Byzantská kultura.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Románská kultura.
Advertisements

Byzantská církev a kultura
Románský sloh.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Odpověz: ANO NE 1) věrozvěsti šíří víru 2) 863 přišli bratři Konstantin a Metoděj na Velkou Moravu 3) Velká Morava přijala křesťanství z Franské říše a.
T U R E C K O ISTANBUL HAGIA SOPHIA.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Opakování Středověk se dělil na tři období – napiš která.
Autor: Mgr. Pavlína Vaculíková Autor: Mgr. Pavlína Vaculíková Základní škola Zlín, Komenského 78, příspěvková organizace Základní škola Zlín, Komenského.
Křesťanství.
KŘESŤANSKÁ ANTIKA, RANĚ KŘESŤANSKÉ UMĚNÍ
Středověká kultura Románský sloh
Gotická kultura.
ŘÍMSKÁ KULTURA Mgr. Jitka Moskvová.
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Baroko Život v barokní době.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Kultura byzantské říše
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
VELKÁ MORAVA 7. ročník.
Odpověz: ANO NE 1) věrozvěsti šíří víru
VELKOMORAVSKÁ ŘÍŠE Lenka Venclová 7.ročník.
Křesťanská antika. Náboženství vzniklo kolem roku 30.n.l. v Palestině – víra chudých V Římě byli křesťané pronásledováni R EDIKT MILÁNSKÝ Konstantin.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Byzantská říše Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Období raného středověku
Opakovací otázky BARBAŘI GERMÁNi ŘÍMANÉ AVAŘI KELTOVÉ HUNOVÉ
Raně středověké umění.
Registrační číslo projektu:
Cyril a Metoděj – apoštolové Slovanů
Středověká kultura Románský sloh
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_12.
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
Byzantská říše Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová.
KŘESŤANSTVÍ.
Základní rysy západoevropské, byzantské a islámské kultury
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
BYZANTSKÁ ŘÍŠE Byzantská říše vznikla po rozdělení Římské říše na území Říše …………. Zahrnovala zejména Malou Asii a ……….. poloostrov.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_61.
STRUKTURA PŘEDNÁŠKY JUSTINIÁN A BOJ O OBRAZY. Východořímská říše a církev Spjatost byzantské říše s římskou říši. Dějinný význam Konstantinopole. Termín.
Byzantské umění.
Byzantská říše.
Byzantská říše Důležité pojmy
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Anna Csanádiová Číslo DUM:D7 - 3 Datum ověření ve výuce: Ročník:7.
BYZANTSKÉ UMĚNÍ. Stručná historie * po rozpadu římského impéria v 5. století(476) hl. město: Konstantinopol( město založeno císařem Konstantinem na místě.
Mgr. Jindřiška Řehořková VY_32_Inovace_7.1.4 Byzantská říše
EU peníze středním školám
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_5-14_ Církev ve středověku Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Byzantské umění a jeho vliv na západní kulturu
Počátky písemnictví na našem území
Konstantin a Metoděj ve výtvarném umění a literatuře
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Byzantská říše Byzantská říše
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_05
Digitální učební materiál
Byzantská říše.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
DĚJEPIS – 7. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_13
Cyril a Metoděj.
BYZANTSKÁ ŘÍŠE.
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
Druhé centrum křesťanství Konstantinopolis (Cařihrad, dnes Istanbul)
Byzantská říše.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_58 BYZANTSKÁ KULTURA. VY_32_INOVACE_58 BYZANTSKÁ KULTURA.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Význam křesťanství ve středověku
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Transkript prezentace:

Byzantská kultura

Byzantský sloh Vytvořen za vlády Justiniána I. (6. století n.l.) . Stejně jako byzantská duchovní kultura vycházel z raně křest´anského umění, které bylo ovlivněno orientálními tradicemi Blízkého Východu. Jeho vliv pronikl z Balkánu a Malé Asie do Sýrie, Palestiny, Egypta, severní Afriky, Arménie, Itálie, na Sicílii, do jižní Francie a v souvislosti šíření křest´anství ke Slovanům na Balkáně, na Moravě a Rusi.

Architektura Stavěli se mohutné křest´anské chrámy s půdorysem tvaru kříže, nad středem a rameny se tyčila kopule. Vnitřky chrámů byly obloženy vzácnými barevnými mramory, zdi a kopule pokrývali nástěnné malby nebo pestrobarevné mozaiky. Mozaika

První a nejvelkolepější stavbou v tomto slohu je chrám Hagia Sofia (Boží moudrosti) na hlavním konstantinopolském náměstí.

Tento dlouho největší křest´asnský kostel byl vystavěn na pokyn císaře Justiniána a to za pouhých 6 let. Má obrovskou ústřední kopuli v rozpětí 41 metrů. Uvnitř jsou bohaté mozaiky a sloupové předsíně. Ostatní vnitřní zařízení bylo zničeno Turky, kteří dobyli Konstantinopol roku 1453.

Makedonská renesance Název podle vládnoucí dynastie. Velký politický i kulturní rozmach říše, trval od 9. do počátku 11. století. Klášter Hosios Lukas v Řecku.

Palaiologovské období Po roce 1204 (Pád Konstantinopole do rukou křižáků), Konstantinopol přestala být prvním kulturním centrem byzantské říše. Významnými středisky kultury se stala Nikáia, Soluň, Mystra a trapezuntské císařství. Kostel sv. Marie Pammakaristos.

Výtvarná výzdoba chrámu V klenuté části bývala umístěna postava Ježíše Krista nebo Matky Boží s Ježískem v náručí. Kristus byl zobrazován jako vševládný pán světa – Pantokrator. Jeho postava byla mohutná, aby zdůrazňovala Ježíšův nejvyšší majestát. Také vzpřímený postoj mu dodával patřičné důstojnosti.

Ikony Ikony jsou malby na dřevěných deskách. Námětem svatých obrazů byl Ježíš Kristus, biblické osoby, později také svatí a mučedníci, Malovaly se živými barvami na zlacený sádrový podklad. Postavy byly strnulé a působily plošným dojmem.

Ikonoklasmus a Ikonodulie Ikonoklasmus = Obrazoborectví Ikonodulie = Uctívání obrazů Spor o to, za jakých podmínek je možné se přiblížit k Bohu a jakou roli v tom mohou mít svaté obrazy a jejich uctívání. Zastánce Ikonoklasmu – císař Leon III. Zastánci Ikonodulie – Germanos, Jan Damašský.

Byzantské misie a formování staroslověnské kultury V polovině 9. století, především po roce 860 – intenzivní misijní činnost. Christianizováno Bulharsko, první pokusy o pokřtění východních Slovanů a Varjagů. Příležitost vyslat misii také na vzdálenou Moravu. Byzantští vzdělanci a diplomaté Konstantin a Methodius (Metoděj) – rozhodnutí spojit misijní

poslání u Slovanů s pokusem vytvořit pro ně literaturu v jejich vlastním jazyce. Do té doby slovo Boží hlásáno pouze v řečtině, hebrejštině a latině. Na základě slovanského nářečí v okolí rodné Soluně vznikla staroslověnština. Na Moravě doplněna o některé místní výrazy. Konstantin přeložil s Metodějovou pomocí téměř celý Nový zákon a některé úryvky ze Starého zákona. Konstantin také napsal veršovanou předmluvu k překladu evangelia – Proglas. Metoděj a jeho moravští žáci měli ještě po Konstantinově smrti překladatelskou školu na Velké Moravě.

Byzantská církev Byzantský císař zároveň i nejvyšším církevním představitelem (= cézaropapismus). Napjatý vtah mezi západní křest´anskou = římskokatolickou církví (v čele papež) a východokřest´anskou = ortodoxní církví v čele konstantinopolský patriarcha). Oba směry se lišily v pojetí mše i některých věroučných otázek a také v jazyce, který používaly při bohoslužbách (západní církev latinu, východní řečtinu). K úplnému rozkolu v křest´anské církvi – tzv. církevnímu schizmatu – došlo roku 1054.

KONEC