Databázové zdroje informací Creative Factory Zlín Jirka Prošek
K čemu vám to bude? Práce marketéra –Analýzy trhu –Předpověď poptávky –Definice cílových skupin Proč by vás tohle téma mělo zajímat –Pravděpodobně budete dotázání! –Budete přinejmenším tušit TAK POZORNĚ POSLOUCHEJTE, VNÍMEJTE A PTEJTE SE.
Využití zdrojů informací Společnosti, které plánují rozvoj svých podnikatelských aktivit pečlivě zvažují své záměry, Plánují Efektivně využívají zdroje Očekávají zisk K rozhodování slouží konkrétní informace o cílových trzích a cílových skupinách. Na univerzitě vás naučí teorii, sami se musíte naučit její každodenní aplikace.
Požadavky na zdroje informací Technické: Elektronická podoba dat – klíčová pro zpracování prostředky ICT Databázová struktura dat Vytvořené aplikační rozhraní (usnadňující obsluhu) Možnost filtrování dat na základě požadavku – zásadní pro výběr relevantních údajů Vlastní data: Relevance Úplnost Čerstvost Legálnost
Podle čeho vyhledávat? Schválně: Víte co je to OKEČ?
Než půjdeme dál Hra č. 1 Jste analytický tým Máte za úkol identifikovat cílovou skupinu: –B2B – odběratelů hejblátek a dvoupáček –B2C – konzumentů Amarounů Požaduji po vás: –Analýzu segmentu – kvantita, identifikace –Identifikaci komunikačních kanálů pro oslovení (jak získáte kontaktní údaje) Nápověda?
Nápověda Identifikujte zdroje informací Nějak je zpracujte Prezentace
Tajenka Identifikujte zdroje informací –Obecně přístupné na webech –Vyhledávače, free databáze –Specializované databáze Stáhněte kontakty do excelu Udělejte si svou vlastní představu Konzultujte se služebně staršími kolegy Zjistěte co už je známé (kolo už někdo vynalezl) Dejte tomu srozumitelnou podobu (grafy, komentáře, vnitrofiremní žargon)
Legislativní pravidla V ČR tři právní normy Zákon o ochraně osobních údajů č. 101/2000 Sb Zákon o regulaci reklamy č. 40/1995 Sb. Zákon o některých službách informační společnosti 480/2004 tzv. „Antispamový zákon“
Rozdělení zdrojů informací – podle obsahu
Existující zdroje dat – podle tvůrce Zdroj informací Vlastní databázeKomerční subjektyStátní správa Evidence obyvatel Sociodemografická data
Dělení komečních databází podle rozsahu Komerční databáze B2B B2C Mamuti Miliony osob Mamuti Zdroj ČSÚ Více než 2 miliony subjektů Sepcializované databáze Vlastní sběr dat tisíc subjektů Vlastní databáze Vlastní zákazníci Inhouse sběr dat Specializované Statisíce osob Vlastní databáze Vlastní zákazníci Inhouse sběr dat Vodárny Energetiky Telekomunikace Předplatitelé Legálnost
Dělení make or buy Vlastní –Aktuální –Šité na míru –Dlouhodobé –Náročné Náklady Organizace Disciplína Koupené –Najednou –Balík informací –Aktuálnost (!?) Hybrid Koupit Zpracovat – selektovat, přidat hodnotu, strukturovat Doplňovat vlastními informacemi
CRM nástroje velkých firem Sofistikovaná řešení –CLM (Customer life cycle management) –Správa kampaní –SFA (Sales Force Automation)
Komerční správci databází Správce/tvůrce databáze Pokrývá segmenty Rozsah Mediatel – Zlaté stránky B2B, B2C3,1 milionu domácností, firem Novatec marketingB2B subjektů Schober Information Group B2B, B2C2 miliony právnických osob (z toho 1,5 milionu aktivních), 3,5 milionu fyzických osob Wer liefert was?B2BFirma neuvádí počet firem v bázi Centrální registr dlužníkůB2B, B2C Správce/tvůrce databáze Pokrývá segmenty Rozsah ABC Českého Hospodářství B2B firemních profilů Albertina Data – nyní CreditInfo CZ B2B záznamů – právnické osoby Český marketingB2B, B2C2 miliony firem, počet domácností neuváděn Databáze.czB2B firemních záznamů DataboxB2B firem Dun & BradstreetB2BFirma neuvádí počet českých záznamů – odhaduje se firem EDB – Evropská databankaB2B firem HBI ČR – dříve Hoppenstedt Bonier B2B profilů firem KompassB2B firemních profilů v ČR, 2,1 milonu firem ve světě Meritum SWB2B, B2C5,3 mil. adres - 2,3 mil. adres podnikatelských subjektů a 3 mil. adres osob a domácností
Jak vyhledávat
Druhá zastávka Hra č. 2. –Jste zkušený analytický tým –Máte dodat podklady direktní komunikace Zcela nový tržní segment –Jak byste zadávali? –Na co se soustředíte? –Jak budete měřit úspěšnost?
Filtrování/selekty Zadání správci databáze Důraz na zkušenost zadavatele Rutinní zpracování Nutná průběžná zpětná vazba
Odbočení - geomarketing Plánování a měření efektivity distribučních cest –Analýza chování cílových skupin => efektivnější zacílení propagace, lepší výsledek reklamní kampaně. –Znázornění dojezdové vzdálenosti podle km nebo časové osy počty návštěv, objemy nákupů zpřehlednění distribučních údajů (počty domácností) –Mapové vrstvy - PSČ urbanistická hustota osídlení marketingové údaje získané ze sběru dat, distribuce reklamního materiálu
Pár užitečných rad Pronajmout si službu direct mailingu – zbavit se problémů s e sběrem osobních dat Mamutí databáze budu vždy neaktuální – není možné udržet miliony záznamů Jednodušší je nechat si udělat filtraci na míru –Je nutné ovšem přesně znát cíl Důležité je rozhodnutí – sbírat/koupit/kombinovat Data používat pouze k účelu podle smlouvy Morální problém legálnosti dat?
Dalo vám to něco? Jirka Prošek