vody. Doma již nebylo peněz.

Podmět (subjekt) ROZLIŠUJEME PODMĚT: Vyjádřený Sníh padá na okenní římsy. 2) Nevyjádřený Rád se proplétal pod sněhovými vločkami. (on) 3) Všeobecný (my všichni) Kvůli sněhové vánici jsme nepřijeli včas. (my všichni) 4) Věty bezpodmětné Sněží. Mží, Prší. Fouká. Píchá mě v boku. Luplo mu v zádech.

Přísudek(predikát) Základní větný člen Vyjadřuje, co podmět dělá, co se s ním děje, jaký je Rozlišujeme přísudek slovesný, slovesný složený, jmenný se sponou (=slovesně jmenný) a jmenný

Přísudek slovesný Je vyjádřen určitým slovesným tvarem Shoduje se s podmětem v osobě a čísle Žáci četli fejetony Rudolfa Křesťana. Tovární sirény houkaly.

Přísudek slovesný složený Je tvořen určitým tvarem způsobového nebo fázového slovesa + infinitivem plnovýznamového slovesa Způsobová (modální) slovesa → moci, smět, muset, mít (povinnost nikoli vlastnit), chtít Fázová slovesa → začít, začínat, přestat, přestávat, zůstat, zůstávat

Přísudek slovesný složený Můžeme se zapsat do vašeho kroužku? Smím tu ještě chvíli zůstat? Musíme vypracovat nový projekt. Zase mám napsat domácí úkol. Chce zpívat ve vaší punkové kapele. Začala se cítit nepříjemně. Přestávala vnímat celé své okolí. Zůstala stát jako Lotova žena.

Přísudek jmenný se sponou (slovesně jmenný) Je tvořen sponou a jménem (podstatným, přídavným) Spona → být a stát se (pojí se pouze se 7. pádem) Dědeček je dobrák. Bratr bude letcem. Karel Čapek byl českým spisovatelem. Den je krásný. Stali se podezřelými.

Přísudek jmenný se sponou (slovesně jmenný) !!!POZOR!!! Sponová slovesa mohou mít i plný význam (ve smyslu existence), pak se jedná o přísudek SLOVESNÝ! Kniha je v polici. (leží) Strašidla nejsou. (neexistují) Často nebývá doma. (nesetrvává)

Přísudek jmenný Jedná se o typ přísudku jmenného se sponou, u něhož byla vypuštěna spona. Je tvořen pouze jménem Hesla, nápisy, rčení Abychom jej dokázali správně určit, můžeme si potichu dosadit sponu byl/je/bude

Přísudek jmenný Mladost radost. (Mladost je radost) Vstup volný. (Vstup je volný) Kniha – nejlepší přítel člověka. (Kniha je přítel…) Mlčeti zlato,mluviti stříbro. (Mlčet je zlato…) Mezi slepými jednooký král. (Mezi…je král…)

Zdroje EISLEROVÁ, J. Český jazyk v kostce. Praha: Fragment, 2006. HAVRÁNEK, B., JEDLIČKA, J. Stručná mluvnice česká. Praha: Fortuna, 2002.