Rozhodovací proces a Paretova analýza

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Sedm základních nástrojů managementu jakosti
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Projektové řízení Modul č.1.
managementu znalostí podle
Hodnotový management Teorie rozhodování
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
IS V EKONOMICKÝCH SUBJEKTECH Ing. Jiří Šilhán. IS IS – data+lidi+HW, prvky + relace mezi uživateli, které splňují nějaké cílové chování – tak aby byly.
Metody zpracování vybraných témat (projektů)
Evropský sociální fond
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Řídící struktury v organizaci
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
Taktická příprava Michal Lehnert.
Řídící procesy po obsahové stránce Ondřej Šimeček Vladimír Gorej Tomáš Ludvík Petr Slamiak Praha, ČZU, 2006.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_PLÁNOVÁNÍ.
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
Vybrané metody analýzy
2. téma 1MU305, 211 – Manažerské účetnictví I.
Management a jeho funkce
Úvod do managementu1 Rozhodování Kreativita. Úvod do managementu seminář Manažerské rozhodování, Deming, Juran, Pareto, Osborne proces rozhodování.
Rozhodovací proces v týmu
ŘÍZENÍ JAKOSTI A SPOLEHLIVOSTI Věra Pelantová Pavel Fuchs verze 2009
Informační systémy TPS,MIS, SIS.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Rozhodování Vypracoval : Ing. Adéla Hrabcová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Manažerské rozhodování
Paretův diagram Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D. prof. Ing. Václav Legát, DrSc.
Metody výběru variant Používají se pro výběr v případě více variant řešení stejného problému Lze vybírat dle jednoho nebo více kritérií V případě více.
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
2008/2009 REPORTING Tereza Mulačová Česká zemědělská univerzita v Praze Tereza Řezníčková Provozně ekonomická fakulta Marek Tláskal obor Veřejná správa.
Tvorba simulačních modelů. Než vznikne model 1.Existence problému 2.Podrobnosti o problému a o systému 3.Jiné možnosti řešení ? 4.Existence podobného.
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Rozhodovací procesy.
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
Definice managementu.
Pedagogická diagnostika
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
ÚVOD, MANAGEMENT, STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ
1 Název celé následující kapitoly Řízení hospodárnosti režijních nákladů.
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Ztráty v podnicích Ztráty mohou dosáhnout objemu % z celkových tržeb Ztráty jsou příčinou, proč firma neobstojí v konkurenci Ztráty vyplývající.
ROZHODOVÁNÍ Osnova: 1. Východiska
ROZHODOVÁNÍ Osnova: Východiska Procesní stránka rozhodování
Milada Kováříková Zuzana Moravová Hana Zákostelská
ZÁKLADY SYSTÉMŮ MANAGEMENTU 1. ČÁST
Ekonomická a správní funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Přednáška č. 3 JUDr. Martin Landa
Metodika řízení projektů
Poradenský proces Plánování akce. Vypracování jednoho nebo více řešení diagnostikovaného problému Vypracování jednoho nebo více řešení diagnostikovaného.
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
PRINCeGON – metodika řízení projektů Ministerstva vnitra
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Téma 13: Finanční plánování
IS jako nástroj moderního personálního managementu Vít Červinka
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Digitální učební materiál
Ing. Milan Houška KOSA PEF ČZU v Praze
Ekonomika malých a středních podniků
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
MARKETING Přednáška P
Transkript prezentace:

Rozhodovací proces a Paretova analýza Rozhodování Rozhodovací proces a Paretova analýza Úvod do managementu

Cíle 5. semináře Shrnutí 4. semináře zaměřeného na KREATIVITU. Definovat rozhodnutí. Popsat rozhodovací proces. Vysvětlit Paretovu analýzu. Osobnosti. Úvod do managementu

Shrnutí 4. semináře Kreativita je duševním procesem, který využívá schopností pravé mozkové hemisféry. Hrají v ní roli intuitivní myšlení, tvary a vzory. Kreativní proces má následující fáze: Orientace: Poznání potřeby, úmysl něco vytvořit. Příprava: Získávání informací, formulace problému. Inkubace: Hledání řešení, promýšlení a zvažování různých variant, podvědomé myšlení. Osvícení: Syntéza, tvorba nápadů. Realizace Převedení nápadu do reality. Verifikace: Vyhodnocení, zdokonalení. Kreativitu však lze stimulovat. Mnoho bariér lze poznat a překonat. Úvod do managementu

Kreativita člověka je často omezována různými mentálními bariérami. Šablonováním rozumíme uspořádání informací do určitých ustálených struktur. Bariéry vnímání zabraňují vnímání problému nebo informací potřebných k jeho vyřešení. Citové bariéry mohou ovlivňovat schopnost vytváření nápadů a/nebo efektivně komunikovat s jinými. Kulturní bariéry, bariéry prostředí také mohou omezovat kreativitu. Intelektuálové bariéry. Úvod do managementu

Manažerské rozhodování Postupy a nástroje závisí na: subjektu rozhodování (jednotlivec, skupina), času (statické - dynamické, spojité - diskrétní), kritériích (jedno-, vícekriteriální), míře určitosti (za jistoty, rizika, neurčitosti), úrovni a závažnosti (strategické, taktické, operativní), důsledcích variant řešení, systémové struktuře problému (dobře - špatně strukturovaný), možnosti algoritmizace. Úvod do managementu

Rozhodování osobní Povaha rozhodování kolísá mezi dvěma krajními principy: Princip schůdnosti: rozhodování pod vnějším tlakem, ve směru nejmenšího odporu. Takové rozhodování je pohodlné, dobře vyzkoušené a odpovědnost za rozhodnutí lze přenést na vnější tlak. Princip správnosti: jako kritéria rozhodování se používají principy považované za správné. Úvod do managementu

Rozhodování kolektivní V zásadě existují tři rozhodovací možnosti: Autoritativní rozhodnutí, při němž se skupina dohodne, že rozhodnutí svěří některému svému členu nebo vnější autoritě a že bude toto rozhodnutí respektovat. Většinové rozhodnutí má výhodu v tom, že bývá rychlé. Z ničeho na světě však nevyplývá, že většina musí mít pravdu. Většinové rozhodování může tedy být chybné. Navíc ti, kteří hlasovali proti většině, se nemusí s rozhodnutím ztotožnit. Jednomyslné, konsensuální rozhodování: Jedná se tak dlouho, dokud se všichni neshodnou! Úvod do managementu

Rozhodovací proces – rozhodovací fáze Fáze identifikace rozhodovacího problému. Fáze analýzy a formulace problému. Fáze tvorby variant. Fáze vyhodnocování variant: Stanovení kritérií hodnocení, určení důsledků, volba varianty k realizaci. Realizace zvolené varianty. Kontrola a zpětná vazba. Úvod do managementu

Analýza problému (1. – 2. fáze) Vytvoření modelu problému. Nároky na informační zajištění: účel, cíl příslušně sekvenční funkce, možnost specifikace a získání potřebných informací, přesnost a spolehlivost dostupných informací, porovnání nákladů na získání informací a očekávaného efektu. Úvod do managementu

Tvorba a vyhodnocování variant (3. – 4. fáze) Existují různé techniky pro zajištění variant řešení problému v rámci rozhodovacího procesu, viz tab. Při vyhodnocování variant řešení je nutné: Stanovení kritérií hodnocení, určení důsledků, volba varianty k realizaci. Úvod do managementu

Srovnání speciálních technik Obecná diskuse Hledání možností Hodnocení možností Brainstorming ! Divadlo 1 ? Akvárium Ďáblův advokát Pracovní skupiny Diskusní štafeta Papírový kolotoč Využití expertů Multikriteriální analýza Párové srovnávání Hlasování Úvod do managementu

Pozn. k předcházející tab. ! - velmi vhodná technika 1 - vhodná technika ? - podmíněně vhodná nebo problematicky použitelná technika 0 - nevhodná technika Úvod do managementu

Implementace (5. – 6. fáze) Realizační fáze posloupnosti funkcí. Koordinace činnosti řešitelů i dříve provedených činností. Existují různé techniky pro zajištění variant řešení problému v rámci rozhodovacího procesu, viz tab. Úvod do managementu

Vyhodnocení variant pomocí Paretova objevu Předpoklady pro uplatnění Paretova objevu: Systematický a předvídatelný nedostatek rovnováhy. Paretovo pravidlo nerovnováhy 80/20. Úvod do managementu

Uplatnění Pareto - analýzy Redukce nepotřebných zásob. Zlepšení organizace nákupu a výdeje materiálu. Snížení výrobních nákladů. Snížení počtu opožděných dodávek. Snížení absence. Snížení úrazovosti, atd. Úvod do managementu

Paretova analýza – roztřídění důležitých úkolů - postup 1. Formulace cíle Volba vhodných vlastností a jejich ukazatelů u zkoumaných jevů. 2. Určení informační báze. Historická data (běžné výkaznictví). Údaje ze speciálních řešení. Prvotní tabulka základních údajů. Úvod do managementu

Paretova analýza – roztřídění důležitých úkolů - postup 3. Zpracování Uspořádání údajů sestupně dle velikosti. Sestavení histogramu (kumulativní načítání). Vyjádření kumulativních součtů v % celkového součtu. Stanovení kritéria pro rozhodování. Oddělení podstatného od nepodstatného. Úvod do managementu

Jednoduchý příklad Skupina pracovníků vymyslela 5 nápadů, jak vyřešit daný problém. Jednotlivé nápady byly ohodnoceny následujícím počtem hlasů: a Nápad 2 hlasy b Nápad 3 hlasy c Nápad 1 hlas d Nápad 6 hlasů e Nápad 0 hlasů Úvod do managementu

Postup Sestupně setřídíme č. nápadu počet hlasů d 6 b 3 a 2 c 1 e Úvod do managementu

Kumulativní načítání č. nápadu počet hlasů absolut. % d 6 50 b 3 9 75 2 11 91,6 c 1 12 100 e SUMA   Úvod do managementu

Grafické vyjádření kumulativní četnosti Úvod do managementu

Spojnicový graf – kumulativní četnosti Úvod do managementu

Lorenzova křivka Lorenzova křivka vyjadřuje míru koncentrace sledovaného jevu. Jedná se o graf kvantilů vztažený k rovnoměrnému rozdělení. Úvod do managementu

Osobnosti - Deming, Juran, Pareto, W. EDWARD DEMING (1900-1993) – „Ryba smrdí od hlavy“. JOSEPH M. JURAN – řízení kvality „Hlasatel japonského objevu kvality“. VILFREDO PARETO (1848 – 1923) -pravidlo 80/20 (vzorec objeven v roce 1897). Úvod do managementu

Kniha „Východisko z krize (OUT of the Crisis) W. EDWARD DEMING Kniha „Východisko z krize (OUT of the Crisis) Poselství: „Úspěch v podnikání pramení z opakovaného příchodu zákazníků, kteří si vaše výrobky nebo služby pochvalují a kteří k vám přivádí svoje přátele“. Zavádí pojem statistické řízení kvality. Obsah knihy se pohybuje kolem několika pravidel: Pokud má být dosažena kvalita, musí za ni převzít odpovědnost pracovníci vyššího vedení firmy. Zavedení řízení kvality vyžaduje komplexní řadu školení, začínající nejdříve na vrcholu organizace, než se přistoupí k dalším jednotlivým úrovním celé podnikové hierarchie. Jako nezbytné se jeví používání statistických metod řízení kvality, aby mohly být podnikatelské plány rozšířeny o stanovení jasných cílů v oblasti kvality. Úvod do managementu

„Příručka řízení kvality“ (Quality Control Handbook). JOSEPH M. JURAN V roce 1951 vyšla jeho první významná kniha „Příručka řízení kvality“ (Quality Control Handbook). Juranova filozofie kvality je: jedná se o proces plánování kvality, řízení kvality a zavádění kvality. Juran kritizuje Deminga za jeho přílišné spoléhání se pouze na statistiku, on navrhuje zakládat přímo řídící jednotky zabývající se kvalitou. Juran zastává názor, že kvalitu nelze delegovat a zavádí pojem „zmocnění“ (Empowerment) – otázka sebekontroly všech zúčastněných a klade velký důraz na mezilidské vztahy. Úvod do managementu

Sledoval vzorce bohatství a příjmů v Anglii 19. století. VILFREDO PARETO Sledoval vzorce bohatství a příjmů v Anglii 19. století. Zjistil, že: ze sledovaných vzorků lidí plyne většina příjmů a bohatství menšině lidí, existuje konstantní matematický vztah mezi poměrným počtem osob (% z celkové zkoumané populace) a částkou příjmů nebo bohatství – předvídatelně nevyrovnaný vztah! 80/20 Uvedený vzorec se opakoval v různých časových obdobích i zemích. Úvod do managementu