2 vyuč. hodiny 2 vyuč. hodiny ZMĚNA KLIMATU Příloha B.4 k diplomové práci V. Stejskalové (2010)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ozonová díra & Skleníkové plyny
Advertisements

Zemská atmosféra - stavba - soustředné vrstvy - různé vlastnosti
Mezinárodní vyjednávání o změně klimatu Globální, evropská a národní úroveň Svitavy, Petr Patočka, Glopolis – Pražský institut pro globální politiku.
Ochrana Ovzduší - cvičení 4 Globální problémy
Změny klimatu a vliv člověka
Narušení ozónové vrstvy
UNFCCC a Kjótský protokol Naplňování mnohostranných environmentálních smluv z Ria Praha, 19. listopadu 2012 Pavel Zámyslický Odbor energetiky a ochrany.
Globální oteplování Marek tecl 2L.
Globální oteplovaní.
Bojím se dopadu klimatických změn… Seminář v Evropském domě Vyjednávání o ochraně globálního klimatu aneb cesta z Kodaně do Cancúnu Pavel Zámyslický (MŽP)
Bojím se dopadu klimatických změn… Seminář v Evropském domě Vyjednávání o ochraně globálního klimatu aneb cesta z Kodaně do Cancúnu Pavel Zámyslický (MŽP)
Kyselý déšť.
Jaké jsou technické prostředky ke snižování vlivu dopravy na životní prostředí - Jaká auta budeme používat? Patrik Macháček ZŠ Vítězná, Litovel 1250.
Záleží na tom, že dochází ke změně klimatu? Martin Hedberg, meteorolog Švédské meteorologické středisko.
Antropogenní vlivy na přírodní sféru
Snižování růstu koncentrací CO 2 v ovzduší. Co je to CO 2 ? Oxid uhličitý je bezbarvý plyn bez chuti a zápachu; při vyšších koncentracích může mít v ústech.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 1. listopadu 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast:
GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ Matěj Martinák IX.A.
Barbora Votavová, Vendula Šimanová
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
Jak se na boji proti klimatickým změnám můžete podílet vy sami? EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Změna klimatu.
Věda nabízí přesvědčivé důkazy EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Změna klimatu.
Globální oteplování Ondřej Málek, 2.L.
0 Důsledky COP15 pro politiku ochrany klimatu v evropském a českém kontextu Pavel Zámyslický.
Atmosféra Země Název školy
Globální oteplování Vojta Voborník 8.B.
Anotace DUM slouží jako doprovodný vizuální materiál při výuce o globálních problémech.
David Juran.  je proces, při kterém dochází ke snadnému pronikání slunečního záření do naší atmosféry  ale také zároveň špatné propouštění tepelného.
Vzduch Předmět: BiologieTřída: 2L Obor: Technické lyceumŠkolní rok: 2014/2015 Vyučující: Mgr. Ludvík KašparJméno: Lukáš Kříž.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Globální oteplování Štěpánka Štindlová.
ATMOSFÉRA atmosféra = plynný (vzdušný) obal Země Složení vzduchu:
Seminář seminář ZMĚNA KLIMATU Příloha C.4 k diplomové práci V. Stejskalové (2010)
Vypracovávání nové mezinárodní dohody EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Změna klimatu.
Zákon o podpoře výroby energie z obnovitelných zdrojů energie z pohledu MŽP Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická.
Globální oteplování Klima, věda a politika Vývoj průměrných teplot
Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
MĚNÍCÍ SE KLIMA Vývoj klimatu v minulosti a dnes
Narušení ozónové vrstvy
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY LIDSTVA
__________________________________________________________ VŠB - Technická univerzita Ostrava, Výzkumné energetické centrum Emise oxidu uhličitého z energetických.
Skleníkový efekt.
Kjótský protokol Eva Káňová, Listopad, 2010.
J. Schlaghamerský: Ochrana životního prostředí - ochrana ovzduší – globální oteplování Globální oteplování.
Životní prostředí. Rešovské vodopády Životní prostředí Zhoršující se stav životního prostředí přímo souvisí s globálními problémy dnešního světa. Řada.
její znečištění a důsledky
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Jak učit o změně klimatu?.  Tato prezentace vznikla v rámci vzdělávacího projektu Jak učit o změnách klimatu?  Projekt byl podpořen Ministerstvem životního.
GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ (Global Warming) ZŠ Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová Přírodovědný seminář-chemie – 9. ročník.
Skleníkový efekt Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Globální problémy – – ozonová díra, skleníkový efekt a znehodnocení půdy.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
= vzdušný obal Země (atmos = pára z řečtiny) - zabraňuje výkyvům teplot na Zemi - chrání Zemi před kosmickým zářením, meteority - umožňuje život na Zemi.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_04_ATMOSFÉRA.
Znečištění vzduchu dopravou
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Klimatická změna v reálném světě
6. ATMOSFÉRA VY_32_INOVACE_11_Z4
GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ.
Globální oteplování Martina Červenková.
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
FVE.
Globální oteplování Vypracoval: Adam Čada
VY_32_INOVACE_C9-013 Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy
Skleníkový efekt Neboli skleníkový jev.
Environmentální problémy
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-07
ATMOSFÉRA Plynný obal Země
Důsledky globální změny klimatu
Transkript prezentace:

2 vyuč. hodiny 2 vyuč. hodiny ZMĚNA KLIMATU Příloha B.4 k diplomové práci V. Stejskalové (2010)

Klimatický systém (1) atmosféra, oceán, zemský povrch, kryosféra, biosféra atmosféra, oceán, zemský povrch, kryosféra, biosféra Energetická rovnováha : krátkovlnné x dlouhovlnné záření Energetická rovnováha : krátkovlnné x dlouhovlnné záření  Sluneční energie (krátkovlnné záření)  Sluneční energie (krátkovlnné záření) 2/3 = pohlcovány atmosférou a zemským povrchem 1/3 = odrážena zpět do kosmického prostoru  Tepelná energie (dlouhovlnné záření)  Tepelná energie (dlouhovlnné záření) Stavu energetické rovnováhy by odpovídala Stavu energetické rovnováhy by odpovídala teplota zemského povrchu -19 °C... teplota zemského povrchu -19 °C...

Skleníkový efekt Rozdíl mezi teplotou vyplývající z rovnovážného stavu a skutečnou teplotou určuje skleníkový efekt  přirozený  zesílený (lidé a jejich ekonomický rozvoj) …zatímco skutečná teplota zemského povrchu je +14 °C

vodní pára (H 2 O) (H 2 O) součást uzavřeného systému oběhu vody, člověk vodní páru do ovzduší nepřidává, teplejší vzduch však pojme více vlhkosti oxid uhličitý (CO 2 ) (CO 2 ) spalování fosilních paliv, kácení lesů, výroba cementu a vápna metan (CH 4 ) (CH 4 ) zemědělská výroba (chov dobytka, pěstování rýže), skládky oxid dusný (N 2 O) (N 2 O) dusíkatá hnojiva, spalování fosilních paliv, doprava fluorované uhlovodíky (HFC), perfluorouhlovodíky (PFC), fluorid sírový (SF 6 )  vyvinuty člověkem pro průmyslové účely Skleníkové plyny

Klimatický systém (2) Výsledné KLIMA Země je určováno přerozdělováním tepelné energie v atmosféře a oceánech – to se mění v závislosti na zeměpisné šířce a roční (denní) době  v jedné chvíli nejsou všechny části planety ohřívány rovnoměrně Řídící silou proudění vzduchu v atmosféře a vod v oceánech jsou teplotní rozdíly mezi různými částmi povrchu Země a rozdílná spotřeba energie na výpar (ovlivňuje nerovnoměrnost rozložení oblačnosti a následně přítok sluneční energie) Složky systému jsou propojeny zpětnými vazbami  změna kterékoliv z nich způsobí narušení rovnováhy systému

zastánci x odpůrci zastánci x odpůrci  Jak konkrétně budou důsledky změny klimatu vypadat?  Jaký budou mít vliv na náš život?  Do jaké míry se na změně klimatu podílí svou činností člověk? Al Gore (bývalý viceprezident USA) Jan Pretel (klimatolog) Václav Cílek (geolog) x Bjorn Lomborg (dánský statistik) Bjorn Lomborg (dánský statistik) Václav Klaus (prezident, ekonom)

Změny klimatu Změny klimatu IPCC IPCC 4. hodnotící zpráva 4. hodnotící zpráva (2007) (2007)

Změny klimatu

Změny klimatu Změny klimatu

Důsledky změn klimatu… …se neprojevují rovnoměrně …se neprojevují rovnoměrně a na všech místech planety stejně a na všech místech planety stejně  poloha + nadmořská výška oblasti  typ + využití krajiny

 tají polární ledovce  ustupují horské ledovce Mer de Glace, Francouzské Alpy  stoupá hladina světového oceánu  častější výskyt extremit v počasí  urychlený přechod jara a podzimu  klesá biodiverzita

Rámcová úmluva OSN o změně klimatu  1992, Rio de Janeiro (konference OSN o životním prostředí)  Cíl: stabilizovat koncentrace skleníkových plynů v atmosféře United Nations Framework Convention on Climate Change  podepsalo >160 států  úmluva je nezávazná

KJÓTSKÝ PROTOKOL (1)  1997, Kjóto  stanovil závazné - limity emisí skleníkových plynů (pro vyspělé průmyslové státy)… (2) (pro vyspělé průmyslové státy)… (2) - období období  ratifikovalo 183 států  problém:- USA + Čína - nejsou stanoveny závazky pro rozvojové státy státy

KJÓTSKÝ PROTOKOL (2)  …celkově snížit emise o 5,2 % ve srovnání s rokem 1990 Závazek je pro jednotlivé státy upraven: ( - snížení emisí; + možnost zvýšení emisí)  celosvětové konference o změně klimatu: o změně klimatu: Bali (2007), Poznaň (2008), Kodaň (2009), Cancún (2010) - Cíl: dohoda o postupu po roce 2012 po roce 2012 Česko EU-15, Bulharsko, Česko, Estonsko, Litva, Lotyšsko, Rumunsko, Slovensko, Slovinsko, Lichtenštejnsko, Monako, Švýcarsko -8 % USA -7 % Japonsko, Kanada, Maďarsko, Polsko -6 % Chorvatsko -5 % Nový Zéland, Rusko, Ukrajina0 Norsko +1 % Austrálie +8 % Island +10 %

Aktivity EU 2000: Evropský program pro změnu klimatu (ECCP) 2005: Evropský systém obchodování s emisemi (ETS) 2008: Energeticko-klimatický balíček – cíle (do roku 2020) : – cíle (do roku 2020) :  snížení emisí skleníkových plynů o 20 % oproti hodnotám z roku 1990  zvýšení podílu energie z obnovitelných zdrojů na celkové spotřebě energie o 20 %  dosažení 10 % podílu biopaliv na palivech v dopravě  snížení emisí ze staveb, dopravy, zemědělství a odpadů o 10 % oproti hodnotám z roku 2005 Do roku 2012 snížit emise o 8 % (Kjótský protokol) Podíl EU na celosvětových emisích skleníkových plynů činí 14 %.

 zhasínej, vypínej…  využívej úsporné žárovky + úsporné spotřebiče  zaizoluj, vytápěj + větrej s rozmyslem  chladnička:ne - teplé potraviny + nenechávej dlouho otevřeno ano - pravidelně odmrazuj + nastav teplotu uvnitř +1 až +4 °C  mraznička:ne - nenechávej ji poloprázdnou ano - nastav teplotu uvnitř -18 °C  vaření:ne - nevař v hrnci bez pokličky ano - převař jen tolik vody, kolik potřebuješ  LED svítilna + LCD obrazovka Co může udělat každý z nás… ENERGIE

 choď pěšky, jezdi na kole  kupuj místní sezónní potraviny  využívej hromadnou dopravu  jez méně masa  svezte se dohromady v jednom autě  hledej symbol ekokvětiny  dbej na hospodárné řízení auta  zasaď strom „sladký život = kyselé deště“ Co může udělat každý z nás… OVZDUŠÍ

Co může udělat každý z nás… VODA VODA  nenechávej při čištění zubů téct vodu  oprav kapající kohoutky a protékající záchod  sprchuj se  pračku + myčku zapínej jen jsou-li naplněné  používej dešťovou vodu k mytí auta + zalévání rostlin

Co může udělat každý z nás… ODPAD ODPAD  kupuj výrobky v rodinných baleních, volné ovoce + zeleninu  kupuj koncentrované výrobky + náhradní náplně  nákupy přepravuj v textilní tašce (nebo 1 igelitku využij vícekrát)  svačinu si nos v omyvatelné krabičce  třiď odpad  nepoužívej papírové utěrky Každý Evropan denně vyprodukuje v průměru 1 kg odpadu!

Závěrem…  průměrná světová teplota nesmí vzrůst o více než 2 °C oproti období před průmyslovou revolucí  podíl všech států na snížení globálních emisí (s ohledem na to, do jaké míry jsou za emise odpovědné a nakolik jsou schopné své emise omezit)  do roku 2020 dosáhnout vrcholu světových emisí do roku 2050 snížení na 1/2 hodnot z roku 1990  globální shoda a schválení následovníka Kjótského protokolu  vybudovat nízkouhlíkový energetický systém podporovat vývoj technologií pro získávání „čisté energie“  neplýtvej, neznečišťuj, šetři, chovej se ohleduplně  neplýtvej, neznečišťuj, šetři, chovej se ohleduplně