E M A S Systém environmentálního řízení a auditu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální profil společnosti Czasch spol. s r.o.
Advertisements

Zavádění systému EMAS na MěÚ v Chrudimi V roce 2009 získalo Město Chrudim, které realizuje projekt Zdravé město a místní Agendu 21 „Cenu za inovaci ve.
Obecné požadavky na výstavbu
PROF SVAR s.r.o. Tento dokument je v tištěné podobě neřízený, pokud není podepsán ředitelem společnosti !!! Příručka integrovaného systému managementu,
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Integrovaný systém řízení (ISŘ)
Presentation Title.
Změny požadavků podle nové normy
Hodnocení škol a školských zařízení
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Tato akce je součástí projektu „Zavádění systému environmentálního řízení a auditu (EMAS) na Městském úřadě v Jilemnici“, který je spolufinancován Revolvingovým.
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
EMAS III Změny v akreditaci a ověřování Ing. Radim Frolík.
Management kontinuity činností organizace
Podpora dobrovolných přístupů ze strany MŽP Od regulace k ekoefektivnosti – nové zkušenosti a podpora pro podniky Tomáš Kažmierski
Sdružení poradců Požadavky ISO/DIS 14001:2014 Sdružení poradců
Akreditační systém v ČR – kvalita produktů IT
E M A S Workshop Pavel Růžička, MŽP Projekt „Environmentální řízení měst se zaměřením na energetický management“ Ústí nad Labem,
Registrace podle EMAS III
PIAQ Lenka Němcová. Schůzka přípravného týmu – únor 2011 Schiedam 6 účastníků (NL, IT a CZ) Diskutována zpráva z 1. workshopu v Praze Diskuse týkající.
Environmentální management. Osnova přednášek: Úvod do předmětu. Environmentální politika a environmentální strategie. Trvale udržitelný rozvoj. Makroekonomické.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Ekologický pilíř – celkový přehled
E M A S - Systém environmentálního řízení a auditu Zavádění EMAS na MŽP Porada OVSS
Nařízení č. 1221/2009 EMAS III Revize nařízení č. 761/2001 Pavel Růžička Seminář „Co nového v normách k environmentálnímu managementu? “ MŽP,
1 M.Krčma Ircon, s.r.o. 24. května 2006, Brno Hodnocení životního cyklu a Life Cycle Thinking, vztah k EMAS.
Příručka jakosti Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D.
Systém managementu jakosti
Luděk Novák dubna 2006 Proč a jak řídit informační rizika ve veřejné správě.
Aktivita č. 6 Návrh a zavedení systému řízení kvality Workshop Výsledky analytického šetření.
ENVIRONMENTÁLNÍ INFORMATIKA A REPORTING VIII. Informace pro podporu rozhodování.
Ing. Silvia Aguilar Bobadilla Nástroje ekologické politiky.
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
Management systému řízení kvality
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Mgr. Magdaléna Peterková
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
1www.eav.cz Energetická agentura Vysočiny, z.s.p.o. Ing. Michaela Bačáková EAV, z.s.p.o. Jiráskova 65 Jihlava
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
Požadavky ISO/DIS 9001:2014 a ISO/DIS 14001:2014
ZÁKLADY SYSTÉMŮ MANAGEMENTU 1. ČÁST
BUDOVÁNÍ SYSTÉMŮ MANAGEMENTU
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
RNDr. Jana Kotovicová, Ph.D. MZLU v Brně prezidentka
EKOINKUBÁTOR PODNIKOVÁ EKONOMIKA ENVIRONMENTÁLNÍ MANAGEMENT Ing. Eva Štěpánková ESF MU Katedra podnikového hospodářství
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Akreditace laboratoří podle revidované ČSN EN ISO/IEC 17025:2005 Ing. Martin Matušů, CSc.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Sdružení poradců Požadavky ISO 9001:2015 a ISO 14001:2015
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Dobrovolné nástroje ochrany životního prostředí Pavel Růžička Ministerstvo životního prostředí.
„Programová podpora vstupního hodnocení udržitelné spotřeby a výroby v ČR“ Zkušenosti z programu Ing. Josef Pikálek ENVIROS, s.r.o. Na Rovnosti
Proces akreditace a certifikace systémů managementu a produktů.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Roční souhrnná zpráva o výsledcích kontrolních akcí provedených inspekcí práce za rok 2012 Mgr. Ing. Rudolf Hahn generální inspektor.
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
Dobrovolné nástroje jako možná cesta k předcházení vzniku podnikových odpadů Daniel Hájek odbor finančních a dobrovolných nástrojů.
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 1 EMS jako součást Integrovaného povolování a inspekce Rob.
Přechod na ISO 9001:2015 v DIAMO, s. p.
Systém managementu jakosti
Česká inspekce životního prostředí
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Systém managementu jakosti 3
ENVIRONMENTÁLNÍ MANAGEMENT
Nástroje ochrany ŽP Jana Soukopová.
Presentation Title 1st September 2002
Systém managementu SSHR
Systém managementu SSHR
Transkript prezentace:

E M A S Systém environmentálního řízení a auditu Pavel Růžička, MŽP Projekt „Environmentální řízení měst se zaměřením na energetický management“ Ústí nad Labem, 23. 8. 2010

Kontrolní otázka č. 1 Co je EMAS ?

Kontrolní otázka č. 2 Jaká opatření na snižování dopadu činnosti Vašeho úřadu na životní prostředí máte zavedeny ?

Co je EMAS ? Systém environmentálního řízení a auditu Eco-Management and Audit Scheme „Část celkového systému řízení, která zahrnuje organizační strukturu, plánování, odpovědnosti, techniky, postupy, procesy a zdroje pro rozvoj, provádění, dosažení, přezkum a vedení environmentální politiky a řízení environmentálních aspektů.“

Dobrovolné nástroje

Dobrovolné nástroje Aktivity organizací (podnikatelských i nepodnikatelských subjektů), které směřují ke snižování negativních dopadů jejich činnosti na životní prostředí, přičemž jsou těmito organizacemi realizovány na základě jejich svobodného (dobrovolného) rozhodnutí a jdou nad rámec požadavků platných legislativních norem

Dobrovolné nástroje – principy Preventivní nástroje = soustředí se na odstraňování příčin environmentálních problémů Systematický přístup = záměrné působení na ty činnosti, výrobky a služby organizace, které mají nebo mohou mít vliv na životní prostředí

Typy dobrovolných nástrojů Systémy environmentálního řízení (EMS) Čistší produkce Environmentální manažerské účetnictví Dobrovolné dohody Ekologicky šetrné výrobky Ekodesign Zelené nakupování / veřejné zakázky Posuzování životního cyklu

EMS / EMAS - Systémy environmentálního řízení

Systémy environmentálního řízení Systematický přístup k ochraně ŽP ve všech směrech činnosti dané organizace (vrcholná strategie ... každodenní provoz) Integrace environmentálních hledisek do všech aktivit organizace Spočívají v pravidelném hodnocení a přezkoumávání vlivu aktivit organizace na životní prostředí (environmentálního profilu) a jeho neustálém zlepšování

Systémy environmentálního řízení Organizace nemá stanoveny žádné konkrétní limity a cíle zvenčí (s výjimkou legislativy) Podle druhu činnosti a svých možností si sama určuje prioritní oblasti, na které se zaměří, a konkrétní cíle a opatření pro zlepšování

Systémy environmentálního řízení Mezinárodní norma ISO 14001 Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1221/2009 o dobrovolné účasti organizací v systému Společenství pro environmentální řízení podniků a audit (EMAS) Neformální systémy (bez certifikace) EMAS lze u mimo Evropu (viz USA, Švýcarsko, Čína a JV Asie) Neformální systémy pro SMEs (vybrané prvky EMS, nedokončení step-by-step, alternativní programy – Oekoprofit,. Eko Lighthouse)

ISO 14001 vs. EMAS EMAS = ISO 14001 + některé další požadavky Environmentální prohlášení Aktivní účast zaměstnanců Nepřímé environmentální aspekty Využívání loga Registrace (zapojení dalších orgánů a institucí) ... Kromě předmětných oblastí tkví rozdíl též v požadavcích na vlastní EMS

Zavedení EM(A)S v organizaci

Zavedení EM(A)S Definování environmentální politiky, tj. hlavních zásad a cílů organizace ve vztahu k životnímu prostředí Provedení úvodního environmentálního přezkumu, tj. analýzy problémů ochrany životního prostředí v organizaci a nejvýznamnějších environmentálních dopadů Stanovení cílů, kterých chce organizace v environmentální oblasti dosáhnout, a definování konkrétních programů a opatření k zabezpečení jejich splnění

Zavedení EM(A)S Stanovení formální struktury systému, tj. definování pravomocí a odpovědnosti pracovníků Vytvoření programu školení, vzdělávání a výcviku pro všechny zaměstnance Tvorba a průběžná aktualizace odpovídající dokumentace a záznamů (řízení dokumentace) Řízení provozu, což představuje soubor konkrétních postupů, které organizace dodržuje s cílem snižovat dopady své činnosti na životní prostředí

Zavedení EM(A)S Plánování mimořádných stavů a situací, tj. zabezpečení havarijní připravenosti Provádění měření a pravidelného monitoringu (pro zabezpečení správného fungování systému a kontrolu dosahování stanovených cílů) Definování neshod, stanovení a realizace nápravných a preventivních opatření Provádění interních auditů a přezkoumání vedením organizace

Zavedení EM(A)S Ověření (certifikace) systému nezávislou třetí stranou (akreditovaným ověřovatelem či certifikačním orgánem) Publikace environmentálního prohlášení, tj. zprávy poskytující informace o vlivu činnosti organizace na životní prostředí a realizovaných aktivitách (opatřeních) Registrace u odpovědného orgánu (Agentura EMAS při CENIA, české informační agentuře životního prostředí)

1. Environmentální politika Veřejný dokument stanovující hlavní zásady a cíle organizace ve vztahu k životnímu prostředí Obsahuje závazek dodržování všech příslušných právních požadavků a závazek trvalého (neustálého) zlepšování Musí mít písemnou formu, být podepsána nejvyšším vedením organizace a zveřejněna

Kontrolní otázka č. 3 Má Vaše město vypracovánu environmentální politiku či obdobný dokument ?

2. Environmentální přezkum Analýza problémů ochrany životního prostředí v organizaci a nejvýznamnějších environmentálních dopadů spojených s jejími činnostmi, výrobky a službami Základ pro následné definování environmentálních cílů, cílových hodnot a programů

2. Environmentální přezkum Identifikuje, jaký je současný environmentální profil organizace a které aspekty jejích činností, výrobků a služeb je potřeba považovat za významné z hlediska vlivu na životního prostředí Výstupem je Registr environmentálních aspektů Registr zákonných a jiných požadavků

2. Environmentální přezkum Přímé aspekty = aspekty týkající činností, jejichž průběh může organizace kontrolovat Nepřímé aspekty = aspekty, které organizace nemůže plně kontrolovat, avšak může je částečně ovlivnit aspekty související s výrobky (např. design, vývoj, balení, přeprava, použití, odpad) výběr a složení služeb (např. doprava) chování dodavatelů a subdodavatelů …

Kontrolní otázka č. 4 Jaké environmentální aspekty jsou v rámci Vaší činnosti nejvýznamnější ? Spotřeba energie Spotřeba papíru Produkce odpadu Chemické látky Správní rozhodování Vydávání vyhlášek Výchova a osvěta

3. Environmentální cíle a programy Stanovení cílů, kterých chce organizace v oblasti ochrany životního prostředí dosáhnout (vychází z environmentální politiky, úvodního přezkumu a významných aspektů) snížení spotřeby zdrojů snížení produkce odpadů snížení množství vypouštěných emisí … Cíle by měly být jasně definované, termínované a (pokud možno) měřitelné

3. Environmentální cíle a programy Pro dosažení cílů musí organizace přijmout konkrétní opatření - tzv. environmentální programy Musí být určeno, kdo bude za realizaci konkrétního úkolu (a dosažení relevantních cílů) zodpovídat

4. Struktura systému Definování pravomocí a odpovědnosti konkrétních zaměstnanců (týkajících se postupů, úkolů, cílů, programů atd.) Za celkové plnění environmentálních cílů organizace a fungování EMS by měl zodpovídat jeden konkrétní zaměstnanec – tzv. představitel vedení pro EMS

5. Školení, vzdělávání, výcvik Činnost každého zaměstnance má dopad na životní prostředí Každý zaměstnanec může přispět k pozitivnímu (i negativnímu) ovlivnění stavu životního prostředí způsobem vykonávání svých činností změnou chování prostřednictvím inovativních nápadů ...

5. Školení, vzdělávání, výcvik Zaměstnanci musí být školeni v otázkách životního prostředí a EMS organizace znalost environmentální politiky (a jejího naplňování), postupů a dalších požadavků EMS hlavní environmentální dopady a rizika spojená s jednotlivými pracovními činnostmi individuální úkoly a odpovědnosti vyplývající z EMS v případě mimořádných situací důsledky nedodržení provozních postupů …

6. Dokumentace a záznamy Hlavní průkazní materiál o zavádění EMS, doklad o účinnosti systému a realizaci konkrétních aktivit a opatření Musí být zabezpečena pravidelná aktualizace informací, aby se všichni řídili stejnými aktuálními pracovními postupy

6. Dokumentace a záznamy Dokumentace by měla obsahovat: environmentální politiku rejstřík environmentálních aspektů rejstřík zákonných požadavků přehled environmentálních cílů a programů popis odpovědností a pravomocí v rámci systému pracovní pokyny a postupy protokoly o nehodách a haváriích protokoly o provedených školeních výsledky měření a monitoringu …

6. Dokumentace a záznamy Dokumentace musí být řízená (distribuce, aktualizace, stahování) Dokumentace může být vedená elektronicky Záznamy musí být vyhodnocovány (zpětná vazba)

7. Řízení provozu Soubor konkrétních postupů, které jsou v organizaci zavedeny s cílem chránit životní prostředí (ve vztahu k běžnému provozu i mimořádným situacím) Postupy musí být definovány tak, aby vedly k naplňování environmentální politiky a stanovených cílů

Jaké postupy jsou na Vašem úřadě zavedeny ? Kontrolní otázka č. 5 Jaké postupy jsou na Vašem úřadě zavedeny ? Třídění odpadu Recyklovaný papír Ekologicky šetrné výrobky Zelená energie Voda z kohoutku Jízdní kola Výběr dodavatelů Vzdělávání zaměst-nanců

8. Plánování mimořádných situací = zabezpečení havarijní připravenosti Organizace musí být náležitě připravena na nestandardní situace a musí mít vytvořeny postupy pro jejich řešení (preventivní opatření) Cílem je minimalizace rizika poškození životního prostředí, zdraví a bezpečnosti zaměstnanců i veřejnosti

8. Plánování mimořádných situací Plánování mimořádných situací a stavů zahrnuje identifikaci potenciálních nestandardních či havarijních situací omezení rizik (např. separace nebezpečného odpadu, protiskluzová úprava podlah apod.) existenci havarijních plánů a postupů při mimořádných situacích pravidelné testování správného fungování těchto plánů a postupů (např. cvičné požární poplachy)

9. Měření a monitoring Zabezpečuje kontrolu a zpětnou vazbu pro fungování systému, dosahování environmentálních cílů a naplňování environmentální politiky Možnost využití indikátorů a časových řad (vazba na reporting)

10. Neshody, nápravná a preventivní opatření Neshoda = „něco nefunguje tak, jak by mělo“ technické problémy (úniky látek, poškozená zařízení, průsaky…) chyby řízení (nepřesný monitoring / měření, nedostatečný výcvik / školení…) Organizace musí přijímat opatření k zabránění vzniku, příp. opakování neshod

10. Neshody, nápravná a preventivní opatření Náprava = aktuální vyřešení problému, eliminace negativních dopadů (odstranění neshody) Nápravné opatření = opatření s cílem zabránit opakování neshody (odstranění příčiny neshody) Preventivní opatření = opatření s cílem zabránit výskytu potenciální neshody

11. Zpětnovazební mechanismy Činnosti, které mají zabezpečit, že k neshodám bude docházet co nejméně často systém bude fungovat správně a vyvíjet se žádoucím směrem organizace bude zlepšovat svůj environmentální profil Interní audity Přezkoumání vedením Externí audity (certifikace / ověřování)

Interní audity Pravidelně prováděné audity systému pro interní potřebu organizace Cílem je zhodnotit, jak dobře systém funguje a vede k naplňování environmentálních cílů a environmentální politiky Umožňují kontrolu shody s požadavky normy ISO 14001 nebo EMAS „Předstupeň“ k externímu auditu

Probíhají na Vašem úřadě „nějaké“ interní audity ? Kontrolní otázka č. 6 Probíhají na Vašem úřadě „nějaké“ interní audity ?

Přezkoumání vedením Setkání vedení, na kterém jsou projednány výsledky interních auditů, přijatá opatření, plnění environmentálních cílů, adekvátnost stávající struktury EMS a další související otázky Mělo by proběhnout minimálně jednou ročně Zabezpečuje, aby se systém v dané organizaci rozvíjel správným směrem

12. Externí audity / ověřování Ověření systému nezávislou třetí stranou (akreditovaný certifikační orgán či environmentální ověřovatel) Cílem je posoudit shodu systému s požadavky normy ISO 14001 nebo EMAS, efektivnost fungování systému a skutečné zlepšování environmentální výkonnosti (profilu) návštěvy organizace kontrola dokumentace rozhovory se zaměstnanci

13. Environmentální prohlášení Zpráva poskytující (veřejnosti) informace o vlivu činnosti organizace na životní prostředí a neustálém zlepšování tohoto vlivu (realizovaných opatřeních) Důkaz otevřenosti organizace a její vstřícné komunikace s okolím

13. Environmentální prohlášení Environmentální prohlášení musí obsahovat popis organizace přehled jejích činností, výrobků a služeb environmentální politiku a stručný popis systému EMS popis přímých a nepřímých environmentálních aspektů a vysvětlení charakteru dopadů souvisejících s těmito aspekty popis obecných a specifických environmentálních cílů přehled dostupných údajů o vlivu činnosti organizace na životní prostředí další faktory týkající se vlivu činnosti organizace na životní prostředí jméno a akreditační číslo environmentálního ověřovatele a datum schválení

13. Environmentální prohlášení Údaje o vlivu činnosti organizace na životní prostředí mají být vykazovány pomocí tzv. klíčových indikátorů Energetická účinnost (celková, obnovitelné zdroje) Materiálová účinnost Spotřeba vody Produkce odpadů (celková, nebezpečné odpady) Emise do ovzduší (skleníkové plyny, znečištění ovzduší) Biodiverzita

14. Registrace Registrace u tzv. odpovědného / registračního orgánu (Agentura EMAS při CENIA, české informační agentuře životního prostředí) Zapojení ČIŽP, příp. dalších orgánů

Chcete udělat přestávku ? Kontrolní otázka č. 7 Chcete udělat přestávku ? ☺☻

Rozdíly mezi ISO 14001 a EMAS

Program EMAS Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1221/2009 o dobrovolné účasti organizací v systému Společenství pro environmentální řízení podniků a audit (EMAS) Výkladové dokumenty a manuály Evropské komise

Program EMAS Obsahuje další požadavky jdoucí nad rámec normy ISO 14001 Environmentální přezkum Soulad s legislativou Posuzování nepřímých environmentálních aspektů Aktivní účast zaměstnanců na procesu neustálého zlepšování Publikace a ověřování environmentálního prohlášení Registrace Využívání loga

Environmentální přezkum Analýza problémů ochrany životního prostředí v organizaci a nejvýznamnějších environmentálních dopadů spojených s jejími činnostmi, výrobky a službami Norma ISO 14001 provedení environmentálního přezkumu pouze doporučuje, EMAS jej vyžaduje

Soulad s legislativou EMAS: Organizaci, která porušuje právní požadavky týkající se ochrany životního prostředí, musí být odmítnuta (případně pozastavena či zrušena) registrace ISO 14001: Nezmiňuje se, jakým způsobem postupovat v případě porušení závazku dodržování všech příslušných právních požadavků

Nepřímé environmentální aspekty EMAS je v této otázce jednoznačnější Aspekty jasně rozděluje na přímé a nepřímé a staví je na stejnou úroveň významnosti ISO 14001 hovoří o aspektech, na které může mít organizace určitý vliv (tj. nepřímých aspektech) Podrobněji se jim však věnuje pouze v informativní příloze, nikoliv v hlavním textu specifikujícím požadavky na systém

Aktivní účast zaměstnanců Obě normy vyžadují, aby „všichni zaměstnanci, jejichž práce může mít významný dopad na životní prostředí, byli odpovídajícím způsobem vycvičeni.“ EMAS navíc zdůrazňuje potřebu zapojit zaměstnance také „do procesu neustálého zlepšování celkového vlivu činnosti organizace na životní prostředí.“

Environmentální prohlášení ISO 14001 na rozdíl od EMAS publikaci žádné environmentální zprávy nevyžaduje V rámci externí komunikace požaduje vytvoření postupů pro reakce na podněty od zainteresovaných stran rozhodnout, zda bude organizace externě komunikovat o svých významných environmentálních aspektech (tím ovšem vytváří možnost o EMS a environmentálních aspektech organizace neinformovat)

Registrace Proces zavádění ISO 14001 je zakončen certifikačním auditem EMAS vyžaduje navíc ověření environmentálního prohlášení registraci u tzv. odpovědného / registračního orgánu (Agentura EMAS při CENIA, české informační agentuře životního prostředí)

Využívání loga EMAS: Je-li organizace registrována, může využívat logo EMAS ISO 14001: Po dohodě s certifikačním orgánem lze využívat jeho logo

Logo EMAS Podmínky užití loga: Pouze registrované organizace Vždy s registračním číslem Zákaz použití na výrobcích nebo jejich obalech Nesmí vyvolat záměnu se značením (ekologicky šetrných) výrobků

Jak žádat o registraci

Institucionální zabezpečení Ministerstvo životního prostředí Rada pro dobrovolné nástroje Agentura EMAS Český institut pro akreditaci, o.p.s. Česká inspekce životního prostředí

Žádost o registraci Organizace žádá o registraci Agenturu EMAS, k žádosti připojí: Ověřené environmentální prohlášení Údaje potřebné k registraci Prohlášení o činnostech environmentálního ověřovatele Žádost musí být podána v českém jazyce, a to papírově nebo elektronicky - prohlášení o tom, že ověření a schválení bylo provedeno v souladu s nařízením

- prohlášení o tom, že ověření a schválení bylo provedeno v souladu s nařízením

- prohlášení o tom, že ověření a schválení bylo provedeno v souladu s nařízením

Proč zavádět EM(A)S ?

Proč jste se přihlásili do tohoto projektu ? Kontrolní otázka č. 8 Proč jste se přihlásili do tohoto projektu ?

Přínosy zavedení EMS Zkvalitnění řízení (řízení organizace a jejích interních procesů, přehled v řídící a provozní dokumentaci apod.) Environmentální přínosy (nižší spotřeba vstupů, nižší produkce odpadů) Ekonomické přínosy (snížení provozních nákladů) Zlepšení image (environmentálně odpovědný subjekt) Zaměstnanci (zvyšování povědomí a kvalifikace zaměstnanců, zlepšení pracovního prostředí) Příklad pro ostatní subjekty (vzor, tlak na dodavatele)

Studie MŽP (2003) Studie „Zavádění EMS v českých podnicích“ Zúčastnilo se 254 podniků ze 456 oslovených (návratnost 56 %)

Důvody zavedení EMS Zájem o ochranu ŽP 97 % Vylepšení image 97 % Odpovědné chování 95 % Zvýšení konkurenceschopnosti 88 % Lepší vztahy s veřejností a s.s. 84 % Pokračování ISO 9000 80 % Tlak obchodních partnerů 63 % Tlak zákonů a norem 58 % Tlak v rámci obchodní skupiny 42 % Úspora nákladů 40 %

Přínosy zavedení EMS Zkvalitnění práce v oblasti OŽP 94 % Env. povědomí zaměstnanců 93 % Plnění legislativních předpisů 91 % Zlepšení image 91 % Lepší havarijní připravenost 90 % Zlepšení environmentálního profilu 89 % Přehled v provozní dokumentaci 87 % Vnitropodniková organizace a řízení 85 %

Přínosy zavedení EMS Zlepšení pracovního prostředí 82 % Komunikace s veřejností a s.s. 72 % Zvýšení konkurenceschopnosti 69 % Dodavatelsko-odběr. vztahy 60 % Snížení poplatků a pokut 49 % Snížení nákladů 45 % Lepší jednání s fin. institucemi 40 % Zvýšení tržeb 29 %

Zkušenosti MŽP „Pod svícnem je tma“ Mnohé procesy/postupy již zavedeny Klíčová role komunikace Poradci pomohou jen do určité míry Externí ověřovatelé jsou též poradci

Zkušenosti MŽP – výsledky Povědomí zaměstnanců Změny v tvorbě a řízení dokumentace Spolupráce odborných a „obslužných“ útvarů Prezentace ministerstva (prohlášení) Mnoho námětů do budoucna

Další nástroje environmentálního řízení

Jaké existují další (dobrovolné) nástroje environmentálního řízení ? Kontrolní otázka č. 9 Jaké existují další (dobrovolné) nástroje environmentálního řízení ?

Nástroje zaměřené na organizaci jako celek Systémy environmentálního řízení Čistší produkce Monitoring a targeting Environmentální reporting Dobrovolné dohody Environmentální manažerské účetnictví

Nástroje zaměřené na výrobky a služby Environmentální značení (např. Ekologicky šetrné výrobky a služby) Ekodesign Posuzování životního cyklu (LCA) Zelené nakupování, ozeleňování veřejných zakázek Zelené úřadování

Čistší produkce Preventivní strategie podporující efektivnější využívání vstupních zdrojů Prověřují se materiálové a energetické toky vybraného systému (organizace, činnost, proces) s cílem nalézt a odstranit příčiny vzniku negativních environmen- tálních dopadů

Čistší produkce Univerzálně použitelná strategie (nezáleží na sektoru, ani velikosti) Opatření různého charakteru a úrovně složitosti (od technologických změn, přes instalaci měřidel, až po organizační opatření) Propojení environmentálních a ekonomických informací (návrh opatření včetně jejich ekonomického vyhodnocení)

Čistší produkce ve veřejné správě Moravská Třebová (regionální projekt) Brno-Židenice (škola) Jihlava (nemocnice) Benešov (městský úřad) Velká Losenice Provoz ČOV a kompostárny Základní škola a školka Vodní tok (dekontaminace, malá vodní elektrárna)

Čistší produkce ve veřejné správě

Čistší produkce – informace www.cenia.cz/cp Případové studie Příručky

Zelené úřadování Environmentálně příznivé chování úřadů a dalších veřejných institucí Systémová opatření zaměřená na provoz úřadu a chování zaměstnanců Zelené nakupování

Dobrovolné dohody Smluvní závazky mezi orgány veřejné správy a podnikatelskými subjekty (znečišťovateli) za účelem efektivního dosažení cílů ochrany životního prostředí Mohou být zaměřené na nejrůznější typy environmentálních problémů Obecné dohody x konkrétní závazky Centrální úroveň x regionální/místní úroveň

Dobrovolné dohody na centrální úrovni Dohody v oblasti zpětného odběru (tříděný odpad, baterie) Dohoda o omezování zatížení ŽP rtutí ze stomatologických zařízení Dohody o spolupráci s průmyslovými asociacemi (stavebnictví, Hospodářská komora) Dohoda o využití zemního plynu v dopravě

Dobrovolné dohody na regionální či místní úrovni Deklarace o porozumění – Huyndai (Moravskoslezský kraj, MPO, občanská sdružení) Dohoda o ponechání lesa přirozenému vývoji – Kokořínsko (Správa CHKO, majitel lesa) Dohoda o výsadbě zeleně a biokoridoru – obec Mýto (Linde Frigera, občanská sdružení)

Na závěr . . .

Odkazy Ministerstvo životního prostředí (www.mzp.cz) Environmentální politika a nástroje / Dobrovolné nástroje) CENIA, česká informační agentura životního prostředí (www.cenia.cz) EMAS Čistší produkce Ekoznačení

Kontakt Pavel Růžička Ministerstvo životního prostředí Odbor nástrojů politiky životního prostředí Tel.: 267 122 784 E-mail: pavel.ruzicka@mzp.cz

Kontrolní otázka č. 10 Dotazy a náměty ?