ROVNÉ PŘÍLEŽITOSTI PRO ŽENY A MUŽE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální služby SOZ.
Advertisements

PLNĚNÍ PRIORIT A POSTUPŮ PŘI PROSAZOVÁNÍ ROVNÝCH PŘÍLEŽITOSTÍ ŽEN A MUŽŮ V RESORTU MINISTERSTVA FINANCÍ 16. října 2009.
2 Dobrovolníci v sociálních službách zákon č. 198/2002 Sb., o dobrovolnické službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů Ing. Hana.
Cizinci Vláda České republiky v roce 1999 zahrnula problematiku integrace cizinců na území České republiky do státní politiky. Bylo to jedinečné a velmi.
Volný pohyb pracovníků
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Seminář pro žadatele – dodatečná výzva Akce 3 CIP EQUAL Seminář pro žadatele o finanční podporu z CIP EQUAL Dodatečná výzva pro Akci 3 CIP.
Genderové rozpočtování v právním řádu ČR a EU JUDr.Kristýna Outlá Tomáš Křivka Liberec.
V ČESKÉ REPUBLICE 1.  chybějící definice diskriminace v hmotném právu  zákaz diskriminace – čl. 3 LZPS  mezinárodní úmluvy  judikatura ESLP (Belgický.
Informace o implementaci směrnice EP a Rady 2005/36/ES
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Ochrana osobních údajů při poskytování informací
Role litigace při implementaci „EU Race Equality Directive“ (Europské směrnice o rasové rovnosti): seminář pro soudce a další právníky.
VY_32_INOVACE_29-06 DUM 6 PRÁVO EU.
Veřejná správa – úvod.
Člen USBS ČR a SP ČR Unie soukromých bezpečnostních služeb ČR Svaz průmyslu a dopravy České Republiky
Právní aspekty genderového rozpočtování v České republice JUDr. Kristýna Outlá Praha.
O. s. Fórum 50 % Usiluje o společnost s vyrovnaným zastoupením mužů a žen ve veřejném životě.
Rovné příležitosti a diskriminace na trhu práce
Opatření v oblasti sladění profesního, rodinného a osobního života
PRÁVNÍ VZTAH SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ
Evropská charta za rovnost žen a mužů na úrovni života ve městech a obcích Eva M. Hejzlarová, Fórum 50 %, o. s.
Národní tématická síť E Rovné příležitosti žen a mužů TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM EU A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
Pracovní právo ES a změny v pracovně právních předpisech v ČR.
Konference Brno - město pro rodiny Poradní sbor Rady města Brna pro rodinu Shrnutí realizovaných pro-rodinných činností Mgr. Ing. Pavel Šmýd,
GENDEROVÉ ROZPOČTOVÁNÍ OBCÍ JAK ZAČÍT? Jana Žehrová, ČZU Praha.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha Podpora inovací Oddělení řízení a implementace JPD 3, MPSV Ing. Světlana.
Konference ke II. kolu Iniciativy Společenství EQUAL Konference k vyhlášení druhého kola výzvy Iniciativy Společenství EQUAL v ČR Iniciativa Společenství.
REALIZACE PRÁV PŘÍSLUŠNÍKŮ NÁRODNOSTNÍCH MENŠIN
Boj s rasovou diskriminací: Workshop pro instituce občanské společnosti v České republice.
Rovnost a zákaz diskriminace ve veřejné správě. Rovnost ve veřejné správě ideologický požadavek rovnosti všech lidí - hluboké filozofické a náboženské.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Oblasti úpravy pracovního práva 1. Volný pohyb osob (pracovníků) 2. Rovné zacházení a boj s diskriminací 3. Pracovní podmínky 4. Ochrana zaměstnanců 5.
METODIKA - VÝKLAD MPSV pro poskytování dotací ze státního rozpočtu nestátním neziskovým subjektům v oblasti podpory rodiny pro rok 2008 Mgr. Ivana Grosskopfová,
INVALIDITA JAKO SOCIÁLNÍ UDÁLOST
Sociální zabezpečení v EU Základní zásady, osobní a věcný rozsah.
LEGISLATIVNÍ VYMEZENÍ INTEGRACE
Vzdělání z hlediska teorie statků
Základy pracovního práva a sociálního zabepzečení v ES Přednáška č. 5.
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU
Rovné zacházení a zákaz diskriminace v zaměstnání a povolání BEV802K přednáška č JUDr. Jana Komendová, Ph.D.
Projekt Spolupráce Zlínska a Stredného Ponitria Přeshraniční spolupráce Valašské Klobouky–
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Mgr. Zuzana Jentschke - Stőcklová náměstkyně ministryně Sekce pro sociální a rodinnou politiku 10. dubna 2014.
Prosazování rovnosti žen a mužů na ministerstvu vnitra v rámci projektu „Akceptace specifických potřeb zaměstnanců a zaměstnankyň MV“ Eva Ferrarová Ministerstvo.
Poradenství v sociálních službách. Sociální poradenství Základní Odborné.
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
VLÁDNÍ STRATEGIE PRO ROVNOST ŽEN A MUŽŮ V ČR NA LÉTA Radan Šafařík Oddělení rovnosti žen a mužů, Sekce pro lidská práva Úřad vlády ČR.
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
Rovné příležitosti ve veřejné správě PhDr. Eva Ferrarová, Ph.D. Odbor řízení lidských zdrojů Ministerstvo vnitra.
 mezinárodní právní dokument  vymezuje pouze práva dítěte (občanská, politická, ekonomická, sociální a kulturní), nedefinuje jeho povinnosti, není zmíněna.
Legislativa v oblasti RP (žen a mužů) Mgr. Veronika Šprincová.
Nástroje na podporu vyrovnaného zastoupení žen a mužů v politice: zkušenost České republiky Radan Šafařík Odd. rovnosti žen a mužů Sekce pro lidská práva.
1 Informace o činnosti MŠMT v oblasti PPRCH Malenovice, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
Z ÁKAZ DISKRIMINACE V SOCIÁLNÍM ZABEZPEČENÍ PODLE PRÁVA EU Seminář 2016.
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Prevence domácího násilí na vládní úrovni
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Sociální zabezpečení v EU
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Analýza současného stavu institucionálního zajištění péče o ohrožené děti. [online] [cit ]. Dostupné z www: .
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Ing. Stanislava Správková
Veřejný ochránce práv.
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Transkript prezentace:

ROVNÉ PŘÍLEŽITOSTI PRO ŽENY A MUŽE JUDr. Dagmar Zelenková oddělení rovnosti žen a mužů Ministerstvo práce a sociálních věcí dagmar.zelenkova@mpsv.cz Ing. Vladimír Mašek vladimir.masek@mpsv.cz *** Rádi Vás uvítáme na internetové stránce Ministerstva práce a sociálních věcí www.mpsv.cz v rubrice „Rovnost žen a mužů“

Rovnost žen a mužů možnost volby a rozhodování o svém životě rovnoprávnost (zákony) rovné příležitosti pro ženy i pro muže (praxe) legislativa je v pořádku, právní řád deklaruje rovná práva mužů a žen v praxi se však práva plně nerealizují, více jsou diskriminovány ženy nejde o otázku pouze ženských práv, ale též práv mužů odstraňování překážek omezujících volbu

Základní problémové okruhy ŽENY zaměstnání přijímání žen do zaměstnání, funkční postup žen v zaměstnání (skleněný strop) rozdíly v pracovních příjmech (ženy o 25% nižší příjmy než muži), nízká účast žen na rozhodovacích procesech (politická reprezentace, nízký podíl žen ve vedoucích funkcích ve státní i soukromé podnikatelské sféře)

Ženy tvoří 52% společnosti. ALE: Ve vládě jsou z 18 ministerských křesel jen 3 obsazena ženami, tj. 16,6%. V Poslanecké sněmovně Parlamentu je 31 žen z 200 poslanců, tj. 15,5%. V Senátu je 11 žen z 81 senátorů, tj. 13,5%. Do zastupitelstev krajů kandidovalo 26% žen, zvoleno bylo 15,1% žen. Do zastupitelstev měst a obcí kandidovalo 29,4% žen, zvoleno bylo 24,9% žen. Do Evropského parlamentu kandidovalo 25,2% žen, zvoleno bylo 20,8% žen. Z celkového počtu 6251 obcí je cca 15% řízeno ženami – starostkami Žádná žena není hejtmankou.

rodinná sféra - péče o děti a domácnost je především na ženách, sladění pracovního a rodinného života, domácí násilí obchodování s lidmi (za účelem pohlavního styku, prostituce) MUŽI přístup k péči o děti, přidělování dětí do péče po rozvodu, důchodový věk se nesnižuje z důvodu péče o dítě

Terminologie gender = role ženy a muže ve společnosti; sociální pohlaví - na rozdíl od fyzického pohlaví není  vrozené ani neměnné; role žen a mužů se mění a liší se podle kultury národa a dané historické etapy vývoje společnosti genderový stereotyp = zakořeněné tradiční představy, klišé, předsudky o roli muže a ženy gender mainstreaming hledisko rovnosti mužů a žen v koncepčních, plánovacích, hodnotících a rozhodovacích procesech gender budgeting hledisko rovnosti mužů a žen v procesu rozpočtování veřejných finančních prostředků, usnesení vlády č. 896 ze dne 10. září 2003 - Informativní metodika rozpočtování z hlediska rovnosti žen a mužů

genderová statistika – ne emoce, ale fakta pozitivní akce – vyrovnávací opatření kvóty – v politice – v zaměstnání nelze diskriminace přímá když se s mužem, protože je muž, zachází méně výhodně než se zachází, zacházelo nebo by se zacházelo se ženou ve srovnatelné situaci když se se ženou, protože je žena, zachází méně výhodně než se zachází, zacházelo nebo by se zacházelo s mužem ve srovnatelné situaci diskriminace nepřímá když by zdánlivě neutrální ustanovení, kritérium nebo postup stavěl příslušníky jednoho pohlaví do zvláště nevýhodného postavení v porovnání s příslušníky druhého pohlaví, ledaže je takovéto ustanovení, kritérium nebo postup objektivně ospravedlnitelný oprávněným cílem a jsou-li prostředky k dosažení tohoto cíle přiměřené a nezbytné

obtěžování z důvodu pohlaví když v souvislosti s příslušností osoby k jednomu pohlaví dojde k nežádoucímu chování, jehož cílem nebo výsledkem je narušení důstojnosti této osoby a vytváření zastrašujícího, nepřátelského, ponižujícího, pokořujícího nebo urážejícího prostředí sexuální obtěžování když dojde k jakékoliv formě nežádoucího verbálního, neverbálního nebo fyzického projevu sexuální povahy, jehož cílem nebo výsledkem je narušení důstojnosti osoby, zvláště když se vytváří zastrašující, nepřátelské, ponižující, pokořující nebo urážející prostředí obrácené důkazní břemeno (ne v trestním právu) občanský soudní řád, § 133a, odst. 1: (1) Skutečnosti tvrzené o tom, že účastník byl přímo nebo nepřímo diskriminován na základě svého pohlaví, rasového nebo etnického původu, náboženství, víry, světového názoru, zdravotního postižení, věku anebo sexuální orientace, má soud ve věcech pracovních za prokázané, pokud v řízení nevyšel najevo opak.

Směrnice Evropského společenství k rovnosti žen a mužů SMĚRNICE RADY 75/117/EHS o sbližování právních předpisů členských států týkajících se uplatňování zásady stejné odměny za práci pro muže a ženy SMĚRNICE RADY 76/207/EHS o zavedení zásady rovného zacházení pro muže a ženy, pokud jde o přístup k zaměstnání, odbornému vzdělávání a postupu v zaměstnání a o pracovní podmínky, ve znění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/73/ES, SMĚRNICE RADY 79/7/EHS o postupném zavedení zásady rovného zacházení pro muže a ženy v oblasti sociálního zabezpečení SMĚRNICE RADY 86/378/EHS o zavedení zásady rovného zacházení pro muže a ženy v systémech sociálního zabezpečení pracovníků , ve znění směrnice Rady 96/97/ES, SMĚRNICE RADY 86/613/EHS o uplatňování zásady rovného zacházení pro muže a ženy samostatně výdělečně činné, včetně oblasti zemědělství, a o ochraně v mateřství SMĚRNICE RADY 96/34/ES o rámcové dohodě o rodičovské dovolené uzavřené mezi organizacemi UNICE, CEEP a EKOS, rozšířená směrnicí 97/75/ES SMĚRNICE RADY 97/80/ES o důkazním břemenu v případech diskriminace na základě pohlaví, rozšířená směrnicí 98/52/ES SMĚRNICE RADY 97/81/ES o Rámcové dohodě o částečném pracovním úvazku uzavřené mezi UNICE, CEEP a EKOS SMĚRNICE RADY 2004/113/ES ze dne 13. prosince 2004, kterou se zavádí zásada rovného zacházení s muži a ženami v přístupu ke zboží a službám a jejich poskytování SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY 2006/54/ES o zavedení zásady rovných příležitostí a rovného zacházení pro muže a ženy v oblasti zaměstnání a povolání (přepracované znění)

Cíl vlády ČR: dosáhnout naplnění principu rovnosti mužů a žen v praxi Národní akční plán pro prosazování rovnosti žen a mužů „Priority a postupy vlády při prosazování rovnosti žen a mužů“, programový dokument přijatý vládou v  roce 1998, 45 opatření, vláda každoročně hodnotí plnění a opatření aktualizuje; 7 oblastí: prosazování rovnosti mužů a žen jako součást politiky vlády, zvyšování úrovně právního vědomí, zajištění rovných příležitostí žen a mužů v přístupu k ekonomické aktivitě, vyrovnání sociálního postavení žen a mužů pečujících o děti a potřebné členy rodiny, zohledňování žen z hlediska jejich reprodukční funkce a fyziologických odlišností, potlačování násilí páchaného na ženách, sledování a vyhodnocování účinnosti uplatňování principu rovného postavení žen a mužů.

Státní institucionální mechanismus pro rovnost žen a mužů: Ministerstvo práce a sociálních věcí: - koncepční a koordinační role – odd. rovnosti mužů a žen (od r. 1998) - kontrolní role prostřednictvím úřadů práce a inspektorátů práce Rada vlády pro rovné příležitosti žen a mužů – poradní orgán vlády (od r. 2001) Ministryně pro lidská práva a národnostní menšiny Zmocněnec vlády pro lidská práva Rada vlády pro lidská práva – Výbor pro odstranění všech forem diskriminace žen – poradní orgán vlády (od r. 1998) Na každém ministerstvu od 1. ledna 2002 pracuje minimálně jeden pracovník, do jehož pracovní náplně patří problematika rovnosti mužů a žen v oblasti věcné působnosti resortu. Stálá komise Poslanecké sněmovny pro rovné příležitosti (od 27. října 2006) Nestátní: odborové, zaměstnavatelské svazy, nestátní neziskové organizace