Start datových schránek z pohledu MV ČR SEMINÁŘ PLZEŇSKÉHO KRAJE Start datových schránek z pohledu MV ČR Ing. Pavel Tesař projektový manažer
Průběh náběhového období Aktuální statistiky využívání OSNOVA PREZENTACE Průběh náběhového období Aktuální statistiky využívání Co nás ještě čeká? Informační zdroje Procesy specifické pro OVM Novinky a připravované funkce Přehled způsobů využívání Ukázka práce s webovým portálem
část 1. Průběh náběhového období SEMINÁŘ PLZEŇSKÉHO KRAJE část 1. Průběh náběhového období
DATOVÉ SCHRÁNKY - HARMONOGRAM od 1. července 2009 START !!! Zřizování datových schránek ze zákona (orgány veřejné moci, právnické osoby zapsané v obch. rejstříku), zřizování datových schránek na základě žádosti, rozesílání přístupových údajů 1. listopad 2009 Automatická aktivace datových schránek, které dosud nebyly aktivovány. od 1. ledna 2010 možnost zasílání elektronických faktur B2B, B2C, C2C prostřednictvím ISDS od 1. července 2010 možnost zasílání jakýchkoliv dokumentů B2B, B2C, C2C prostřednictvím ISDS Přechodné období
PRŮBĚH NÁBĚHOVÉHO OBDOBÍ Od 1.7.2009 je ISDS provozován téměř bez neplánovaných výpadků! ISDS nevykazuje závažné závady a splňuje požadavky zákona č.300/2008. Bezpečnostní auditor svým předběžným výrokem “posvětil” spuštění ISDS. Plánované víkendové odstávky, které se odehrávaly jednou za dva týdny, byly nutné vzhledem funkcionalitám, které na poslední chvíli přinesla novela zákona a také kvůli změnovým požadavkům. Průběžně vylepšujeme informační stránky a návody. Například přibyl návod na instalaci kořenových certifikátů a návod na instalaci XML zásuvného modulu.
AKTUÁLNÍ STATISTIKY ZŘIZOVÁNÍ A VYUŽITÍ DATOVÝCH SCHRÁNEK (k 22. 3
AKTUÁLNÍ STATISTIKY ZŘIZOVÁNÍ A VYUŽITÍ DATOVÝCH SCHRÁNEK (k 22.3.) Úspěšnost doručení přihlášením je zatím skvělých 94%
část 2. Procesy specifické pro OVM SEMINÁŘ PLZEŇSKÉHO KRAJE část 2. Procesy specifické pro OVM
SPECIFICKÉ PROCESY PRO ORGÁNY VEŘEJNÉ MOCI Nový vedoucí představitel OVM Zadávání nových oprávněných osob probíhá pomocí ePUSA, kam mají přístup určení administrátoři (nikoli uživatelé datových schránek). (https://www.epusa.cz) Pozor, změny jsou prakticky okamžitě přenášeny do ISDS. Další datové schránky pro OVM Příprava dat je možná také na Portále ePUSA, nicméně zřízení schránky musí autorizovat úředník MV. Proto je třeba i oficiální žádost formou úředního dopisu podepsaného vedoucím představitelem OVM, případně osobou k tomu zmocněnou. Zneplatnění přístupových údajů a vydání nových Lze provést nejsnáze na Portále ePUSA tak, že odeberu vedoucího představitele a zadám nového.
část 3. Novinky a připravované funkce SEMINÁŘ PLZEŇSKÉHO KRAJE část 3. Novinky a připravované funkce
KOMERČNÍ PROVOZ ISDS = POŠTOVNÍ DATOVÉ ZPRÁVY Poštovní datové zprávy (PDZ) Příjem PDZ může každý uživatel z řad FO, PFO a PO povolit sám v prostředí webového portálu ISDS Případně lze nastavit pomocí webové služby SetOpenAddressing Příjem každé PDZ je třeba ze strany příjemce potvrdit buď na webovém portále nebo pomocí služby ConfirmDelivery Odesílání PDZ povoluje Česká pošta po odsouhlasení obchodních podmínek formulář je v klientské zóně www.cpost.cz Při odesílání PDZ je třeba nastavit příznak “K” v hlavičce zprávy (element dmType) Subjekty, které si povolily příjem PDZ, nelze vyhledávat tzn., pro adresaci je nutné znát ID datové schránky
Dokončení bezpečnostního auditu CO NÁS JEŠTĚ ČEKÁ Dokončení bezpečnostního auditu zadal provozovatel ISDS = Česká pošta s.p. realizuje auditorská společnost KPMG Vyjednání a podpis dodatku smlouvy mezi MV a ČP zejména zpřesnění SLA provozu služeb ISDS Novinka, která již byla realizována: Nové funkce a služby webové služby pro změnu hesla
Zmírnění bezpečnostních pravidel (vynucená změna hesla) Plán rozvoje ISDS Diskutovaná témata Zmírnění bezpečnostních pravidel (vynucená změna hesla) Komfortnější vyhledávání, včetně poskytování kompletního seznamu schránek pro OVM Verifikace stažené zprávy vůči záznamu v ISDS Připravované nové funkce: Aktualizace osobních údajů vůči evidenci obyvatel Aktualizace Vyhlášky: přidání formátů MS Office 2007 zahrnutí formátů el. podpisu a časového razítka
část 4. Informační zdroje SEMINÁŘ PLZEŇSKÉHO KRAJE část 4. Informační zdroje
INFORMAČNÍ ZDROJE www.datoveschranky.info Základní zdroj informací o datových schránkách. Obsahuje například: Metodické postupy implementace pro různé typy subjektů Často kladené otázky Dokumenty ke stažení Zákony a vyhlášky Provozní řád Žádost o zřízení datové schránky Technické požadavky Aktuality Bezpečnostní desatero Formulář pro odeslání dotazu
INFORMAČNÍ ZDROJE http://www.datoveschranky.info/seznam.php
INFORMAČNÍ ZDROJE http://www.datoveschranky.info/seznam2.php
tel. 270 005 200 Informační linka Pracovní dny od 8-18 hodin INFORMAČNÍ ZDROJE tel. 270 005 200 Informační linka Pracovní dny od 8-18 hodin Poskytuje: všeobecné informace technickou podporu uživatelům Novinka od října: Operátoři infolinky mohou zjistit: Zda byla datová schránka zřízena Zda byly odeslány a doručeny přístupové údaje Proč nebyla datová schránka zřízena
tel. 270 005 200 Helpdesk pro dodavatele spisových služeb sd@o2isds.cz INFORMAČNÍ ZDROJE tel. 270 005 200 Helpdesk pro dodavatele spisových služeb sd@o2isds.cz Poskytuje: technickou podporu dodavatelům aplikací pro přístup do ISDS Určeno pro aplikace (spisové služby), které nepracují s datovými schránkami korektně