Základní škola a mateřská škola Bzenec

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Advertisements

Základní škola a mateřská škola Bzenec
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Elektrický proud.
Elektrický náboj Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
Elektrický proud Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
Základní škola a mateřská škola Bzenec
Základní škola a mateřská škola Bzenec
Základní škola a mateřská škola Bzenec
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Elektrostatika III Mgr. Andrea Cahelová Hlučín 2013.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Název materiálu: ELEKTRICKÉ POLE – výklad učiva.
Vodič a izolant v elektrickém poli
zpracovaný v rámci projektu
ELEKTRICKÝ NÁBOJ A JEHO VLASTNOSTI.
I/2: čtenářská a informační gramotnost - inovace
I/2: čtenářská a informační gramotnost - inovace
VODIČ A IZOLANT V ELEKTRICKÉM POLI.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost.
Proč se přitahují také nezelektrovaná tělesa
2. část Elektrické pole a elektrický náboj.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost.
Základní škola a mateřská škola Bzenec
Vedení elektrického proudu v látkách
Základní škola a mateřská škola Bzenec
Základní škola a mateřská škola Bzenec
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2: přírodní vědy - inovace Vypracoval/a:
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140
Elektroskop. Jednotka elektrického náboje
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost.
27.1 Elektrické vlastnosti látek Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika Autor: Markéta.
zpracovaný v rámci projektu
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_STEIV_FYZIKA2_05  Název materiálu: Proud v pevných látkách.  Tematická oblast:Fyzika 2.ročník  Anotace: Prezentace.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost.
Elektrické vlastnosti II.
Elektrické pole Z čeho jsou složeny látky Jaké druhy látek znáš
Elektrické vlastnosti látek
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost.
Anotace Prezentace, která se zabývá elektrickými vlastnostmi látek. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí vysvětlit a popsat.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2: přírodní vědy - inovace Vypracoval/a:
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2: přírodní vědy - inovace Vypracoval/a:
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2: přírodní vědy - inovace Vypracoval/a:
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhElektrický obvod.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2: přírodní vědy - inovace Vypracoval/a:
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
ELEKTŘINA A MAGNETISMUS 1. část Elektrické pole
Elektrický obvod. Struktura prezentace otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM ELEKTRICKÝ PROUD.
07 ELEKTRICKÝ PROUD V PLYNECH VY_32_INOVACE_07 autor: Mgr. Miroslava Mahdalová identifikace: H třída: 6. předmět: Fyzika anotace: Objasnění nového.
ELEKTROTECHNIKA Elektronová teorie. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vodič a izolant v elektrickém poli Číslo DUM: III/2/FY/2/2/5 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Model atomu. Elektrování těles. Vypracoval: Lukáš Karlík
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček
Stavba atomu.
Proč se přitahují také nezelektrovaná tělesa
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Rozdělení čoček a jejich charakteristické paprsky
Vlastnosti elektrického náboje
Základní pojmy fyziky atomu
I/2: čtenářská a informační gramotnost - inovace
Stavba atomového jádra
VODIČ A IZOLANT V ELEKTRICKÉM POLI.
Elektrické vlastnosti látek
ELEKTRICKÉ VLASTNOSTI LÁTEK
Transkript prezentace:

Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2769 Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2: přírodní vědy - inovace Vypracoval/a: Mgr. Jana Presová Ověřil/a: Mgr. Jana Presová

Elektromagnetické jevy - 8. ročník Název výukového materiálu: Elektromagnetické jevy - 8. ročník   Vzdělávací obor: fyzika Tematický okruh: Elektrické jevy Téma: 2.3. Vodič a izolant v elektrickém poli Stručná anotace: Prezentace shrnující nejdůležitější informace o elektrických jevech, které probíhají po vložení vodiče nebo izolantu do elektrického pole.

2.3. Vodič a izolant v el. poli Co se stane, když vložíme do elektrického pole vodič nebo nevodič? Bude na ně nějak elektrické pole působit?

Nevodič v elektrickém poli Nevodič obsahuje pouze vázané elektricky nabité částice – nemohou se libovolně pohybovat (např. sklo, různé plasty, porcelán, pryž, …) Jestliže jej vložíme do elektrického pole, působí elektrická síla na celý atom nebo molekulu a nastane v nich určitý posun elektrických nábojů.

Tedy: Vložíme-li do el. pole nevodič nastane jev, který se nazývá elektrická polarizace Přitom dojde k tomu, že se nabité částice v atomech nebo molekulách natočí podle směru elektrického pole

Vodič v elektrickém poli je to látka, která obsahuje volně pohyblivé nabité částice – nejčastěji elektrony, kladné a záporné ionty mezi vodiče patří např. kovy, roztoky kyselin a zásad, ionizované plyny a plazma.

Tedy: Vložíme-li vodič do el. pole – nastává jev zvaný elektrostatická indukce Volné elektricky nabité částice (např. elektrony) se přesunou ve směru el. pole … elektrony směrem ke kladnému pólu el. pole (viz. obr.) mimo el. pole v el. poli

Rozpohybuj pingpongový míček vodivý nevodivý Obdoba – voda+desetník na hladině a nabitá tyč  tyč bude pohybovat desetníkem

Zajímavosti Z čeho pochází slovo elektron? A co proton? A neutron? Z řeckého slova jantar (elektrické jevy poprvé popsal Thales Milétský na vlastnostech jantarového nástroje, užívaného při předení lnu – při tření k sobě přitahoval malé části látky). A co proton? Proton objevil Ernest Rutherford v r. 1918 při studiu radioaktivního záření (pojmenoval jej podle řeckého protos = jedna = první. A neutron? teoreticky byla jeho existence předpovězena už koncem 19. století, důkaz podal až James Chadwick v roce 1932, do té doby byl neutron považován za gama záření.

Otázky do testů Jakým způsobem těleso získá elektrický náboj? Jakým způsobem vzniká kladný nebo záporný náboj? Vysvětli pojmy elektrostatická indukce a polarizace izolantu. Napiš fyzikální značku a jednotku pro elektrický náboj. Kolik je v 20 mC elementárních el. nábojů?

Zdroje – texty a obrázky Učebnice fyziky pro 8. ročník základní školy R. Kolářová, J. Bohuněk; nakladatelství Prometheus 1999 K. Rauner, J. Petřík, J. Prokšová, M. Randa; nakladatelství Fraus 2006 Z. Lustigová; nakladatelství Fortuna 1999 J. Maršák; nakladatelství Kvarta Praha 1993 Pracovní sešit k učebnici fyziky pro 8. ročník základní školy K. Rauner, J. Petřík, J. Prokšová, M. Randa; nakladatelství Fraus 2006 M. Macháček; nakladatelství Prométheus 1994 J. Bohuněk; nakladatelství Prometheus Přehled učiva fyziky S. Pople a P.Whitehead, nakladatelství Svojtka&Co. 1999 Fyzika - přehled učiva základní školy J. Vachek, nakladatelství SPN 1978 Fyzika I. a II. Z. Horák a F. Krupka, nakladatelství SNTL/ALFA, 1976  Fyzika – ilustrovaný přehled Ch. Oxlade, C. Stockley aj. Werheim, nakladatelství Blesk Ostrava 1994 Internetová encyklopedie - wikipedie

Internetové zdroje: www.vossost.cz www.cez.cz www.zslado.cz fyzika.jreichl.com – elektronická encyklopedie fyziky www.keveney.com/ – animované motory www.techmania.cz – články o fyzice, významných vědcích a vynálezcích web.svf.stuba.sk – slovenský web FYZIKA ŤA VOLÁ, videa, animace, pokusy, obrazové úlohy www.fyzikaonline.cz – prezentace a programy ze ZŠ Sokolovská Liberec www.techmania.cz/edutorium www.fyzikahrou.cz a další, některé z nich jsou obsaženy v poznámkách této prezentace, zbývající najdete v sekci Použitá literatura a další zdroje