XI. SPIRÁLA MLČENÍ Elisabeth Noelle - Neumannová ředitelka centra pro Výzkum veřejného mínění Allennsbachu a profesorka na universitě v Mainzu. (Zpět k teorii.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SOCIÁLNÍ INDIKÁTORY V RÁMCI MĚŘENÍ UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚVAHA NAD NEUDRŽITELNÝM STAVEM.
Advertisements

Lokalizace průmyslových (ekonomických aktivit)
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Kvalitativní výzkum.
Vlivy skupinové terapie SUR na rodinná či partnerská témata  Skupinová terapie může být předskokanem pro rodinnou či párovou terapii  Skupinová terapie.
Pro Sdružení Nového Města Pražského zpracoval Milan ŠULC VÁCLAVSKÉ NÁMĚSTÍ 2014 POZITIVA A NEGATIVA OČIMA NÁVŠTĚVNÍKŮ Výsledky výzkumu z podzimu 2013.
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Interkulturním vzděláváním a prožitkem k toleranci
Komunální volby a volební geografie Michal Pink
Barva zvuku Veronika Kučerová.
Veřejné mínění jako sociální proces Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/8.
funkce médií ve společnosti moc médií
Právo jako filozofický pojem
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Právo jako filozofický pojem.
Řešení konfliktů. Vyjednávání.
Malý exkurz do psychologie komunikace v souvislosti s externí komunikací Junáka Junák - svaz skautů a skautek ČR.
Organizace empirického výzkumu Etapy výzkumu: 1.Přípravná – definice problému, určení cíle výzkumu, zajištění dostupných již existujících informací o problému,
Motivační témata a životní příběhy
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Makroekonomie Základní východiska zkoumání. O co se snaží makroekonomická teorie? Cílem makroekonomické teorie je v podstatě –Popsat a teoreticky vysvětlit.
1 Role české energetiky (doma a) na evropském trhu Petr Karas, ředitel Ústavu pro energetiku při Vysoké škole finanční a správní v Praze.
Volební preference a jejich místo ve výzkumu veřejného mínění
Motivační témata a životní příběhy
Psychologie II Sociální psychologie
Vnímání BEREZNYAKOVA SOFYA
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
R. E. H. & Česká republika II. Nesehnutí /jaké bylo a jaké je, splňuje charakteristiku agresivního dogmatismu, splňuje charakteristiku radikálního zeleného.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie motivace Adéla Furiková.
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
1.1. Projevy komunikačního působení na veřejné mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Role médií a vůdců mínění při formování názorových struktur
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
Odpuštění a smíření 4 teze. 1. Proces smíření začíná u oběti cílem je obnovit lidskou důstojnost oběti, kterou viník poničil cílem je obnovit lidskou.
Vliv Dunning-krugerova efektu na přijímání a prosazování reforem a veřejnou volbu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
Diskuse u kulatého stolu na téma Sociálně prostorová diferenciace obyvatelstva a její vliv na kvalitu života ve městech a obcích České republiky Univerzita.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Alfred Adler Narození 7. Únor 1870 Vídeň Úmrtí 28. Květen 1937 Aberdeen - rakouský lékař a psycholog, zakladatel individuální psychologie.
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Teorie státu a byrokracie 1. blok. Stát a moc Weber: Stát je takové lidské společenství, které si na určitém území nárokuje pro sebe (a to s úspěchem)
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Analýza a vyhodnocení zdravotního stavu obyvatel města TÁBOR MUDr. Stanislav Wasserbauer MUDr. Miloslav Kodl Hana Pokorná Zdravá Vysočina, o.s. ve spolupráci.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Geopolitika a geostrategie Úvod do kurzu Definice pojmů apod.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Komunikační a prezentační dovednosti / C2b
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
E. O. & Česká republika II. Nesehnutí
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Ekonomická dimenze sociálního vyloučení
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Soustava tří lineárních rovnic Řešení Gaussovou eliminační metodou
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Psychologie výchovy a vzdělávání
Soustava tří lineárních rovnic Řešení Gaussovou eliminační metodou
Trh práce a politika zaměstnanosti
Politické strany VY_32_INOVACE_03-57 Ročník: 9. Vzdělávací oblast:
Sociální psychologie.
Předsudky a stereotypy
Transkript prezentace:

XI. SPIRÁLA MLČENÍ Elisabeth Noelle - Neumannová ředitelka centra pro Výzkum veřejného mínění Allennsbachu a profesorka na universitě v Mainzu. (Zpět k teorii silných účinků, 1972). Její koncepce vstupuje do etapy silných mediálních účinků Neumannová tvrdí, že pochybnosti o silných mediálních účincích byly dány metodologickým omezením většiny klasických výzkumů zaměřených na vliv masových médií. Koncepce Spirály mlčení vychází ze známého, historicky ověřeného zjištění, že společnost trestá své nepřizpůsobivé za jejich neochotu sdílet většinové, dominantní hodnoty, normy a postoje. Téma se de facto objevilo již ve výzkumu „People´s Choice“.

Neumanová říká, že pro povahu masové komunikace jsou určující tři následující charakteristiky: a/ kumulativnost - vytváření jednotlivých sdělení na základě nabalování dílčích událostí podle představy o jejich potenciálně spojité povaze a vytváření kontinuitního pojetí dějin b/ všudypřítomnost - není oblast, které by se dnes média vyhýbala c/ konsonantnost - shoda při produkci základních témat či rámců komunikačního sdělení resp. produkcí unifikovaného obrazu daného tématu či události bez ohledu na různé typy médií. Tento efekt shody omezuje působení selektivních mechanismů a brání možnosti vybrat si jiné sdělení.

B. PSYCHOLOGICKO - ANTROPOLOGICKÉ KOŘENY TEORIE SPIRÁLY MLČENÍ Neumanová vychází z toho, že společnost užívá k udržení sociální integrity takové tlaky či sociální mechanismy jako je ostrakizace, sociální exkluze, zesměšnění či sociální izolace. Pokud se jedinec chce vyhnout izolaci musí přijmout způsoby chování, normy, hodnoty, které jsou obecně akceptovány.

Lidský život je v tomto smyslu permanentním monitorováním situace na tomto poli. Neumannová hovoří o tom, že každý jedinec disponuje jakýmsi kvázi-statistickým orgánem, díky kterému je schopen vnímat proměny veřejného mínění, aniž by ovšem byl schopen detailněji je kvantifikovat či vysvětlit.

Stav veřejného mínění odhadují jedinci na základě: 1/ pozorování meziosobních interakcí 2/ na základě sledování masových médií, které poskytují informace o distribuci veřejného mínění ve vztahu k jednotlivým problémům Strach z izolace je podle Neumannové klíčovou hodnotou. Funguje jako antropologická konstanta výrazně ovlivňující náš životní pocit bezpečí - ontologickou jistotu. Empiricky inspiroval Noellovou výzkum Solomona Ashe:

EXPERIMENT: (Solomon Ash, 1952) DESIGN VÝZKUMU Ash testoval jak budou respondenti ochotni korigovat svůj odhad na základě vlivu ostatních. EXPERIMENTÁLNÍ ÚKOL: Vybrané desetičlenné skupiny měli posuzovat, která ze tří uvedených čar odpovídá jedné vybrané. REALIZACE: Členové experimentální skupiny jeden po druhém přistupovali k uvedeným vzorkům a označovali identické čáry. Každý odhad se opakoval 12 krát. První dvě kola všichni naprosto správně odhadovali velikost. Po dvou kolech začali asistenti, kteří byli členy skupiny označovat za stejně dlouhou evidentně kratší čáru.

Z deseti řádných členu skupiny postupně šest opustilo svůj původní správný hodnocení. Pouze dva si stáli na svém (správném hodnocení). Další dva jednou nebo dvakrát zaváhali, ale jinak drželi správný hodnocení. Zbývajících šest se zcela přizpůsobilo tlaku většiny. Většina lidí se spojuje s názorem většiny byť by její názor byl mylný. To potvrzuje Tocquevillův názor, že hrozba z izolace je silnější než hrozba omylu.

S cílem vyhnout se možné sociální izolaci vykonáváme podle Noellové stovky drobných pozorování, zaznamenáváme stovky signálů o tom, zda jsme obklopeni sympatií či naopak zda jsme odmítáni. Noellová odtud vyvozuje, že pro formování veřejného mínění je klíčové rozdělení na ty: A/ KDO MLUVÍ B/ A TY, KDO MLČÍ

Vyšší „hlasitost“ jedné skupiny, která nemusí být zpočátku výrazně početnější vede k opanování veřejného prostoru jedním názorem a ke spuštění mechanismu komunikační či názorové spirály. Hlasitější názor dále posiluje a méně viditelný či slyšitelný dále ztrácí

V případě kontroverzních témat sílí ti, jejichž názor se jeví být dominantně sdílen, zatímco ti, jejichž názor tuto charakteristiku postrádá postupně umlkají. Ti, co se cítí silnější projevují se hlasitěji a jsou tudíž viditelnější a opticky silnější.

Masová média ovlivňují proces spirály třemi způsoby: 1/ formují povědomí o tom, které názory jsou dominantní 2/ formují povědomí, která témata a názory jsou na vzestupu 3/ informují o tom, které názory člověk může prezentovat, aniž by se vystavoval hrozbě izolace

A. HISTORICKÉ SOUVISLOSTI Idea „spirály mlčení“ se rodí v roce 1965, kdy na podzim vrcholila volební kampaň. Noellová vedla jeden z výzkumných týmů, který v průběhu této kampaně měřil volební preference politických stran. Celý poslední rok měly obě dominantní strany CDU/CSU a SPD velmi podobné výsledky. Rozdíl mezi nimi byl velmi malý.

Při vlastních volbách však došlo k tomu, že rozdíl narostl na více než deset procent ve prospěch SPD (SPD - 49,5, CDU/CSU - 38,5). Ještě v srpnu činil rozdíl mezi oběma stranami 2.5%. Mezi srpnem a říjnem došlo tedy k nárůstu rozdílu o 8%. Noellová si položila otázku, co mohlo vézt k tak razantní změně, takovému nárůstu preferencí pro SPD.

C. INTERPRETACE VOLEBNÍCH VÝSLEDKÚ (parlamentní volby - 1965) Nabízí se zde Lazarsfeldova teorie tzv. „band wagon effect“ (poslední vagón při volebních kampaních, ve kterém měla své místo kapela - kam se dalo naskočil ještě za rozjezdu ) či „last minute swing“ (volba v poslední minutě). Per analogiam – jakoby voliči v posledních třech měsících naskočili do onoho vozu s kapelou, který vezl SPD.

Říká, že je zde ve hře jiný fenomén, a to snaha Noellová ovšem ve své koncepci polemizuje s názorem P. F. Lazarsfelda, který tvrdí, že lidé chtějí být vždy na straně vítěze, jelikož s ním spojují představu určitého zisku, odmítá tak princip „band wagon effect“. Noellová tvrdí, že většina lidí nemá ambice získat úřad či moc, kterou může vítěz poskytnout. Říká, že je zde ve hře jiný fenomén, a to snaha VYHNOUT SE IZOLACI, KTERÁ JE SPOLEČNÁ VŠEM.

To je základní ilustrace principu spirály mlčení. D. VOLEBNÍ TEST Noellová se pokusila prokázat svou tezi tím, že konfrontovala voličské preference zjišťované standardní otázkou „které politické straně byste dali hlas, kdyby byly zítra volby?“ otázkou „KDO PODLE VAŠEHO NÁZORU VYHRAJE PARLAMENTNÍ VOLBY?“ Jak ukazuje vývoj očekávání u této druhé otázky objevuje se zde trend naznačující, že někteří (váhaví) voliči v závěru naskočí do vagónu SPD. To je základní ilustrace principu spirály mlčení.

Podle Noellové bylo přesvědčivé vítězství dáno právě tímto fenoménem Podle Noellové bylo přesvědčivé vítězství dáno právě tímto fenoménem. Šlo o vládní stranu a přimknutí k ní bylo mnohem snadnější. Jinými slovy, sympatizanti obou stran mohou být početně velmi blízko, ale mohou se lišit svou energií, svou hlasitostí projevu - tj. například nošení stranických odznaků, mediálně vděčné performace – rituální výzva na souboj inscenovaná před kamerami) apod.

Síla obou stran je navíc nerozhodnutými percipována defacto jen na základě několika parciálních, vzhledem k síle strany irelevantních, většinou mediálních „detailů“. „Méně hlasití“ postupně méně komunikují svůj názor a tím nabývají více dojem o vlastním vyloučení a více pochybují o správnosti vlastní percepce problému, o správnosti vlastního soudu a tudíž komunikují ještě méně. Rozhodujícím důvodem pro toto mlčení je strach z izolace.

Tak se rodí představa o reálnosti převahy jedněch nad druhými, která má tvar spirály, jejíž průběh indikuje oslabování názoru jedné strany. Neumanová de facto tvrdí, že ochota lidí hovořit o nějakém problému je silně determinována veřejným klimatem či společenskou atmosférou, která se daného tématu dotýká. Pokud je individuum držitelem názoru, který většina nepodporuje umlká.

E. HISTORICKÉ ANALOGIE Příklad mechanismu „spirály“ ilustroval de facto již Tocqueville, když popisoval úpadek církve v polovině 18 st. Za hlavní faktor tohoto úpadku bylo podle něho postupné „odmlčování se.“ Tocqueville píše, že ti, co si podrželi víru v církev začali mít strach, zda by je taková veřejná deklarace nevedla k izolaci.

V roce 1972 Noellová celý výzkum opakovala a podařilo se jí identifikovat skupinu lidí, kteří se cítí relativně izolovaní a prokázala u nich silnou inklinaci podléhat fenoménu poslední minuty. Šlo o jedince a/ s nižším sebevědomím b/ méně zaujaté politikou. C/ TĚMTO LIDEM NEŠLO O TO BÝT U MOCI, ALE O TO BÝT S VĚTŠINOU.

Když lidé cítí, že se od nich ostatní odvracejí jsou mnohem manipulovatelnější. Strach z izolace je silou, která dává spirálu mlčení do pohybu. V případě, že náš názor nemá šanci na širokou akceptaci a zároveň se nám nechce jej opustit zbývá druhá možnost - zmlknout.

KRITIKA Téma, které nechává teorie spirály nezodpovězené se týká otázky „jak začít znovu“? Nabízí se možnost, že ti, kteří sdílí většinový názor pomalu ztrácejí sílu hájit jej neb se již nesetkávají se silným odporem.