Český jazyk a literatura třída: P1A 1. ročník, studijní i učební obory

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_01.
Životopis VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.14
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.18 Anotace: Prezentace je zaměřena na žádost, její hlavní znaky a funkci. V závěru je návod, podle kterého si žáci mohou zkusit.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.13 Anotace: Prezentace je zaměřena na popis a jeho dělení. Obsahuje stručnou definici popisu prostého, odborného a uměleckého.
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Životopis shrnutí poznatků.
Rozbor neuměleckého textu
Seminář pracovní parta Komunikace. To podstatné Jak jste hodnoceni pro následující výběr pracovníků – docházka (dochvilnost), plnění úkolů, aktivity,
Interpretace neuměleckého textu Výklad II. Označte v textu termíny Pojem persvaze chápeme v tomto příspěvku značně široce jako označení funkce přesvědčovací,
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_20
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_12
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.19 Anotace: Prezentace je zaměřena na administrativní styl a útvar životopisu, vysvětluje jeho hlavní znaky a funkci. Obsahuje.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
PROSTĚ SDĚLOVACÍ STYL Psané útvary.
Číslo-název šablony klíčové aktivity
01 Úvod do stylistiky Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
Funkční styly.
Elektronická učebnice - II
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_03.
Přehled stylů, jejich hlavní znaky a druhotné (odvozené) styly
Administrativní styl PaedDr
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Stylistika Marcela Jurková.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_09_CJL_M Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jazykovědné pojmy M - Z Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Dopis – úřední Dopis - osobní
Styl řečnický Marcela Jurková.
Mgr. Kateřina Pelikánová
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Dopis Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Stylistika: Slohotvorní činitelé Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Současný český jazyk 5 Stylistika Marek Lollok. Literatura - Stylistika češtiny. Eva Minářová. 1. vyd. Brno: PdF, MU, ČECHOVÁ, Marie, Marie KRČMOVÁ.
OSOBNÍ DOPISY OSOBNÍ DOPISY - CHARAKTERISTIKA  NEFORMÁLNÍ, NEOFICIÁLNÍ  CITOVĚ ZABARVENÉ  VYJADŘOVÁNÍ V NÁZNACÍCH  STYL MLUVENÝCH PROJEVŮ – i nespisovné.
Analýza neuměleckého textu (5-7 minut) I. porozumění textu; charakter komunikační situace určit, kde je možné daný text najít určit předpokládaného adresáta.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl - psané útvary Název sady:Funkční styly pro 2. ročník,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_5E_SEI_06_SLOHOTVORNI_.
KULTURA OSOBNÍHO PROJEVU Střední škola obchodně technická s. r. o. Mgr. Marta Fojtíková.
Povídka Básník Karel Čapek – Povídky z jedné kapsy - Slohotvorní činitelé.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
O útvarech, žánrech a textech
Stylistika = nauka o slohu (stylu), o výstavbě jazykového projevu (ústního a písemného) cíl: vytříbený ústní nebo písemný projev.
ŽIVOTOPIS Mgr. Michal Oblouk.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
PROSTěsdělovací styl TEORIE.
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Předmět: Občanská výchova Ročník: 6. Tematický okruh: Péče o občana
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
O útvarech, žánrech a textech
STYL PROJEVŮ MLUVENÝCH A PSANÝCH
DOPISY DRUHY A TYPY DOPISŮ. DOPISY DRUHY A TYPY DOPISŮ.
Publicistický styl Reportáž. Publicistický styl Reportáž.
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

Český jazyk a literatura třída: P1A 1. ročník, studijní i učební obory „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.“ Český jazyk a literatura 1. ročník, studijní i učební obory třída: P1A Mgr. Lenka Brychová, č.294

Slohotvorné činitele (slohotvotní činitelé)

P o j m y Sloh (styl) = způsob výstavby jazykového projevu, způsob výběru jazykových prostředků a jejich následné použití v textu = jednotící princip jazykového projevu Stylistika = nauka o slohu

Slohotvorní činitelé = soubor podmínek v určité situaci někdo – někoho – někde – o něčem – s jistým záměrem – pomocí výraz. prostř. - informuje autor - adresát - prostředí - téma - funkce projevu - jazykové + nejazykové prostředky

Slohotvorní činitelé - dělení s u b j e k t i v n í o b j e k t i v n í

Subjektivní sltv. činitelé pohlaví věk vzdělání slovní zásoba rodina škola, zaměstnání kamarádi

Subjektivní sltv. činitelé zájmy výrazová schopnost a pohotovost temperament povaha psychický a fyzický zdravotní stav

Z á v ě r: Každý člověk má svůj individuální styl.

Spojte do dvojic barvy s osobnostními rysy (t e s t) A – červená B – zelená C – oranžová D – modrá E – žlutá F – fialová

Spojte do dvojic barvy s osobnostními rysy (t e s t) A – trpělivý, vytrvalý, rozvážný, důstojný, rozhoduje se rozumově B – intelektuální, moudrý, šlechetný, vynalézavý C – tradice a autorita jsou důležité, řádný občan, všemi obdivovaný

Spojte do dvojic barvy s osobnostními rysy (t e s t) D – odvážný, energický, neklidný, vznětlivý E – citlivý, kultivovaný, na vysoké úrovni, má dostatek dobrých přátel F – srdečná povaha, oblíbený, plný radosti ze života, inspiruje druhé, vůdčí typ

Spojte do dvojic barvy s osobnostními rysy (t e s t) Psychologové říkají … A – D B – C C – F D – A E – B F – E

Spojte do dvojic barvy s osobnostními rysy (t e s t) A – trpělivý, vytrvalý, rozvážný, důstojný, rozhoduje se rozumově B – intelektuální, moudrý, šlechetný,vynalézavý C – tradice a autorita jsou důležité, řádný občan, všemi obdivovaný D – odvážný, energický, neklidný, vznětlivý E – citlivý, kultivovaný, na vysoké úrovni, má dostatek dobrých přátel F – srdečná povaha, oblíbený, plný radosti ze života, inspiruje druhé, vůdčí typ

Objektivní sltv. činitelé forma projevu prostředí a situace kontakt autora se čtenářem (posluchačem) vztah autora k tématu připravenost projevu způsob projevu funkce projevu

Forma projevu a) projev mluvený výslovnost, tréma, gesta, mimika, tempo řeči, melodie, hovorová i nespisovná čeština, jednodušší stavba věty b) projev psaný spisovný jazyk, pravopis, možnost písemný text číst víckrát, grafická úprava, nečitelné písmo, přehledné rozčlenění textu, složitější větná stavba

Forma projevu

Setkání před koncertem …

Připravenost projevu a) připravený uspořádanější, promyšlenější b) nepřipravený spontánnější

Nepřipravený projev nepromyšlený výběr výraziva, nemotivované opakování, přemíra zájmen, nepropracovanost syntaktické stránky, jazykové chyby zejména mluvené projevy z písemných – osobní korespondence

Prostředí a situace a) soukromý projev (styl familiární) neoficiální, soukromý, až intimní úzký okruh účastníků b) veřejný projev (styl oficiální) oficiální širší okruh adresátů okázalý a patetický text

Milostný nebo úřední dopis? Vážený miláčku, dovoluji si Tě tímto oficiálně pozvat na setkání při kávě, které se uskuteční v naší oblíbené kavárně. Obsahem našeho setkání bude i projednání činnosti na další den, prokonzultování programu místních kin. Ráda bych Tě též požádala, abys před naším setkáním vypnul mobilní telefon. S pozdravem Jaroslava

Milostný nebo úřední dopis? Čau městská policie, chci si Vám stěžovat, mám totiž jeden problém. Štve mě sousedka. Bere nám pravidelně všechno, co máme ve schránce. Chtěli jsme ji nachytat, a tak jsme dali do schránky pastičku na myši, i tu nám ukradla. Tak fakt už nevíme, co máme dělat, snad si s tím poradíte. Ale aby to bylo co nejdřív, dostaneme důležitý dopis. Nezavřeli byste ji alespoň na čas do basy? Tak čekám. Nazdar Máňa Novotná

Kontakt se čtenářem (posluchačem) a) přímý zejména projevy mluvené b) nepřímý projevy psané rozhlasové nebo televizní projevy Kam patří telefonický rozhovor?

Střídání mluvčích a) monolog b) dialog

Vztah autora k tématu a) intelektuální b) emotivní c) emocionální

A d r e s á t dítě - dospělý známý - neznámý

Funkce projevu funkční styly A) prostě sdělovací B) odborný C) publicistický D) umělecký E) řečnický F) administrativní G) esejistický funkční styly

Které objektivní činitele najdeme? Maminka vypráví dítěti pohádku večer před spaním … projev mluvený, přímý, soukromý, nepřipravený, emocionální, funkční styl umělecký

Témata na procvičování Praní v pračce Stejnou činnost vysvětlete malému dítěti, žákovi, odborníkovi.

Zdroje Ječná Květoslava: Miniprojekty v českém jazyce, Mladá Boleslav 2001, s.16-20 Martínková Věra: Český jazyk pro 1. ročník SŠ, Tripolia (Fraus), Praha, s.12-24 Tejnor A., Hlavsa Z. a kol.: Český jazyk pro SOŠ a studijní obory SOU všech typů, SPN, Praha 1999, s. 179 - 187 www.google.cz