Český jazyk a literatura třída: P1A 1. ročník, studijní i učební obory „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.“ Český jazyk a literatura 1. ročník, studijní i učební obory třída: P1A Mgr. Lenka Brychová, č.294
Slohotvorné činitele (slohotvotní činitelé)
P o j m y Sloh (styl) = způsob výstavby jazykového projevu, způsob výběru jazykových prostředků a jejich následné použití v textu = jednotící princip jazykového projevu Stylistika = nauka o slohu
Slohotvorní činitelé = soubor podmínek v určité situaci někdo – někoho – někde – o něčem – s jistým záměrem – pomocí výraz. prostř. - informuje autor - adresát - prostředí - téma - funkce projevu - jazykové + nejazykové prostředky
Slohotvorní činitelé - dělení s u b j e k t i v n í o b j e k t i v n í
Subjektivní sltv. činitelé pohlaví věk vzdělání slovní zásoba rodina škola, zaměstnání kamarádi
Subjektivní sltv. činitelé zájmy výrazová schopnost a pohotovost temperament povaha psychický a fyzický zdravotní stav
Z á v ě r: Každý člověk má svůj individuální styl.
Spojte do dvojic barvy s osobnostními rysy (t e s t) A – červená B – zelená C – oranžová D – modrá E – žlutá F – fialová
Spojte do dvojic barvy s osobnostními rysy (t e s t) A – trpělivý, vytrvalý, rozvážný, důstojný, rozhoduje se rozumově B – intelektuální, moudrý, šlechetný, vynalézavý C – tradice a autorita jsou důležité, řádný občan, všemi obdivovaný
Spojte do dvojic barvy s osobnostními rysy (t e s t) D – odvážný, energický, neklidný, vznětlivý E – citlivý, kultivovaný, na vysoké úrovni, má dostatek dobrých přátel F – srdečná povaha, oblíbený, plný radosti ze života, inspiruje druhé, vůdčí typ
Spojte do dvojic barvy s osobnostními rysy (t e s t) Psychologové říkají … A – D B – C C – F D – A E – B F – E
Spojte do dvojic barvy s osobnostními rysy (t e s t) A – trpělivý, vytrvalý, rozvážný, důstojný, rozhoduje se rozumově B – intelektuální, moudrý, šlechetný,vynalézavý C – tradice a autorita jsou důležité, řádný občan, všemi obdivovaný D – odvážný, energický, neklidný, vznětlivý E – citlivý, kultivovaný, na vysoké úrovni, má dostatek dobrých přátel F – srdečná povaha, oblíbený, plný radosti ze života, inspiruje druhé, vůdčí typ
Objektivní sltv. činitelé forma projevu prostředí a situace kontakt autora se čtenářem (posluchačem) vztah autora k tématu připravenost projevu způsob projevu funkce projevu
Forma projevu a) projev mluvený výslovnost, tréma, gesta, mimika, tempo řeči, melodie, hovorová i nespisovná čeština, jednodušší stavba věty b) projev psaný spisovný jazyk, pravopis, možnost písemný text číst víckrát, grafická úprava, nečitelné písmo, přehledné rozčlenění textu, složitější větná stavba
Forma projevu
Setkání před koncertem …
Připravenost projevu a) připravený uspořádanější, promyšlenější b) nepřipravený spontánnější
Nepřipravený projev nepromyšlený výběr výraziva, nemotivované opakování, přemíra zájmen, nepropracovanost syntaktické stránky, jazykové chyby zejména mluvené projevy z písemných – osobní korespondence
Prostředí a situace a) soukromý projev (styl familiární) neoficiální, soukromý, až intimní úzký okruh účastníků b) veřejný projev (styl oficiální) oficiální širší okruh adresátů okázalý a patetický text
Milostný nebo úřední dopis? Vážený miláčku, dovoluji si Tě tímto oficiálně pozvat na setkání při kávě, které se uskuteční v naší oblíbené kavárně. Obsahem našeho setkání bude i projednání činnosti na další den, prokonzultování programu místních kin. Ráda bych Tě též požádala, abys před naším setkáním vypnul mobilní telefon. S pozdravem Jaroslava
Milostný nebo úřední dopis? Čau městská policie, chci si Vám stěžovat, mám totiž jeden problém. Štve mě sousedka. Bere nám pravidelně všechno, co máme ve schránce. Chtěli jsme ji nachytat, a tak jsme dali do schránky pastičku na myši, i tu nám ukradla. Tak fakt už nevíme, co máme dělat, snad si s tím poradíte. Ale aby to bylo co nejdřív, dostaneme důležitý dopis. Nezavřeli byste ji alespoň na čas do basy? Tak čekám. Nazdar Máňa Novotná
Kontakt se čtenářem (posluchačem) a) přímý zejména projevy mluvené b) nepřímý projevy psané rozhlasové nebo televizní projevy Kam patří telefonický rozhovor?
Střídání mluvčích a) monolog b) dialog
Vztah autora k tématu a) intelektuální b) emotivní c) emocionální
A d r e s á t dítě - dospělý známý - neznámý
Funkce projevu funkční styly A) prostě sdělovací B) odborný C) publicistický D) umělecký E) řečnický F) administrativní G) esejistický funkční styly
Které objektivní činitele najdeme? Maminka vypráví dítěti pohádku večer před spaním … projev mluvený, přímý, soukromý, nepřipravený, emocionální, funkční styl umělecký
Témata na procvičování Praní v pračce Stejnou činnost vysvětlete malému dítěti, žákovi, odborníkovi.
Zdroje Ječná Květoslava: Miniprojekty v českém jazyce, Mladá Boleslav 2001, s.16-20 Martínková Věra: Český jazyk pro 1. ročník SŠ, Tripolia (Fraus), Praha, s.12-24 Tejnor A., Hlavsa Z. a kol.: Český jazyk pro SOŠ a studijní obory SOU všech typů, SPN, Praha 1999, s. 179 - 187 www.google.cz