Věta je celek složený ze slov. Ta jsou v ní uspořádána podle určitých pravidel. Úkol: Zkus slova uspořádat tak, aby vznikla smysluplná věta. a)Plejtváci – až – tun – spotřebují – korýšů – denně – šest. b)Mroži – podkožního – silnou – mají – vrstvu – tuku. c)Výška – k zemi – koně – se měří – od kohoutku. d)Gepardi – na souši – nejrychlejší – jsou – zvířata. e)Tygři – jeleny – a – loví – nejčastěji – prasata.
ŘEŠENÍ: a)Plejtváci denně spotřebují až šest tun korýšů. b)Mroži mají silnou vrstvu podkožního tuku. c)Výška koně se měří od kohoutku k zemi. d)Gepardi jsou nejrychlejší zvířata na souši. e)Tygři nejčastěji loví jeleny a prasata.
Úkol: Ve větách chybí některá slova. Zkus je doplnit. a)Medvědi__________ 4 nohy. Občas ale _______ po dvou. b)Svůj chobot slon __________ k jídlu, pití a ke zdravení jiných slonů. c)Zuby hlodavců neustále ____________. Je to proto, že se neustále opotřebovávají. d)Samec lva _________ asi 180 kg. e)Kukačky __________ vejce do hnízd menších ptáků. Ke kterému slovnímu druhu patří slova, která jste doplnili?
a)Medvědi mají 4 nohy. Občas ale chodí po dvou. b)Svůj chobot slon používá k jídlu, pití a ke zdravení jiných slonů. c)Zuby hlodavců neustále dorůstají. Je to proto, že se neustále opotřebovávají. d)Samec lva váží asi 180 kg. e)Kukačky kladou vejce do hnízd menších ptáků. ŘEŠENÍ: Doplněná slova patří mezi SLOVESA.
Nejdůležitějším členem ve větě je přísudek. Bývá jím zpravidla sloveso v určitém tvaru. Vyjadřuje, co dělá podmět. např. Vůdčí samec goril si občas výhrůžně zabuší do hrudi. Úkol: Vyhledej přísudky ve větách. a)Sloní mláďata se v těle matky vyvíjejí 22 měsíců. b)Gekoni dokážou běhat i po stropě. c)Želvy v ohrožení zatáhnou měkké části těla do krunýře. d)Rozzuřený chameleon vzteky zčerná. e)Samice aligátora zůstává se svými mláďaty nejméně 1 rok po jejich vylíhnutí.
ŘEŠENÍ: a)Sloní mláďata se v těle matky vyvíjejí 22 měsíců. b)Gekoni dokážou běhat i po stropě. c)Želvy v ohrožení zatáhnou měkké části těla do krunýře. d)Rozzuřený chameleon vzteky zčerná. e)Samice aligátora zůstává se svými mláďaty nejméně 1 rok po jejich vylíhnutí.
Podmět je část věty, na kterou se ptáme otázkou KDO – CO a určitým tvarem slovesa. Pomět bývá vyjádřen: podstatným jménem např. Kajmani dosahují pohlavní dospělosti v 8-10 letech života. přídavným jménem např. Draví v přírodě vítězí. zájmenem např. Oni nejsou dobrými plavci. číslovkou např. Oba dva mohou vyhrát. citoslovcem např. Ozvalo se žbluňk.
Úkol: Najdi v každé větě podmět. a)Uštknutí mamby je pro člověka smrtelné. b)Své dýkovité zuby neustále ztrácejí krokodýli. c)Hvězdici může dorůst nové rameno. d)Smrtelné je žahnutí mořské sasanky. e)Většina chobotnic při napadení vystříkne mrak inkoustu. f)Kostra žraloků je chrupavčitá. g)Ostré čelisti mají svižníci.
a)Uštknutí mamby je pro člověka smrtelné. b)Své dýkovité zuby neustále ztrácejí krokodýli. c)Hvězdici může dorůst nové rameno. d)Smrtelné je žahnutí mořské sasanky. e)Většina chobotnic při napadení vystříkne mrak inkoustu. f)Kostra žraloků je chrupavčitá. g)Ostré čelisti mají svižníci. ŘEŠENÍ: