AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA: Poznatky, dovednosti, hodnoty, charakterové vlastnosti, didaktická analýza učiva, exemplární výuka OBSAH VÝUKY VY-32-INOVACE-PED- 209
OBSAH VÝUKY: chápeme jako strukturovaný a funkčně uspořádaný výběr obsahu vzdělávání, které odráží určitou úroveň poznání k sociální zkušenosti reflektující systém hodnot, idejí a sociálních vzorců chování, kulturní tradice poznání vědecké a umělecké, potřeby sociopolitické a ekonomické
Složky obsahu výuky: poznatky – fakta, pojmy, vztahy mezi jevy, hodnocení, hypotézy, teorie, zákony dovednosti – intelektuální, senzorické, motorické hodnoty – etické, rozumové, citové, náboženské, estetické, zdravotní a pracovní charakterové vlastnosti – citové a volní, tělesné a rozumové ! všechny tyto složky jsou neoddělitelné !
DIDAKTICKÁ ANALÝZA UČIVA: učitel musí umět vyhodnotit, co je podstatné v jeho předmětu (vyčlenit prvky učiva, strukturu) rozhoduje, které učivo je základní a hodnotné myšlenková činnost učitele musí být výrazná
v učivu lze rozlišit tyto prvky: 1) vědomosti a) fakta – jednotlivé informace, data názvy, popisy apod. b) pojmy – znalost podstaty jevu známé a neznámé, základní, pomocné a doplňkové, otevřené a zavřené 2) dovednosti a) intelektuální b) senzorické c) motorické
3) návyky a) myšlenkové b) pracovní c) hygienické apod. 4) myšlenkové operace a) srovnávání b) indukce c) dedukce d) analýza e) syntéza apod.
základní učivo – vědomosti a dovednosti podstatné, nezbytné, klíčové, tvořící základ pro praktickou činnost, pro další studium i sebevzdělávání exemplární výuka – výuka realizovaná na typických příkladech učiva materiální vzdělání – vzdělání kladoucí důraz na rozsah poznatků, množství informací, osvojování faktů formální vzdělání – zdůrazňuje rozvoj schopností (kde hledat) strukturování učiva – schopnost rozvrhnout si učební látku a optimalizovat způsob učení
POUŽITÉ ZDROJE: KALHOUS, Z. a OBST, O.: Školní didaktika. 1.vyd. Praha: Portál, s. ISBN X ČÁBALOVÁ, D.: Pedagogika. 1.vyd. Praha: Grada, s. ISBN PRŮCHA, J.: Moderní pedagogika. 1.vyd. Praha: Portál, s. ISBN PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J.: Pedagogický slovník. 2.vyd. Praha: Portál, s. ISBN