Změny při chemických reakcích

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jiří Machačný Termochemie 1.
Advertisements

Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Chemické reakce a teplo
Název šablony: Inovace v chemii52/CH19/ Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Chemické děje a chemické rovnice.
PRŮBĚH CHEMICKÉ REAKCE
Chemické reakce Mgr. Helena Roubalová
Kinetika chemických reakcí
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Faktory ovlivňující rychlost chemické reakce
Nebezpečné chemické látky
Chemická termodynamika
Oddělování složek směsí 1
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
PaedDr. Ivana Töpferová
Typy chemických reakcí
Periodický zákon a periodická soustava prvků
FS kombinované Chemické reakce
Zkoumá rychlost reakce a faktory, které reakci ovlivňují
VY_32_INOVACE_05-13 Termochemie
Chemické reakce Chemická reakce je děj, při kterém se výchozí látky mění na jiné látky zánikem původních a vznikem nových vazeb Každá změna ve vazebných.
Teplo a chemické reakce
Kinetika chemických reakcí (učebnice str. 97 – 109)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_35.
TEPLO A CHEMICKÉ REAKCE
Termodynamika a chemická kinetika
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
20.1 O chemických reakcích (t, v, katalyzátor, n, c).
Chemický děj.
Faktory ovlivňující reakční rychlost, teorie chemické kinetiky
Přechodné prvky, d prvky II.
CHEMICKÁ ROVNICE A CHEMICKÁ REAKCE
Zásady Autor: Ing. Šárka Psíková Chemie Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Redoxní reakce Reakce, při kterých probíhá současně REDukce a OXidace chemických látek.
Deriváty karboxylových kyselin
Ovlivnění chemické rovnováhy
PaedDr. Ivana Töpferová
Přechodné prvky, d prvky
Chemická termodynamika (učebnice str. 86 – 96)
Termodynamika Termodynamika studuje fyzikální a chemické děje v systémech (soustavách) z hlediska energie Proč některé reakce produkují teplo (NaOH + H2O)
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: leden 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
PaedDr. Ivana Töpferová
Oddělování složek směsí 2
Chemická rovnováha Pojem chemické rovnováhy jako dynamické rovnováhy.
PaedDr. Ivana Töpferová
PaedDr. Ivana Töpferová
Způsoby vyjadřování složení směsí
Chemický děj Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Rozdělení organických sloučenin a reakce v organické chemii
Dynamická podstata chemické rovnováhy
CHEMICKÁ VAZBA řešení molekulách Soudržná síla mezi atomy v ………………..
CHEMICKÁ ROVNOVÁHA VE ZVRATNÝCH REAKCÍCH II
Elektrochemické reakce - (galvanické) články
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Chemická rovnováha Pojem chemické rovnováhy jako dynamické rovnováhy.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
PaedDr. Ivana Töpferová
EXOTERMICKÉ A ENDOTERMICKÉ REAKCE
Roztoky a jejich složení
Název vzdělávacího materiálu: Termochemie Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/13 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obecná a anorganická chemie
VY_32_INOVACE_C9-003 Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy
Rozdělení chemických dějů
Kinetika chemických reakcí (učebnice str. 97 – 109)
Chemická termodynamika
Transkript prezentace:

Změny při chemických reakcích PaedDr. Ivana Töpferová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/34.0861 MODERNIZACE VÝUKY

Anotace:  výuková prezentace v prvním ročníku studia Předmět: chemie Ročník: I. ročník SŠ Tematický celek: obecná chemie Klíčová slova: termochemie, reakční teplo, exotermické a endotermické reakce, termochemické zákony, rychlost chemické reakce, katalyzátor, chemická rovnováha Forma: výklad, pozorování Datum vytvoření: 25. 8. 2013

Chemická reakce děj, při kterém z výchozích chemických látek vznikají jiné chemické látky

Tepelné změny při chemických reakcích Termochemie se zabývá tepelnými změnami při chemických reakcích a jejich zákonitostmi. exotermické reakce = teplo se při nich uvolňuje, předává do okolí = energie vynaložená na přerušení chemických vazeb výchozích látek je v průběhu takových chemických reakcí menší než energie uvolněná při vzniku chemických vazeb reakční teplo má záporné znaménko C(s) + O2(g) →CO2(g) Qm= - 394 kJ.mol-1

Tepelné změny při chemických reakcích endotermické reakce = pro uskutečnění těchto reakcí je třeba teplo dodávat, teplo se spotřebovává reakční teplo má kladné znaménko CO2(g) + C(s) →2CO(g) Qm= +110kJ.mol-1

Termochemické zákony 1. termochemický zákon (Laplace a Lavoisier) Reakční teplo určité chemické reakce a reakční teplo téže reakce probíhající opačným směrem je za stejných podmínek až na znaménko stejné. 2H2(g) + O2( g) → 2H2O(g) Qm = -457 kJ·mol-1 2H2O (g) → 2H2(g) + O2(g) Qm = +457 kJ·mol-1

Termochemické zákony 2. termochemický zákon (Hess) Výsledné reakční teplo je závislé pouze na počátečním a konečném stavu soustavy. Nezávisí na způsobu, jak se ke konečnému stavu dospěje. A → B: A → C C → B Q m (A→B) = Qm (Α→C) + Qm (C→B) Na základě termochemických zákonů lze vypočítat reakční teplo reakcí, které nelze přímo měřit.

Exotermické a endotermické reakce Uveďte příklady exotermických a endotermických reakcí. Exotermické reakce: hoření, hašení vápna Endotermické reakce: tepelný rozklad vápence, elektrolýza vody Pokus: reakce oxidu vápenatého s vodou = hašení vápna Pokus: reakce glycerolu s manganistanem draselným Pokus: reakce thiokyanatanu amonného s hydroxidem barnatým

Rychlost chemické reakce = reakční rychlost se hodnotí podle toho, jak rychle ubývají výchozí látky, nebo jak rychle přibývají produkty = změna látkového množství (popř. změna koncentrace) za jednotku času Reakční rychlost: závisí na tom, které látky reagují Rozdíl reaktivity hořčíku a zinku s kyselinou chlorovodíkovou v roztoku závisí na koncentraci reagujících látek Reakce mědi s kyselinou dusičnou

Rychlost chemické reakce při reakcích pevné látky s kapalinou nebo plynem závisí na velikosti styčné plochy (povrchu) Reakce uhličitanu vápenatého s kyselinou chlorovodíkovou roste se stoupající teplotou reagujících látek a naopak při snižování teploty rychlost reakce klesá Reakce zinku s kyselinou chlorovodíkovou ovlivňují katalyzátory, inhibitory Katalytický rozklad peroxidu vodíku

Rozklad peroxidu vodíku KMnO4 Obr. 3, 4 Katalyzátor KMnO4

Rozklad peroxidu vodíku Obr. 5, 6, 7, 8 Katalyzátor droždí droždí

Chemická rovnováha = rovnovážný stav = v soustavě je koncentrace výchozích látek i koncentrace produktů konstantní = stav, kdy se rychlost reakce ve směru produktů (v1) vyrovná rychlosti zpětné reakce ve směru výchozích látek (v2) výchozí látky produkty v1= v2 Pokus: rovnováha chroman – dichroman duhová baňka

Chemická rovnováha = dynamická rovnováha: rovnováha se změní, když se změní podmínky reakce Le Chatelierův princip: Porušení chemické rovnováhy vnějším zásahem vyvolá v soustavě reakci směřující ke zrušení tohoto zásahu. Ovlivnění rovnovážného stavu: snížení koncentrace produktů zvýšení koncentrace výchozích látek změna tlaku v rovnovážné soustavě změna teploty v rovnovážné soustavě

Seznam obrázků: Obr. 1 až 8 foto Ivana Töpferová

Použité zdroje: MACH, J., PLUCKOVÁ, I., ŠIBOR, J. Chemie pro 8. ročník. Úvod do obecné a anorganické chemie. Brno: NOVÁ ŠKOLA, s.r.o., 2010. ISBN 978-80-7289-133-7. ŠKODA, J., DOULÍK, P. Chemie 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 1.vydání, 2006. ISBN 80-7238-442-2. BANÝR, J., BENEŠ, P. A KOLEKTIV. Chemie pro střední školy. Praha: SPN, a.s., 1995. ISBN 80-85937-11-5. FLEMR, V., DUŠEK, B. Chemie I pro gymnázia (obecná anorganická chemie). Praha. SPN, a.s., 2001. ISBN 80-7235-147-8.