Úvod do studia Základní informace o předmětu a studiu na PF UP Robert Zbíral 24. září 2014.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co by měl student vědět na začátku studia PEF MZLU v Brně
Advertisements

Matika krokem  Proč? - motivy vzniku
TUL H 32 Setkání realizátorů inovace předmětů 4.
INTEGROVANÁ MARKETINGOVÁ KOMUNIKACE prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Informace pro studenty kombinovaneho studia AJ PEF, FLD, FŽP
PROGRAM  Struktura studia  Přednášky, semináře  Zápočty a zkoušky  Zapisování cizích jazyků a sport. aktivit  Vnitřní předpisy  Studijní oddělení.
LLP Comenius Evropská jazyková cena Label Petr Chaluš.
Koncept praxí a stáží1 MODEL PRAXÍ A STÁŽÍ Úvodní setkání pro studenty magisterského stupně.
Studentští poradci Bezpečně studiem! Martin Pešl.
Analytické stáže oboru VPLZ - magisterský stupeň -
Projekt Rozvoj praktických forem výuky na PF UP Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Úvod do předmětu Požadavky k zápočtu Požadavky k zápočtu Požadavky ke zkoušce Požadavky ke zkoušce Organizace výuky Organizace výuky.
Úvod do studia Základní informace o předmětu a studiu na PF UP
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Diplomový seminář úvodní přednáška
Výuka češtiny v anglickém programu na LF UP v Olomouci Pavel Kurfürst Centrum pro výuku cizích jazyků Lékařská fakulta Univerzita Palackého v.
Problematika supervize pracovníků v sociálních službách
Úvod do studia- 1. tutorial
Úvod do managementu 1. seminář
Jak se stát dobrým právníkem?
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Odborná praxe 2 2. ročník prezenčního studia 2012/2013.
MINIMATURITY
Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci nabízí distanční kurz s e-learningovou podporou DISTANČNÍ MINIMUM.
Jak se stát dobrým právníkem?
Praha, 23. ledna  Zahájení (Štěpán Blahůšek)  Studijní opory a jejich závazná osnova (Vladimír Kaucký)  Přestávka  Editace interaktivní osnovy.
 Pilotní kurz pro pedagogy MUDr. Iveta Matějovská, CSc.
Seminární práce Postupy pro školní rok 2014/2015.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Církevní dějiny starověku a středověku
Úvod do managementu 1. seminář
4. INFOSCHŮZKA. CO NÁS ČEKÁ? TÉMA:  Zápočty a zkoušky  SHKV  Upřesňující zápis předmětů na LS.
Ústav pedagogických věd
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Anglické standardy při psaní projektu Osnova kurzu
Připravil(a): Host:. Obsah přednášky Základní informace o studiu na FPR – I.část  Struktura studia  Semináře a cvičení  Zápočty a zkoušky  Vnitřní.
Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci DISTANČNÍ MINIMUM Vstupní tutoriál DPRA0508, DMPRA Mgr. Monika Všetulová.
Nabídka služeb kariérové poradny ZČU Pavla Hrabačková, 12. –
Úvod do psychologie PhDr. David Kuneš, Ph.D
Tato právní klinika je zaměřená na právo životního prostředí a správní právo. JUDr. Veronika Vlčková Garantka kliniky Garantka kliniky ADMINISTRATIVNĚ.
Úvod do studia Strategie vyhledávání zdrojů Robert Zbíral.
Úvod do studia Základní informace o předmětu Robert Zbíral.
Psaní právních dokumentů
Základní informace o předmětu Robert Zbíral Max Tomoszek
Zápatí prezentace1 Informace k organizaci doktorské ho studi a na Ekonomicko-správní fakult ě MU.
Tvorba e-learningové aplikace pro výuku obchodního práva na oborech s ekonomickým zaměřením Jindřiška Šedová a kol. Masarykova universita Ekonomicko-správní.
Marketing v EU Ing. Alena Klapalová č.d.634.
METODICKÝ SEMINÁŘ Psaní závěrečné práce STUDIJNÍ PROGRAM: U Č ITELSTVÍ VŠEOBECN Ě VZD Ě LÁVACÍCH P Ř EDM Ě T Ů.
Úvod do studia Základní informace o předmětu Robert Zbíral Maxim Tomoszek.
Za akademický rok 2011/2012 prof. RNDr. Hana Kolářová, CSc. proděkanka LF UP.
Diplomový seminář úvodní přednáška 11. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 20.
Diplomový projekt pro studijní obor Finance – II. přednáška Zásady a osnova DP Plán zpracování DP.
Koncept praxí a stáží1 MODEL PRAXÍ A STÁŽÍ Úvodní setkání pro studenty magisterského stupně.
Pedagogická praxe Informace k praxi Studijní plán pro LS 3 kredity, hodinová dotace : 42 hodin Povinné části: – hospitace (náslech) v TV celkem.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 6. ledna 2016.
Logistika a Supply Chain Management Úvodní seminář.
Harmonizace studia na VOŠ aVŠ Výzva na jednotný vzdělávací systém Valérie Tóthová.
Diplomový seminář úvodní přednáška
Závěrečné seminární práce 9. ročník 2016/2017
Technické znalectví a pojišťovnictví
Obecná didaktika ÚVOD.
BEZBARIÉROVÉ KNIHOVNY
Požadavky na studenta, Literatura
Zkušenosti a poznatky o praxích a výuce ve zdravotnických oborech Zdeněk Hon
Při technické univerzitě v Liberci
Kurz 1FU191 Metodologický seminář
METODICKÝ A SUPERVIZNÍ SEMINÁŘ K PRAXI IV.
„IS není složitý, IS je pouze obsáhlý.“
Spotřebitelské vzdělávání dětí a mládeže Poznatky z praxe
„IS není složitý, IS je pouze obsáhlý.“
Transkript prezentace:

Úvod do studia Základní informace o předmětu a studiu na PF UP Robert Zbíral 24. září 2014

Předmět Úvod do studia: o čem to je? cíl: předat studentům základní dovednosti potřebné pro další studium práva –jak se učit –jak prezentovat sebe a své názory –jak vybrat a zpracovat relevantní informace –jak psát odborné texty –jak ovládat právní informační systémy způsob dosažení cíle –aktivity jsou navázány na proces směřující k napsání závěrečné písemné práce

Předmět Úvod do studia: proč je to dobré? VŠ má být především o získání obecných dovedností aplikovatelné v dalších fázích studia –klauzury, diplomky, seminárky, prezentace samozřejmě uplatnitelné i poté v pracovním procesu analogie: většina právních úkonů vyžaduje stejný postup; nutné –pochopit zadání od klienta (téma) –vyhledat relevantní informace pro řešení –pochopit a zpracovat získané informace –jasně a stručně sepsat výsledný produkt –vyžadováno vyčerpání zadání dodržení pravidel (právní řád, morálka) originalita řešení srozumitelnost výsledku

Struktura předmětu přednášky + semináře (viz rozvrh) –přednášky nepovinné –semináře započítány do hodnocení –pravidla: nežádejte o přestupy mezi semináři možnost náhrady neúčasti v jiném semináři jen po souhlasu obou vyučujících veškeré potřebné informace viz stránky předmětu – pf/katedry/katedra-politologie-a-spolecenskych- ved/uvod-do-studia-zs-2014/ pf/katedry/katedra-politologie-a-spolecenskych- ved/uvod-do-studia-zs-2014/ –„Bible předmětu“: sylabus

Hodnocení předmětu zakončení předmětu zkouškou –výsledná známka odpovídá získanému počtu bodů za povinnosti spojené s předmětem –maximální počet bodů: 100 (106) účast na semináři: 2 body (celkem možno 26) –při neúčasti (i omluvené) se body nezapočítávají aktivní účast na semináři: 0-12 bodů 3krát domácí úkol: 0-8 bodů (celkem možno 24) závěrečná seminární práce: 0-40 bodů –3 termíny (až po konci semestru) –dovoleno opakované odevzdání (aneb vrácení a vylepšení textu) možnost bonusů –exkurze v knihovně: 2 body –školení Codexisu: 2 body –bonus vyhlášený vedoucím semináře: 2 body min. počet bodů pro známku E: 70 bodů pozor na průběžný systém hodnocení !!! –svoboda vs odpovědnost –předmět časově náročný na domácí přípravu individuální studijní plány –buď chodit standardně, nebo přesun na tzv. distanční formu (tutorialy, úkoly navíc + seminárka) –řešit přímo se mnou

Nenechávat věci na poslední chvíli… průběh odevzdávání jednoho z domácích úkolů v předmětu Úvod do studia

Studijní zdroje doporučená literatura: –TOMOSZKOVÁ, Veronika, TOMOSZEK, Maxim (eds). Kurz právnických dovedností. Olomouc: Iuridica Olomucensis, s (vybrané kapitoly) volně k dispozici na stránkách předmětu –ZBÍRAL, Robert. Praktická příručka psaní seminárních a jiných vysokoškolských odborných prací. Praha: Linde, s. aplikován přístup co je napsáno, není třeba opakovat –přednášky zaměřené na to, co není pokryto v učebnicích –doporučeno samostudium- nezbytná znalost informací pro procvičování věcí v seminářích

Proč bych měl být aktivní: pozitivní motivace čím více se zapojíte a budete se snažit, tím více dovedností (a kvalitněji) se naučíte

Proč bych měl být aktivní: negativní motivace výsledky ročníku 2013/2014 (bohužel opět) nepříliš dobré

přístup „překonat hranici pro přežití“

Proč bych měl být aktivní: pozitivní motivace nejlepší závěrečné práce se mohou účastnit soutěže v rámci „Úvodu do studia“ pro nejlépe umístěné –dobrý pocit z úspěchu podpořen finanční odměnou –možnost následně se přihlásit do fakultní (Monseho) vědecké soutěže prací nejlepší opět finančně ohodnoceni vítězové postupují do celostátního kola SOČ –účast či dokonce ocenění na této úrovni je již skutečně zajímavou konkurenční výhodou při vstupu na trh práce

Vyhodnocení soutěže ročník 2013/2014 Cena studentů Martin Duraj Povinná mlčenlivost zdravotnických pracovníků v ČR a její koexistence s oznamovací povinností 3. místo Marek Němeček Právní aspekty odsunu sudetských Němců 2. místo Andrea Kolcunová Začátky pastafariánů v Čechách: (ne)správný postup úředníků, diskriminace a nepřiměřený zásah do základních práv? 1. místo Milan Vařeka Otcovská dovolená a otcovské kvóty

Základy studia na VŠ: Komu věřit a proč oficiální zdroje vs vlastní rozum vs „jedna paní povídala“ –jakoby řeší informační přehlcenost (srv. Yelp, Scuk, booking.com etc.) –problém č. 1: uvěřitelnost (tzv. sebenaplňující se proroctví, tichá pošta) –problém č. 2: neprůhlednost dostupných dat (verifikace) –problém č. 3: obtížná přenositelnost zkušenosti na VŠ většina procesů na VŠ vysoce zformalizována –základní jízdní řád: Studijní a zkušební řád UP –široká škála dalších předpisů: –tzv. palačinka (žlutá), důležitost stránek předmětů, sylaby –standardizace studia: proč zrovna já bych měl žádat o „zvláštní zacházení“ (prevence vs hašení ohně)

Základy studia na VŠ: Komunikace učitelů se studenty oslovení vyučujících (česká titulománie) –tituly: Mgr., JUDr., PhD., doc., prof. –příklady: JUDr. PhDr. Robert Zbíral, Ph.D.; prof. JUDr. Milana Hrušáková, CSc. –pozdrav není prohrou studenta… tzv. kaskáda „řešení problému“ (aneb jak a kdy se dotazovat) 1)existuje reálně problém? - není informace běžně dostupná?, nechci nějaký nesmysl? 2)existuje reálně problém (verze 2.0)? - raději se pro jistotu znovu vraťte k bodu č. 1 3)řešte problém včas 4)zkuste se zeptat na příslušných místech (studijní, sekretářky kateder) 5)dotaz souvisle a srozumitelně vysvětlete - nezapomenout: oslovení, poděkování, podpis! buďte shovívaví… –ne všichni vyučující mají čas/chuť/schopnosti odpovídat – vs konzultační hodiny (učitel má i jiné povinnosti) –ale zase nezapomeňte bránit svá práva (odvolání k vedoucímu katedry, proděkance…)

Několik vybraných rad pro dalších X let užijte si své studium –když v něčem vidím přidanou hodnotu, není důvod, proč to nedělat –aneb nejlepší pivo má Drápal, nejlepší steaky hospoda U Travise, vyhýbejte se non-stopu Phoenix (už vypadám lépe )

Několik vybraných rad pro dalších X let užijte si své studium –když v něčem vidím přidanou hodnotu, není důvod, proč to nedělat –aneb nejlepší pivo má Drápal, nejlepší steaky hospoda U Travise, vyhýbejte se non-stopu Phoenix využijte své studium –musím věřit v sebe a v to, co dělám (Richard Branson) –každá věc mi může k něčemu být, pokud zde nejsem omylem… to opravdu není k ničemu… (pak se ozvat) –dnešní doba a systém dělat vše mimo to, kvůli čemu jsem přišel vs například stovky volitelných předmětů a uzpůsobení vlastním prioritám cílem fakulty je dát vám základy a orientaci, na kterých budete stavět –fakulta není (a nemůže) být praktickou přípravkou pro konkrétní místo (úředník v kanceláři A209 na katastrálním úřadu v Českém Krumlově) –idolizace a idealizace „praxe“- co jí vlastně je a k čemu to bude?

Konkurence a jak se odlišit fakt 1: situace na pracovním trhu není růžová (ale na to nyní nemyslete) fakt 2: průměrná kvalita studentů je dnes mnohem nižší –výběrovost: čísla 1999 vs 2013 fakt 3: průměrná kvalita PF UP je dnes mnohem vyšší snažit se využít nabídky fakulty mimo „běžnou“ výuku –stáže Erasmus –kliniky, street-law, právnická poradna –studentské spolky (ELSA, ILSA) –národní i mezinárodní moot courty –víkendové semináře (římské právo, ústavko atd.), letní školy –soutěže v psaní písemných prací včetně diplomek –pomocná vědecká síla –mimořádné přednášky, semináře, workshopy

Na závěr… Poctivě žít, nikomu neškodit, každému dávat, co mu patří